HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Din erfarenhet av privatimport, tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:23:53  Show Profile Send gardd a Private Message
BRAVo: om du läser inläggen innan du skriver så framgår det av texten.
WWW.ESCROW.COM jag tänker inte upprepa allting som står på den sidan vad den tjänsten innbär. Vet du inte vad det är, får du väl gå in där och läsa. om du orkar :)

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:29:39  Show Profile Send 10 a Private Message
quote:
Jag har alltid sett till att de skrivit "DECLARED VALUE = 0"
och är det privatpersoner så gäller "SEND AS GIFT". Några säljare kan acceptera det sistsnämnda, men inte alla. Om det inte blir declared value noll o som icke-gift, då kan det bli tull och moms...
Nämnas bör kanske att du minsann kan åka på tull och moms även om det är en gåva/något som har värde noll. Så lätt lurar du inte Göran och Bosse!
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:37:56  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Om du skriver Declared value = 0, så gäller fraktförsäkringen för detta värde....dvs du får nada bagis om ditt paket går sönder.

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:50:46  Show Profile Send Larsho a Private Message
Tja man får chansa helt enkelt, man kan ju inte
utgå från att paketet går i sönder

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

gromit
Member

731 Posts

Posted - 2004/03/02 :  15:55:22  Show Profile Send gromit a Private Message
Bra tråd!

Förrutom skivor och DVD-filmer har jag köpt kablar från USA, fungerade fint. Snabb leverans med FedEx. Ingen moms. Däremot har jag vid några tillfällen fått betala moms på skivor, typ en hundring inkl postförskottsavgift.

Jag köpte en hembio-reciever från BlueMarx, det tog lång tid men den kom till slut. Ett tag efteråt gick företaget omkull och det var tack och adjö med garantin. Apparaten har dock fungerat felfritt.

/Gr.

Mark Levinson No 39 -> Krell FPB-200c -> Ino Audio pi60s
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/02 :  19:19:32  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Just ja, CD-skivor har jag importerat från Hong Kong sedan juni förra
året, helt utan andra bekymmer än söndriga fodral (i mitten)...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2004/03/03 :  00:52:28  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Beställt från Tyskland utan bekymmer , även från Asien utan bekymmer.
Ett tips för att kringå tull o moms är få det skrivet att det ska till Sverige för service. Det har funkat för mig iaf. Man ska inte tro att man kommer undan alla gånger bara för att det står "no value"
Paketen brukar öppnas innan dom skickas iväg o ligger det då nån monster hifimaskin i så går det som det går.

Ha det bäst
J

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  01:13:33  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag har importerat det mesta av min dyrare hemelektronik från Tyskland och (hör och häpna) SVERIGE hit till England. Jag sparade så mycket på Denon apparaterna att jag bemödade mig att betala ockerpris till min lokala handlare (Dynaudio Contour 1.8mkII för ca 30.000kr!) med den tjusiga servicen att de kom hem med dem "gratis". Kan tilläggas att det är mina "kaffe&musik-kompisar" som äger butiken Audio-T, de är dock helt obekanta med fenomenet "kompisrabatt"! Jag köpte även projektorn av en lokal firma i stan www.futurehomeuk.com som ger kanonservice och har extremt fina demonstrationsmöjligheter. Så vad jag vunnit på importen har jag spenderat på bra serice på de produkterna jag verkligen behövde prova ordentligt före köp. Plus minus noll, å andra sidan hade jag sett mig som en förlorare om jag köpt allt i England, sett till att mina pengar på "mitt sätt" räckte mycket längre. Västgöten sitter kvar i en trots alla år utomlands!

Det mesta av min studio är import från USA då instrument är extremt billigt där men även Sverige Freddans Music och Andreassons Musik (båda Göteborg). Inte i något fall har jag behövt utnyttja butikens service då jag läst massvis av test i branschpress före köp och bara satsat på säkra hästar.

Till mitt företag har jag inte importerat särskilt mycket då vi redan har de bästa tillverkarna här samt mycket bra agenturer för utländska fabrikat.

