HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 ProAc klon...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/15 :  20:45:31  Show Profile Send yalpa a Private Message
Jag har stenhårt rekommenderat klonen i en tråd här nedan(ovan) och även till en granne...jag gillar inte åka på tunn is så jag vill veta vad det är jag snackar om egentligen...nu har jag ju erfarenhet av hur mina egna lådor är och även ett par stativare med ss element, sen har jag läst en hel del på nätet och försökt lägga ihop 1+1, även om det inte alltid är så lätt...

fins det någon möjlighet att jämföra äkta mot klon...en riktig A/B test där kunnigt-pålitligt folk är med och vi får ett resultat som visar exakt vad som skiljer mellan dessa?

Det borde finnas nån möjlighet till detta, eller är det kanske så att folk som har äkta vara inte vågar ställa upp...det är nog inte så lämpligt att dra in klonen på nån butik och jämföra

il cattivo
Member

50 Posts

Posted - 2002/09/15 :  22:51:24  Show Profile Send il cattivo a Private Message
Har läst vad du skrivit i de andra trådarna och även kollat in länken så man blir lite sugen.

Vad kostar äkta Pro-Ac 2.5?
Finns det något drag efter kloner på begagnatmarknaden, tänkte på den dagen man får för sig att sälja. Många är lite skeptiska till hemmabyggen, däribland jag själv, men eftersom jag har en kompis som är möbelsnickare till yrket och en som är mycket kunnig inom elektronik mao lödning skulle resultatet kunna bli bra.

Har aldrig lyssnat på dem så ett tips på handlare i Skåne vore tacksamt.


/Magnus
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/09/15 :  23:17:05  Show Profile Send molsson a Private Message
Listpris på 2.5 är 43.500 Kr. Har precis fanerat mina kloner, med förvånande gott resultat, trots att min tumme är omlokaliserad till handflatan.

/Marcusoft (handflata, kan vara jobbigt för ensamma killar......)

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/16 :  11:34:07  Show Profile Send n/a a Private Message
Det finns flera seriösa Hifitidningar som har jämfört "kloner" på 2.5 med
originalen. De säger att det finns en typ av "extra känsla" i originalen
om är svår att hitta i klonerna. Bättre än så kan de inte beskriva skillnaden
så är man noga så kan man säkert komma ganska nära. Helt identiskt kan det dock
inte bli eftersom det dels är en något modifierad version av elementen som
Proac använder samt att de "matchar" delningsfiltren perfekt. Originalen är väl märkta "Höger/Vänster" tror jag. Det är också nån kondensator (tror jag det var)
med specialvärde som är svår att få tag på. I övrigt går tydligen allt att kopiera.

Har själv funderat på att bygga ett par som "extra-högtalare". Hörde att "hifi" här på forumet kunde sälja element m m till bra priser men har ännu inte fått nåt svar från honom.



Edited by - n/a on 2002/09/16 11:34:59
Go to Top of Page

KC
t f ökenräv

447 Posts

Posted - 2002/09/16 :  12:02:19  Show Profile Send KC a Private Message
Vad jag förstår så är även kabinettet inte riktigt lika heller. Var ett tag sedan
jag såg ritningarna, men ProAc använder vad de kallar för variable tjocklek på
väggarna. vad jag kom ihåg så var det inte så på ritningarna (?)
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/16 :  14:49:53  Show Profile Send n/a a Private Message
Ja det kan säkert vara svårt att beställa
MDF med variabel tjocklek på byggvaruhuset.
Undrar vad dom skulle säja...



Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/16 :  16:35:16  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag har ett par äkta 2.5:or. Om någon vill jämföra. Det hade varit kul att höra skillnaden. Om klonerna är lika bra kan jag ju alltid sälja de äkta och köpa skivor för mellanskillnaden. Jag bor för övrigt i Stockholm

mvh
Daniel
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:40:22  Show Profile Send molsson a Private Message
Daniel,

När klonerna är klara, så hör jag av mig.


