HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 dämpa diskant i seriefilter?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:59:16  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
Jag håller på å fixar lite med ett nytt projekt.
en variant av tony gee’s ”eveII” fast med revelator diskanten som jag kom över billigt..
men om man använder samma filter som i eveII så är den gjord för 9700 som spelar 1db lägre bla, annars mycket lika element
därav min fråga. Hur kan man dämpa diskanten ca 1db kanske 2??
jag är inte så haj på seriefilter men vad jag förstår så blir det tokigt om man dämpar som i paralellfilter..

schema:

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:20:13  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Tja

Har du tillgång till mätutrustning??

För isåfall är det bara att öka serimotståndet lite. Mät sen och se om det gjorde någon stod skillnad på delningsfrekvensen.
Den erfarehet jag har av dessa filter är att de är hyffsat förlåtande i sin karaktär.

Du ska ju inte dämpa sådär himla mycket så det kommer nog att gå bra.
Kör lite utan och lite med.
Eller så sätter du in en konstantimpedans länk. (Fast då får du räkna om stora delar av filtret)

Prova dig fram.
Hojta igen om du stöter på problem.


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page

mongo
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:18:30  Show Profile Send mongo a Private Message
Du kan hämta ett Excel kalkylblad här: http://bildarkiv.hififorum.nu/mongo/
Mycket användbart när man ska snickra seriefilter...
Bara att skriva in värdena och börja laborera.

Inte så dum som du tror
Go to Top of Page

Smallsuper_man
Member

604 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:25:16  Show Profile  Visit Smallsuper_man's Homepage Send Smallsuper_man a Private Message
slaith --> nä tyvär har jag inte det (mätutrustning dvs) [=(] men om man ändrar det motståndet som är i serie med diskanten från 1,5 ohm till tex 3 ohm. hur kommer delningen att förändras? kommer den dela lägre / högrte?

mongo --> *labbar*

Jag mailade tony gee också. han sa såhära:

You will still be able to vary the output level of the D2905-9900 by changing the resistor parallel to the tweeter: 10 ohms will make it quiter, 22 ohms will make it louder.

sen skrev han oxå:

Furthermore the Zobel network on the 18W8545 had to be changed to make the transition between the 18W and the 9900 smoother

Men hur gör man den ändringen när man bara har schemat att stå på? dvs är det någon som vet exakt vad jag ska göra med "zobel filtret"?

-you don't know what you got until it's gone-

Hemma hos Peter
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=29813
Go to Top of Page

SlaitH
Member

134 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:08:36  Show Profile Send SlaitH a Private Message
Det är inte så svårt att ändra lite i ditt filter angående ett parralell motstånd över diskanten ....det är ju bara mer eller mindre kortslutning praktiskt taget ....vissa tycker dock att det har en tendens att dämpa transparansen på diskanten lite. Jag ahr inte laborerat så mycket så att jag kan säga antingen eller.

Zobeln brukar jag köra efter tesen att man skall ta ett motsånd med samma värde som basen 8ohm mot 8ohms bas ....ja du hajjar.
Sen så kan du ju ändra kondensatorns värde, som alla säger det är bara att laborera.
Prova även att låta kondingen vara där den är nu och ändra motståndet.

Lyssna, lyssna, lyssna


//Patrik

-= Det gäller att smäda medans hjärnan är varm =-
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.53 sekunder. Snitz Forums 2000