HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Det är mycket strömkablar just nu. Framför allt NO
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

bjorn
senior advisor

390 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:00:57  Show Profile Send bjorn a Private Message
Hej,

Kortast tillgängliga läng på nätkablarna är 2m.

Mvh

Björn Wiman
Audionord AB

Verksam i HiFi-branchen sedan 1987.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:35:38  Show Profile Send henricsson a Private Message
Har hört skillnad på nätkablar.. kan bero på placebo (dom var ju så snygga )

Men vad är det för poäng att dra kablar från proppskåpet när strömmen fördats hur många mil som helst i, ja, vanliga, billiga (1kr/m?) kablar?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:44:13  Show Profile Send CC a Private Message
henricsson, kanske för att det låter bättre? En orskak god som någon annan...?
Varför det låter bättre? Jag vet inte med säkerhet, skärmningen kanske? Eller bristen på störande övrig hemelektronik? Kanske jordledaren får snabbare o renare väg till elcentral o slipper bli distraherad utav annat junk?
Fast det förklarar ju inte varför olika installationskablar låter olika? Fast de har samma princip (fas, nolla, jord oskärm)?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  10:45:44  Show Profile Send CC a Private Message
Eh, tilläggas bör att mina nätkablar inte ser något speciella ut... Iallafall inte de utan svart/grå strumpa! (Som jag satt dit)

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:00:06  Show Profile Send Adagio a Private Message
Kanske är det purismen som gör att det blir bättre ljud, vad jag menar är enkla principer, riktigt bra matrial.
KISS, Keep It Simple Stupid.
Tiffany TPC-1 har två särmar hopkopplade med ett filter till jord samt någon form av högeffektkondensator mellan 1a och 0a vid apparat-kontakten. Inte helt enkel konstruktion, inte som NOs i alla fall.
Till och med kontakterna är skärmade, utstrålningen är noll det kan man inte säga om NO, ändå presterar de ett mycket bra ljud.
Dynamiken rycker fram flera snäpp, start/stopp blir snabbare/tydligare, tystnaden mer påtaglig mera luft/detaljer, basen mäktigare med ytterligare kontroll samt behagligare toppregister.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:16:32  Show Profile Send CC a Private Message
Enkla principer gillar jag (kanske för att jag har lite lättare för att fatta då?)...
Detta med konding mellan nolla o fas har jag hört/sett förut men filter mellan skärm o jord? Vad för konstuktion är det? Vet du det Adagio?

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:04:38  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Clou har vässat sina kablar betydligt med dom nya kontakterna.
Sedan finns det ju 3 olika Clou-nätkablar i olika prisklasser att välja mellan.
Vilken har du jämfört med Adagio?
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:37:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH:

quote:
Jag skulle gärna se en duell med de andra riktigt bra kablarna som finns på marknaden... Tror tex att Kimbers PK14 Palladin ( som inte ens är i Select serien ) för 14000:- skulle vara en bra kombatant....


Så vad menade du med "som inte ens är i Select serien" då?
Att dom skulle göra en bättre då eller vad? med den prislappen skulle den platsa i Select serien i alla fall.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:07:20  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag menade att den är nog en utav de bästa som finns idag, och skulle man släppa en i Select serien så skulle den nog bli ÄNNU bättre...

För ser man på Select kablarna så är dom klar bättre än dom i den "vanliga" serien...

Men ser man till priset på PK14 så borde den vara där, lite underligt att det inte har blivit kablar i båda serierna...
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:36:04  Show Profile Send marbrink a Private Message
MartinH: Men Kimber tycker nog inte nätkablar är en produkt för select serien. Det är möjligt det kommer men inte är det säkert dom blir bättre. Dyrare lär dom bli i alla fall.
Kimber har ju många kablar som lirar i samma klass som dom i Select serien fast dom inte är med där. t.ex. signalkablarna KCAG och KCTG och högtalarkablarna 4AG och 8AG.
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:45:03  Show Profile Send MartinH a Private Message
Men 4AG och 8AG tror jag inte finns längre...

Men visst är det nog så att ljudmässigt är det så, men det är inte bara ljudet som skiljer serierna åt som du vet.

Och jag tror nog att det kommer en Select kabel för ström vad det lider, men det är som sagt bara nått man kan spekulera om än så länge.
Men jag skulle välkommna en sådan då designen på de som finns idag inte är det mest upphetsande, även om ljudet är det..

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:48:04  Show Profile Send Adagio a Private Message
Clou har säkert förfinats sedan jag använde dom, men de känns ändå forfarande som hembygge alá trail and error, det jag sett senaste åren. Det är relativt få tillverkare som känns riktigt "färdiga" med sina kablar, AQ, NO, Kimber, och såklart Transparents dyrare kablar, de andra känns forfarande lite hembygge i finnishen, men smaken....

Reservation för ev andra ej namngivna "färdiga" kablar, det finns säkert fler.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/03/04 15:49:56
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/04 :  15:50:29  Show Profile Send molsson a Private Message
Hembygge och hembygge. De tillverkas av habia cable, som är sveriges största tillverkare av kabel.

No hay banda!!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:31:24  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Men Henricsson nu tänker du nog likström/likspänning va? Det trodde jag vi svarat på så många gånger nu att den invändningen inte skulle komma upp längre.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:41:25  Show Profile Send henricsson a Private Message
Va?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7709 Posts

Posted - 2004/03/04 :  16:53:37  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jo det där med att strömmen har färdats så långt genom billiga kablar så varför skulle den sista metern göra något? Den sista metern är ju också den första eftersom det är växelspänning/växelström vi har, eller hur?
Sen skickar ju varje apparat ut en massa skräp via nätkablerna vilket ytterligare kan störa.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:09:48  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Hej!

