HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Personlig HiFi
 Hörlurskabel till Senn 600/650 inköp ?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:29:29  Show Profile Send hal a Private Message
Är intresserad att ta hem Zu Mobius från USA då jag inte hittat ngn återförsäljare i Sverige för den.
Fick svar direkt på mitt e-mail till dom (gillar snabba svar) och den skulle totalt kosta 274 usdollar + 30 för frakt, inalles 304 usdollar.
Det blir i svenska pengar ungefär 2.300.-.
Är det ngn som är intresserad att vara med på en leverans ?
Vem vet , vi kanske kan få rabatt om vi är flera stycken.
Zu mobius är den hörlurskabeln som jag uppfattat, efter idogt surfande under några månader, får bäst kritik av användarna själva.
Kunde tänka mig att göra en beställning i slutet av februari.

Är dock fortfarande öppen för andra förslag och intryck. Då jag ännu inte bestämt mig för lämplig hörlursförstärkare (X.can v3 ligger närmast) måste jag köpa ohört. Därför lägger jag stor vikt vid intryck direkt från lyssnare själva och inte från leverantörer som jag alltid tar med en nypa salt.

Tacksam för kommentarer.

Edited by - Zalve on 2004/11/26 23:29:57

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:32:12  Show Profile Send paddan a Private Message
Det låter intressant. Har dock aldrig hört talas om kabeln innan. Har du någon länk till mer info.
Har du provat någon annan lurstärkare? Jag är också på gång att handla en, men kan tänka mig att börja med kabeln.
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:47:01  Show Profile Send hal a Private Message
paddan;
Jag börjar med kabeln när den sedan är inspelad tänkte jag i lugn och ro ta hem hörlursförstärkare för att jämföra.
Blir då i första hand från leverantörer här i västra Sverige, förutom nämnda t.ex Ear 90 från harmony design mm.
En mycket länk med massor av information...puh... är:
http://www.head-fi.org

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/29 :  10:51:53  Show Profile Send hal a Private Message
länk till kabeln:
http://www.zucable.com/mobius/index.html
Priset jag fick var till en 4-meters kabel. T.ex 3 meters är ca 15 Usdollar billigare.
Bra förresten att dollarn ligger lågt just

Såg nu förresten att dom har ett erbjudande på 2.5 meters:
229 Usdollar totalt inkl frakt (1.665.-)

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/01/29 10:56:40
Go to Top of Page

emp
Member

127 Posts

Posted - 2004/01/29 :  12:18:59  Show Profile Send emp a Private Message
Slutet av februari säger du... kan mycket väl vara intresserad.
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/29 :  15:46:44  Show Profile Send Bravo a Private Message
Hittar inte ett skvatt om denna kabel i tester.

Bravo
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/01/29 :  16:14:15  Show Profile Send marbrink a Private Message
Sök på head-fi så lär du hitta en drös åsikter om den. Den är väl för tillfället den hetaste HD600/HD650 kabeln...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/01/29 :  16:26:17  Show Profile Send Bravo a Private Message
Tackar!

Bravo
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:04:16  Show Profile Send Hotspur a Private Message
Hal: Jag väntar just på min Corda Prehead-1 (Meier Audio), mina HD650 samt en Oehlbach-kabel
till detta. Vore ju kul att jämföra kablarna framöver, kanske klämma in en Red Jaspis m.fl?
Go to Top of Page

paddan
Member

78 Posts

Posted - 2004/01/29 :  20:19:32  Show Profile Send paddan a Private Message
Ser riktigt cool ut, undrar om den låter lika bra.
Är intresserad av ett "powerbuy". Undersöker du om det går att få mängdrabatt? Tullen lär ju öppna ett stort paket, så det lär ju behövas någon dollar i rabatt för att det ska bli utsatt pris.
Go to Top of Page

sveli
Member

129 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:06:21  Show Profile Send sveli a Private Message
Tänk på att det är mycket svårt att komma undan moms och tullavgifter om man handlar av företag utanför EU.

Jag handlar själv en del med USA och via budfirmorna eller posten är det svårt att komma undan.

En mer realistisk totalsumma bör bli:

$229 (för erbjudandet) * 7,5 (kortföretagen tar lite också) * 1,25 (moms) * 1,04 (tull) + ca 150:- (hanteringsavgift till UPS, FedEx el liknande) = 2380:-

Är intresserad om det går att ordna ett gruppköp!

Mvh /Sven
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/29 :  21:51:25  Show Profile Send hal a Private Message
Förstår att du går i väntans tider hotspur Blir spännande att höra dina intryck senare.
Sveli, tack för informationen.
Det är bra om Ni som är intresserade PM:ar mig. Får jag 5-10 intresserade kan jag lägga in en förfrågan.
Glöm inte att ange vilken längd Ni vill ha pris på i gruppköpet.
Har bra kontakt med en bank, vilket kan vara en fördel vid betalning.

