HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Nya hörlurar ~1000:-
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/24 :  19:42:48  Show Profile Send haffe a Private Message
Jag har ett par phillips hd890 just nu. Dock håller dessa på att ramla sönder. Så jag håller på att jaga ett par nya. Vad jag har sett står det mellan Sony MDR-V6 eller ett par Beyerdynamic DT-931. Ska ha dem till lite av varje. Jag har haft ett par sony tidigare. Ett par mdr-cd580. Dessvärre ramlade hörlurskabeln i bitar, att ersätta den med en ny visade sig kosta nästan lika mycket som ett par nya. Att löda ditt en ny visade sig också ganska svårt. Jag letar således efter ett par hörlurar med ganska neutralt ljud, hållbar konstruktion och lättbyta delar. Någon som kan uttala sig om Någon av de lurar jag nämnt?

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:29:40

zie
Member

208 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:07:52  Show Profile  Visit zie's Homepage Send zie a Private Message
Har inte lyssnat så mycket på Sonylurar men det jag har hört, har varit ganska tråkigt. Beyer är trevliga i de högre prisklasserna så jag hade nog tagit dom.
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:06:22  Show Profile Send Decadent a Private Message
MDR V6 är en riktig slitvarg till hörlur - det är samma lur som MDR V7506 som är lättare att hitta. Bra byggkvalitet och ganska bekväm tycker jag (men det är ju individuellt). V6 är ju främst riktad mot proffsmarknaden och ses ofta på kameramannens huvud, eller som medhörning i studion. Mer sällan för monitorlyssning, men den har en plats även där hos många. Ljudmässigt är den överlägsen MDR V700DJ (som är dyrare än V6 tror jag) och dess billigare 'konsument-kusiner' i MDR-serien. En riktigt bra sluten lur, med mycket attack i ljudet. Många klagar på en vass diskant och lite väl saftig bas. Det beror självklart på källan, och rätt matchad tror jag att V6 är svårslagen bland slutna lurar i sin prisklass.

Beyerdynamic DT 931 är en öppen hörlur som jag inte lyssnat på. Jag är dock väldigt förtjust i Beyerdynamics, och jag är säker på att det är en bra lur också. Skillnaden är rimligtvis ganska stor mellan V6 och DT931, inte bara på grund av olika konstruktion. Bestäm först om du behöver en sluten eller en öppen lur, sen är det läge att börja jämföra modeller.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/25 :  06:52:54  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Vad är det för utmärkande skillnader mellan en öppen och en sluten hörlur? Hur är det förresten med dina mdr-v6 är de läta att byta delar på?

Edited by - haffe on 2004/02/25 06:57:44
Go to Top of Page

Decadent
Member

138 Posts

Posted - 2004/02/25 :  10:18:48  Show Profile Send Decadent a Private Message
Jag har inte MDR-V6 själv, men har jobbat i många studios som använder dem. Jag vet faktiskt inte om det är lätt att byta delar på dem - de är så pass billiga att man lika gärna kan byta hela luren om den går sönder (vilket jag aldrig varit med om - bra kvalitet).

En sluten lur har inga hål bakom elementen och släpper alltså varken in eller ut särskilt mycket ljud. Detta är bra i sammanhang då man inte vill bli störd eller inte vill att medhörningen ska läcka över i inspelningsmikrofonen. Givietvis är det även bra när man inte vill störa sin omgivning, som t.ex. på bussen, flyget eller jobbet. Olika slutna lurar har olika mängd isolering. Isoleringen anges i antalet decibel som dämpas bort. Riktigt slutna lurar har dämpvärden på upp till 30dB, men det är väldigt ovanligt. Jag vet inte vad V6 ligger på.

Öppna lurar har hål bakom elementen, vilket gör att luft (och därmed ljud) kommer både in och ut. Öppna lurar har ofta ett 'öppnare ljud' eftersom resonanser i hörlurens skål kan undvikas på ett annat sätt, och elementen kan 'andas' mer. De flesta riktigt dyra hifi-lurarna, som t.ex. Sennheiser HD 600 och 650, Grado Labs, Stax etc. är öppna konstruktioner. Det finns även slutna 'high-end' lurar, som t.ex. Sony CD3000 och Beyerdynamic DT 770.

Vad man väljer är en smaksak och beror på hur luren är tänkt att användas. Ska du bara lyssna hemma är tipset en öppen lur, eftersom det generellt är lättare att få en sådan att låta bra. Vill du ha mer isolering är V6 ett bra alternativ i de lägre prisklasserna.
Go to Top of Page

haffe
Member

197 Posts

Posted - 2004/02/25 :  16:23:23  Show Profile Send haffe a Private Message
Ok. Så vad jag förstår är varken v6, eller dt-931 en dålig affär.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000