HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En liten tråd om JBL Paragon
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:11:39  Show Profile Send ment a Private Message
JBL Paragon, denna mystiska och mytomspunna högtalare. Är det någon här som lyssnat på en sådan? Finns det några i sverige överhuvudtaget? Jag har alltid fashinerats av designen och konstruktionen. Det är onekligen en speciell högtalare, hornladdad stereohötalare i ett enda stycke. Visst finns det stora nackdela med det men är den inte vacker på något konstigt sätt? Hur låter den då? Jag vill gärna få lite intryck härifrån om det finns några...





Min hifi intresserade farsgubbe har i alla tider sagt till mig att: "JBL Paragon, det är grejer det!" Om det är så för att han gillar konstruktionen eller för det faktum att hans idol Frank Sinatra hade sådana i sitt hem vet jag inte men han brukar knappast vara lång borta och segla när han pratar hifi.

Tanken var väl också att denna koloss skulle fungera som en möbel likväl som högtalare när den släpptes 1957. Snacka om att en del har fel som tror att WAF är något nytt! Den producerades ända fram till 1983 och får väl därmed ses som en av "långmilarna" i hifi sammanhang. Slås kanske bara av Klipschhornet som görs än idag och påbörjades 1947 eller nåt sånt. Vad tycker ni om detta vidunder?

Jag har horn!

Edited by - ment on 2004/03/05 11:29:43

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:22:30  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Hej du!

ja det läre väl finnas säker NÅN Paragon i Sverige, det kan jag tro!
Speciellt i Norge, där man verkar gilla Exotiska grunkor från JBL än
i mer utsträckning än här i Sverige då!

www.imageaudio.no där brukar dom finnas till salu!

Angående ljudintrycken så har dom vart rätt spridda Det ÄR ju
an gammal konstruktion, o den va nog rätt bra på senare 60-tal
o början på 70-talet kanske...

Den måste ha haft en rätt speciell karaktär denna.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:42:58  Show Profile Send ment a Private Message
Jag vet att dom är ruskigt högt prissatta USA och Japan men här i norden kanske dom inte fått samma kultstatus? Jag tror att vi prioriterar moderna lösningar med fint ljud istället för retrodesign och högtalare stora som badkar.
Någonstans tror jag ändå att detta kan vara en mycket välljudande upplevelse med "stort" ljud som "andas" ur hornen på ett luftigt sätt med stor dynamik och kraft. Moderna element och ny elektronik samt fräscha kablar kan nog göra dessa nog så välspelande...

Jag har horn!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:53:11  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Dom är bara så Cooola skulle kunna ha ett par bara för det, strunt i ljudet.
Läste en artikel om dom i HiFi&Musik får några år sen, Är ju en mono/Stereo konstruktion. Och då enligt tidningen så skulle man kunna få en runt 10 lök men kan väl tänka mig att man börjar förstå dess värde mer idag.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:57:11  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har hört en Paragon i Göteborg.
Det måste ha varit i mitten - slutet på 60talet och stället var Ågrens. Inte det Ågrens som är idag utan den som låg på Södra vägen.
Han som hade butiken, var alltid fint klädd i duvblå kostym, fluga och polerad flint. Han tog oss grabbar i 14 till 15 årsåldern på allvar och demade högtidligt hifiapparaterna för oss.
Och Paragonen var vi mäkta imponerade av.
Hur det lät????
Mitt ljudminne sträcker sig inte så långt tillbaka i tiden, men det lilla jag kommer ihåg var en pingelklocka som han alltid körde och den lät bra iallafall

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:23:56  Show Profile Send ment a Private Message
quote:
det lilla jag kommer ihåg var en pingelklocka som han alltid körde

Kunde inte låta bli att le lite när jag såg den farbrorn framför mig! Något att fundera över för många av dagens försäljare som slänger på en Aqua skiva, vrider upp volymen till klockan tre och skriker "Hör du basen???!!"

Roligt att någon faktiskt hört den iallafall!
Jag skulle så gärna vilja ha en sådan pjäs hemma...

