Author |
Topic |
Pac
200.000-klubben
22004 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 17:30:48
|
Hej,
bra diskussion. Kan vi klara denna utan att det slår slint och det går till personpåhopp? |
|
|
10
Member
732 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 17:36:10
|
Jag tycker vi klarar oss utmärkt än så länge! |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 18:08:08
|
Danselm: Kul med modigt folk :-) Glömde en sak: Räkna med ca: 25 marginal i vinst. (Jodå ! det finns dom som jobbar med den marginalen)
Pac: Ja visst är det de. Kan vara mycket nyttigt för kunder att lära sig vad det kostar att driva ett företag, likväl för företaget att lära sig vad kunder tycker är en rimlig kostnadsnivå för service,och priser på varor.
10: Visst gör vi det,och jag har inte lässvårigheter vad jag vet iaf :-) Betänk att lokalhyra i stockholms innerstad(där många affärer ligger) betalar flera tusentals kronor om året för endast EN kvadratmeter yta.(jodå det är sant)
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 19:44:05
|
Oj va lungt det blev i denna tråden ? hmmmmmm....
Nä nu skall jag gå och se när Martin Timell bygger hemmabio ????? Det torde locka till ett å annat leende. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Elusive
Member
78 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 20:37:51
|
Om det nu är så förbannat jobbigt att driva en verksamhet så får man väl stänga igen och börja jobba med något annat. Det finns liksom inte så mycket att göra om man (a) är inkompetent eller (b) markanden är för liten för att man skall kunna skrapa ihop någon form av vinst (vilket bör vara målet såvida man inte bedriver någon for mav hobbyverksamhet).
Tror ni på fullt allvar att vi konsumenter skall tro på att ni sysslar med välgörenhet? |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:01:46
|
" Tror ni på fullt allvar att vi konsumenter skall tro på att ni sysslar med välgörenhet? "
Läs texten igen....och igen....och.. Det är inte riktigt de dom vill säga. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:03:27
|
upp till kamp
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
Danselm
Starting Member
36 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:29:28
|
Nix hifihandlare sysslar inte med välgörenhet de försöker väl som alla andra vettiga företag att maximera sin vinst. Kan inte en hifihandlare generera tillräckligt stor vinst så överlever han liksom inte.
Det som är intressant att diskutera är om traditionella hifihandlare kommer att överleva en marknad som mer och mera präglas av privatimport mm. Själv så har jag liksom de flesta en begränsad plånbok och köper då naturligtvis de produkter som ger mig mest "bang for buck". Hifihandlare sysslar som sagt inte med välgörenhet och jag har väldigt svårt att förstå varför vi som hifikonsumenter skulle syssla med välgörenhet gentemot handlaren och köpa en produkt dyrare för att han skall överleva alt. tjäna mera pengar.
Det är ju liksom i situationer som detta då de argument som brukar nämnas till förmån för "branschen" testas. Hur högt värderar kunden möjligtheten att kunna lyssna/låna hem en produkt, hör högt värderar kunden enkelheten/säkerheten vad gäller garanti mm.
Sedan kan man givetvis diskutera allt vad freerider problem d.v.s. provlyssna/låna hem för att sedan köpa varan i HK eller tyskland etc. Det är givetvis ett problem som är extremt svårt att komma tillrätta med, dock är problemet i princip omöjligt att kvantifiera. |
|
|
Marcus_editor
Ej medlem längre
192 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:39:38
|
Hej!
Jag som håller på både med professionell och konsumentelektronik ser snabbt två tydliga skillnader, samma som redogjordes i öppningsinlägget av "Tomas" och hans rörmikrofon. De flesta pro-prylar har antingen multivoltage nätaggregat 100-240VAC 50/60Hz eller en switch mellan 110 och 230/240 VAC. Detta gäller allt från vanliga PC, laptops till mixerbord, rackeffekter, aktiva monitorer etc etc. För konsumentmarknaden är det ovanligt med multivoltage nätagg (undantaget projektorer som ofta använder mv-PSU från PC-marknaden). Att inte kunna välja matningsspänning har blivit lite motsv. DVD-världens "regionskod", vilket hjälper amerikanska (110V) och i vissa fall japanska (100V) tillverkare att särskilja på olika marknader för att förhindra gråimport osv.. Man kan tycka vad man vill om detta, det är iallafall inte en stor kostnad att ha valbar spänning eftersom detta är något som finns även på riktigt billiga produkter. Man skulle t.ex. lätt kunna erbjuda "finessen" på DVD och CD-spelare, försteg etc..
