HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Kablar - Är det så viktigt?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:48:21  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message
Hej,
Jag är inte så jätteinsatt i hifi än, eftersom jag inte har sysslat med det så länge. Men en sak som jag har funderat över är kablarnas betydelse. Jag kan förstå att man betalar pengar för att få bra material, låg resistans, låg kapacitans, bra isolation osv. Men vad är det egentligen som gör att en kabel låter "luftigt", "mörkt", "ljust", "stort", "torrt", "mjukt" osv osv?
Tack o hej

CH
Member

1474 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:57:55  Show Profile  Visit CH's Homepage Send CH a Private Message
Hej Mike_Rose..!

Kablar är ett ämne som debatterats till leda här..ett ämne där det finns minst två läger som aldrig kommer att enas.

Så använd vår eminenta sökfunktion. Sök på kablar under HiFi, bocka för "archives only" och du har garanterat en låång stunds läsning framför dig.
Go to Top of Page

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/03 :  01:02:35  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message
Ok, ska göra
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/03 :  08:44:25  Show Profile Send Otto a Private Message
Först VÄLKOMMEN "Mike_Rose" !

Låna hem ett par "dyra" kablar med en typ av
karaktär, låna samtidigt hem ett par billiga kablar
med en helt annan karaktär(fråga försäljaren)
Jämför sedan i lugn och ro över en helg.
Hör du sedan ingen skillnad kommer du spara en d-a
massa pengar och tid.
Hör du däremot skillnad så kommer det få motsatt
effekt, du har fått en första släng av Audiofilism.
Detta forum är ju knappast till för att bota denna
åkomma utan tvärt om, det bara påskyndar processen
som ofta leder till: Personlig konkurs, skilsmässor,
sömnproblem, allvarliga psykiska störningar och
slutligen.
Hur bli botad ? Tyvärr det finns inget botemedel,
endast en hel del bromsmediciner och då infinner sig
känslan: JA, så ska det låta, nu känns allt rätt..
Men tyvärr är detta oftast bara kortvariga stadier
och Audiofilsmen gör sig snart påmind igen, då man
oftast drabbas hårdare än gången innan.
Men marknaden är extremt bra på att ta fram nya
bromsmediciner och så upprepas proceduren om
och om igen....extremt plågsamt.

Efter kabeltestet har du sedan 473 andra "tweaks"
som du kan testa och läsa om här på forumet.


Lycka Till !

Edited by - Otto on 2004/03/03 14:59:23
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/03 :  09:00:42  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Kablar - Är det så viktigt?
Svar: Ja. Försök spela utan..
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/03 :  09:04:55  Show Profile Send Otto a Private Message
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:02:44  Show Profile Send Conan a Private Message
Jo, det stämmer ju som CH skriver att kablar är ett kärt ämne som får medlemmarnas blod att svalla på detta forum och andra liknande. Efter en rejäl omgång kabeldiskuterande brukar det sluta med att en handfull forummedlemmar antingen har blivit avstängda eller har slutat på eget bevåg.

Om du är ute efter information om vad som rent fysikaliskt eller materialtekniskt gör att en kabel klingar ljust, mörkt, vasst o.s.v. tror jag aldrig du kommer att få nöjaktiga svar. Vissa forummedlemmar kommer att hävda att den och den kabeln låter si eller så, men förklaringar till detta av vettig teknisk natur är mycket sällsynta inom kabelgebitet. Det är sedan upp till dig att dra en av två slutsatser av detta:

1. Kablar inom hifi-branschen är, till skillnad från all övrig användning av kablage, en mycket svår och nästan lite mystisk fråga. Man kan faktiskt mot all vetenskaplig logik tillskriva en kabel samma egenskaper som t.ex. en högtalare (ljus, mörk, högupplösande m.m.). Kablar är jättekul att tweaka med och främjar mitt hifi-intresse.

2. Kablar för hifi beter sig precis som övrig teknisk utrustning. Man ska använda material och konstruktioner avsedda för ändamålet. I detta fallet baserat på vilken signal som ska överföras och den störmiljö som föreligger. Varken mer eller mindre. Man väljer sin kabel utifrån tekniska egenskaper och ägnar sig sedan åt annat som har mer inverkan på återgivningen.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/03/03 :  14:23:19  Show Profile Send Bubben a Private Message
quote:
...slutligen,vilket får ses som en befrielse för
den drabbade.


Mmmmm

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:01:19  Show Profile Send Otto a Private Message
Bubben;

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:09:58  Show Profile Send MartinH a Private Message
Vad man kan säga om kablar är att det är passiva filter, filter som gör olika saker med den signal den transporterar. Kablar kan ge olika resultat i olika anlägningar då deras elektriska profil kan vara mer eller mindre lämpad för just de produkter dom kopplar ihop.

Tex en kabel som är väldigt neutral och inte förändrar signalen märkvärt, gör att man mer hör hur produkterna låter. Vad det exakt är som just gör att en kabel är tex "mörk" går inte att säga, då den kan låta ganska olik i olika system.

Så att ljudet blir olika mellan olika kablar är ganska självklart om man ser det på detta sätt...