Hade tänkt lägga beställningen i slutet på februari för leverans under mars månad.
Kolla också en av många positiva länkar. Här jämförs med bilder bl.a
Red Jaspis, EQUinox,Moos silver dragon, blue dragon, zu mobius och cardas.
http://www4.head-fi.org/forums/showthread.php?s=&threadid=49708

Finns mycket info om kabeln om man letar.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

karlstorck
Member

286 Posts

Posted - 2004/01/30 :  07:29:51  Show Profile Send karlstorck a Private Message
Har ett budgetsystem, så Zu-kabeln är lite för dyr för min smak. Jag tänker skaffa mig en Meier/Oehlbach istället. Det verkar inte som testerna på head-fi har kommit igång riktigt än, men det första som sagt är att den verkar vara helt ok.

Kalle
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/01/30 :  11:27:32  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Jag fick hem en Oehlbach och brände in den närmare 100 timmar (alltså kabeln från Meier Audio). Den är en klar förbättring i förhållande till standardkabeln på HD650 och antagligen ännu mer för HD600 (jag vet inte om det är skillnader i kabeln eller kanske bara den dubbla, avskruvbara hörlurskontakten på HD600). Det blir tydligare detaljer och mer rymd och ljudbild. Kablen har en aning varm karaktär vilket i och för sig är en färgning men nog är en fördel i de flesta system (som har mer eller mindre av "digital" hårdet i CDn).
Zu är ett klart steg bättre men frågan är hur mycket av detta man får ut i ett budgetsystem. Jag testade men Lindemann CD1 SE -> Wireworld Gold Eclipse -> Meier Audio Prehead -> HD650, allt drivet av en PS Audio P300 strömregenerator. Oehlbach-kabeln är en förbättring och är mycket prisvärd. Om man köper den samtidigt med en hörlur så hamnar det på 225 kr.
Jag har använt Oehlbach kabeln till att montera på en Beyerdynamic DT931 och fick en stor förbättring i ljud, ännu mer än med Sennheiser. Man får då demontera hörluren, klippa av den gamla kablen och löda fast den nya. Den nya DT931:an fungerar utomordentligt bra med en EarMax Pro rörförstärkare.

Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/30 :  16:48:47  Show Profile Send hal a Private Message
Anders 47; håller med dig Oelbach kabeln är nog mkt prisvärd.
Zu Mobius fulla potential lär ju inte blommma ut förrän alla ingående delar av anläggningen är optimerade, i mitt fall blir ju nästa steg att hitta en fullvärdig hörlursförstärkare till HD 650:n och Mobiusen. Det blir en större och svårare utmaning med mycket testande och lyssnande.
Equinox är väl den kabeln som verkar matcha Zu:n längst.
Till 600/650 är ju ZU:n fenomenal enligt min mening. Hur Zu:n är till andra hörlurar/källor finns inte mycket dokumenterat så där är väl fältet öppet.
Att ZU:n sedan har otroligt välgjorda kontakter maskinskurna i aluminium (so tighta att de kablar som levererades i början var svåra att få dit, men det är åtgärdat idag.)gör inte saken sämre.
Man får dock räkna med att en gång om året (i torr miljö) göra rent anslutningsytorna pga av silverinnehållet* i kabeln som bygger på deras B3-teknik. Står mer om detta på deras hemsida.
Men som sagt tekniken bryr jag mig mindre om. Vad som är viktigt är
användarnas (erfarna hörlurslyssnares) åsikter och sist men inte minst i detta fallet mina egna öron.

* fel av mig, skall vara:
"Our unplated pure copper pins provide unparalleled performance but do require occasional cleaning. We recommend you clean them once a year if you live in a dry climate and every six if not. The performance gained from our unplated pins is worth the bit of work required. More frequent cleaning is usually not required and more than necessary wont degrade performance."

Veckans skiva, här !

Edited by - hal on 2004/01/30 20:07:00
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/01/30 :  19:55:11  Show Profile Send hal a Private Message
Fick svar idag från Zu Mobius avseende min fråga om kontakternas "tajta" passform:

Svar från Nate / Zu Cables

"Yes, the fitment issues with the first generation has been overcome.

Just to let you know we have our Sennheiser connectors machines with a CNA device. Our allowable tolerances are extremely high. This ensures the exact fit and uniform size with all our connectors. Our connectors are designed to have a snug fit but the headphones mold are not as precise as ours and the fit can sometimes be slightly tighter against the side-walls. None of our cables have compromised the headphones performance.

Please let me know if you have any additional questions.

Thanks,

Nate
Zu Cable, Inc.
1501 West 2650 South #109
Ogden, Utah 84401 "

Får alltid svar samma dag från detta företag.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

Mindless
Member

198 Posts

Posted - 2004/01/30 :  22:52:26  Show Profile Send Mindless a Private Message
Du kan skulle också kunna ta Moon Audio's Silver Dragon i beaktning, den är också högt upskattad av HD600/650 användare. Och skulle jag rekommendera en amp till HD600/650 (transistor förstärkare) skulle det nog vara en EAR90 från Harmony Design (svensk företag) en kompis sitter just med HD600/EAR90 och en NAD C521BEE och gillar det mycket skarpt. Zu sägs frambringa mer slagkraft och bas i ljudet medans Silver Dragon håller sig mer till mellan-register och lite högre toner (som kan vara mycket upskattat av dom som lyssnar på klassisk musik eller dylikt, som inte behöver tung bas)

Nåja, hur du än gör så är det bäst du blir nöjd, för att 2300kr för 3 meter utbyteskabel till ett par lurar är rätt dyrt.

