HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 hörlursanläggning
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Matti
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/29 :  11:55:00  Show Profile Send Matti a Private Message
Hej,
min nuvarande stereo, som köptes på Onoff, låter idag inte lika bra som den gjorde när jag var 13-14 år och precis hade upptäckt Ebba Grön (jag är 18 idag). Jag behöver en ny anläggning. Då parhuset jag bor i är ganska lyhört och jag brukar vara uppe vid udda tider funderar jag starkt på att köpa en hörlursanläggning: cd-spelare, hörlursförstärkare och hörlurare.

Från Meier-Audio kan man köpa en Corda HA-2, som sägs vara mycket lik Corda Prehead, för €640. Sennheiser HD650 kostar €350 på samma ställe. Av det som jag har läst på head-fi(.org) verkar denna kombination vara utmärkt.

Då återstår cd-spelaren. Njoe Tjoeb 4000 verkar hyllas av många. "Super"-modellen kostar knappt 7500 kr. Då kommer den med Phillipsrören, men de kan ju bytas ut senare. Sedan har man möjligheten att uppgradera spelaren med Tjo Upsampler 24/192.

Alltså:
Hörlursförstärkare: Corda HA-2
Hörlur: HD650
CD-spelare: Super NT 4000

Kostnad: ~16500 kr (exkl frakt & kablar)

Vad tror ni om det? 17000 kr är antagligen småpotatis för många av er, men det svider rätt rejält i plånboken när man är studerande. Jag har även funderat på ett billigare system. Corda HA-2 MkII kostar €375, HD600 kan fås för €180 och så en cd-spelare till det. En Marantz CD 7300 kostar €500 om man köper den från Tyskland.

"Budgetpaketet":
Hörlursförstärkare: HA-2 MKII
Hörlur: HD600
CD-spelare: Marantz CD 7300

Kostnad: knappt 10000 kr (exkl frakt & kablar)

Det senare paketet känns ekonomiskt mer rimligt, även om jag självklart förstår att priset är billigare på bekostnad av ljudkvalitén. Frågan är dock om jag verkligen behöver någonting dyrare. Jag är van vid skitljud och även det billigare paketet kommer att vara en rejäl uppgradering. Främsta anledningen till att jag köper nytt är att jag vill bredda min musiksmak och det skulle vara kul att få lite pengar över som kunde användas till skivköp.

Ovan har jag bara nämnt Corda-förstärkarna. I samma prisklass som HA-1 MkII finns X-can V3. Är den något att ha? Vilka alternativ finns till de två cd-spelarna jag nämnde?

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:28:02

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/29 :  12:43:02  Show Profile Send masur a Private Message
Sennheiser HD600 är ett fynd för 180 euro och ett givet val. Komplettera med CD-spelaren Arcam DiVA CD73T (6500kr) och hörlursförstärkaren Musical Fidelity XCanV3 (3495) så har du ett gångbart alternativ. Totalpris ca 12000kr.
Go to Top of Page

Kajsa
Mrs Doubtfire

284 Posts

Posted - 2004/02/29 :  14:56:49  Show Profile Send Kajsa a Private Message
Matti
Om jag hade varit du så hade jag snålat lite på grejorna och fått pengar över till t.ex. skivor. En bra anläggning utan bra musik är .... ingen bra anläggning.

Jättevuxna moralkakor:
- Det finns alltid dyrare alternativ att längta till, frågan är om man blir så mycket lyckligare.
- Du kanske skulle spara lite för framtiden? I din ålder så brukar ju tanken på ett nytt boende snart dyka upp, och det kostar. Massor.

Farbror Kjell alias Kajsa
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:43:21  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Hej Matti, du har gjort en hel del förberedelser och båda systemen verkar välkomponerade. CD-spelarna har jag inte hört men resten har jag erfarenhet av, visserligen Prehead men den skall vara väldigt lik HA-2. Båda systemen lär låta bra men det första bäst och jag tror inte att skillnaden är obetydlig.
HD650 är klart bättre än HD650 och ditt första system lär göra rättvisa åt den. Speciellt om man hör på rock också tycker jag att HD650 är att föredra eftersom den har en fastare och djupare bas utan den baspuckel som HD650 har i mellanbasen. HD650 är en utomordentlig allround hörlur för olika sorters musik.
Det är många som har varit entusiastiska över Noe Tjoeb och jag antar att det beror på att den har en ljudkvalitet som ligger i en klass över Marantzen och liknande CD-spelare. Att den har rör tror jag är en fördel och det kan hjälpa till att optimera systemet. Uppgrderingsmöjligheterna är också ett klart plus. Cordan är rätt neutral med en liten aning värme men många CD-spelare har en tendens att låta hårt så jag tror att Tjoeben är ett bra alternativ.

