HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lavardin och MarkLevinson
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:49:34  Show Profile Send Snutten a Private Message
Hej, ngn som har lyssnat på Lavardin IT och/eller Mark Levinson 383 (båda integrerade förstärkare)?

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:28:51  Show Profile Send Figge a Private Message
Väl genomtänt kommentar.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:38:58  Show Profile Send KennethS a Private Message
Min farbror har en Mark Levinson No.383. Om du vill veta om lite ljudintryck så kan jag säga att jag lyssnat på den med ett par Dynaudio Contour 3.0 och en Copland CDA 289 CD-spelare med Harmonic Tech kablage. Upplevde förstärkaren som ganska varm i klangen (Kan ju bero på högtalarna?)Med mycket bra tryck i botten och kraft så det räcker. Tyckte dock att högtalarna tyvärr inte kunde ge Mark Levinsonen rättvisa..

Han driver idag ett par Nautilus 802 med sin No.383 och han har berättat att han upplever ljudet som behagligt balanserat med bra kontrollerad botten och detaljerat mellanregister och bra diskant. Han tycker aldrig ljudet blir hårt eller påfrestande utan all den typ av musik han spelat på anläggningen har fått bra studs driv. Men han tycker dock att effekten inte börjar räcka till då Nautilus är ju ganska kända för sitt effektbehov...

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/03/02 16:44:59
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/02 :  16:42:35  Show Profile Send Larsho a Private Message
Jag har lyssnat på en Lavardin IS, den lite "billigare" varianten
med mindre effekt, en helt underbar förstärkare som man kan leva väldigt länge med, givetvis kan man inte hänga på allt för trögdrivna högtalare men jag har hört den ihop med Martin Logan och man ville inte gå därifrån om jag säger så

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/02 :  18:00:36  Show Profile Send Snutten a Private Message
Tack för svaren, vore kul att lyssna på dessa förstärkare. Sen ligger dom ju i en ganska hög prisklass så man får väl drömma vidare...
Go to Top of Page

HighLife
Starting Member

48 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:05:21  Show Profile Send HighLife a Private Message
Den mindre Lavardin IS kan man hitta begaganad till OK pris. I dagarna såldes två begagnade Lavardin IS. Begärt pris 11.000:- resp 11.500:- för en med MM RIIA.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/02 :  21:27:29  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Jag har ägt en ML 383 under ca. ett års tid.
Den såldes när jag testade Advantage S250 effektförstärkarna som drevs direkt av Advantage S1 cdspelare med inbyggt försteg.
Men den var trivsam ihop med dom Sonus Faber Elekta Amator2 som jag hade tidigare. Med Coltranehögtalarna räckte den inte till riktigt.

Lavardin fanns i ett rum med det som jag tyckte var mässans bästa ljud år 2002. Den drev ett par Avalon Opus. Dit gick jag emellanåt och vilade öronen efter en del rum som hade stör dom.
Det verkar vara en mycket fin förstärkare, men effekten räcker naturligtvis inte till om högtalarna är tungdrivna eller om man vill spela komplex musik högt med bibehållet bra ljud.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:20:12  Show Profile Send Snutten a Private Message
Jorma: hej och tack för svaret. Jag läste din recension av 383:an på hifimagasinet och blev då nyfiken på den. Ok så effekten räckte inte till med Coltrane, spelar du på mycket höga nivåer eller är Coltrane helt enkelt svåra att driva? Har sett i H&M att Lavardin ju inte lämnar mycket effekt med tanke på priset men ska enligt Olle Linder som testade räcka långt trots detta. Hut som helst ska jag försöka lyssna på dessa 2 stärkare om jag får tillfälle till det.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/03/02 :  22:28:40  Show Profile Send Bravo a Private Message
Båda förstärkarna har ju mycket fina betyg och om jag inte missminner mig använder JmLab båda märkerna att driva sin Utopiaserie.

Bravo
Go to Top of Page

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2004/03/02 :  23:13:20  Show Profile Send Snutten a Private Message
Ja bravo, man är ju minst sagt nyfiken på dessa skapelser , men de är ju inte direkt gratis. Finns ett par IT till salu på hifimagasinet, så helt perfekt lär ju den inte vara (effekten räcker inte till med svåra högtalare ???) då de finns till salu .

Edited by - Snutten on 2004/03/02 23:21:17
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:18:24  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det är väl på det viset att Coltrane är mycket mer avslöjande än Sonus Faber EA2 och Advantageblocken spelade bättre på alla punkter än ML383,an.
Effekten 100 Watt i 8 ohm och fördubbling vid Coltranes 4 ohm räcker till dom nivåer jag kör. Mina rörblock - EAR509 - ger 100 Watt ut och dom räcker långt. Coltrane är ingen speciellt svår last med en impedans på min. 2,9 till 2,3 ohm beroende på hur man ställer basreglaget på dom. 89db/1W/1m är ett rätt normalt effektivitetsvärde.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:22:00  Show Profile Send Rydberg a Private Message
2.9-2.3 är iof inte speciellt högt, vet du hur mycket lasten vrider vid dessa impedanser?