Sedan förstår jag inte hur diskussionen gled in på företagsekonomi? Mer intressant är det hur NikoTimell klarade skivan att bygga hembio!! Berätta gärna vad som "byggdes" då jag inte har svensk TV på denna sidan Nordsjön.
Mvh, Marcus |
|
|
storyboard
Member
134 Posts |
Posted - 2004/03/02 : 21:49:18
|
Marcus: Du kan kika på Timell-inslagen på http://www.tv4.se/antligenhemma/
OT! Inslaget av Timell handlade iofs om hembio, men inget som för denna tråd framåt. /Zalve |
Edited by - Zalve on 2004/03/02 23:39:30 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 00:00:17
|
quote: Som egenföretagare (ej i denna branch) är detta samtalsämnet av intresse för mig. Så jag har en fråga ! Vad tror (anser) ni "egenimportörer" att man måste omsätta i en butik/verkstad för att få följande exempel att "gå runt" (detta exempel är mycket relevant) Företaget är beläget i låt oss säga i utkanten av mindre småstad.
Lokal 150m2 Verkstad 50m2 Lager 50m2 3 anställda (med rimlig lön) Att lagerföra produkter för ca 2 miljoner.(värde som ständigt finns på lager) Lagerföra reservdelar (kurranta) till otaliga modeller till en kostnad av ca 200,000:- Därtill kommer i vissa fall v/a kostnader el, städ m,m Naturligtvis finns ingen ursäkt för ockrare men det måste tas hänsyn till faktiska kostnader för att driva runt ett företag. Någon som törs ?....................
Lagerränta hmm, svårt kan runt 15-30% kanske dvs ca 500000 3 anställda, hmm sociala avgifter etc, ca 1000000 Hyra, ja du? Vi säger övriga kostnader 1000000 Sen har vi ett avkastningskrav på 30% Omsättning beror ju lite på förädlingsgrad så det är svårt att säga. Men man har iallafall fasta kostnader på 2-3 miljoner.
|
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
Edited by - Rydberg on 2004/03/03 00:03:52 |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 00:02:57
|
quote: Ingreppet kostar en mindre slant
Sladd> Tycker man 5000 är en mindra slant så är det bara att gratullera (iof tycker jag den avgiften är ok men 10%-avgiften är enligt mig mycket tveksam, frågan är om den är laglig tom) |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 00:55:39
|
Ja jag orkade inte somna för "gumman" snarkar så in i håvete :-) så vad gör man ? Jo sätter sig framför datorn å tjötar lite. För hifi-produkterna kan man väl inte slå på, nästan kl 01,00 eller.. Marcus editor: "Sedan förstår jag inte hur diskussionen gled in på företagsekonomi? Svar: ja förstår du inte det så får det stå för dig ?(har du drivit eget företag någon gång ????
Rydberg: du "!börjar" närmna dig MÅL !
Elusive: Lever du på denna planet ? go back to the future ! |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
Rydberg
Member
4519 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 00:58:52
|
Sedär! |
I'm not a complete idiot, some parts are missing
|
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 01:18:53
|
OOOoops! Någon är vaken ? OK ! Rydberg ! kan hålla med dig i frågan om % arvode. Jag menar allvar med detta ! Jag kommer INTE att lägga ut min bokföring på detta forum, men om någon tvivlar på detta så är ni/du välkommen på ett besök på mitt kontor med FULL insyn i min verksamhet.(under sekretess) Vilken annan handlare gör det ????? Tro ni att företagare gör BIG PROFFIT på allt va dom säljer !!!! Men vill du se sanningen ???
|
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
Edited by - reeltoreel on 2004/03/03 08:53:41 |
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 03:46:25
|
Denna tråden handlar väl INTE om hur mkt ingreppet kostar utan att man får betala för att få garantin i Sverige istället, eller hur? Kan NÅGON påstå att det är okej att köpa något från "kalle" för att när den går sönder gå till "Sven" (som också säljer den) och kräva att han fixar apparaten? |
|
|
sladd
Member
3028 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 08:45:02
|
Direktimport gör att de direktimporterade märkena försvinner i landet (i butik). Om de inhemskt producerade märkena också försvinner så finns ju de fakto ingen hifihandel kvar. Inga butiker att handla i, ingen inspiration, inga lyssningsmöjligheter och vi kan ju ana (jo, ansträng er att tänka längre än två år fram) att intresset kommer att marginaliseras kraftigt.