Jag hade tagit system 1 om jag hade haft pengar så att jag klarat mig i övrigt. Bör inte finnas någon anledning att uppgradera på många år efter det och då kan det bli litet pengar över till att bygga upp skivsamlingen. Men det är naturligtvis omöjligt att veta hur nöjd du skulle bli med de olika alternativen och båda är förstås mycket stora förbättringar i förhållande till anläggningen från Onoff.

Ett alternativ på förstärkaresidan kan vara en EarMax Pro rörförstärkare. Jag har både den och Prehead och Prehaed var litet bättre än EMP med standardrör, litet mer detaljer, dynamik och separation. Jämförda sida vid sida. Det mest förvånande var dock hur lika de var. EMP har blivit bättre med de "nya" rör jag skaffat men jag har inte jämfört dem sida vid sida än eftersom de finns i olika städer. EMP kostar drygt 500 Euro.
Testat med Lindemann CD1 SE, Wireworld Gold Eclipse och HD650.


Go to Top of Page

drpatrik
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/29 :  19:27:12  Show Profile Send drpatrik a Private Message
Matti! Tänk på att alla priser på Meiers hemsida är inklusive frakt och eftersom det är inom EU är det ingen tull heller! Jag har en Prehead och HD650 och dom låter fantastiskt tillsammans. Jag är säker på att HA-2 ger dig nästan samma ljudupplevelse.

När en människa anklagar sig själv blir hon alltid trodd, men aldrig när hon berömmer sig själv
Go to Top of Page

zip
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/29 :  20:41:53  Show Profile Send zip a Private Message
Mitt system består av Njoe Tjoeb 4000, sennheiser HD 600 och en Musical Fidelity X-can v2 och det fungerar aldeles utmärkt. Ditt första systemföslag låter säkert bättre, men frågan är ju om det är värt dom extra tusenlappar som man får lägga ut, personligen så tror jag nog att HD 600 för 180 € är mer prisvärd än HD 650 för 350 € (halva priset...) och det trevliga med Tjoeben är att man på ett enkelt och relativt billigt sätt kan uppgradera/ändra ljudet om man tycker att det fattas något (ska själv snart prova att byta opamp och se vad som händer )

Så personligen så skulle jag satsa på ett "mellanbudget system" bestående av Tjoeb, ND 600 och valfri hörlursförstärkare, tex nämda Corda HA-2 MkII, eller kanske Musical Fidelity X-can v2 eller v3 (v2 är ju precis som HD 600 utgående modell och därför billigare...) men det bästa är ju som alltid att provlyssna innan man köper...

Lycka till!!

/Zip

Go to Top of Page

Matti
Starting Member

5 Posts

Posted - 2004/02/29 :  21:20:44  Show Profile Send Matti a Private Message
Tack för svaren!

quote:
Det finns alltid dyrare alternativ att längta till, frågan är om man blir så mycket lyckligare.

Det som oroar mig med det billigare systemet är att jag kanske kommer att börja fundera över hur det dyrare skulle låta. Skillnaden mellan ett system för 10k och ett för 17k torde vara märkbar även för mig. Om jag köper det dyrare systemet så kommer jag nog inte att leta efter nya grejjer på ett bra tag, eftersom en ny cd-spelare, hörlur eller förstärkare skulle kosta ruskigt mycket samtidigt som den hörbara skillnaden antagligen inte skulle bli så stor.

quote:
Speciellt om man hör på rock också tycker jag att HD650 är att föredra eftersom den har en fastare och djupare bas utan den baspuckel som HD650 har i mellanbasen.

Just hörlursvalet börjar jag bli ganska säker på: HD650. Jag läste under eftermiddagen en del om den och den verkar vara värd de extra pengarna.

Beslutet om cd-spelaren och förstärkaren känns svårare att ta. Jag hittade inte lika mycket information om Arcam CD73T som jag hittade om NT 4000, men det jag hittade var bara positivt. Är det någon här som äger en CD73T?

Usch. ;) Medlemmarna på head-fi.org har en väldigt passande hälsningfras: "Welcome to head-fi, sorry about your wallet."

Vad gäller pengarna så har jag ett halvfärdigt projekt på gång som skulle kunna slutföras och ge mig de pengar som krävs för det dyrare systemet. Problemet är att jag måste tillhöra Sveriges lataste individer, jag har väldigt svårt för att göra saker som absolut inte måste göras. En schysst anläggning är dock ett trevligt incitament och någon gång måste man väl ändå lära sig att arbeta lite disciplinerat.

Återigen, tack för svaren (även moralkakorna ;)).

Edited by - Matti on 2004/02/29 21:36:44
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000