HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Hemmabio: Tips och begagnaterbjudande sökes
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

LittleMizzY
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:15:46  Show Profile Send LittleMizzY a Private Message

Hey.
Är en tös som ska byta upp mig rejält vad gäller ljudanläggning. Har inte råd att köpa både en nice stereoanläggning för musik och hemmabio för goa filmkvällar. Tänkte köra allt-i-ett; en hemmabioanläggning som klarar allt från mina råa metalskivor till softa sömnpillerplattor.
Förälskat mig i B&W´s DM600 S3-serie. Kan det vara nåt för en rocker som jag? Sedan är Dali´s Suite, och kanske Blå, också rätt nice.
Ska ju både vara snyggt och låta bra.
Sen skulle jag behöva lite tips på passande förstärkare och annat som behövs. Kikat lite på Nad och Denon, om det kan vara något. Blir troligen cd/dvd m.m så småningom.
Jag må va rookie på ljud, men det står jag för. Svårt när intresset är stort och skickligheten inte smäller lika högt. *ts*
Vad är bra? Vad passar mig? Vilket funkar ihop? Tacksam för all hjälp.
Vad hade jag tänkt lägga då? Beror på vad jag hittar. Är det kärlek vid första ögonkastat får det väl kosta. Köper gärna begagnat, men då jag är en aning petig ska det vara i toppskick. Och kanske inte upp mot 100 papp-summor. Är tyvärr student.
Mvh Fia

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/26 :  13:53:17  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Hejsan och välkommen! Kul att en tjej hittat hit! Som dessutom lyssnar på metal. Det är inte ofta tjejer hittar hit, tyvärr, men det är väldigt uppskattat.

Jag har själv haft ett par Dali 815 tidigare, men kan inte påstå att det "svartnade för ögonen", precis. Likaså lyssnar jag väldigt mycket på metal- och industriplattor. Mitt tips måste bli en liknande uppsättning som jag själv har, men kanske i lite mer budgetvänlig touch; Magnepan-högtalare (det finns äldre modeller till priser en bra bit under 10', snygga så det förslår och låter än bättre), kraftiga slutsteg (läses strömstarka) som vi har haft ett antal till salu för otroligt bra priser (under 5') här på forumet.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/26 :  19:31:35  Show Profile Send Aton a Private Message
Pinhead: Jag tror du missar att Mizzy vill ha en hembioförstärkare.
Go to Top of Page

Pinhead
Member

349 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:01:59  Show Profile  Visit Pinhead's Homepage Send Pinhead a Private Message
Nope, jag missade inte det. Vad jag tänkte var att hon i likhet med mig själv kunde börja med ett riktigt bra 2-kanalssystem, och succesivt bygga ut det när ekonomin tillåter det.

...det är bara jag som vet atombombsrecepten...och varför knarkare ler...

0hm
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/02/26 :  20:15:51  Show Profile Send AndersP a Private Message
Det är alldeles för lite metal och tjejer här tycker jag. Speciellt tjejer.

Välkommen Mizzy!!

Designen på 600 S1 är ju verkligen läcker, men nu är det så att inte heller B & W är kända för att spela så det svartnar för ögonen så du får nog välja nån större model typ 604 som frontar. Dom är lite knepiga för en förstärkare att sätta fart på också så mycket kraft i receivern är nog en god ide.
En dyr/fin/tung beggad receiver är nog vägen att gå tror jag, så du får fart på dom. Apparatens tyngd säger väldigt mycket om kvaliteten på konventionella receivers så nöj dig inte med mindre än 10 kg, men gärna 15 - 20.

DVD-spelare har jag tappat kontrollen på får jag erkänna så det får nån annan svara på.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2

Edited by - AndersP on 2004/03/01 19:58:19
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/27 :  00:33:21  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hej och välkommen Mizzy!

Tycker du ska titta in B&W DM 602S3. Ger väldigt bra klipp i botten för att vara en stativare. (Har 7" Bas)Lent och väldigt öppet ljud. Är jättenöjd ägare själv till ett par. Ge dom dock till att kunna spelas in. Låter låter rent ut sagt för jäv**** första timmarna... Denon:s Hemmabioförstärkare passar som hand i handsken med dessa högtalare.