Jag har inte orkat läsa alla inlägg i tråden, men ville ändå delge min upplevelse av Nordost strömkablar...

Jag lånade hem "mitten kabeln" (7.000:-??) och jämförde den med mina två nätkablar jag har hemma (förutom JPC 2,5) nämligen Shunyata Taipan (c:a 7-8.000:-)och Synergistic Research Reference Master någonting (11.000:-) och jag upplevde ett klart lyft med Nordostarna både när jag använde dem till CD och försteget... Luftigare, lättare, mindre vasst på något sätt... S ljud som var knivskarpa men INTE vassa. Så någonting gör kablarna absolut... Även min Shunyata och Synergistic är väldigt väldigt bra så Nordostarna måste vara riktit prisvärda ( om man nu kan ta det ordet i munnen på den här nivån...)
Go to Top of Page

CC
Member

3981 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:13:39  Show Profile Send CC a Private Message
Fast jag måste erkänna att min hjärna har lättare att förstå likström än växelström... Liksom...

Eh, hur var det nu? Strömen som kommer från elleverantören kommer till mitt skåp för att sedan vandra ner till mitt slutsteg där den vandrar iväg till skåpet igen och till elleverantören... VA! Sitter de där figurerna på elverket o drar ström från mitt steg? O ja som betalar dyra pengar för att den strömmen! Eh? Nja? Kanske det inte går till så, men i min lilla värld så är det inte alltid så lätt... Bättre att bara acceptera hur läget ligger!
Hehe...

"I am not young enough to know everything"
- Oscar Wilde -

"Simplicity is the ultimate sophistication"
- Leonardo da Vinci -
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7949 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:15:15  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message
Eftersom det är växelström, så rusar elektronerna fram och tillbaka. Det innebär att det bara är dom sista 2 metrarna sladd som levererar elektroner till apparaterna. Om man har bättre kvalitet på dom elektronerna, så får man också bättre ljud. Så enkelt är det!

Tror ni mig inte?

Okej, det var värt ett försök iallafall.

I vilket fall som helst, även om jag inte har en aning om hur det fungerar, så hör jag så tydliga skillnader att jag frivilligt lagt ut en hutlöst massa pengar på nätkablar. Att en smålänning frivilligt lägger ut en massa pengar på något borde duga som bevis för att det faktiskt fungerar.
Och därmed borde vi kunna avsluta den eviga debatten om bra nätkablars berättigande.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"

Edited by - Björn-Ola on 2004/03/04 17:20:32
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/04 :  17:16:02  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Pjotre:
quote:
( om man nu kan ta det ordet i munnen på den här nivån...)

Självkalrt! Handlar om egna erfarenheter av prisvärdhet relativt andra liknanade produkter!


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/04 :  19:03:31  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Pjotres erfarenhet var intressant att läsa, Shunyata och Synergistic är välrenommerade märken och dessa kablar var dessutom dyrare, den ena i alla fall.
En fråga: luftigare, lättare, mindre vasst var huvudintrycket. Hur är Nordostarna när det gäller botten och kropp i återgivningen? Skulle också vara intressant att höra om det var någon skillnad på CD och förförstärkare.

Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:24:26  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag tycker att slutsteget mår bäst av kablarna. Om man redan har bra nätkablar kan det kännas surt att byta(=dyrt) står man i begrepp att uppgradera ngt eller kör med standardkablar är köpet givet.
Jag har provat Vishnu också nu, kan spontant säga att jag hellre köper en st Vishnu och kör med mina tiffany än att köpa två st Shiva för samma pengar.
Vad kan man rimligtvis uppgradera för 6800 kr och uppnå samma goda effekt? Jag kan inte komma på ngt i alla fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2004/03/05 14:26:12
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:39:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
jag har märkt att det ofta blir bättre resultat med bra nätkablar på digitalelektronik, men sen kan olika kablar fungera olika bra på olika typer av elektronik.

Har man tex två olika kablar så kan det vara så att kabel A fungerar bäst på cdn och kabel B fungerade bäst på förstärkaren..

/Martin
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:51:30  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Trots allt är det fortfarande bara KABLAR och inte något som påverkar skräpet vi får in genom hushållselen. De påverkar inte spänningsvariationer, strömspikar etc. Vissa kablar kan (i bästa fall) dämpa vissa RF störningar men man får ändå inse att bästa "effekten" de har är att minska det elektromagnetiska fältet och minska upptagandet av RF störningar i etern. Kringliggande signal- och videokablar kan må bra av detta vilket många också hör i form av bättre ljud.

Steg 2 är att inkludera ett smart filter med induktanser och kapacitancer (populärt "spolar och kondingar") för att överhuvudtaget börja bearbeta "skräpet" och undertrycka både RF-störningar och spikar.

Steg 3 är att göra det enda rätta och ansluta en ordentlig isolationstrafo + filter så kan alla dyra nätkablar se sig ordentligt omkörda, eftersom de inte ens kan stava till de förbättringar en trafo med filter kan utföra. Det finns jättebra modeller från PS Audio och Isotek (MarcusCables kommer med några riktigt prisvärda välpresterande nätprodukter framöver kan tilläggas som parentes).

Man kan som test jämföra förbättringarna mellan 20.000kr Nordost nätkabel vs. 20.000kr trafo+filter lösning (med skärmade nätkablar). Det är ganska uppenbart eller hur?

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/05 14:54:35
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:56:03  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Med ryggmärgen tycker jag samma, hur mycket kabeldåre jag än är.

´mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000