Jag har horn!
Go to Top of Page

robban
Audio Concept

491 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:35:19  Show Profile  Visit robban's Homepage Send robban a Private Message
För 12 år sedan hittade jag en annons i en dansk hifi-tidning avseende ett par JBL Paragon. 4 sekunder senare ringde jag dansken och avtalade pris och sedan till närmaste Statoil mack för att hyra en passande bil för ändamålet.

Ett dygn senare var jag där och såg för första gången en högtalare som var rätt mycket större än jag föreställt mig. Som alltid i Danmark är det gemytligt och trevligt och nästa dag var jag på väg hem med en snedlastad och till bredden fylld bil. Eftersom det går att dela högtalaren i två delar, låter den sig manövreras, - dock inte helt utan seriös hjälp.

Tullen hade inga anmärkningar på vad som såg ut som gamla möbler, och väl tillbaka i Stockholm ringde jag runt till kompisar för att lyfta skapelsen upp i lägenheten. Tre trappor och ingen hiss....

En kille blev lite sur eftersom lyftandet av högtalare var lite i överkant av vad han hade tänkt sig. Tror totalvikten närmar sig 5-600 kilo. Han hade blåmärken på låren i två månader efter hans första möte med Paragon.

Sedan blev det aktiva delningsfilter, rörsteg på toppen och diverse andra transistorenheter för basarna. Det var några år av trevlig lyssning och högtalaren var helt sagolik vad gällde akustisk musik, jazz etc.

Tyvärr behövde jag under en tid, några år senare, bo i en liten lägenhet, och då var det dags att sälja Paragon, som av den nya ägaren fick ny faner och ett generellt varmt omhändertagande.

Själv, - har jag titt som tätt irriterad mig på den lilla lägenheten och att jag därav var ”tvungen” att sälja Paragonen. Den var med andra ord unik, spelade otroligt trevligt och var en av de roligaste hifi-prylar jag haft. Att den under dessa år även har stigit 4 gånger i värde bidrar också till en viss aversion mot små lägenheter....

Hittar du en sådan så köp – sälj aldrig - och undvik små lägenheter.



mvh, robert

  Ansvarar för distribution och försäljning av HIFI produkter via,
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:07:31  Show Profile Send ment a Private Message
Det var i sanning kul att höra din historia! Synd att du inte har den kvar dock... Undrar hur många som finns i landet? Jag har aldrig sett någon på annons och skule jag mot förmodan hitta en så är den säkert för dyr för mig just då iallafall enl. murphys lag. Om någon har en till övers eller vet någon som har får ni gärna tipsa mig...

Jag har horn!
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:28:58  Show Profile Send ment a Private Message
Hmmm... Det fanns ett exemplar hos www.imageaudio.no Tråkigt nog för 75000 Norska pesetas!

Jag har horn!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:29:52  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

hehe
Va fint Robban, jag satt o väntade på att du skulle skriva om din Paragon..

Alltså, elementen e ju vettiga o regäla!
Och konstruktionsmässigt okej, för JBL va ju typ de som
lärda sig bygga högtalare först av alla.

De flesta andra apade bara efter lite lätt.

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:48:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag hörde den 1964 på hifimässan som då var på Gillet som låg vid Brunkebergstorg i Stockholm. Jag kan bara säga det att det var en schock för oss som lyssnade. Jag tror också att det var då jag hörde JBL´s Olympus som var ett S8R system. Jag minns att jag tänkte att det var en dröm att få kunna köpa något sådant men jag insåg att det inte var möjligt att köpa något sådant. Paragonen kostade 17000:- + oms som då var 3,6%. Ett par år senare träffade jag min blivande fru och hon sa att "Det är ju klart att du ska köpa en Olympus" och så blev det och nu har jag varit med JBL sedan 1969 dock ej längre med Olympus.
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:59:02  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
ment,

Min första allra riktiga hifi-upplevelse var att lyssna på en Paragon Enda sen dess har jag försökt fått tag på en. Tyvärr betingar de väldigt höga priser vilket har föranlett mig att undersöka om det går att bygga en själv. Elementen som sitter i Paragon går att få tag på relativt lätt men eftersom det inte finns några fullständiga ritningar på Paragon så kan det vara lite svårt att bygga en exakt replika. De fullständiga ritningarna ska tydligen försvunnit en en brand men JBL-Pro i USA har en adress-lista över några av de personer som jobbade med tillverkningen av Paragon. Jag ringde JBL i USA och frågade lite om ritningarna och om jag var seriöst intresserad av att bygga en replika så bistod JBL-Pro gärna med råd och tips

P.S.
Jag har ännu inte bestämt mig om jag ska försöka mig på konststycket att bygga en replika. Min fru tjatar dock på mig om att hon vill ha en Paragon i vardagsrummet så en vacker dag kanske ...
D.S.

Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:20:47  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag kommer fortfarande ihåg hur jag kände mig efter en demo på Söderbergs på Sveavägen (kommer ni ihåg den butiken?)i stockholm för en massa år sedan. Man var helt vimmelkantig. Hur det lät vet jag inte men det gav en fet kick i rumpan och farten har inte tagit slut än.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:47:31  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message
Har varken sett eller hört den.
Men skulle mycket väl kunna tänka mig att ha en sådan i vardagsrummet. Huuu vilken cool hifimöbel
Skulle kunna tänka mig att bygga en replika om det nu hade funnits ritningar på den...


Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:09:01  Show Profile Send ment a Private Message
neriks... vilken trevlig fru du har! Det är knappast så att min kvinna tjatar hål i huvet på mig om vilka hifi-prylar hon vill ha...
Jag lägger in en bild på hur den är uppbyggd. ni modemare får väl säga till om jag ska ta bort dom ifall det blir för tungt.



quote:
The original configuration of the Paragon consisted of two 150-4C bass drivers mounted in separate, front-loaded horns. Two 375 compression drivers were mounted to H5038P-100 elliptical horns and each was aimed at one side of the curved panel. Two 075 ring radiators were mounted in the back of the cabinet and aimed at the center listening position. The drivers were crossed over at 500hz and 7000hz. At the same time that the home version of the Paragon was introduced, there was an industrial variant that was intended for built-in applications such as studio monitoring and stereo movie sound reproduction. However, there never was a great demand for this application and the industrial variant was soon dropped from the lineup.

The driver complement of the Paragon went through numerous changes over the years. The early 60's saw the 150-4C replaced by the newly developed LE15A. The option of ordering the Paragon as a powered system was also introduced at that time with the availability of the SE408S power amplifier installed in the cabinet. The powered option was removed by the 70's and the driver complement changed again 1979. In that year, JBL converted the magnetic structures of all of their bass drivers to utilize ferrite magnets instead of Alnico V. It resulted in the replacement of the LE15A with the ferrite LE15H. In addition, the 375 midrange driver was replaced with the Alnico 376 which used a new diamond pattern suspension for extended response. This configuration remained until the product's discontinuance in 1983.



Vad gäller ritningar och annat mystiskt så finns följande att läsa:
quote:
It is interesting to note that there was no complete set of plans for the manufacture of the Paragon. Many of the construction procedures existed only in the minds of the builders. In most cases, it would not be possible to substitute cabinet parts from one Paragon into another since they were individually hand crafted for the system at hand. Plans were available in the 1960's for sale to home builders that dimensioned the the individual parts, but even these have subsequently become lost to JBL


Kanske en vacker dag kan man få bli ägare till en sådan .. . . Det är något jag drömt om sedan jag var liten.
Kul att så många uppmärksammat denna tråd så fort! Kul också att det är fler än jag som gillar Paragon. (på gott och ont i och för sig för då blir det väl ännu lurigare att hitta en...)

Jag har horn!

Edited by - ment on 2004/03/05 13:09:54
Go to Top of Page

neriks
Harry-vinnare 2004

1782 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:39:30  Show Profile  Visit neriks's Homepage Send neriks a Private Message
quote:
neriks... vilken trevlig fru du har! ...

ment,

Jo, jag vårdar henne ömt

Angående ritningarna så fick jag bl a av JBL den ritning som du länkade till i ovanstående inlägg. Jag fick även en lista över personer och telefonnummer som jag kunde ringa om jag undrade något över själva tillverkningsprocessen JBL hyr ibland in några av dessa personer när man får i uppdrag att renovera en gammal Paragon. Tydligen så är det ganska mycket hantverk inblandat i processen och detta finns det således inga ritningar eller beskrivningar av ...


