HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Comhems digitalboxar..
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Guynicer
Starting Member

20 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:55:22  Show Profile Send Guynicer a Private Message
Hej!
Finns det ngn här med erfarenhet av Comhems digitalboxar? Den de hyr ut för 70 kr/mån är en SAGEM G4 och köpboxen för 1000kr är en SAGEM G5, är dessa bra? Tänker då främst på musikåtergivningen; kommer nog lyssna mkt på Music Choice och VH1 och kommer självklart att koppla den till förstärkaren.

Tråd på dvdforum om boxarna; http://www.dvdforum.nu/forum/index.asp?action=showthread&thread=99733&forum=1

Länkar till teknisk info om G5;
http://kundservice.comhem.com/Answer.asp?id=1258&sessionid=550382542&CustomerAnswer=&StepsBack=2

Kasst att G5an inte har ngn analog tuner, ngn som vet hur lätt man byter om till "tv-läge" för att se analoga kanaler?

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:57:34  Show Profile Send sampix a Private Message
Lite fel ställe att fråga om digitalboxar på
Bättre att fråga om dessa på något dvd/hemmabio-forum?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/06 :  20:24:32  Show Profile Send f95toli a Private Message
Se bara till att löpa en box med digital utgång och kör sedan signalen till en extern DAC (ex. i en reciver) så fungerar det bra (jag har en Sagem box till Boxer).
Tyvärr är kvalitén på utsändingarna många gånger rätt usla, men VH1 höjer sig över mängden och ger rätt bra musikupplevelse i 2 kanaler (om man råkar gilla den typen av musik, tyvärr är det rätt mycket 70-tals disko som inte riktigt faller mig i smaken).
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:20:01  Show Profile Send eliot a Private Message
Jag har hyrboxen från comhem (Sagem) och jag har precis köpt en HDTV projektor Sanyo PLV-Z2. Comhem-boxen har bara Scart-utgångar: en till TV och en till VCR (videobandspelare). Jag anslöt en scart <-> S-video + komposit video + audio adapter (se http://www.psxcare.com/product.php?xProd=42 till VCR-utgången och talade om i box-inställningarna att jag ville ha s-video. Jag anslöt en s-video kabel till projektorn och kunde då se de digitala kanalerna i färg i s-video kvalitet. Vill jag se de analoga kanalerna TV3, TV4 och Kanal5, MTV mm så får jag använda mig ac komposit video utgången. Kvaliteten blir då mycket dålig och är i princip oanvändbar för projektorn -> man blir nästan yr av den dåliga skärpan.

- Det finns emellertid en (aktiv!) produkt som konverterar mellan scart-RGB till Y-U-V komponent och som finns att köpa för 1300kr http://tinyurl.com/2eu8s och det lär vara det bästa. Finns att köpa i Stockholm på Referenceaudio och Cinema Concept (Hemmabio.se)

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:31:55  Show Profile Send eliot a Private Message
f95toli: Jag har letat överallt och inte lyckats finna någon digital-c box med digitalutgång. Det finns mycket större utbud när det gäller digital-t och digital-s mottagare! (t=terrestial, dvs marksänd - fungerar i Sverige bara i storstadsregionerna; s=satellit)
För comhem kabel verkar det bara finnas den gamla hyrboxen med analog + digital tuner eller den nya med endast digital tuner och de har bara scart-utgångar. Utomlands (läs: Tyskland) verkar de inte satsa på digitalsändningar över kabel utan mottagare som behandlas i tidningar handlar bara om marksänt eller satellit.

Tyvärr är min balkong riktad norrut och jag bor norr om Stockholm så satellit fungerar ej!

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000