En gång fanns det entusiastbutiker som Siba och Onoff. Fysiska butiker som hade stereoprylar i lager! Det du min son!
Du sköna framtid....
Vad skall man göra åt detta då? Ja inte vet jag. Man kan ju inte be folk betala 50% mer av olika anledningar, det inser även jag
Så länge hifi är ett "kallt" intresse - dvs man ägnar sig mer åt prestanda, watt, kg, nätdelar, design än musikaliska hifiupplevelser som involverar själ och hjärta så går det rätt i havet. För att få ut musikaliska hifiupplevelser (eller musikaliska upplevelser via god hifi) så måste alla bitarna falla på plats. Både prytlarna, rummet, inspelningen och hur man justerar in en anläggning i ett rum måste stämma överens.
Det ganska pojkaktiga och ungdomliga "Ferrari kontra Maserati" som råder här och var man köper dem billigast leder ju inte intresset längre.
Om kostnadsnivåer vid konvertering så kan man ju konstatera att 5 tusen är småpengar för den som släpat hem ett steg för 100 - 300 papp. Att ta 10% för att ta service & garanti är ju ett erbjudande från en svensk firma. Inget som någon kräver, du har ju din USA-garanti oavsett. Förfarandet kan näppeligen vara olagligt men det är ofta de blivande finansvalparna på handels som är mest höggljudda i denna fråga. I brist på andra barrikader kan tänkas.
mvh
sladd
, |
Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt
Butiksägare, Hificonsult |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:02:17
|
Jag undrar också varför diskussionen började handla om överlevnadvillkoren för företag i återförsäljarbranschen. Lager- och lokalhyra, garantiåtaganden etc Om tillverkaren helt enkelt koncentrerar sig på att göra det han/hon är bäst på, dvs att ta fram audioprodukter som låter bra istället för att hålla på och pyssla med elektronik i sin apparater som inte har med ljudförbättring att göra, och gjorde konverteringen enkel (t ex låsbar extern switch i tre lägen (110/220/240) som till och med ett barn kan klara av) så skulle det ju vara ett enkelt "ingrepp" som köparen kan göra själv, ergo: det skulle inte behövas något garantiåtagande på "ingreppet" in the first place. Jag tycker att det är naivt att påstå att dessa höga sk service- och garantiåtagandekostnader av den auktoriserade lokala försäljaren är nödvändiga av kostnadsekonomiska skäl när de uppenbarligen enbart är till för att hindra och avskräcka från privatimport. Att tillverkare verkligen går in aktivt och stöder detta är mer eller mindre skandalöst och synnerligen oprofessionellt tycker jag. Om jag köper en produkt så anser jag mig ha rätt att få använda den varhelst jag befinner mig i världen. Jag har ju liksom redan betalt för nyttjanderätten. I ett tänkt exempel blir det ganska groteskt om jag t ex bestämmer mig för att flytta utomlands och p g a att tillverkaren lagt in en spärr som känner av nätfrekvensen inte kan använda min produkt i det nya landet fast jag faktiskt köpt och betalat DYRA pengar för den. Tillverkaren har fått sina pengar, varför då hålla på och jävlas?
