HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Till er med högupplösande system för ljudreprodukt
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:01:02  Show Profile Send Bubben a Private Message
Gryphon Exorcist var faktiskt det första jag fick upp i huvudet när jag läste tråden. Men jag har själv inte använt den eller vet om den "fungerar".

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:44:21  Show Profile Send J-son a Private Message
Ett litet klargörande i all välmening;

Många naturläkemedel fungerar visst preics som ett läkemedel. Det som skiljer i dessa fall är att preparatet inte genomgått tillräckliga rigorösa kliniska tester vilket medför att de inte får kallas läkemedel. Bara för den skull så fungerar det inte sämre.
Ta t.ex fiskleverolja, Becel, kreatin m.fl.
Dessa naturprodukter har vetenskapligt dokumenterad effekt.
MEN det finns även mängder med naturpreparat som inte har någon effekt utom möjligen placeboeffekt.

Bra välmening, men det hör inte hemma här. OT/Pac
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:50:12  Show Profile Send nin a Private Message
Ja, detta är ju precis vad hififorumet behöver....
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:53:03  Show Profile Send molsson a Private Message
Törs man säja, Peter Belt?OT/Pac

No hay banda!!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:24:15  Show Profile Send gardd a Private Message
Off topic.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:27:11  Show Profile Send molsson a Private Message
Verkligen inte. Peter Belt har tagit fram diverse suspekta saker, som klistrig foile, och elektrolytgel som skall vända de negativa energiflödena i audioutrustning till något mer välljudande. Har någon provat.

(new age som new age, eller
Jo, verkligen OT

§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac

No hay banda!!
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:32:10  Show Profile Send gardd a Private Message
molsson: off topic. Jag har uppdaterat mitt ursprungsinlägg lite grand..

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/03 18:46:59
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:12:06  Show Profile Send gardd a Private Message
molsson: om du har läst på lite kanske du förstår att det inte är samma typ av "energiflöden" vi snackar om.
Man kanske kan uttrycka det som att "det skall vara lite flummigare än så". Även om man tycker att frukt är väldigt flummigt så är äpplen =! päron.

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:31:15  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Frågan är! Varför hör man större skillnader i en riktig High End annläggning för 45670898 miljoners kronor. När man tweakar den med stenar m.m känns som man aldrig fått svar på den? Än man gör i en anläggning för rimliga 10000:- Svara på den guys!


§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:36:58  Show Profile Send gardd a Private Message
marcus: off topic. Du får skapa en egen tråd som täcker den mycket intressanta frågan. Diskutera sånt där i en annan tråd tack.

Jag kan förtydliga att säga att det är exempel. Om du kan höra små skillnader på billiga system, so good for you. Tråden handlar om man kan höra skillnader när man utför de energi-experimenten eller ej. Och kan du göra det på ett "billigt" system. BRA. Var det ett bra svar på ditt inlägg i den här tråden som handlar om energi-experiment (av det flummiga slaget) på en hifi-anläggning.

Förtydligande igen: RUBRIKEN på tråden är:
"Till er med högupplösande system för ljudreproduktion" Om de sedan är billiga eller dyra är inte intressant i det här fallet. Tycker du ändå det är superintressant att prata om dyrt/billigt vs. låg-/högupplösande system ta det i en annan tråd.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/03 19:38:49
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:41:08  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:44:45  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Okej den är på gång. Ta det på PM.

§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:46:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Jag har ett högupplösnade system och jag tog hit en häxa som rabblade diverse besvärjelser men jag tyckte ljudet blev sämre

Ska prova med jultomten i december hade jag tänkt.



§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:48:42  Show Profile Send brumel a Private Message
Gardd: I all välmening. Jag tror inte att du får svar på din fråga här. Det finns många som har högupplösande system och som har testat diverse tweaks men någonstans går gränsen mellan hifi och tron på övernaturliga krafter.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

ZAC
Member

671 Posts

Posted - 2004/03/03 :  19:52:27  Show Profile Send ZAC a Private Message
Jag har gjort en DIY roomlens som ser ut som en totempåle. Funkar fint!

