HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Blindtest
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  00:36:04  Show Profile Send Thomas A a Private Message
som knappt blev något blindtest. Mera mat, öl och vin. Trevligt värre!


Totem, mag, Morello och jag gjorde ett blindtest ikväll mellan Marantz CD 6000, MF X-24K DAC, Toshiba SD220E DVD spelare och en Audiolab CD spelare.

Kringutrustning var min förstärkare (Audio Analogue Puccini SE moddad) + Totem monitorer.


Generella observationer:


Skillnaderna var små. Morello och jag hörde viss skillnad (3/4 och 3/3 rätt blint) mellan Marantz och Dac. Skillnaden fann vi bero på en trolig ökad utnivå på DACen.

Vi konstaterade främst hur bl a hur basresonanserna kan spöka i rummet. I övrigt lämnar jag andra inblandade (Totem + Mag, eftersom Morello inte är här) att beskriva erfarenheterna från lyssningssessionen. Vad som kan sägas från min del var att Totem högtalarna var renare över registret än mina gamla Allegro högtalare, speciellt i övre basregistret.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2002/09/22 :  00:45:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
quote:
Originally posted by Thomas A

som knappt blev något blindtest. Mera mat, öl och vin. Trevligt värre!


Totem, mag, Morello och jag gjorde ett blindtest ikväll mellan Marantz CD 6000, MF X-24K DAC, Toshiba SD220E DVD spelare och en Audiolab CD spelare.

Kringutrustning var min förstärkare (Audio Analogue Puccini SE moddad) + Totem monitorer.


Generella observationer:


Skillnaderna var små. Morello och jag hörde viss skillnad (3/4 och 3/3 rätt blint) mellan Marantz och Dac. Skillnaden fann vi bero på en trolig ökad utnivå på DACen.

Vi konstaterade främst hur bl a hur basresonanserna kan spöka i rummet. I övrigt lämnar jag andra inblandade (Totem + Mag, eftersom Morello inte är här) att beskriva erfarenheterna från lyssningssessionen. Vad som kan sägas från min del var att Totem högtalarna var renare över registret än mina gamla Allegro högtalare, speciellt i övre basregistret.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar



Blindtester är ganska roliga , dom visar hur mycket man faktiskt lyssnar med ögonen. Min personliga erfarenhet är att skillnader inte blir lika stora om man inte ser vad man spelar på.



Ha det bäst
Johan

Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/22 :  01:22:51  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
quote:
Blindtester är ganska roliga , dom visar hur mycket man faktiskt lyssnar med ögonen. Min personliga erfarenhet är att skillnader inte blir lika stora om man inte ser vad man spelar på.


Tråkigt att jag inte kunde delta. Visst ger det aha-upplevelser att göra blindtester. Om man inte är helt låst kan man få en insikt i hur starkt tittdelen i tittlyssning påverkar resultatet. Jag själv tar i princip allt med en nypa salt när tittlyssnare presenterar sina upplevelser. Inget tvivel om upplevelserna men däremot vilket sinne som stod för en del av dom. Dock har jag inget emot att folk tittlyssnar så länge jag får tvivla. Jag tvivlar ju till och med på mitt eget ljudomdömmee ibland om jag inte får testa blint.

John
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  01:34:57  Show Profile Send Thomas A a Private Message
John, synd att du inte kunde. Mat och vin fanns det så det räckte .

Vi konstaterade också att vi kanske skulle diskutera plattor mer än prylar. Det finns mycket info att dela med sig av, tror jag.

Vi kan väl ha en till träff i Stockholm i höst?

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/22 :  01:40:48  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
trevöoigt, synd att jag icke kunde närvara... tvbärr.. men jafg har haft roligt på annat häll hähäh.. lovar.. ****..s ser ju knappt tangenterna, men jag försöker så gott jag kan...

men har nin nån mer lyssning i sthlm´s området, helst innan 22.25, så kan jag närvara...

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

Totem
Member

223 Posts

Posted - 2002/09/22 :  01:48:04  Show Profile Send Totem a Private Message
Ja, att det var trevligt värre, det stämmer jag gärna in i!

