Author |
Topic |
|
Guynicer
Starting Member
20 Posts |
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 19:57:34
|
Lite fel ställe att fråga om digitalboxar på Bättre att fråga om dessa på något dvd/hemmabio-forum? |
kabelskitsnackare
|
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 20:24:32
|
Se bara till att löpa en box med digital utgång och kör sedan signalen till en extern DAC (ex. i en reciver) så fungerar det bra (jag har en Sagem box till Boxer). Tyvärr är kvalitén på utsändingarna många gånger rätt usla, men VH1 höjer sig över mängden och ger rätt bra musikupplevelse i 2 kanaler (om man råkar gilla den typen av musik, tyvärr är det rätt mycket 70-tals disko som inte riktigt faller mig i smaken).
|
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 22:20:01
|
Jag har hyrboxen från comhem (Sagem) och jag har precis köpt en HDTV projektor Sanyo PLV-Z2. Comhem-boxen har bara Scart-utgångar: en till TV och en till VCR (videobandspelare). Jag anslöt en scart <-> S-video + komposit video + audio adapter (se http://www.psxcare.com/product.php?xProd=42 till VCR-utgången och talade om i box-inställningarna att jag ville ha s-video. Jag anslöt en s-video kabel till projektorn och kunde då se de digitala kanalerna i färg i s-video kvalitet. Vill jag se de analoga kanalerna TV3, TV4 och Kanal5, MTV mm så får jag använda mig ac komposit video utgången. Kvaliteten blir då mycket dålig och är i princip oanvändbar för projektorn -> man blir nästan yr av den dåliga skärpan.
- Det finns emellertid en (aktiv!) produkt som konverterar mellan scart-RGB till Y-U-V komponent och som finns att köpa för 1300kr http://tinyurl.com/2eu8s och det lär vara det bästa. Finns att köpa i Stockholm på Referenceaudio och Cinema Concept (Hemmabio.se) |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
eliot
Member
1398 Posts |
Posted - 2004/03/06 : 23:31:55
|
f95toli: Jag har letat överallt och inte lyckats finna någon digital-c box med digitalutgång. Det finns mycket större utbud när det gäller digital-t och digital-s mottagare! (t=terrestial, dvs marksänd - fungerar i Sverige bara i storstadsregionerna; s=satellit) För comhem kabel verkar det bara finnas den gamla hyrboxen med analog + digital tuner eller den nya med endast digital tuner och de har bara scart-utgångar. Utomlands (läs: Tyskland) verkar de inte satsa på digitalsändningar över kabel utan mottagare som behandlas i tidningar handlar bara om marksänt eller satellit.
Tyvärr är min balkong riktad norrut och jag bor norr om Stockholm så satellit fungerar ej! |
'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.' Winston Churchill
Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella |
|
|
|
Topic |
|