Author |
Topic |
|
Christian Lenner
Member
50 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 21:19:56
|
Vad behövs egentligen för optimal akustik i rummet? Heltäckningsmatta eller parkettgolv? Vanliga mattor, diffusor och absorbenter? En heltäckningsmatta bör väl dämpa väldigt mycket av bastonerna? Även filttapet börjar ju komma tillbaka mer och mer. Har själv både heltäckningsmatta och filttapet. Kan ibland uppleva rummet som för dämpat. Någon idé att lägga parkett istället? Eller låta det vara som det är?
|
Edited by - Christian Lenner on 2004/03/03 21:22:35 |
|
Lelle
Member
324 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 22:07:03
|
Basen påverkas inte i stort sett alls av h.t.matta däremot, högre frekvenser påverkas.
Du får tveklöst mindre bra akustik med parkett istället. |
Think different.
|
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 08:19:16
|
Eftersom parkett brukar ligga på en stegljudsdämpande matta, så blir inte högtaren/stativet kopplat till något tungt om man kör med spikes. Vibrationer kan fortplanta sig genom parketten. Man kan uppleva förbättringar i basen om spiksen når ner till ett betonggolv genom heltäckningsmattan. |
|
|
Stereo Audio
Member
674 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 11:22:53
|
Även om man har parkett så brukar väl en rejäl matta ge ett "bättre" dämpat rum? |
Stereo Audio |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:24:21
|
Jajamen, en matta behövs nog för att dämpa golvreflexen. |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 14:58:02
|
För optimal akustik krävs heltäckningsmatta. Sedan behövs absorbenter/diffusorer bakom högtalarna samt diffusorer bakom lyssningsplatsen. Skippa spiksen på högtalarna och använd mjuka fötter. Då vibrerar högtalarna mindre och allt blir mer exakt. Spikes och ett fast inderlag gör bara att högtalaren svänget som en stämgaffel.
Mvh |
|
|
Björn-Ola
7949 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 15:57:33
|
Men vi är väl iallafall överens om att spikes under stativ är bra? Kuddar mellan högtalare och stativ och stativen på spikes. Så har jag det iallafall. |
"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker" |
|
|
ésm
Member
256 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 17:57:41
|
Jag har tidigare kört med spikes under stativen och stativen på kuddar eller fastskruvade. I eftermiddags hade jag lite besök och vi testade att byta till små gummikuddar under stativen och med spikes, skruv och kuddar mot högtalarna. Jag fastnade bäst för kombinationen kuddar mot golvet och fastskruvade högtalare. Ljudet blev lite mjukare/varmare men med bibehållen baskontroll.. Jag var tidigare övertygad om att det lät bäst med spikar mot parkett-golvet. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 02:21:21
|
Spikes sucks. Sätter hela golvet i svängning = kan ju inte göra gott precis... (?) MEN - viktigast (som jag ser det) är att högtalarna är avkopplade mot resten av "omvärlden", alltså är det bra med mjuka fötter under en stativare oavsett hur sen stativet står mot golvet. Är högtalaren avkopplad är ju stativet redan "fritt" från högtalarens vibrationer och skickar dom inte ner och ut i golvet. Samma med golvare som står på diverse plattor; är plattorna stumma mot golvet så räcker det att det är nåt soft mellan högtalare och platta.
Sen är det ju ändå upp till var och en vad man tycker om ljudet som resulterar, rör låter ju ofta nice även om dom inte alltid har lägst dist...beror ju lite på vilken typ av dist osv. Spikes kan ju ge nån typ av bi-ljud/färgning som i en del öron låter fint...är man lycklig över musiken så är det ju det som får värderas högst (eller...?) ;-) |
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|