Summa sumarum har jag aldrig haft problem med import, alla produkter har alltid fungerat perfekt och betalningen har skett via bakntransfer eller VISA-kort. Jag har enbart handlat av butiker jag besökt i verkligheten (har rest mycket i tjänsten) eller kontrollerat noga före köp. Jag har alltid varit 100% bekant med produkten jag importerat INNAN köp.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  02:18:35  Show Profile Send gardd a Private Message
Det där med att skriva "service" glömde jag helt av :) Det är ett bra trick.
Declared value =0 medför också såklart att man inte kan få något på försäkringen. Men vem har någonsin försäkrat ett paket, och sedan fått pengar för försäkringen?? :) hehe

PS En liten parentes jag har skeppat en del grejor till Taiwan och det var skojigt när jag skrev "service". Då blev jag uppringd av tullen i Sverige som bad om serienummer... Mkt bra service!

jag kör
https://www.clonesaudio.com
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/03 :  03:31:08  Show Profile Send nin a Private Message
Förutom massa filmer/skivor och andra småsaker så har jag främst köpt två st Japanska high-end laserdiscspelare från Hong Kong. Något man MÅSTE tänka på är att tullavgiften är olika beroende på vad det är för vara. Mina LD-spelare hade en tullavgift på 20% och även 25% moms.
Sedan så kan ju ofta säljaren skriva ett mkt lägre värde på paketet men man bör ju tänka på att apparaten kan gå sönder i frakten och då kan man stå där med näsan i getbajs
Vet om en kille i England som köpte likadan LD-spelare som mig för 26 000kr. När han fick hem den så hade Fedex använt spelaren som bevis på newton hade rätt. Så spelaren var helt förstörd. Sån tur är hade han inte valt att "skriva ner" värdet utan fick tillbaka pengarna av Fedex. Något att tänka på.

Väntar att få hem min nya DVD-spelare, en SDI moddad Panasonic RP-82, från Hong Kong denna veckan. Hoppas det går bra.

Edited by - nin on 2004/03/03 03:31:40
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/03 :  04:25:24  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Vi håller tummarna för din RP82, Nin! Är den bara väl inpackad brukar det gå bra.

/Marcus
Go to Top of Page

Henrik A
Member

155 Posts

Posted - 2004/03/03 :  07:03:53  Show Profile Send Henrik A a Private Message
Köpte en del tillbehör till mina Grado SR325 från Goodcans.com i USA. Ägaren mailade mig personligen i efterhand och ville ha feedback på om allt var till belåtenhet.

No problemo! (Hasta la vista baby!)

Skulle inte tveka att köpa där igen.

"Im a bassplayer. I like doing the same thing over and over again."

Edited by - Henrik A on 2004/03/03 07:04:24
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

22003 Posts

Posted - 2004/03/03 :  07:47:43  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message
Ojdå, blev det en "hur lurar jag tullen och staten på tull och moms"-tråd av erfarenheter av hur man importerar?

Jag antar att det är ungefär som när man sitter där med deklarationen och anger värdet på den nya Volvon i garaget till 30.000:-Skr...

Det är upp till var och ens samvete hur man gör men lika lite som vi uppmanar till hur man bränner musik skall det inte uppmanas till moms och import brott på HiFiForum.nu.

Vänligen,
Admin
Go to Top of Page

gardd
Member

509 Posts

Posted - 2004/03/03 :  11:38:29  Show Profile Send gardd a Private Message
Pac nu ska vi inte vara såna. Det är bra att upplysa om alla medel som står till buds för kunden.
Om du läser noga ser du att samtliga alternativ är förenade med någon form av risk, precis som andra påtalat innan mig.
Att få deklarerat värde till noll innebär att om högtalarna är värda 300k kan man bli utan ett öre i ersättning om de går sönder i frakten. Det är precis som att gå mot röd gubbe: chansen att bli överkörd ökar. Jag tycker det är helt okej att upplysa de oinvigda om de olika alternativet på ett "objektivt sätt". Sedan kan var och en bilda sig en egen uppfattning och agera ifrån det. Jag har svårt att tro att det nu börjar tokbeställas från Cattylink, där de skriver deklarerat värde = 0, reservdel osv. Som jag skrev är det oseriöst att göra på det sättet varför de flesta "seriösa" säljare inte går med på att fiffla på det här sättet. Tvärtom deklarerar de ett högt värde, och använder seriösa fraktbolag såsom UPS och FedEx vid frakt. Det är inte bara trovärdigt, det minimerar risken för strul hos alla parter. Varför är du så pigg på att moderera? Jag tycker det är fånigt i det här specifika fallet. Om någon anger värdet på nya volvon till 30k eller 3k så ljuger de vilket är olagligt. Det gör att om det uppdagar kan man åka på dryga böter.

