HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Problem med hemmabygge, högtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

ramini
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:32:43  Show Profile Send ramini a Private Message
Hej,
jag är lite grön på detta med högtalarbygge och hoppas på lite hjälp från er experter.

Har ett tag suttit på 4 st baselement Beyma 8B40 (8ohm) samt 2 st diskanter, också Beyma ATX-2T.

Parametrarna till basarna hittas här: http://www.thielesmall.com/include/details.asp?ID=2062&dtype=1

Det jag vet om diskanterna är att de är 4ohm och ligger på 95dB.

Åkte till Hifikit och började bygga 2 st högtalare med en 50,5 l låda vardera. 2 basar + 1 diskant i varje låda. Basarna kopplas parallellt (impedansen bör således bli 4 ohm tillsammans) och alltihop körs genom ett delningsfilter från hifikit som ligger på 3500hz.

Porten beräknades (av hifikit) till 14 cm och 7 cm i diameter.

Nu till problemet. Det låter skit. Diskanten är hur krispig och fin som helst men basen är i princip obefintlig. Kopplar jag bort en av basarna låter det bättre, men det är fortfarande inte bra. Förstärkaren är en (hyffsat) kraftfull Denon AV-1801

Vad kan jag göra?? Har jag missat nåt fundamentalt? Hur får jag det att låta bra?

Tacksam för alla tips. Vet liksom inte riktigt var jag ska börja.

mvh
Rami

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:39:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Kan det vara ett fasfel mellan basarna alternativt mellan högtalarna (höger respektive vänster)? Just i basområdet blir det ju akustisk kortslutning "väldigt lätt" (pga långa våglängder).

Får varje baselement 50 liter eller är det för båda basarna?

Vad händer om du pluggar igen porten?

delningsfilter från hifikit som ligger på 3500hz.
...vad är detta för något filter? Jag tror att detta kan vara en möjlig felkälla.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:44:33  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag är definitivt inte speciellt duktig på högtalarbygger heller (har nästan byggt färdigt mitt första par, och det är bara surrar) men några frågor dyker direkt upp (om inte annat är det nog info som behövs om någon annan ska kunna svara).

*Du har inte av misstag kopplat baselementen ur fas (måte fråga, det är lätt hänt)?

*Hur kom du fram till just 50,5 l? Simulerade du med något program eller var det rekommenderad volym för basreflex?

*Vilken typ av delningsfilter är det (ordning osv)? Och varför just 3500 Hz? Det låter lite högt men jag har å andra sidan inte sett några kurvor för dina element.

Det finns gott om folk som är duktiga på högtalarbygge här på forumet. Nån kan nog komma med ett tips.

Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:44:55  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Hmmm kan ge dig ett första tips...
Testa att sätt ett motstånd på typ 2-3ohm i serie med diskanten för att dämpa känsligheten några db. Har för mig att om man paralell kopplar så ökar känsligheten med ca 3db...
(Så 93db mot 95db)
Sedan kan jag kanske tycka att det är högt att dela en 8a vid 3500hz, men de kanske bara är jag
sedan är et alltid bra att baffel korregera då blir basen mer protionerlig...

Hoppas att detta har hjälpt något

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

ramini
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/02/28 :  14:48:18  Show Profile Send ramini a Private Message
Hej,
(vilket snabbt svar)

jag ska undersöka detta med ev. fasfel. Bashögtalarna verkar komma från två olika tillverkningsserier, t ex har polerna bytt plats på två av dem.

Två basar och en diskant samsas alltså om 50l ihop. Basarna skall tydligen ha 20 liter vardera enl. datablad. Att plugga porten ger ingen större skillnad.

Har också misstänkt delningsfiltret, men är inte riktigt säker. Det är ett s.k. "30 F/4" som delar på 3,5khz. På vilket sätt kan filtret vara felkällan?

Tacksam för all hjälp!!

Rami
Go to Top of Page

DIYamps
Ej medlem längre

785 Posts

Posted - 2004/02/28 :  15:27:13  Show Profile Send DIYamps a Private Message
Ingen möjlighet att ta några bilder ? om basarna är från olika tillverkningsserier så är parametrarna knappast exakt samma, när det är samma tillverkare så borde polerna ligga lika, vilken storlek är det på basarna ? kan som epkpeng sa vara ett fasfel mellan höger och vänster eller så ger förstärkaren inte ut mer bas.
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:39:42  Show Profile Send Larsen a Private Message
Finns ett enkelt sätt att kolla polariteten på basarna. Om du har dom ihopkopplade parallellt så kan du ansluta tex ett batteri på 1.5 volt. Kolla om konerna rör sig åt samma håll. Rör dom sig åt olika håll är dom ur fas. Koppla inte batteri till diskanten bara (iof har du väl filter på den men bäst att ta det säkra före det osäkra).

Plus på batteriet till plus på basen ska göra att konen rör sig utåt. Likspänning är aldrig bra för en högtalare så anslut batteriet endast den lilla stund du behöver för att se hur konen rör sig! (1.5 volt kanske inte är så skadligt, men då jag inte räknat på det vill jag inte säga något).

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

ramini
Starting Member

3 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:01:37  Show Profile Send ramini a Private Message
Problemet löst!!

Det var faktiskt inte svårare än att polerna hade växlat plats på två av högtalarna. Rent teoretiskt är dom nu kopplade i motfas, men batteritestet avslöjar polförväxlingen.

Så nu låter det mycket bättre! Kvarstår att dämpa diskanten en aning, kanske mha ett motstånd.

Tack för alla värdefulla tips! :)

Rami
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000