HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Stativhögtalare runt 5000 kr?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Boergars
Member

1641 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:00:49  Show Profile  Visit Boergars's Homepage Send Boergars a Private Message
Dags att köpa nya högtalare.

Mina Audio Pro låter väl sådär, men i det lilla rum som står till förfogande känns det som om ett par stativare skulle fungera bättre.

Har funderat på Quad 11L, Dynaudio Audience 42 och en låda vid namn JPW ruby 2 som är några år men med priset nedsatt från 10.000 till 4.500.

Vilka andra alternativ kan vara värda att titta på?

Kan tänka mig att montera ihop ett kit och ytbehandla, men inte bygga en låda från grunden, med kapning, limning och fräsning.

Lyssningsmöjlighet i Göteborg vore önskvärt.

Ska drivas med Edison 30, 2x25 rörwatt.
Rummet är ca 14 kvadratmeter.


Tack på förhand

SAOL säger:löda v. lödde, lött, lödd n. lött, pres. löder
sammanfoga medelst smält metall

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:12:29  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hmm...Hade tänkt att ge dej rekommendationen att lyssna på B&W DM602S3 då jag tycker det är en väldigt bra högtalare för pengarna, transparant och väldigt detaljerat ljud utan att det blir ljust och jobbigt,väldigt alert och djup bas (7" Bas/mellanregister). Priset idag är 4.696:-. Tror den skulle klangmässigt sitta som handen i handsken till din förstärkare. Är dock lite osäker däremot när det gäller effekten, ta med din förstärkare till din närmaste Hifiklubb och testa!

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

matte76
100.000-klubben

6570 Posts

Posted - 2004/03/05 :  09:20:25  Show Profile Send matte76 a Private Message
Quad 12L, 4.900, är nog det bästa alternativet! : )

- Blått ett lag - Malmö FF!
- Min anläggning: DH Labs Silversonic Power Plus (nätkablar) - Marantz SA-11S2 (CD/SACD) -> Xindak FA-1 XLR -> Marantz PM-11S1 -> Audioquest CV-8 (DBS, biwire) -> Canton Ergo 609 DC (Med Soundcare Superspikes)
- Alla MÅSTE se "En obekväm sanning" (An inconvenient truth)!
- Löjligt korta bilresor i Malmö - http://www.ingalojligabilresor.nu/
Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:17:22  Show Profile Send x2000 a Private Message
Hejsan

Köp Wolfies (sök under säljes)eller någon annans Mosen-högtalare (såg ett pat på hifimagasinet igår).
Tillsammans med en edison 60 är det Hifinirvana...
jag vet för jag har haft den kombinationen
Mr Ekan kan säkert intyga...

Mvh
Thomas
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:24:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Hmm...du ska nog vara lite försiktig i ditt val, många små stativare är ganska trögdrivna och då kommer du få lite problem med din lilla rörstärkare...

Wharfedales EVO-10 skulle kunna vara en vettig model, och som nån sa QUAD 12L, den är lite lättare att driva än 11L..

/Martin

Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/05 :  10:25:52  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
Wolfies är redan sålda, var ev, tänkt att köpa dom nu i helgen vid kristinehamnsträffen,men någon hann före snyft :-(

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/05 :  11:17:40  Show Profile Send henricsson a Private Message
Amphion kanske?
www.amphion.fi

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

x2000
Member

411 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:01:21  Show Profile Send x2000 a Private Message
MartinH: Hmm...du ska nog vara lite försiktig i ditt val, många små stativare är ganska trögdrivna och då kommer du få lite problem med din lilla rörstärkare...

... mja en Edison 60 viker inte ner sig så lätt...



edit: stavfel

Mvh
Thomas

Edited by - x2000 on 2004/03/05 12:02:37
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/05 :  12:07:49  Show Profile Send MartinH a Private Message
Nej iof, men den är ändå en rörstärkare på 25 watt..Och den är inte så mycket annorlunda än alla andra rörhäckar på marknaden...

Dock så vet jag en del som kört tröga stativare med ännu mindre grejer, det blir ju ljud och med bra kvalitet, men dock inte så högt....
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/03/05 :  13:51:51  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
Jag äger tyvärr inte själv några Mosen, men kan, precis som x2000 skriver, intyga att de låter mumma med rör. Silver Night PSE på 18 W driver Mosen till smärtsämma lyssningsnivåer. Mina egna DIY-högtalare med filter från Tommy Johansson (Mumma Audio) ligger på ca. 86 dB och de drivs galant av 10 W från Edison Triod. Så att dina 25 W från Edison 30 inte skulle räcka är snick snack . Lars som säljer Mosen på hifimagasinet känner jag flyktigt. Bara att slå till vetja!

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

bjarne
RödaTråden vinnare

778 Posts

Posted - 2004/03/06 :  14:28:31  Show Profile Send bjarne a Private Message
På ljudkällar´n stigbersgtorget står ett par canton ergo 200DC, 1 + 7 tum, för 4,9. Går säkert att pruta ner till låga 4 eftersom det kommit en ny modell. Passar nog bra med en edison.
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2004/03/06 :  18:05:14  Show Profile Send orthanc a Private Message
Audio Pro FOCUS SA-2 för 1495:- i onoff:s sist utskick måtte vara prisvärt.

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000