Rekommendation bästa fraktbolag: FedEx.
Absolut sämsta erfarenhet: UPS


Det kan alltså tilläggas att om man fifflar hårt i förekommande fall, kan man åka dit, och det kanske inte är något man vill?
Bedöm alltså själv om det är värt riskerna. I Sverige brukar dock inte sådana här "hobby-prylar" leda till några längre fängelsestraff och så är det i de flesta andra länder också. En apparat jag skickade för länge sedan till Taiwan tyckte de inte var så billig som jag hade skrivit så de ökade på priset med godtyckligt antal tusenlappar. Men nu var det ju import vi skulle prata om...

jag kör
https://www.clonesaudio.com

Edited by - gardd on 2004/03/03 17:44:39
Go to Top of Page

anwe
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/03/03 :  15:55:25  Show Profile Send anwe a Private Message
Jag har handlat rätt så mycket utomlands genom åren, har snickrat ihop en lista, vissa av köpen ligger 6-7 år bak i tiden...

Lexicon DC-1 från USA, förskottsbetalade till bank. Fick betala tull och moms. Kan tillägga att jag hade inga problem när jag uppgraderade programvaran och fick(köpte) ett tilläggskort installerat av Sennheiser i Sverige till den.

Japansk LD-spelare från Hong Kong, förskottsbetalning till bank. Tull och moms här oxå, dyyyrt blev det men värt det.

Skalerare/de-interlacer från USA, betalade med Kort. Tull och moms här oxå. Skickat tillbaka till tillverkaren för gratis uppgradering inom ett år, passiv förädling - inga moms eller tullproblem.

CRT-projektor från England, betalade med kort. Ingen tull eller moms.

Ännu en uppgradering till Lexicon DC-1 nu från USA, betalade med kort. Slapp tull och moms.

DVD-spelare från Hong Kong, betalade med kort. Ingen tull eller moms.

HTPC-låda + projektorfäste från USA, betalade med kort. Ingen tull eller moms här.

SVHS-spelare från USA, förskottsbetalade via banken. Tull och moms.

DVD-spelare Holland, betalade med kort. Inga avgifter såklart.

DVHS-spelare från England, betalade med kort. Ingen tull och moms.

RF-demodulator från Japan, betalade med kort via bidpay. Slapp Bosses slippriga fingrar.

Lägg till det en jävla massa Laserdiscar och dvd-filmer från lite överallt och en massa annat men jag skrev bara det som var någorlunda hifi-relaterat.......

Har inte blivit rejält lurad ännu, men alla utom den japanska rf-demodulatorn har varit från företag, sen så är många av köpen ganska länge sen innan internet fanns i varje hem, så kanske lurendrejarna inte var lika många på den tiden... Vissa av köpen har dock varit lite chansningar som gått hem men jag tycker att jag aldrig känt mig riktigt illa ute när jag handlat nåt. Alla dom senare köpen har varit via kreditkort oxå och då är man ju lite mer skyddad om det blir nåt fuffens. Det var ju mycket lättare att handla från ex USA för 3-4 år sen, nu får man ju leta efter nån firma som vill skicka utomlands, det har nog oxå att göra med att lurendrejeriet har ökat. Frakten har mestadels gått med DHL/FedEx/UPS/EMS. Bara positiva erfarenheter där DHL är positivast och UPS i särklass sämst, och då pratar jag främst om UPS i Sverige. Service och attityd är bland det sämsta jag varit med om.

Många editeringar blir det......

/Anders


Stay calm, don't be alarmed, it's just a holiday, back at the funny farm.