Driver företagen NEriks Audio och NEriks Air
Auktoriserad återförsäljare av Moog

Go to Top of Page

Johnny
Member

223 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:45:46  Show Profile Send Johnny a Private Message
En trevlig länk för de intresserade:

http://www.audiotechnikgmbh.de/lowther/lautsprecher/paragon.asp

//Johnny

Just nu: In Flames "Soundtrack to your escape"
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:46:12  Show Profile Send ment a Private Message
Jag kan tänka mig att det är lite lurigt. Det blir givetvis inte riktigt det samma heller att han en hembyggd som en "äkta" tycker jag. Men viss vore det kul om man som du har anlag för det där med att fixa och dona.

Jag har horn!
Go to Top of Page

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:54:23  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message
Paragonen i Norge är sål :-(...Var det nån här som köpte

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:12:16  Show Profile Send ment a Private Message
Usch då! Nej det var tyvärr inte jag iallafall....

Jag har horn!
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:02:04  Show Profile Send ment a Private Message
Ingen som vet hur lågt de spelar? Om det finns siffror på frekvensomfång, hur många db de tappar vid tex 25hz eller så. Det ska visst vara en mastig bas i dessa i sann JBL anda...

Jag har horn!
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:34:46  Show Profile Send MatsT a Private Message
Utsträckningen nedåt i frekvens är förmodligen väldigt beroende av placering, om rummet blir en naturlig fortsättning av hornet sjunker nedre gränsfrekvensen men utformningen gör det lite svårt.

Jag sökte lite på "nätet" och hittade inte så mycket matnyttigt men bilder finns det gott om. Här är i alla fall en länk:
http://www.audioheritage.org/html/profiles/jbl/paragon.htm

Det fanns också en mindre variant som jag tidigare inte kände till, den heter Metragon.



Jag har också hört Paragon hos Ågrens på Södra Vägen någon gång på sjuttiotalet, vi var några kompisar som lyssnade och ingen av oss var imponerad. Det lät rätt mycket burk och låda, röster lät som om de kom från garderoben. Om man spelar riktigt högt kan det kanske bli mer imponerande men vi var rätt besvikna på Ågrens ögonstenar. Smaken är olika och att inte vi tyckte det var bra skall man inte ta för allvarligt, andra verkar ju tycka att de låter bra.

En kul konstruktion var det i alla fall och samlarvärde finns!
Go to Top of Page

Niklas Nord
JBL! Va? JBL! Va? JBL! JBL! JBL!!

6152 Posts

Posted - 2004/03/06 :  11:35:13  Show Profile Send Niklas Nord a Private Message

Ja en stor bas med lågt FS fast med rätt begränsad slaglängd.
Den kan nog åstadkomma en del ändå..

Använd ditt sunda förnuft innan du litar på nått som skrivs på internet.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/03/06 :  12:01:17  Show Profile Send svejk a Private Message
Vanvettigt läcker musikmöbel. Får lust att skaffa en sådan en rak pipa, hornbågade glasögon och en nylonskjorta den virkade slipsen icke att förglömma.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

Harry_up
Member

1593 Posts

Posted - 2004/03/06 :  12:34:45  Show Profile Send Harry_up a Private Message
Har hsft tillgång till en på åttiotalet. Den är bra på lite större musik. Och man bör sitta en bit bort. Amerikanska vardagsrum är bättre än svenska lägenheter då diskanten annars spelar lite för knäna om man sitter för nära. Annars så har dom bra bas, men den går inte särkilt djupt. En bra högtalare men lite roligare än bra. Skulle hellre ha ett par monitorer med samma element.

Inget är så bra så att det inte borde bytas ut.
Go to Top of Page

ment
Member

74 Posts

Posted - 2004/03/06 :  13:46:22  Show Profile Send ment a Private Message
Och jag kan tänka mig en utan element... Ungefär som att ha en icke fungerande kakelugn i lägenheten. Om att den spelar i höjd med knäna löste många med att ha den på ett podium av något slag, tydligen rätt vanligt. Kanske inte så dumt att ha lite hyllor under för musikförvaring eller för elektroniken.

Jag har horn!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 1.02 sekunder. Snitz Forums 2000