HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Tips på något att ha under högtalaren?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:34:28  Show Profile Send manlix a Private Message
Imorse släpade jag ut Edison Trioden och min Arcam CD82T till bilen och åkte ner till Hifi-Consult. Har lyssnat igenom lite högtalare där nu för under 10 000:-. Det blev ett par begagnade Qln QuBic 199. 5 000:-. Kostar runt 10 000:- nya enligt Ove. Högtalarna låter väldigt trevligt tycker jag. Klart lyft jämfört med mina Proson Reality 10 Limited som jag hade innan. Lämnade dem i inbyte så de står på Hifi-Consult om någon vill ha dem.

Skall fylla dem med sand också hade jag tänkt. Och så skall jag skaffa något att lägga under dem så att jag kan sätta dit "spike'sen". Har ni något att rekommendera? Ek kanske? Eller är det bättre med något mjukare?

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:38:09  Show Profile Send MartinH a Private Message
Skaffa ett par spikesskyd, små runda metall brickor med fördjupningar för spiksen. Snyggt och effektivt !!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:44:56  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
En stenplatta (betong eller skiffer) kan både vara snyggt och funktionellt! Stenplattan kan vila på halvhårda gummikuddar. Studentkorridorens "Wilson Watt" brukar använda 50-öringar som spikesskydd.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:51:19  Show Profile Send MartinH a Private Message
Tänk på att mynt ger märken i trägolv dock...
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:53:57  Show Profile Send manlix a Private Message
Humm, det är någon sorts plastgummimatta jag har. Så det känns som om något stort skulle vara stabilast. Femtioöringar och dylikt kommer nog garanterat att sjunka ner och lämna avtryck efter sig.
Go to Top of Page

Skiier
Ej medlem längre

271 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:04:22  Show Profile Send Skiier a Private Message

Superspikes...

Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:28:00  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
jag kör med plexiglasskivor, finns på CLASOHLSON.
funkar bra om inte högtalarna har ett gigantiskt "footprint" dom är 200x300 mm och genomskinliga så man kan se mattan eller golvet man har under.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:16:04  Show Profile Send manlix a Private Message
Tackar för tipsen. Får se vad det blir för något. God natt.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:27:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Superspikes är faktiskt inte dumma. Huruvida de förbättrar ljudet låter jag vara osagt, men de har den stora fördelen att högtalaren står stadigt utan att för den skull göra märken i golvet om man vill knuffa högtalaren en liten bit (vilket jag gör ofta, i desperata försök att förbättra akustiken i mitt rum).
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/04 :  00:29:59  Show Profile Send Bravo a Private Message
Superspikes eller/och en stenplatta att ställa högtalarna på blir nog bra.

Bravo
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/03/04 :  00:31:39  Show Profile Send edison a Private Message
SD-fötter mellan högtalare och underlaget.Skippa spikesen, och använd tex någon hård platta typ sten eller glas/plexi mellan Sd-fötterna och golvet.

(Har själv inte investerat i SD-fötter, men använder tre squashbollar under respektive högtalare.2 framtill, 1 baktill då högt. är mkt tyngre framtill pga tjock baffel + elementens vikt.
Basen, ja även resten av ljudet, blev renare och dessutom slipper grannen under mej höra alltför mycket av "det goda")
Har stenplattor mot golvet, med en tunn möbeltass under varje hörn för att slippa repa golvet.

Skall bli riktiga viktavvägda SD-fötter när pengen finns (låter så pass bra med Squashbollarna så än så länge går evt överflödiga pengar till annat...)

Systemet:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml

SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.

Edited by - edison on 2004/03/04 00:33:12
Go to Top of Page

Lepra
Member

524 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:08:35  Show Profile Send Lepra a Private Message
jag har granitplattor med med 3st gummipackningar mellan golvet och plattorna och mellan plattor o h-talare är det små gummipluttar... ska prova annat mellan platta h-talare framöver.

Frozen Brains Tell No Tales
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/04 :  02:32:19  Show Profile Send gardd a Private Message
Tjena Manlix
Jag har kört med Superspikes under en längre tid. De är klockrena. Rekommenderas varmt.

www.soundcare.no
phear*

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Lelle
Member

324 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:53:26  Show Profile Send Lelle a Private Message
Ett golv

Nä, allvarligt talat, jag köpte nån typ av vibrationsdämpande gummi matta (på ClasO, flera år sen) ämnat att ställa maskiner på.

Jag klippte olika stora bitar (beroende på vikten på högtalare, CD, slutsteg etc.) o la under de vanliga fötterna - blev kanonbra - och BILLIGT.

Think different.

Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/04 :  18:59:52  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Spikes, stenplatta, dämpfötter - Golv. Fin kombination.
Go to Top of Page

Mattias
Member

1671 Posts

Posted - 2004/03/04 :  21:34:08  Show Profile Send Mattias a Private Message

Underlag ja, det finns många bra ideer presenterade här ovan.
Grunden är väl mjuk eller hård koppling högtalare mot golvet, givetvis kan man laborera med kombinationer vilket skapar många möjligheter Att testa sig fram är en bra väg att lära sig sitt system bättre.

Ett underlag som inte nämts än är hockeypuckar, finns ju stora och små. Dessa grejer är ju dessutom rätt billiga. Kan köra med dina spikes eller rätt och slätt ett gäng puckar under högtalarn bara.

Mvh Mattias
Go to Top of Page

SebastianG
Member

432 Posts

Posted - 2004/03/04 :  22:14:01  Show Profile Send SebastianG a Private Message
Täljsten!

Tung och mjuk samtidigt. Håller just på att testa här hemma och den verkar ha väldigt bra dämpförmåga!

Mvh Sebastian

"Still confused, but now on a higher level…"

Flyfisherman
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/05 :  00:28:48  Show Profile Send manlix a Private Message
Tackar tackar. Verkar finnas många varianter. Det blev två MDF-skivor. Hehe. Verkar fungera rätt bra. Och spikes:en som följer med högtalarna. Får väl se vad som händer med det längre fram.

Har fyllt dem med sand nu också. Basen blev lite trevligare. Tightare och "slagkraftigare".

Edited by - manlix on 2004/03/05 00:30:30
Go to Top of Page

millenniumking
Member

985 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:05:21  Show Profile Send millenniumking a Private Message
Sålde just ett par högtalare till min bror.
Minimalt rum, svajigt parkettgolv och många blanka fina ytor som reflekterar hit och dit gjorde inte det bästa för ljudet.

Vi hittade ett par rullar gamla tjeckoslovakien-tillverkade hockeypuckar från åttiotalet i garaget. Vi kunde givetvis inte låta bli att pallra upp högtalarna på dessa!

Jodå, det lät mycket bättre än utan något alls under!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000