Edited by - anwe on 2004/03/03 16:07:52
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/03/03 :  17:04:51  Show Profile Send nin a Private Message
Tackar Marcus_editor! Den kommer nog imorgon eller på fredag.
Go to Top of Page

vole
Member

515 Posts

Posted - 2004/03/03 :  22:42:45  Show Profile Send vole a Private Message
Eftersom nu alla sitter och delar med sig av erfarenhet av att beställa från utlandet, kanske det hade varit på sin plats att dela med sig av länkarna till dessa butiker som det funkat bra med.
Vi alla vet ju inte var vi ska leta efter bra,pålitliga butiker på nätet.
/vole

All strävan efter liv, leder till lidande !

"Why keep asking questions when your head is full"


Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:01:40  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Jag har handlat digitalkamera från www.pixmania.com , fungerade hyffsat. Priset var grymt bra, men det trasslade när dom skickade fel reservbatteri, men det löste sig efter en del mailande fram och tillbaka. Dom skickar med FedEx, och garanterar leverans inom 48 timmar. Har beställt småelektronik från Hong Kong. Grymt snabbt och billigt. Dom sänkte varuvärdet i paketen utan att man sa till. Visste antagligen om diverse tullregler 500:- istället för dom 2500:- som det var. Dom använde DHL. Sen har jag beställt CD-skivor, böcker, DVD osv från en uppsjö olika leverantörer, har fungerat tillfredsställande i de flesta lägen, men man bör ha en viss kunskap i engelska när det trasslar till sig Har betalat med kreditkort som inte är knutet till något konto, betalar alltså per faktura, vilket gör att man alltid kan bestrida eventuella fel med kortbolaget innan man betalar. Spara alla handlingar man får på mail osv, så underlättar det eventuella klagomål.
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/03/04 :  08:21:30  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Ojdå, man kommer ju på mer och mer saker man importerat. Jag har oxå köpt digitalkamera billigt av franska Pixmania, det gick undan! Bra var den oxå.. Nu var det en annan form av utlandsbeställning jag kom på, nämligen prenumerationer av tidningar som man beställt några genom åren (Hifi Choice, Hifi+, NME). För tre månader sedan beställde och betalade jag en ny pren. på Stereophile, månaderna gick och till slut mejlade jag dom - och fick nedanstående svar:

Dear Mr. Friderfors

We apologize that you have not received your issue of Stereophile. We are starting a subscription for you and you should receive your first issue in approximately 4 to 6 weeks.

We again apologize for our error.

Sincerely
Alice Hopkins
Customer Service
Please include all emails with reply

----Original Objective----
From: Fridefors [stefan.fridefors@telia.com]
Sent: 3/1/2004 3:46:36 AM
To: stereophile@palmcoastd.com

Subject: 3 months since I payed
..and yet no magazine!?

"Dear Stefan,
Thank you for your subscription to Stereophile.
Your order has been received and will be delivered in 6 to 8 weeks.
-------------------------------------------
Magazine: Stereophile
Price: $27.97 (US Dollars)
Tax: $0.00 (US Dollars)
Total Price: $27.97 (US Dollars)
Term: 12 issues
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:51:49  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Fraktpriser ingår väl i importerfarenheter..

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/04 :  11:56:27  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Jag undanber vänligen men bestämmt PM som innehåller dylika rader:

quote:
"Fraktpriser ingår väl i importerfarenheter.."

Ja, om man har betalt några - inte om man undrar över dessa... Förstår du skillnaden så kan du ju radera ditt inlägg, annars riskerar du att framstå som korkad...



Tack Stefan...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/03/04 :  12:28:59  Show Profile Send 10 a Private Message
Varför tror du att vi bryr oss om att du inte tycker om Hotspurs PM till dig? Ta upp det med en moderator, eller ännu bättre direkt med Hotspur, om du känner dig mobbad och misshandlad.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/04 :  13:52:45  Show Profile Send Larsho a Private Message
Sanoj

Det var väl därför han skickade ett PM så att vi andra
skulle slippa se det

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Sanoj
Mannen med bilderna

2475 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:00:08  Show Profile Send Sanoj a Private Message
Hmmm, det editeras friskt bland inläggen...

Konsult hos Consulterna
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/03/04 :  14:04:49  Show Profile Send Larsho a Private Message

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.52 sekunder. Snitz Forums 2000