HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Heltäckningsmatta vs Parkettgolv
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Christian Lenner
Member

50 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:19:56  Show Profile Send Christian Lenner a Private Message
Vad behövs egentligen för optimal akustik i rummet? Heltäckningsmatta eller parkettgolv? Vanliga mattor, diffusor och absorbenter?
En heltäckningsmatta bör väl dämpa väldigt mycket av bastonerna? Även filttapet börjar ju komma tillbaka mer och mer.
Har själv både heltäckningsmatta och filttapet. Kan ibland uppleva rummet som för dämpat. Någon idé att lägga parkett istället? Eller låta det vara som det är?

Edited by - Christian Lenner on 2004/03/03 21:22:35

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:07:03  Show Profile Send Lelle a Private Message
Basen påverkas inte i stort sett alls av h.t.matta däremot, högre frekvenser påverkas.

Du får tveklöst mindre bra akustik med parkett istället.

Think different.

Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/04 :  08:19:16  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom parkett brukar ligga på en stegljudsdämpande matta, så blir inte högtaren/stativet kopplat till något tungt om man kör med spikes. Vibrationer kan fortplanta sig genom parketten.
Man kan uppleva förbättringar i basen om spiksen når ner till ett betonggolv genom heltäckningsmattan.
Go to Top of Page

Stereo Audio
Member

674 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:22:53  Show Profile Send Stereo Audio a Private Message
Även om man har parkett så brukar väl en rejäl matta ge ett "bättre" dämpat rum?

Stereo Audio
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:24:21  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Jajamen, en matta behövs nog för att dämpa golvreflexen.
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:58:02  Show Profile Send Woland a Private Message
För optimal akustik krävs heltäckningsmatta. Sedan behövs absorbenter/diffusorer bakom högtalarna samt diffusorer bakom lyssningsplatsen. Skippa spiksen på högtalarna och använd mjuka fötter. Då vibrerar högtalarna mindre och allt blir mer exakt.
Spikes och ett fast inderlag gör bara att högtalaren svänget som en stämgaffel.

Mvh
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:57:33  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Men vi är väl iallafall överens om att spikes under stativ är bra?
Kuddar mellan högtalare och stativ och stativen på spikes.
Så har jag det iallafall.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

ésm
Member

256 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:57:41  Show Profile Send ésm a Private Message
Jag har tidigare kört med spikes under stativen och stativen på kuddar eller fastskruvade. I eftermiddags hade jag lite besök och vi testade att byta till små gummikuddar under stativen och med spikes, skruv och kuddar mot högtalarna. Jag fastnade bäst för kombinationen kuddar mot golvet och fastskruvade högtalare. Ljudet blev lite mjukare/varmare men med bibehållen baskontroll.. Jag var tidigare övertygad om att det lät bäst med spikar mot parkett-golvet.
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/05 :  02:21:21  Show Profile Send edison a Private Message
Spikes sucks.
Sätter hela golvet i svängning = kan ju inte göra gott precis... (?)
MEN - viktigast (som jag ser det) är att högtalarna är avkopplade mot resten av "omvärlden", alltså är det bra med mjuka fötter under en stativare oavsett hur sen stativet står mot golvet.
Är högtalaren avkopplad är ju stativet redan "fritt" från högtalarens vibrationer och skickar dom inte ner och ut i golvet.
Samma med golvare som står på diverse plattor; är plattorna stumma mot golvet så räcker det att det är nåt soft mellan högtalare och platta.

Sen är det ju ändå upp till var och en vad man tycker om ljudet som resulterar, rör låter ju ofta nice även om dom inte alltid har lägst dist...beror ju lite på vilken typ av dist osv.
Spikes kan ju ge nån typ av bi-ljud/färgning som i en del öron låter fint...är man lycklig över musiken så är det ju det som får värderas högst (eller...?) ;-)

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/05 :  08:09:03  Show Profile Send CC a Private Message
Personligen har jag absolut ingen uppfattning vilket som e bäst!

Olika högtalare i olika rum kräver olika underlag, så enkelt e de!

Jag har hört på burkar som låter hemskt med mjuka fötter i ett rum för att sedan "kräva" koner/spikes i ett annat rum för att komma till sin rätt.... Verkar också spela roll på vad för övrig elektronik du sitter inne med samt naturligtvis hur dina öron är avstämnda! Allt handlar om kompomisser och då gäller det att finna den kompromiss som faller en bäst i smaken... Eller nåt?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000