Author |
Topic |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:12:46
|
Kort sagt, Nej men det kan vara skönt att gå på en mjuk matta.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
LeoArietis
Member
1953 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 10:49:52
|
Taket är ju jättebra att utnyttja för att dämpa. Jag har nyligen besökt ett rum med betongväggar som tydligen lät hemskt i basen. Ägaren var i kontakt med Svanå, och köpte hem basdämpare som han monterade i taket. Dämparen är uppbyggd som stora platta lådor där ytan mot rummet består av välvda plywoodskivor (tror jag, jag minns inte riktigt), alltså en membrandämpare. Lådorna är skruvade mot taket och man får då ett antal välvda ytor som även fungerar lite som diffusor. Dom takytor som blev över var täckta med akustikskivor. Det ser inte så tokigt ut. För att få tillräckligt med dämpning i basen så krävs rätt stora ytor, så att utnyttja taket är ett smart sätt att få till lite ytor. Resultatet som jag upplevde det blev mycket bra, inga problem med någon basbumlighet alls. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Per G
Member
257 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:14:06
|
CC, Jag har en kamrat som bor i lägenhet (betongväggar/Tak). Han reglade upp taket och körde gipsskivor rakt av. Både lägenhetsägaren och jag tycker att basen klarnade betydligt. Att han sedan köpt en Naim CDI istället för sin Arcam cd har ju inte gjort saken sämre! Hälsningar, Per |
You're nobody without a Naim
|
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
David A
Baseball Fury
1341 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 13:55:03
|
Som jag har förstått det så ska man INTE dämpa taket i första hand. Det är mycket viktigare med att golvreflexen försvinner. Taket är nog den del som man skall satsa sist på att dämpa om jag har uppfattat det hela rätt. Jag står i valet och kvalet nu när jag skall bygga mitt ljudrum. Heltäckningsmatta blir det för mig iallfall. |
|
|
Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben
7949 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 14:01:19
|
Golvreflexen får vi förutsätta är åtgärdad med den enda metod som är godkänd av regeringen (hon som bestämmer), en tjock matta på golvet framför högtalarna. Att använda taket för att dämpa bas har inget att göra med reflexer, även om man kan ha det i åtanke när man bygger det nya taket. |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 16:49:22
|
Man ska inte dämpa i tak framför på golv, dels därför att golvreflexerna kommer mycket snabbare och dels därför att vår hörsel uppfattar takreflexer som mycket naturligare än golvreflexer. Detta har psykoakustiska förklaringar om hur vår hörsel fungerar.
Mvh |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Aton
Member
2048 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 17:42:44
|
På Nefertiti i Gbg har de hårt golv och dämpat tak och där är det bra ljudåtergivning. I o f finns inga sidoväggar i närheten... |
|
|
Johansson
var e mitt Pass?
606 Posts |
Posted - 2004/03/04 : 22:27:37
|
Woland: Nu är jag blott en lekman, men borde man inte uppfatta golvreflexer som naturligare än takdito? Det är ju trots allt vanligare att man ute i naturen har någonting under fötterna än över huvudet...
//Johansson |
Bättre tiga och tas för idiot än tala och undanröja alla tvivel... |
|
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
svejk
NA addikt
3505 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
Woland
Member
143 Posts |
|
CC
Member
3981 Posts |
|
plind
Member
1378 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 11:30:42
|
Hej allihop
Jag har precis akustikbehandlat mitt rum med gott resultat,både absorption och diffusion. Mats på Svanå gav mig rådet att absorbera första golv-och takreflexen och diffusera sido-och bakväggar. Första takreflexen tar jag med 1*1m 5cm tjock mineralullskiva klädd med vitt tyg. Golvet ordnas med en tjock ullmatta från Ikea. Sido och bakreflexer tas om hand av Svanås diffusorer Golden Horn light. Bilder kommer snart |
|
|
Micke Y
100.000-klubben
7709 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 12:29:04
|
Man ska först ta hand om golvreflexen sen taket. Skälet är att vanligen så har man mycket högre till tak och då kommer reflexen senare vilket örat/hjärnan har lättare att hålla isär. Det finns alltså inget skäl varför man inte skulle dämpa taket. Det var alltså den direkta reflexena sen har vi alla senare studsar som mår mycket bra av att dämpas de med, återigen är taket alldeles utmärkt ställe att använda.
Micke |
When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her. "Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan. |
|
|
Woland
Member
143 Posts |
Posted - 2004/03/05 : 13:20:48
|
Jag uppfattade att frågan stod mellan att dämpa i taket ISTÄLLET för golvet. Och det var det jag sökte svara på. Självklart måste vi först dämpa golvet, där ju reflexen är tidigast på grund av att högtalarelementen ju sitter närmare golv än tak. Sedan är det ju inte fel att dämpa i taket också om det visar sig behövas. Gör seriösa mätningar.
Mvh |
|
|
CC
Member
3981 Posts |
|
|
Topic |
|