HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Bryggkoppling, hjälp
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:23:17  Show Profile Send buffy a Private Message
nad 317 + 214

Kopplade ihop grejerna idag, första bryggkopplingen ever.
Nybörjare som man är fick man ju bara ljud ur ena steget, ringde ett samtal och problemet var att slutsteget i den integrerade 317 "hänge i luften" ( fanns ingen sladd mellan pre out och main på 317 som ni såklart förstod) Jag sprang och köpte 1 par Y-delare så var biffen fixad...
Från den integrerade 317 kör jag Left och från 214-steget kör jag right, men jag undrar om allt står rätt till. Alla lampor lyser som de ska, men jag tycker inte att volymkontrollens känslighet har ökat så värst mycket, ( ska den göra det ? ) jag har ju mer än dubbel effekt. Jag spelar ju somsagt med Left från 317, men kan också spela med Left från 214, spelar jag i mono då ? Jag har så fruktansvärt dåliga högtalare nu så jag har mycket svårt att avgöra om allt står rätt till.. Antigen funkar det som det ska eller så funkar det inte alls ?. Det kanske är luddiga frågor, men verkar det stå rätt till ?!
Ljud kommer det och det låter. Jag har alltså kopplat
Pre out ( från 317, den integrerade) till 214 och main på 317. Left på 317 till left högtalare och ringht på 214 till right högtalre och ljud kommer !

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:25:10  Show Profile Send buffy a Private Message
haha vad jag svamlar :) "ljud kommer"
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  16:27:45  Show Profile Send buffy a Private Message
Jag har gjort en ny upptäckt... jag vred på balance, till vänster händer det ingenting( alltså ingen förändring) , men när jag vrider till höger blir det helt tyst...
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:07:19  Show Profile Send zahnn a Private Message
Jag tror inte att du behöver några y-kablar. Om du ställer omkopplarna bak på stegen till Bridge, och sen kopplar du en enkel kabel mellan left-pre-out och den ena main in på 317 (det bör vara markerat vilken kontakt du skall använda när du har steget bryggat). Right-pre-out kopplar du till 214-stegets ingång (bara den ena här också... tro det är den vänstra, men är inte säkert. har för mig att där är ett streck som pekar på den kontakten du skall använda...) Den vänstra högtalaren kopplar du mellan högtalarutgångarna på 317, plus till L+ och minus till R+. Kortslut inte... . Det högra högtalaren på samma sätt, fast naturligtvis till 214-steget istället... Lycka till...

Ursäkta om det blev lite väl utförligt, men det är lättare så... för mig...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:10:59  Show Profile Send buffy a Private Message
hmm.. ringde nyss hifiklubben och killen sa att jag jag var tvungen att köra med biwire-högtalare för att få denna kombanation med 317, 214 att fungera.. tack för hjälpen iaf, vet inte om jag vågar testa dock
Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/08 :  17:16:46  Show Profile Send zahnn a Private Message
Men du det är ju möjligt att brygga bägge stegen, så det skall ju gå... Har en kompis som gjorde likadant som du, fast med 2 st 214-steg istället... funkade alldeles utmärkt...

När ett steg är bryggat så är det ju i princip bara ett kraftigare steg, så det skall inte vara någon fara... (om man inte spelar för högt... men det behöver man ju inte börja med...)

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  18:19:59  Show Profile Send buffy a Private Message
jo sant + att jag tror på dig :) Blir lite fundersam bara när folk från hifiklubben skrämmer mig med fraser som "ojojoj,,. nu får vi hoppas att du inte krashat ett av stegen"
Det enda jag ville var ju att få mer effekt :( Aja.. får se vad jag gör.. ska ändå köpa nya högtalare
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/03/08 :  20:47:48  Show Profile Send perob a Private Message
Om det är bryggkoppling du är ute efter (och inte bi-amping) så behöver du inte bi-wire några högtalare. Koppla som Zahnn beskriver i sitt första inlägg. Jag har aldrig ägt något från NAD så jag vet inte om 317 har omkopplare på "bridge" men det ju enkelt för dig att kolla. /Per

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

zahnn
Member

170 Posts

Posted - 2004/03/08 :  22:10:02  Show Profile Send zahnn a Private Message
I manualen till 317 står det att det har omkopplare till bridge, och att man kan koppla så. Det enda som inte står är hur man skall koppla in signalen...

214 vet jag att det går på...

[z]

I like boolean logic
NOT
Go to Top of Page

buffy
Member

156 Posts

Posted - 2004/03/08 :  22:19:55  Show Profile Send buffy a Private Message
då testar jag iaf.. tack för hjälp
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/09 :  10:55:48  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Du kör väl båda pluspolerna som plus och minus. Så gör man varefall på ett NAD 214.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000