HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Beyerdynamic DT880?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/26 :  23:00:20  Show Profile Send Roq a Private Message
Har läst litegrann om denna lur. Halvöppen konstruktion - borde väl släppa in lite mindre ljud utifrån? Har nyligen fått barn och då jag har lite egen tid vore det schysst med lite mer av "eget ostört rum" jämfört med vad HD600 erbjuder. Ska kanske masa mig iväg och provlyssna...
Nån som äger eller provlyssnat? Nåt att satsa på?
Jag har alltså ett par HD600 - hur låter DT880 i jämförelse? Har hört att de inte ska vara världens mest neutrala lurar.

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:29:18

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/26 :  23:24:14  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Enligt tidningen som alla här älskar att hata är DT880 inte så mycket att hänga i julgranen. Har själv DT831 och HD650 och bägge låter utmärkt! Jag tror dock att DT880 låter lika mycket för omgivningen som dina HD600. Köper dina DT880 från Tyskland (ex. meier-audio)så kostar de c:a 2000 kronor inklusive frakt!

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/27 :  00:18:37  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Om jag fattade dig rätt så har du två huvudkriterier, bra ljudkvalitet på nivå med HD600 och att luren inte skall släppa in ljud utifrån, alltså barnskrik etc.
Alla öppna lurar faller nog på kriterium 2 och då hjälper det nog inte heller mycket med halvöppna. Det finns säkert vissa skillnader mellan dessa också men de är i princip inte ljudisolerande. Du får då titta på slutna lurar. Den slutna principen innebär att elementet sitter i ett slutet rum och att hörluren är sluten på utsidan.
Tyvärr är det inte så enkelt att en sluten lur är detsamma som en isolerande. I en sluten lur har inte elementet direktkontakt med luften utanför örat men det är inte detsamma som att den har god ljudisolering, fast bättre än öppna för all del.
Jag har tyvärr dålig kläm på vilka lurar som är bäst isolerande eftersom detta inte haft någon betydelse för min del. Men dessa kan vara kandidater:

AKG K271, studiolur som jag har för mig är väl isolerad
Beyerdynamic DT831, den slutna motsvarigheten till DT931
Beyerdynamic DT990 (samt överbasig variant DT770)
Sony CD3000
Sennheiser HD25-1 (har för mig att den är ordentligt isolerande, att skilja från den billigare HD25P tror jag den heter)

Sonyn och DT831 går åt det ljusare hållet, DT990 åt det basigare och de andra verkar hamna mer mitt emellan.

Ett annat alternativ är "öronpluggar" som Etymotics som är mycket isolerande och med mycket bra ljud.
Eller Sennheisers isolerande hörlurar i PX-serien som dock inte har samma ljudkvalitet som ovanstående.


Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/27 :  01:19:01  Show Profile Send marbrink a Private Message
OM man ska ha de mest välisolerade och en av de absolut bästa slutna lurarna får man kolla på Etymotic ER-4. OM man kan leva med att ha nåt i örat bara....=)
Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/27 :  11:39:39  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Jag har vant mig rejält med mina 4P märker inte ens att dom sitter där! Dom är ett måste när man åker pendeltåg! Några alkisar har fått tag på en fiol och roar sig med att spela i vagnen och slutar först när någon ger dem pengar. Själv kan jag njuta av Norah Jones och titta på mina medresenärers ansiktsyttryck! Tekniken som alkisarna använder är inte ny men effektiv

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv

Edited by - drpatrik on 2004/02/27 11:40:16
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/27 :  11:49:55  Show Profile Send marbrink a Private Message
Jag tycker också ER-4 är bekväma. ER-4S med en bra lurförstärkare och signalkälla som jag har är helt klart bland de bästa slutna lurarna man kan få tag på.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/27 :  13:35:57  Show Profile Send Decadent a Private Message
Överbasig DT770? Kanske, men ruggigt trevlig att lyssna på.
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/02/27 :  16:29:49  Show Profile Send Roq a Private Message
Anders47: Du har fattat rätt. Ja, då får jag väl kolla upp några slutna lurar och speciellt då dom som stänger ute ljud.
Vad förlorar man på att gå från öppen till sluten, eller vinner man nåt kanske?
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/27 :  17:22:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Rent praktiskt kan du strunta i om hörlurarna är öppna eller slutna och välja en med ett ljud som du tycker om, bland de som har tillräcklig isolering mot ljud utifrån.
Detta är omdiskuterat men de flesta menar att öppna hörlurar har bättre förutsättningar för bra ljudkvalitet. Ett problem är att det uppstår reflektioner i det slutna utrymmet i en sluten lur och att detta återverkar på membranet. Man får då lägga in dämpmaterial etc. för att minimera dessa störningar. I en öppen lur försvinner motsvarande ljudenergi ut i öppna luften.
De som är nämda i tråden är bra hörlurar men vilken eller vilka av dem man föredrar handlar om smak och systemsynergi.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000