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:30:39  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Nej, jag har inga siffror, men enligt Leif Olofsson har dom inga konstigheter för sig vad det gäller fasvridning.
Advantageblocken var bättre med Sonushögtalarna också, men inte alls lika tydligt.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:32:16  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tänkte att Advantage var en mosfet konstruktion och dessa lämnar ju mindre effekt vid låga impedanser än bipolära (som Levinson har?)

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:38:08  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Saxat från Hifidelitys test.

Impedanskurvan är utmanande. 15-80 Hz ligger i impedansen generellt under 3 ohm. Vid max bas dyker den till och med UNDER 2 ohm mellan 20 och 50 Hz.

Låter ju inte direkt som drömpartnern för en rörförstärkare

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  01:06:09  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Under 2 ohm dyker dom inte någonstans. Tryckfelsnisse har varit framme. Vid max. bas ligger impedansen inte under 2,9 ohm någonstans. Vid min. bas (-3dB) ligger den som lägst på 2,3 Ohm.

EARförstärkarna har inga problem med laster nedåt 0,5 ohm.
EAR,s (forummedlemmen) gamla 509 har uppmätts till 112 W vid 0.5 ohm. Så dom är lite speciella för att vara rör.

Coltrane är till större delen utvecklade tillsammans med dom Advantageblock som jag har hemma. Dom är inte helt standard utan har tilläggsbeteckningen X. Nätdelen är förstärkt med drosslar och det finns lite annat godis i dom också.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/03/03 01:08:04
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:13:04  Show Profile Send Rydberg a Private Message
quote:
EAR,s (forummedlemmen) gamla 509 har uppmätts till 112 W vid 0.5 ohm. Så dom är lite speciella för att vara rör.

Jo visst men med vilken THD då? Att mäta upp 112W bara säger ju inte så mycket om man inte vet vilken distotion stegen ger då.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:47:03  Show Profile Send EAR a Private Message
Rydberg
Under 0.25%

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:14:17  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Grattis till Nobelpriset i fysik EAR! 112w i 0,5 ohm med 0.25% thd från en rörförstärkare, inte illa!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:40:39  Show Profile Send EAR a Private Message
Saxat från ett engelskt test från 1981 Rydberg, gjort av Noel Keywood
Hur mycket mitt eget steg hade i dist vet jag tyvärr inte bara att effekten var 112W vid 0,46 ohm
MVH
Mera saxat:I think the latter figure must break all records for 100w output from a valve valve amplifer into 4 or 8 ohms.These are the sorts of distorision levels you would expect on very loud musical peaks.There`s no doubt that Tim`s circuitry and putput transformer do offer the promised performance-quite amazing.

Förmodar att det var därför Tim alltid använde QUAD ESL 63`or förr vid visningar eftersom de är notoriskt svåra att driva på rätt vis

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel

Edited by - EAR on 2004/03/03 18:48:48
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/03/03 :  18:48:22  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Oki, mitt förra inlägg var lite skämtsamt menat

Men det är dock anmärkningsvärt bra siffror för ett rörsteg och jag är tveksam om de stämmer.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:01:16  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Tim skravar inte vad det gäller siffror eller mätningar.
EAR 509,orna har 2 utgångar på 4 eller 8 ohm.
Coltrane spelar lika fint oavsett vilken utgång jag kör dom på.
Kanske tom. lite mer drag på 8 ohmsutgången.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:10:00  Show Profile Send EAR a Private Message
Rydberg skrev:
Men det är dock anmärkningsvärt bra siffror för ett rörsteg och jag är tveksam om de stämmer.
Jag kan hålla med dig där. Testen är från 1981 och det säger kanske en del.Enl testen så är värdena likvärdiga med de bästa trissestegen
men man får kanske ta i betänkande att det var på den tiden när man skulle ha så bra värde på allting som bara var möjligt.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/03/03 :  21:19:05  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Det finns ett steg från EAR som är uppbyggt nästan lika som 509,an med samma typ av rör men fler, och med en uteffekt på 250 Watt/block. Det har sålts till studior och finns endast i rackutförande. Det kanske dyker upp i Sverige så småningom.
Vad tror du om det EAR?

Och om inte det räcker så finns det en 1000 Wattare byggd på 509,ans teknik som används av bla. Mobile Fidelity till deras graververk för dom nyutgivna vinylskivorna, som dom ger ut paralellt med SACD/Cdhybriderna sedan något år tillbaka. Den första versionen av den kom 1985.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/03/03 21:25:40
Go to Top of Page

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:12:24  Show Profile Send EAR a Private Message
Jodå Jorma jag har läst om dem också.Ear 519 är rackvarianten på 509 om jag minns rätt och EAR 549 är det större steget som gav 600 Watt.
Mellansteget hette 529 tror jag.

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:30:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jösses! Finns det nån länk till de här sakerna?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.72 sekunder. Snitz Forums 2000