HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Musikalisk spelare med SACD-chip till lågt pris..?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/22 :  18:01:04  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Kära music-lovers!

Jag funderar på att köpa en ny spelare och är mest inriktad på cd-lyssnande. Jag vill dock ha möjlighet att lyssna på sacd-skivor i framtiden, varför jag nog måste köpa en dvd-spelare.

Därför undrar jag om någon i församlingen kan ge tips om en dylik spelare som låter neutralt, musikaliskt, är välbyggd och trots detta inte kostar mer än 7-8000 kr..?

Mvh

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/02/23 16:32:48

StefanB
numera Akkelis Audio

1752 Posts

Posted - 2004/02/22 :  19:59:24  Show Profile  Visit StefanB's Homepage Send StefanB a Private Message
Philips 963sa

läs mer på: http://hello.to/hifi
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:27:13  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om du inte behöver DVD-delen så vore kanske Sonys egna SACD-maskiner lämnpliga?
Go to Top of Page

jonte0
Member

204 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:47:10  Show Profile Send jonte0 a Private Message
jepp - philipsen - inget slår den för penegen !

/j

"pengen" som i valuta var det tänkt där ;-)

Qui habet aures audiendi audiat

Edited by - jonte0 on 2004/02/22 21:48:11
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:45:29  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Tack för alla svar!

Jag får försöka kolla upp Philips 963SA som verkar vara en läckerbit för ca 4000 pix, samt olika Sony-spelare.

Det vore fint om man kunde hitta recensioner/välgrundade omdömen även för de sistnämnda maskinerna.

Mvh

Mvh Greensleeves
Go to Top of Page

Conan
Member

525 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:20:30  Show Profile Send Conan a Private Message
Kolla även in Pioneers nya DV-668 som kostar i runda slängar 8.000.

Tre tester har jag sett om maskinen:

1. Den blev testvinnare på www.carlssonplanet.com (klicka på Nyhetsbrevet och "Stora DVD-spelartesten").

2. Hifi-news gillade också maskinen i februarinumret 04. ”This was the cheapest player in our test but, quite frankly, was the one our panelists would rather have at home”

3. Och sist men inte minst även LTS verkar välja denna spelare som sin nya referensmaskin och dom har ju varit rätt petiga sedan Sentac DiAna.

Lycka till!

Militant Ljudrättsaktivist
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/23 :  08:42:43  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag körde DV668 på hifimässan i stockholm senaste för hembiovisning...

Den är en trevlig maskin som nog ger bra valuta för pengarna, och skulle man ha en plasma med HDMI så är det riktigt bra för bilden...
Dock som det mesta från de flest i prisklassen, inte speciellt bra byggkvalitet på chassie tex, riktigt raklig och plastig.

Nu får man oftast inte så mycket mer så man kunde nog inte vänta sig mer, men en bra dvd är det i alla fall, hur den står sig på andra punkter nja det får nog nån annan utala sig om.

/Martin
Go to Top of Page

Peppe
Starting Member

34 Posts

Posted - 2004/02/23 :  11:28:01  Show Profile Send Peppe a Private Message
Dessa Philips-spelare har egenheten att de inte är gjorda för att spelas under långa perioder. En kompis köpte en sådan och tänkte spela in den över natten. På morgonen hade den slutat att fungera. Philips svarade med att den inte var gjord för att användas så länge!

Bättre en tia i handen än en tjuga i foten.
Go to Top of Page

Greensleeves
Member

172 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:28:17  Show Profile Send Greensleeves a Private Message
Även jag har hört talas om Pioneer DV668 via CarlssonPlanets nyhetsbrev, och har funderat på den maskinen.

Det är dock trist att höra att den inte har speciellt bra byggkvalitet, exempelvis beträffande chassiet.

När det gäller Philipsen är det lite trist att höra att de inte är gjorda för att spelas under långa perioder.

Jag hade en Philips CD 950 under 90-talet och den höll några år tills cd-pickupen gav upp. Detta tog dock längre tid än en natt innan sammanbrottet kom, varvid vi möjligen kan sluta oss till att precis allt blir inte bättre precis hela tiden...

Mvh

Mvh Greensleeves

Edited by - Greensleeves on 2004/02/23 18:02:44
Go to Top of Page

figge72
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/27 :  16:00:46  Show Profile Send figge72 a Private Message
Tänk på att LTS valde spelaren som referens enbart på sina CD-kvaliteter. SACD o DVD testades inte.....
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/02/27 :  16:49:43  Show Profile Send Woland a Private Message
Jag kan hålla med om att Pioneer DV668 känns lite skakig i karossen, men inte värre än andra i prisklassen. Tyvärr är nya apparater mindre gediget byggda än för t ex 10 år sedan. Min gamla PD-75 från -92, väger t ex 12 kg och kostade då 7.300:-.

Vad som dock är häpnadsväckande med Pioneer DV668 är den makalösa ljudkvalitén. Hur i hela fridens namn har Pioneer klarat av detta för under 10.000:-. Det är verkligen en helt otrolig ljudåtergivning. Kan säga direkt att jag hört apparater över 100.000:- prestera sämre. Faktum är att alla CD-spelare med MYCKET få undantag idag får se sig slagna av denna DV668. Ta och matcha den mot vilken spelare du vill på CD-sidan och du kommer att tappa hakan.

Pioneer har äntligen skipat Legato Link-skiten och börjat sätta in riktig DA-omvandlare, i detta fall Burr&Brown 1738. Helt otroligt att man idag kan köpa en sådan spelare för det priset.
Det är sådant här som gör HiFi riktigt roligt.

Mvh
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/27 :  18:27:44  Show Profile Send matså a Private Message
Ja även 565 låter också helt underbart. Såklart nog inte i samma klass som 668:an men ändå helt underbart. Pioneer har fina dvder med bra ljud och inte så dyra heller. Mycket trevligt.

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/27 :  19:32:21  Show Profile Send Sondek a Private Message
quote:
Ja även 565 låter också helt underbart.


Och då blir jag extremt nyfiken på vad en Pioneer DV-565 SACD/DVD-A/CD uppgraderad av LC Audio för ca 5000 kr skall kunna prestera?
Klocka och analogdel skall vara förbättrad

Bättre och bättre dag för dag :-)
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/02/27 :  21:58:45  Show Profile Send matså a Private Message
hm, om jag inte misstar mig så frågade herr Mabrink just det för en tid sedan. Mabrink fick du något svar och beställde du? I så fall hur låter det?

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

pick-me-up
Member

1382 Posts

Posted - 2004/03/05 :  14:58:04  Show Profile Send pick-me-up a Private Message
När ni nu tog multispelare med, så finns det någon som vet hur Denon DVD-2900 står gentemot Pioneer DV668?
Är det värt att satsa ett par tusen extra?
Go to Top of Page

Woland
Member

143 Posts

Posted - 2004/03/05 :  16:20:15  Show Profile Send Woland a Private Message
Tråkigt nog klarar Denon DVD-2900 inte riktigt av den matchen. Pioneeren är bättre på alla punkter, rent ljudmässigt.

Denonen känns dock mer välbygd/påkostad och enligt mitt tycke snyggare. Åtminstone i svart.

Om den Denonen haft den ljudkvalité som Pioneer har hade jag köpt den direkt.

Pioneerens DA-omvandlare Burr&Brown PCM1738 är helt överlägsen Denons
Burr&Brown DSD-1790.

Mvh
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.64 sekunder. Snitz Forums 2000