/Marcusoft


"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:51:52  Show Profile Send Daniel a Private Message

Det låter intressant. Lycka till med bygget!
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/09/16 :  17:52:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
yippie!!! ---> äntligen...denna "matchmaking" var jag ute efter...tappa inte bort varnadra nu!!!

visst tror jag att det är skillnad, men frågan är om 30+ lök på elektronik, akustik och annat skulle kunna eliminera det...

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/16 :  20:26:24  Show Profile Send n/a a Private Message
molsson, funderar du på att beställa "original" internkablage från USA?
Ska man komma riktigt nära originalet i ljudkaraktär så tror jag att det är viktigt.

The internal cable is Bandridge Superflex OFC LC 7403. http://www.bandridge.nl/index2.htm



Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2002/09/17 :  00:23:48  Show Profile Send molsson a Private Message
Stefan,

Jag överväger det. Men det hade varit lättare om bandridge hade en svensk agent, men de har dom inte sedan 2 år. Hittar jag inte originalkablage, så blir det supra ply. Men bandridge är hollänskt väl??


/Marcusoft

"Badgers...BADGERS, I dont need no stinking badgers.
Go to Top of Page

COP
Member

82 Posts

Posted - 2002/09/17 :  10:15:38  Show Profile Send COP a Private Message
quote:
Originally posted by molsson

Listpris på 2.5 är 43.500 Kr. Har precis fanerat mina kloner, med förvånande gott resultat, trots att min tumme är omlokaliserad till handflatan.

/Marcusoft (handflata, kan vara jobbigt för ensamma killar......)


Jasså, så Molsson har börjat bygga prylarna själv, imponerad!
Vi får höras angående provlyssning hos varandra, skulle gärna lyssna på dina Thiel burkar om Du har dom kvar.
/COP
Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/17 :  11:22:39  Show Profile Send n/a a Private Message
molsson: Jag hör av mig om jag hittar nånstans att köpa kabeln.

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/17 :  13:21:46  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

molsson: Jag hör av mig om jag hittar nånstans att köpa kabeln.





Originalkablaget är vanlig pvc-isolerad 2x4mm2 högtalarkablage. Sen om det står Bandridge på den eller nåt annat märke spelar nog mindre roll...

Själv tycker jag det roliga med ProAc klonerna är att man kan prova olika saker. StefanB och PAC förlängde basrören och fick på så sätt en mindre bumlig bas, internkablaget kan man använda bättre än i originalen, filterkomponenter likaså, osv, osv...

Bandridgekabeln har t.o.m EXAKT lika många kardeler som Elfas och Biltemas 2x4mm2 kabel

/Erik


Edited by - Erik Johansson on 2002/09/17 13:22:24
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2002/09/17 :  15:54:59  Show Profile Send Sanoj a Private Message
quote:
Själv tycker jag det roliga med ProAc klonerna är att man kan prova olika saker. StefanB och PAC förlängde basrören och fick på så sätt en mindre bumlig bas, internkablaget kan man använda bättre än i originalen, filterkomponenter likaså, osv, osv..
.

Öööööhhhhhh....?!.. Då kan man väl inte beteckna det som en Proac klon..eller?

Då är vi tillbaka på vanligt hemmabygge..


Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2002/09/17 :  16:13:48  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Även "kloner" går att förbättra. Har man möjlighet så ska man testa vad som ger bäst ljud samt passar en själv bäst.

Har hört att i orginal Pro Ac så är det mediokra filter komponenter samt internkablage. Jag har satt in "bättre" av båda dessa, vet ej hur de står sig mot orginalen dock.

Go to Top of Page

n/a
deleted

552 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:23:10  Show Profile Send n/a a Private Message
Ok, men själv har jag dåliga erfarenheter av att byta ut internkablaget eftersom det ofta medför negativa bieffekter också.

Orginalen är ju noga framlyssnade av proffessionella högtalarbyggare och anses vara en av världens bästa tvåvägshögtalare. Då känns det lite "vågat" att börja byta ut komponenter hur som helst. Jag satsar nog hellre på en "klon".

"Bumlig bas" kan nog också kompenseras med en bättre förstärkare tror jag. Då slipper man riskera att påverka mellanregistret vilket man troligtvis gör om man ändrar i konstruktionen.