Lycka till!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

widescreen4
Member

264 Posts

Posted - 2004/02/27 :  01:07:06  Show Profile  Visit widescreen4's Homepage Send widescreen4 a Private Message
Varnar för Denons klena stärkare och nämner Yamaha AZ-2 eller 1400:a
Go to Top of Page

LittleMizzY
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/02/27 :  15:32:29  Show Profile Send LittleMizzY a Private Message
Hej. Thanx för alla goda råd. Och komplimanger. Ska försöka locka hit lite fler metal-chicks. ;)
Tror nog det blir ett par DM604 S3. Om ingen har någon invändning, anser att de inte är bra?!
Och jag nöjer mig INTE med tvåkanalssystem. Sorry. Ska det va så ska det va. Ordentligt. ;)
Sen LRC60(0) av samma märke som center. Kanske ett par 602 S3 till det. Och en sub, vad rekommenderas där? Duger ASW 600? Tycker det är läckert att hålla stilen rakt igenom.
Och vilken övrig utrustning funkar bra till dessa? Denon verkar vara kluvet här. Tacksam för fler tips. OCH begagnaterbjundanden såklart. =)

Mvh Fia
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/27 :  16:32:28  Show Profile Send crion a Private Message
Jag har en Arcam Alpha 10 DAVE Home Cinema System till salu. Klarar allt du kastar på den. Dynamiska resurser finns och blir över (2*800W Toroidal transformers, 5*115W kanaler). Dock vet jag inte om den ligger lite högt i pris för den budget du har..
Nypris 40k, jag säljer den för 15k. Ta en kik i Säljes forumet. Har inte en repa..

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25545

Lyssning kan ordnas i Stockholm på Söder..

Edit: Länk

Edited by - crion on 2004/02/27 16:36:36
Go to Top of Page

mucke
Member

353 Posts

Posted - 2004/02/27 :  20:08:21  Show Profile Send mucke a Private Message
Jag säger som kennethS
Kolla in 602 s3.
Har ett par själv som spelar helt gudomligt ( efter lång inspelnings tid )
Fruktansvärt prisvärda, speciellt nu efter pris säkningen.
Jag gav 5700 för mina.
Du kan även kolla in här vad dom tycker om 602:orna.

http://www.hifimagasinet.com/recensionsDetalj.asp?recensionID=406

Mvh Mucke
Go to Top of Page

sl
Starting Member

9 Posts

Posted - 2004/02/28 :  10:57:58  Show Profile Send sl a Private Message
Tjaa om Denon är klen vet jag inte om jag håller med om.
Ialla fall 2801 och 3801 föregångarna till 2804-3804.
Jag driver STORA Dynaudio frontar med 2801 och detta klara den alldeles ypperligt.
Dynaudio är kända för att vara tungdrivna.
Sedan så säger jag inte att det inte skulle vara bättre med Krell mono block fast det är en helt annan prissumma.
Go to Top of Page

Nixda1
Member

217 Posts

Posted - 2004/02/29 :  18:52:54  Show Profile Send Nixda1 a Private Message
Om man vill ha alternativ till B&W 604S3 så finns annars
Kef Q5/Q7 alt Infinity Alpha 50 som en väldigt prisvärd högtalare,

Enligt mina referenser så spelar dessa bra till det mesta.

Har provat B&W mfl, Är nu inne på Kef Reference.

Prova att titta på begagnatsidan om du inte vill förlora allt för mycket, bara ett tips.

Finns mycket på www.hifimagasinet.com

Länkar har till ett bra paket som spelar bra för lite pengar.

http://www2.blocket.se/view/2090815.htm?l=0&c=1&city=0

Har själv storebror till dessa 2.2, och det är väldigt prisvärt, går alltid att pruta om du köper begagnat,

Ps jag är inte säljaren.

Edited by - Nixda1 on 2004/02/29 18:55:31
Go to Top of Page

erik olsson
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/03/02 :  09:47:00  Show Profile Send erik olsson a Private Message
kör på b&w 600 serien, jag tycker den är bra. har själv ett par 602 s2 som det är bra drag i trots sin "litenhet". har även lyssnat mycket på 603 s2 och 604 s1 som även dom låter fint och kan spela med ett otroligt tryck tillsammans med rätt förstärkare (läs: strömstark).

jag skulle dock råda till att skippa att köpa en subwoofer till att börja med och lägga dom pengarna på en större förstärkare. 604 levererar tillräckligt med bas om de drivs av en bra förstärkare.

"jack just left town"
Go to Top of Page

n0p
Member

1047 Posts

Posted - 2004/03/02 :  12:25:10  Show Profile Send n0p a Private Message
Du har inte funderat på något sub/sat system? Kanske något från JM Lab? http://www.hemmabiobutiken.se/produkt.asp?pgrpnr=103880

Exit Planet Dust
Go to Top of Page

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/03/04 :  07:36:25  Show Profile Send s60761 a Private Message
Välkommen Fia!

Låter som ett vettigt högtalarval. Jag skulle varmt rekommendera Denon till B&W och metal. Denon är ganska varm och go i ljudet. Har själv en Denon A11sr till tungdrivna högtalare och den är stark som en best.

Sedan är det ju klockrent att lyssna till kombinationen före köp eftersom både Denon och B&W säljes på HIFIklubben.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000