Z



§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac

DIY högtalare RENEGADE http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=26636
DIY slutsteg MOONLIGHT http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=34076
DIY subwoofer SOHO http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42763
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:13:06  Show Profile Send J-son a Private Message
Varför inte använda slagruta eller "svängande pinnar" för att hitta sweetspot:en i lyssningspositionen .

§.6.2 Stay on Topic
Det är inte tillåtet att driva iväg i trådarnas ämne.
Starta en ny tråd istället. Off Topic kan godkännas
om skaparen av tråden godkänner det eller om hela
diskussionen ändrar riktning. Rekomendationen är
ändå att skapa en ny tråd (med tydlig subjekt/rubrik).

/Pac
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/03/03 :  20:20:52  Show Profile Send Aton a Private Message
I vissa trådar är blåpennan framme väldigt kvickt. Men nu verkar vissa ha somnat helt. Otroligt att ni moderatorer inte rensar i den här tråden. Den är ju fullkomligt nedlusad med indirekta angrepp på Gardds inlägg! Respekt är väl det minsta man kan begära.

Edited by - Aton on 2004/03/03 20:21:24
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:29:18  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
NU räcker det!

gardd har flera gånger bett er att läsa inledningensposten.

Vill ni bara skratta åt detta och spy galla över andras frågar, gör det då nån annanstans.

Och så undrar en del varför det blir diskusioner om kablar...

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:43:17  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har svårt med respekten för ett inlägg som riktar sig mot:

quote:
Ni som har ett sådant här "fint" system har säkert testat shakti, bybee quantum purifiers och BDR-puckar med mera och märkt att det låter bättre med dem

Och i nästa andetag snackar om Voodo, Kung-Fu och flummigheter i allmänhet. Det tolkar jag som inget annat än att försöka få igång något som dom flesta inte vill ha här på forumet.

Vad har dessa flummigheter med hifi att göra?

Näst steg blir väl att "tweaka" anläggningen genom att röka lite konstiga prylar eller äta giftiga svampar som ger en hallusinationseffekt på anläggningen. Den egffekten kan bli bestående i värsta eller beroende på inställningen i bästa fall.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

schull
Starting Member

1 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:57:45  Show Profile Send schull a Private Message
Jag har en häxa hemma som rablar de mest out grundliga saker lite då och då men inte hjälper det... ;-))
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:01:18  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Är du gift?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:01:46  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:18:32  Show Profile Send gardd a Private Message
Jorma: BRA INLÄGG! Jag formulerade mig lite otydligt!
Många missförstår mig.

1. Jag är helt seriös med inlägget. Jag vill verkligen inte få igång en fånig diskussion. Det har jag försökt tydliggöra hela tiden. Har folk inte vettiga saker att tillföra den här tråden som har med trådens ämne att göra, skriv inte här.

2. Jag menade inte att man måste sätta likhetstecken mellan Shakti och kung-fu , mellan bybee och healing.
Om folk "går igång" för en sådan sak, så är det väl att beklaga. Men det är verkligen inget jag vill. Att jag skrev om bybee, shakti med mera, är snarare för att visa på att de som tar till de tweaksen, ofta brukar vilja "KRAMA UR DET DÄR SISTA LILLA" ur sitt system. Folk som köper en kassettbandspelare för 10 kronor, TROR jag inte hör en större skillnad om de placerar en shakti on-line ovanpå strömkabeln. Men vem vet? Jag har inte provat det just det.

3. Alltså, de som vill KRAMA UR DEN SISTA DROPPEN PRESTANDA ur sitt system kan tänkas vilja prova det jag skriver om.
De som inte ids tweaka alls är inte benägna att tweaka med de experiment jag föreslår.

4. Jag är förvånad att det är så många som tolkar inlägget på så himla många sätt!
Man tror man är tydlig men så visar det sig att alla har sin egen tolkning av texten. :)
Som sagt: läs ursprungsinlägget. Har ni inget vettigt att tillföra, skapa en egen tråd där ni diskuterar just ERT givande ämne.

