HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Polaritet cross coil
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

trippelbogey
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:41:44  Show Profile Send trippelbogey a Private Message
Vilken av ändarna på en cross coil spole skall anslutas till + (centrum eller periferi)

Devilfish
Member

185 Posts

Posted - 2004/02/28 :  17:45:44  Show Profile  Visit Devilfish's Homepage Send Devilfish a Private Message
Det ska inte spela någon roll, det är ju ändå växelström som kommer att flyta genom den,
plus att en spole inte har någon polaritet.
Är det någon som har en annan åsikt lyssnar jag gärna,
då jag ska byta till CrossCoil i helgen.

From Helsingborg by the sea
Now with thunder from DUCATI

Edited by - Devilfish on 2004/02/28 17:52:30
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/28 :  18:26:22  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Jag har hört dom som menar att "ingången" (+) är den som går in innerst i spolen.

Visst är det växelström och det skall inte spela nån roll. Jag har inte testat själv, utan vidarebefodrar lite åsikter från andra.

Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Sondek
Member

378 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:56:58  Show Profile Send Sondek a Private Message
En spole kan väl liknas vid en resistor med den egenskapen att det är just växelström den bromsar upp och inte likström! Att den skulle låta anorlunda pga elektronernas riktning i genom lindningen är ju i och för sig en teori som anamas på signal och högtalarkablar(vissa kablar har ibland en pil som markerar riktningen) men en spole är ju förhållandevis kort så jag antar ovetenskapligt att denna effekt skall vara fösumbar...

Bättre och bättre dag för dag :-)

Edited by - Sondek on 2004/02/29 14:59:25
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000