Nu har jag länge varit skeptisk kring skillnader mellan olika cd-spelare, men det var ändå intressant att konstatera att skillnaderna som upplevdes var så pass små. Vari skillnaderna mellan Morellos & Thomas A´s observationer kontra mina och Mag´s finns (Erfarenhet och frånvaro av öronproppar?) kan diskuteras länge, men en sak som vi tämligen eniga konstaterade (förutom Morello som anlände senare) var att skillnaden mellan de testade cd-spelarna och en relativt enkel DVD-spelare upplevdes som otroligt liten, och tveksamt märkbar.

En annan erfarenhet jag drog av detta var att jag numera fått mig en rejäl funderare kring resonanser i basområdet. Just nu känns det som ett heltidsprojekt att komma fram till något vettigt på den fronten gällande mitt lyssningsrum.

Sist men inte minst, vi bjöds och bjöd på et mycket varierat utbud av musik, inte minst i form av en sorgligt förbigången musikstil här i Sverige, nämligen COUNTRY! :-)

/T

Go to Top of Page

Bobbokrull
f.d. "Robin Fischer"

2165 Posts

Posted - 2002/09/22 :  01:50:17  Show Profile Send Bobbokrull a Private Message
trevligt att ni hade trevligt, jag har med haf trevligt, men jag kunde ju inte komma, tyvärr.. hade varit roligt å va med på med...

damn.. ni får ha i sthlm nån gång!

"Veni vidi vici"
Adda mig på ICQ UIN: 41793052 MSN: robin_fischer@hotmail.com *maila ej dit*
Go to Top of Page

markih
LTS Göteborg

963 Posts

Posted - 2002/09/22 :  06:21:04  Show Profile Send markih a Private Message
Kul initiativ!

markih
Go to Top of Page

John Stalberg
mångordig stringens

844 Posts

Posted - 2002/09/22 :  06:59:42  Show Profile Send John Stalberg a Private Message
Thomas. Ja vi kör hemma hos mig i höst. Jag bor i Hammarby för dom som undrar.

John
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/22 :  11:23:33  Show Profile Send celef a Private Message
Jag håller med, kul initiativ! Men är det inte lite anmärkningsvärt att en billig DVD har samma ljudkvalitet som lite dyrare CD-spelare (och DAC)?

______________________________________________________________

Ååhh va roligt! :-)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  11:33:24  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Celef,

Nackdelen med DVD spelaren var att drivenheten i den surrade högt. Den utgör alltså ingen bra CD spelare i det avseendet.

Naturligtvis kan det fortfarande finnas skillnader, men de verkar vara mycket små.

Skillnaderna som erhölls i basområdet med hjälp av aktiv delning, sub och parametrisk EQ var däremot stora.

Thomas

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

celef
sirap i datorn

2422 Posts

Posted - 2002/09/22 :  11:45:23  Show Profile Send celef a Private Message
"Nackdelen med DVD spelaren var att drivenheten i den surrade högt. Den utgör alltså ingen bra CD spelare i det avseendet."

Men det har väl ingen ljudförstörande egenskap annat än att höja störnivån i rummet? Å då kan man vrida på stärkaren lit mera! :-)

"Naturligtvis kan det fortfarande finnas skillnader, men de verkar vara mycket små.

Skillnaderna som erhölls i basområdet med hjälp av aktiv delning, sub och parametrisk EQ var däremot stora."

Vad för slags sub och EQ hade ni?



______________________________________________________________

Ååhh va roligt! :-)
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  12:16:43  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Celef,

lyssningsessionen började med mina gamla monitorer (Mirsch Allegro NG8) + Mirsch NG8 basdelar, 2 st. Basdelarna är egentligen inte avsedda som subbasar utan skall bara fungera att avlasta mellanregistret. Aktivt filter Ino cr8. EQ var Behringer Feedback Destroyer DSP1100, inställd på en frekvens vid 47 Hz.

Sedan bytte vi ut monitorerna mot ett par Totem minimonitorer. Med en vippställare kunde vi då byta mellan enbart monitorer och delning. Med en knapp kunde vi också skifta ± parametrisk EQ.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/22 :  13:20:58  Show Profile Send mag a Private Message
Vill börja med att tacka för en mycket trevlig kväll med god mat och gott sällskap.

Lite pinsamt att blindtestet inte blev av men vad göra när man inte ens hör skillnad utan bindel. Nu lyckades ThomasA och Morello pricka in några men som sagt innan berodde det nog mer på att utnivån skillde lite.