5. Ytterligare förtydlig: Folk som köper shakti/bybee/BDR-puck kan alltså ha vanliga system. De måste inte ha värstingsystem. Många kan höra skillnad i _normala_ system genom att applicera sådana här tweaks. Jag ber om ursäkt att jag inte var tydligare och jag råkade nämna healing och shakti i samma andetag.

6. Med denna textmassa hoppas jag att folk inser att healing inte är samma sak som bybee och att BDR-pucken inte är samma sak som en dim-mak i kung-fu. Om bybee,shakti,och BDR-pucken är olika frukter såsom äpplen, päron och apelsiner så, enligt mig, liknar jag healing, currykors och telekinesi med fordonen bussar, traktorer och bilar. Liknar ju rena skolexmplet i objektorienterat tänkande i Java-programmering :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:33:23  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag ser fortfarande en massa flum i dina förklaringar.
Och det blev inte begripligare vad du menar.
Tweakar gör jag och provar en hel del grejer i anläggningen, men det här som du snackar om Gard förstår jag inte alls.

Kung-Fu är väl en kampsport typ karate? Och inget övernaturligt.
Och telekinesi är väl sådant som brukar förekomma i karate och kung-fufilmer. Jag har tränat karate (på 70talet), så jag vet att det inte fanns några övernaturliga inslag i den träningen. Det var hård fysisk träning och inget som hade med övernaturliga krafter att göra.
Du kanske har sett för mycket sådana filmer.
Jag har åkt långfärdsbuss en hel del i sydostasien och det gick ständigt sådan filmer med alla möjliga löjliga inslag av övernaturligheter. Det fanns inte så mycket annat att göra på dessa långresor så en och annan har jag också sett. Men jag tar dom inte på allvar och det borde inte du heller göra Gard

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:57:57  Show Profile Send gardd a Private Message
Jorma:
1. En del (ett fåtal) kung-fu personer kan göra en så kallad dim-mak. Det kallas för "death touch" och syftar till att slå mot punkter på kroppen där det gör mkt skada. Det övernaturliga är att en avancerad dim-mak kan träffa en sådan punkt utan att rent fysiskt träffa den. D.v.s. slaget sker "i luften". Jag tror att nästan ingen kan tro på något sådant förrän de själva är med om det. Om ni känner en riktig kung-fu guru eller grandmaster, så kan ni prata med dem. Hur går en sådan dim-mak till? Jag vet inte, men det handlar om någon slags energi-överföring utöver det som står i skolböckerna. Det kan vara intressant att fundera hur en sådan energi-behandling påverkar en hifi-apparat. Meningen med att nämna kung-fu var för att tydliggöra vilken typ av energi jag syftar på. Jag kan dessutom inte avgöra om denna typ av energi är samma energi som den som healing-folket jobbar med. Jag har inte lärt mig tillräckligt om det ännu. Livets skola du vet... Karate har mycket lite med kung-fu att göra.

2. Jag vill inte gå in på en massa diskussioner om vad energin består av, hur man kanaliserar den, vad som skiljer olika energityper åt (om de nu kan delas in i typer), varför folk väljer att träna kung-fu istället för karate eller varför folk tycker allt det här är trams. Det här inte till trådens ämne. Vi inser alla att en del ägnar hela sitt liv åt sådana här saker. Medan drar rubbet över en kam och avfärdar alltsammans som rent flum. Det är upp till var och en precis som folk tycker vissa hifiprylar är bättre än andra.

3. Jag är nyfiken av mig. Om ni känner någon som kan något av det vi har avhandlat i tråden, som har med trådens ämne att göra, snacka med dem och se om de inte kan testa lite av sina "färdigheter" hemma hos er. Men om ni inte följt "Mickes HiFi kokbok -Stöd för nya" kan det _möjligen_ vara svårt att höra någon skillnad. Mickes kokbok kan man läsa här:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=12431 Mitt system hemma är inte så avslöjande. Därför misstänker jag att om jag drog hem vederbörande "new age flum" till mig, och låter dem "attackera" hifisystemet med sina konster, så skulle jag nog inte höra någon större skillnad. Därför satte jag rubriken på tråden till det den är.

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/03 22:59:25
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000