Edited by - n/a on 2002/09/17 17:26:43
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:27:06  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Sanoj

quote:
Själv tycker jag det roliga med ProAc klonerna är att man kan prova olika saker. StefanB och PAC förlängde basrören och fick på så sätt en mindre bumlig bas, internkablaget kan man använda bättre än i originalen, filterkomponenter likaså, osv, osv..
.

Öööööhhhhhh....?!.. Då kan man väl inte beteckna det som en Proac klon..eller?

Då är vi tillbaka på vanligt hemmabygge..






Tja, om du syftar på basavtämningen så visst, då kan jag hålla med dig. Men vad gäller t.ex. filterkomponenter så vet vi ju ändå inte vad som sitter i originalen.

/Erik

Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:30:47  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Stefan007

"Bumlig bas" kan nog också kompenseras med en bättre förstärkare tror jag. Då slipper man riskera att påverka mellanregistret vilket man troligtvis gör om man ändrar i konstruktionen.



Jag kan bara säga vad jag hört och det är att basrörsmodifikationen inte har några märkbara negativa effekter. Jag lyssnade på klonerna med 20cm långa basrör och det var bland det bästa jag hört. Det är nog bara Coltrane som jag hörde på Arken som slår dom (givetvis delvis beroende på att systemen på Arken stod i icke optimala rum, men ändå) av det jag hört.

/Erik

Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:34:07  Show Profile Send dax a Private Message
Kan det vara så att Pro-Ac-klonen är/kommer att bli Sveriges mesta (i antal alltså) högtalare?

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:48:46  Show Profile Send Daniel a Private Message
Bumlig bas som vissa komenterat är inget jag upplevt i originalen. Kan inte det bero mer på placering av högtalaren eller rent av lyssningsrummet? Den ända skiva jag har som kan få basen att bumla lite är "Synchronicity" med Police på 180grams vinyl, men då spelar jag högt. För övrigt är basen alltid välkontrollerad.

Filterkomponenterna som sitter i originalen är av märket Expotus. Kolla länken nedan.


http://www.applegatedirectory.com/elec/company/ct_22035.htm
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:50:43  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

Bumlig bas som vissa komenterat är inget jag upplevt i originalen. Kan inte det bero mer på placering av högtalaren eller rent av lyssningsrummet? Den ända skiva jag har som kan få basen att bumla lite är "Synchronicity" med Police på 180grams vinyl, men då spelar jag högt. För övrigt är basen alltid välkontrollerad.

Filterkomponenterna som sitter i originalen är av märket Expotus. Kolla länken nedan.

Det du säger stämmer med vad jag hört. Att basen blir bumlig vid högre volymer. Som jag förstår det är det detta dom en del DIY folk lyckats tämja.

/Erik


http://www.applegatedirectory.com/elec/company/ct_22035.htm



Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/17 :  17:59:25  Show Profile Send Daniel a Private Message
Fast jag sa det inte riktigt så. Det är en effekt som jag bara upplever på EN skiva. Det kan lika gärna bero på att min VTA ändras på 180grams pressningen eller att just den skivan är något bastung. På alla andra skivor kan jag spela riktigt högt utan problem.
Go to Top of Page

Erik Johansson
70-tals OA!!!!!

873 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:01:30  Show Profile Send Erik Johansson a Private Message
quote:
Originally posted by Daniel

Fast jag sa det inte riktigt så. Det är en effekt som jag bara upplever på EN skiva. Det kan lika gärna bero på att min VTA ändras på 180grams pressningen eller att just den skivan är något bastung. På alla andra skivor kan jag spela riktigt högt utan problem.



Nej jag vet att du inte menade att dom var bumliga. Det är bara att jag hört många som säger det (som har/haft originalen).



/Erik

Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2002/09/17 :  18:07:45  Show Profile Send Daniel a Private Message
Jag förstår. Det var inte menat som en dåres försvarstal. Däremot kan jag minnas att de var lite luddiga i basen innan jag ställde dom på ART Q-dampers. Det är ett tips som alla kan prova oavsett om ni har kloner eller original. Q-dampers är dyra men värda varenda spänn, i mina öron.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.81 sekunder. Snitz Forums 2000