PS : Moon Audio's hemsida = www.moon-audio.com

Edited by - Mindless on 2004/01/30 22:55:33
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:54:01  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Gillar mycket skarpt.... hehe... jag antar att det är mig du syftar på nu Mindless
Jo, visst låter mitt lilla system bra, men fortfarande är det något hårt i mellanregistret. NAD-spelaren som kom idag förbättrade dock ljudet rätt mycket; något jag inte hade väntat mig för de 1500 kr jag betalade för mitt exemplar.

För egen del blir det antagligen en rörförstärkare (earmax pro?) eller ett par HD650 här näst. 521BEE är för övrigt ett fynd för pengarna!
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/30 :  23:58:17  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Klassisk musik låter för övrigt mycket bättre med ordentlig bas, men naturligtvis går kvalitet före kvantitet. Bättre celloljud än det HD600 producerar får man leta efter... =)
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/01/31 :  09:06:29  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
521BEE är för övrigt ett fynd för pengarna!

Visst, men räcker den verkligen till i ett high end-hörlurssystem?
Go to Top of Page

HanssoN
Member

226 Posts

Posted - 2004/01/31 :  19:54:16  Show Profile Send HanssoN a Private Message
Hotspur, det kanske den inte gör, men jag har mycket begränsad erfarenhet av CD-spelare...
I vilket fall som helst klår 521BEE min urgamla Sony-spelare med rätt stor marginal, och det räcker för tillfället.

Att höra att det faktiskt ÄR skillnad på CD-spelare och CD-spelare gav onekligen mersmak, så när min budget tillåter kommer jag att införskaffa en bättre maskin, men då skall den ha stöd för SACD också... =)
Go to Top of Page

audiojan
Member

91 Posts

Posted - 2004/02/01 :  19:45:03  Show Profile Send audiojan a Private Message
Absolut bästa kabeln till Sennheiser lurar är Cardas. George Cardas använder sej av ett Magnepan system för att kontrollera ljudet i sin design. Han använder också ett pår Sennheiser 600-lurar...

http://www.cardas.com/cgi-bin/main_content.cgi?area=Products&content_id=15&pagestring=Headphone&product_id=46

"Plötsligt slog mej tanken att mitt tak är någon annas golv"-Nils Ferlin
Go to Top of Page

hal
RödaTråden vinnare

4171 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:50:21  Show Profile Send hal a Private Message
Vilka är nu intresserade av inköp?
PM:a mig senast sista februari vid intresse.
Lägger beställningen i början på mars.
Blir vi fler kollar vi priser innan beställning.

Veckans skiva, här !
Go to Top of Page

mace
London calling

5296 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:55:51  Show Profile Send mace a Private Message
För att störa lite så måste jag säga att detta var en bra tråd för mig eftersom jag i dagarna lekt med tanken på kabel till våra AKG K271 Studio. Hittade då kablage hos
http://www.toddthevinyljunkie.com/products/product.php?category=Headphone%20Accessories

Vet någon här om mer lämpliga kablar till AKG'na ??

Väntar med spånning på lyssningsintryck från Er

Tack & Hej,
M

mera quad ESL = mera välljud.

"Efter tillnyktring vaknade han upp medvetslös" TV4-Nyhetsmorgon.

Bio har inte varit detsamma sedan Nickel Gammaldags försvann :-(

"Det finns egentligen inga rakor på den här banan, de enda rakorna som finns är böjda" Eje Elgh, Australiens F1-GP 2008.

Mr 500!
Go to Top of Page

Peter_Å
Starting Member

47 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:38:46  Show Profile Send Peter_Å a Private Message

Jag sitter för närvarande med ett hörlurssystem med Njoe Tjoeb 4000 reference cd-spelare, Corda Prehead-1 hörlursförstärkare, Sennheiser HD650 med Equinox hörlurskabel.

Har haft equinox-kabeln i närmare ett år och den låter mycket bättre än standarkabeln på HD650. Vissa har kritiserat Equinox-kabeln för att den är lite för mjuk i diskanten och inte har bästa upplösningen. Den fungerar i alla fall utmärkt i min anläggning. Tjoeben har dock uppsamplingskort och Siemens E88CC rör som ger hög upplösning och lite vass diskant. Det kan ju hända att Zu Mobius låter klart bättre, den är dock mycket styvare vilket gör det opraktiskt att lyssna exempelvis i sängen.

Ni pratade tidigare om att tullavgifter, moms m.m. tillkommer. När jag köpte Equinox-kabeln behövde jag bara betala för kabel plus frakt, totalt 219 US dollars.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:51:41  Show Profile Send marbrink a Private Message
mace: Kolla på www.head-fi.org för intryck på den kabeln. Den finns också här http://www.stefanaudioart.com/K271Cable.html
Tror nog det kan vara en trevlig liten uppgradering om du redan trivs med lurarna o planerar att behålla dom.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.5 sekunder. Snitz Forums 2000