HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 filtervärden på audience 42???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/02/29 :  08:54:04  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Hej, finns det någon som vet vilka värden det är på de olika kompenenterna i filtret på ett par dynaudio audience 42. Tänkte uppgradera med bättre komponenter. Har bara lyckats mäta upp motstånden med bef mätutrustning.

mvh
micke

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:22:40  Show Profile Send Larsen a Private Message
3.9 och 22 ohm har du väl själv fått till.
Kondingen är på 4.7 uF (bäst att lägga till ett "TROR jag" på det).
De två spolarnas värden hann jag inte mäta upp innan jag sålde dom.
Basens spole har en ferritkärna, så om du ska byta den så bör du väl välja en spole med motsvarande, antagligen låga, förlust tex bandspole. Har för mig att kondingen var av polyester...
Filtret är ett standard 6 dB/oktav förutom ett litet tillägg av en liten spole i diskantdelen och om jag inte minns fel så låg den parallellt (???) med seriemotståndet. Det borde väl göra att diskanten dämpas mer vid frekvenser över spolens brytpunkt. Som en "utförsbacke"

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page

micke76
Member

454 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:35:52  Show Profile  Visit micke76's Homepage Send micke76 a Private Message
Tack för svaret, det jag också märkte var att diskanten är fasvänd, har jag sett rätt eller?

Vid mätningen igår fick jag värdena 1.5 och 22 idag 1.5 och 4.8, tror det är nått skumt med multimetern,

vad ska man ha för multimeter för att mäta spolar och kondensatorer, några tips

h
micke

Edited by - micke76 on 2004/02/29 10:42:16
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2004/02/29 :  10:44:30  Show Profile Send Larsen a Private Message
Japp, diskanten är fasvänd.
Du mäter väl inte motstånden när dom sitter i filtret?
Motstånden har jag för mig var på 5 watt.

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000