Allra jobbigast tycket jag att det var att inte höra skillnad på en 2700:- DVD mot MusicFidelity X-24K DAC, jag var innan övertygad om att det inte skulle vara några problem.

Summan av kardemumman med största sannolikhet klarar man sig med en bra DVD spelare (lite tystare än denna, mekanisk avses) i dom flesta anläggningar.

Totem högtalarna var en väldigt positiv överskning dom lät väldigt stort för att vara så små. Ett klart alternativ för dom som tittar på stativare i 15-30000:- klassen (dom kostar 19-22000 beroedne på utförande).

Och ännu än gång så bevisades hur mycket rummet påverkar ljudet, det var i vart fall tydligt hörbart. Morello ska eventuellet konstruera ett anologt Eq som kan bli mycket intressant. Annars så är Thomas Eq ett fynd för 1700:- ny !! om man redan delar elektoniskt vid ca 100Hz.

Ses igen mvh


//Magnus
Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  13:44:10  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Vill ännu en gång tacka för sällskapet igår.

Totemhögtalarna var väldigt fina måste jag säga. Dock lite över min budget, tyvärr. Men jag kan som sagt var uppgradera gradvis, och behålla basarna/stativen tills jag får råd med nya basar.


Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:32:14  Show Profile Send mag a Private Message
Jag tycker dock "olle" högtalarna var trevliga också, designen var klart kul och genomtänkt.

Det är bara att lyssna på lite olika stativare och sen köpa eller också byta element, fast då är det svårare att veta hur det blir...

mvh



//Magnus
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/22 :  14:39:08  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Hejsan!

Kul att ni träffas och leker hifi! En härlig sysselsättning!

Vad som intresserar mig är, vilka kända svagheter som finns med det sättet som testet genomfördes. Vilka antaganden har gjorts? Vad har man ansett gå försumma?

Jag skrev förut nån gång att man inte kan testa eller mäta utan faktiskt påverka mätningen. Vad har ni för påverkan genom testet?



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:15:12  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Svaghet 1 (största svagheten):

Vi hade inte volymmatchat.

Svaghet 2:

Vi hade inte optimal lyssningsomgivning (dvs akustiskt, men ändå rätt hyfsat)

Svaghet 3:

Alla satt inte i "sweet spot".

Svaghet 4:

Vi har inte testat alla typer av signaler, eller musik.


Svaghet 5:

Lyssningsträning. Det hänger också sammam med vad man förväntar sig. Om man förväntar sig en stor skillnad men inte hör denna skillnad (trots att en liten skillnad kanske finns), så blir lyssningstestet sannolikt negativt. Förväntar man sig ingen skillnad kan resultatet bli likadant. Det gäller alltså att försöka lyssna utan förutfattade meningar. Hör man då en skillnad öppet så gör man det sannolikt blint också.

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:22:40  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
OK!

Läste nån gång förut, men vet inte om det var "er" session...men att det skulle kopplas lite hit och dit via DAC'ar och drivar lite knepigt.

Varför jag frågar är, mest nyfikenhet, men även nått som jag hörde för en tid sen ang en diskussion om inspelning av elektronik. Förslaget var att jag skulle spela in på DAT i början, när apparaten är oinspelad och sen jämföra med inspelning påsamma maskin när den var inspelad. Dessutom skulle signal plockas via ett högeffektmotstånd.
Det gjorde mig lite mörkrädd...

Har ni kanske skrivit hur testet gått till eller (ja jo, lat och orkar inte leta... ;-) )



Vänligen
// Pär Engelholm
// epkpeng@hififorum.nu

I have this theory, that if we're told we're bad
Then that's the only idea we'll ever have
But maybe if we are surrounded in beauty
Someday we will become what we see...
- Jewel

Go to Top of Page

Thomas A
Member

189 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:47:48  Show Profile Send Thomas A a Private Message
Testet gjordes med CD spelare + DAC. Samma skiva användes alltså, och skiftet (A-B-A-B etc) gjordes genom att switcha mellan ingångarna på försteget.

Alltså jämfördes spelarens DA och utgångssteg mot DACen. Möjlighet fanns också att stoppa in en Monarchy DIP mellan digitalutgången och DAC, för att utesluta ev. dålig digitalutgång. Men eftersom skillnaderna var så små eller inga alls, så brydde vi oss inte om att göra det kontrolltestet.