Om det är så att lokala importörer har dåliga marginaler och svårt att få det att gå runt, vilket gör att de måste ha extremt mycket högre priser på importprodukter än vad de kostar i tillverkningslandet, ja, då är privatimport ett fullständigt naturligt steg om man som kund inte är så intresserad av att ha tillgång till ett lokalt garantiåtagande. Och om man å andra sidan är intresserad av lokala garantiåtaganden,ja då får man väl betala 50% mer för varan, för bekvämligheten att faktiskt ha en lokal handlare som kan tjäna pengar på sin verksamhet. Min poäng är att det borde vara ett val som KONSUMENTEN får göra, och inte något som tillverkaren ska gå i maskopi med sina "auktoriserade återförsälajre" för att styra. I slutändan förlorar förmodligen tillverkaren själv på det. Åtminstone i mitt fall innebär det att jag INTE åker över till USA och köper produkten och definitivt att jag INTE betalar det hutlösa priset produkten betingar i Sverige, vilket summa summarum landar på en mindre enhet såld för tillverkaren. Så om fler tänker så så slutar det med att de sitter där med sitt auktoriserade återförsäljarnät som ingen vill handla hos. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:24:08
|
Om du tjänar så mycket på att köpa produkten utomlands, så är väl kostnaden för att få den konverterad till svenska nätet en skitsumma. Håller Ni på och strider om detta bara för sakens skull...
Det är mycket tjat men lite verkstad....köp steget var xxxx Ni vill och var glada eller skit i det. |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Hotspur
fd. Fridefors
23 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:28:33
|
quote: Det är mycket tjat men lite verkstad....köp steget var xxxx Ni vill och var glada eller skit i det.
Konstruktivt och trevligt inlägg, Sanoj. Som vanligt. |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:31:37
|
Stefan, jag är glad att du uppmärksammade mig på det... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
reeltoreel
Member
3454 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:34:47
|
Krippe: Det handlar inte om överlevnadsvillkor endast fakta om att bedriva ett företag, för tråden handlade ju visst om "profit" eller ? Lek med tanken att alla skulle importera kapitalvaror själv, vart skulle du då gå för att provköra en ny bil ? Lyssna på den nya högtalaren ? etc, tänker man kortsiktigt så skall man absolut importera själv, men som tur är finns det dom som tänker lite längre än så. |
"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer- controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout, |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 09:59:52
|
Reeltoreel: en återförsäljare får alltid ett bättre pris från tillverkaren av en produkt än vad de betingar på marknaden för vanliga konsumenter. Redan där finns alltså marginaler för vinstgående verksamhet. Eller det borde göra det iaf. Tillverkaren erbjuder ett lägre pris till återförsäljare just för att det ska gå att driva en återförsäljarverksamhet med vinst. Återförsäljaren tjänar pengar och tillverkaren får en kanal att marknadsföra sina produkter. Alla är glada, utom kunden. Och varför, jo därför att marknadspriserna för konsumenterna varierar så kraftigt mellan olika länder. Rensar man de utgifter som skiljer en lokal återförsäljare från en som befinner sig utomlands (jag inbillar mig att alla återförsäljare oavsett land har lokal- och lagerhyror, lönekostnader, försäkringskostnader osv) så är det bara transport och moms som tillkommer. En svensk återförsäljare skulle t ex kunna erbjuda sina kunder direktimport av amerikanska varar endast mot tillägg av frakt, moms och vissa administrativa kostnader. Varför görs inte detta när det är så förmånliga valutakurser? Varför sänks inte priserna i Sverige? Knappast för att svenska återförsäljare har problem att betala löner och hyra. Och om de verkligen har det så borde de kanske fundera över att pyssla med någon annan verksamhet än återförsäljning.
Och som sagt, om marknaden (konsumenterna) vill ha möjlighet att handla lokalt och provköra bilar, då väljer de det alternativet. Men om det till slut blir så dyrt så att konsumenten inte längre tycker det är prisvärt att betala den merkostnad det medför, ja då saneras marknaden och möjligheten att provköra bilar (eller provlyssna hifi) försvinner. Men poängen är att det är marknadens val i så fall. Handlare som erbjuder provmöjlighet har inget självändamål om de tar så mycket betalt för det så att kunderna inte längre är intresserade av deras tjänster. |
|
|
krippe
Member
292 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 10:17:59
|
Sanoj: om du inte förstår varför vi diskuterar, så förstår jag inte varför du är med i diskussionen |
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/03/03 : 10:19:02
|
" Jag undrar också varför diskussionen började handla om överlevnadvillkoren för företag i återförsäljarbranschen. "
Då är vi två.... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Topic |
|