/Martin
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:31:09  Show Profile Send Per G a Private Message
Ja, alla som provat vet att olika kablar ger olika resultat. Lakritssnören som byts mot någon 100-kronors kabel brukar göra underverk.
Generellt sett tycker jag att det känns som dyra tonkontroller som används för tuna ihop saker så att dom passar ihop (eller passar den egna smaken).
Frågan är om det är prisvärt eller inte?
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:36:12  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det är prisvärt om man har en dyrare anläggning, har man en mindre dyr så är det inte så vettigt att köpa kablar för samma summa som resten av grejerna..
Man ska sträva efter en balans i systemet, och har man bra grejer så är det inte så vettigt att inte låte ens grejer prestera sitt yttersta för att man har en dålig signalkabel....

Men visst blir det riktigt bra att köra en svindyr kabel till sin lilla NAD stereo, du har nog aldrig hört dom låta så bra, men det är rent vansinigt i penga synpunkt och man vinner mer på att lägga pengarna på bättre elektronik istället.

/M
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  16:58:34  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
...sedan för att inte vilseleda någon kan tilläggas att bra kablar inte alls behöver vara dyra. Det finns ingen garanti att en 50.000kr kabel låter bättre i ett givet system jämfört med en för 1500kr. Med viss risk att rulla snöbollen understryker jag att det är min erfarenhet (20 år inom hi-fi och betydligt mer avancerad elektronik) och andra kan mycket väl tänkas försvara sambandet mellan kvalitet och pris på kablar. Ser man förbi prislappen kan man ofta höra underberk redan med vissa billiga välkonstruerade kablar med vettiga material och dimensioner.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:11:34  Show Profile Send brumel a Private Message
Kablar är jätteviktiga. Mina senaste alster gjorde att jag trodde cd-spelaren gått sönder.
Varför då?
Det lät ingenting.

Tillbaka till lödbordet!

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

Per G
Member

257 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:53:14  Show Profile Send Per G a Private Message
MartinH,
Ja, det kan vara prisvärt om man har en dyrare anläggning men det förutsätter att man har fixat till akustiken i rummet först. Min uppfattning är att det ger mer för pengarna och efter att det är gjort hör man nog skillnaden mellan kablarna bättre!
/Per

You're nobody without a Naim
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:13:09  Show Profile Send gardd a Private Message
Kablar består av atomer av olika slag. Vi har t ex plastatomer, kopparatomer o lite annat med olika grundämnen. Kring atomer seglar envisa elektroner som flyger hit å dit. Å ovanpå hela rasket cirkulerar diverse fält. Spänningsfält och elektromagnetiska fält. Till råga på allt finns konkurrerande fält från olika källor i vår moderniserade värld som är mer eller mindre stygga mot din svarta orm. mikrovågor, radarvågor, elektromagnesiska fält, andra spänningsfält osv.

I denna "soppa" av fysiska termer som inte ens forskarna klurat ut hur det fungerar, finns din krälande plastmask som skall förmedla ström. En ström av ljud. Med ett rörigt och ostrukturerat approach ger det vid handen att saker och ting är komplicerade och mindre förändringar av fysiska pajametjaj kan leda till att ljudet förändras till det bättre, eller till det sämre, utifrån var och ens personliga smak. Heisenberg vs. Supra Einstein vs. Kimber. Alla gör de sin tolkning av fysiken och implementationen. Endast ditt egna öra kan avgöra vad som låter bäst för dig. Låna hem ett gäng o lyssna!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:39:35  Show Profile Send Otto a Private Message
Go to Top of Page

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:05:47  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message
Ok, jag får väl göra som ni säger. Låna hem ett gäng och testa.
Det där med audiofilism lät som en riktigt allvarlig åkomma. :) Vad brukar vara första symptomen?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:09:42  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det första symptomet brukar vara att låna hem några kablar!
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:10:53  Show Profile Send hal a Private Message
Första symptomen ?

Att man frågar: "om det där med kablar är så viktigt ?"

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Frodo
Member

51 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:55:11  Show Profile Send Frodo a Private Message
Gardd

Ursäkta off topicen.. men vad är en plastatom.. sånna har jag inte hört talas om?

Njut av livet medan du kan - det gör jag
Go to Top of Page

J-son
Ej medlem längre

473 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:09:00  Show Profile Send J-son a Private Message
Han har inte bilden riktigt klar för sig, blandar ihop lite av varje .
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:01:54  Show Profile Send MartinH a Private Message
Per: du har så rätt i att akustiken kan göra den bästa anläggning låta skit, och jag tycker även jag att fler även borde jobba mer med den och inte köpa en massa grejer som inte passar in i deras rum...

/M
Go to Top of Page

Mike_Rose
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:01:54  Show Profile Send Mike_Rose a Private Message
quote:
Första symptomen ?

Att man frågar: "om det där med kablar är så viktigt ?"


Hehe, ok. Kan ett bygge av ett par HFLS-1:or vara botemedlet? Eller är det också ett sätt att påskynda processen?
Go to Top of Page

Otto
Member

279 Posts

Posted - 2004/03/03 :  23:07:54  Show Profile Send Otto a Private Message
Hemmabyggen kan fungera som tillfälliga bromsmediciner,
men tyvärr blir resultatet ofta det motsatta och processen
accelererar mot nya ännu mer förödande projekt.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000