Thomas

"När hon sade att hon älskade mig rörde jag inte en min, för jag var redan glad" - Jan Stenmar
Go to Top of Page

P.P
Ej medlem längre

38 Posts

Posted - 2002/09/22 :  15:55:19  Show Profile Send P.P a Private Message
quote:

Varför jag frågar är, mest nyfikenhet, men även nått som jag hörde för en tid sen ang en diskussion om inspelning av elektronik. Förslaget var att jag skulle spela in på DAT i början, när apparaten är oinspelad och sen jämföra med inspelning påsamma maskin när den var inspelad. Dessutom skulle signal plockas via ett högeffektmotstånd.
Det gjorde mig lite mörkrädd...



Inte ska du bli mörkrädd av ett sådant förslag. Det låter som ett rimligt vetenskapligt angrepssätt i P.P's öron. Och det finns ju inget att förlora med ett sådant förfarande. Hör man ingen skillnad så kan det ju bero på DATen och effektmotståndet eller att det var olämpliga signaler som avlyssnades eller att lyssnarna inte var på bra lyssningshumör och inte nödvändigtvis att det inte förelåg någon skillnad mellan den 'råa' och den inspelade apparaten. Mängden borförklaringar är många. Om man däremot hör skillnad så är det ju däremot ett bevis på att det även i så enkelt sammanhang är hörbara skillnader på en rå och en inspelad apparat. (Det kan ju förvisso vara andra saker som kan påverka...)

Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/22 :  19:32:45  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Ang. inspelning.

Kapten har kontemplerat en del och kommit fram till att koncentrationen av laddningsbärare kan förändras något i halvledare.
I p-området utgörs laddningsbärarna av hål och i n-områdena av elektroner. Kislet är dopat med atomer vars valensband rymmer en mer eller en mindre elektron jämfört med kislet(eller germaniumet).

Det totala antalet dopatomer förblir naturligtvis konstant, ehuru fördelning kan förändras med tiden.

mvh\Kaptebn A.

Go to Top of Page

mag
dom kallar oss mods

1587 Posts

Posted - 2002/09/22 :  19:46:14  Show Profile Send mag a Private Message
Jobbar kapten på FOA ? eller fins det kaptener på FMV



//Magnus
Go to Top of Page

Kapten A. von Gyllenkrok
Member

123 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:33:59  Show Profile Send Kapten A. von Gyllenkrok a Private Message
Vidare ställer sig Kapten mycket skeptisk till att den eventuella förflyttningen av dopatomer skulle påverka de fysikaliska egenskaperna i en sådan utsträckning att lyssnaren efter flera hundra timmar med någon som helst signifikans kan påstå att en förämndring de facto ägt rum. Om tex överföringsadmittansen i en transistor skulle öka eller minska en aning torde systemets bandbredd och/eller olinjära överföringskaraktäristika förändras mycket lite.

En temperaturökning kan dock påverka systemts fysikaliska egenskaper på ett högst påtagligt sätt.

Kaptens hypotes blir därmed att "inspelning" kan härledas till mekanismer av psykologisk karaktär.
Den som kan förkasta eller visa hypotesens riktighet är välkommen att redogöra för det.

mvh\Kapten A.

Go to Top of Page

falukorv
Ej medlem längre

555 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:52:18  Show Profile Send falukorv a Private Message
Kapten Ino have spoken.


>( En falukorv är aldrig helt fel )<
Go to Top of Page

Rebo
Member

1071 Posts

Posted - 2002/09/22 :  20:58:28  Show Profile Send Rebo a Private Message
Kapten, jag håller med dig om att det saknas hållbara fysikaliska förklaringar vad gäller inspelning av elektronik och kablar. Jag har själv ingen erfarenhet av att ha spelat eller "bränt in" sådana prylar. En förstärkare borde börja låta optimalt så fort temperaturen har stabiliserats. Elektrolyter brukar också vilja ha spänning över sig en viss tid för att fungera optimalt, men det rör sig om en relativt kort tid.

Högtalare är en annan femma dock. Dom brukar ofta kunna låta lite vasst och tunt då dom är nya, tills dom har mjuknat lite.

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.66 sekunder. Snitz Forums 2000