HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Ino Audio! Ino Audio?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  17:52:34  Show Profile Send dawen a Private Message
Eftersom tråden som handlade om pi60(s) började att handla en hel del om Ino Audio låstes den. Därför flyttar jag diskussionen om märket Ino Audio hit.

Ordet är fritt!

Saro
Member

1721 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:01:39  Show Profile Send Saro a Private Message
Är detta så smart? Öhman kan ju inte ens delta. Eller?
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:03:07  Show Profile Send dawen a Private Message
Varför skulle en representant från företaget vara tvungen att delta i diskussionen om företaget?

Varför är förresten Öhman portad?
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:14:05  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Tror det finns begränsad kännedom om Ino:s produkter på detta forum, på www.faktiskt.se är nog kännedomen högre, kanske inte lika kul att disskutera där dock!

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:17:35  Show Profile Send dawen a Private Message
Det stämmer säkert!

Däremot verkade det finnas en vilja att diskutera om gubben Öhman och hans lådor i tråden som handlade om pi60s som blev låst, därför tänkte jag att man kunde diskutera ämnet här istället. Det verkar väl bra?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:20:51  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Detta märke om något verkar låsa fast kunden att enbart använda anpassade komponenter i anläggningen, eller har jag helt fel?

Har ej hunnit läsa de listor du skickade Dawen(tack för de!), men låter lite konstigt att man inte får köpa en produkt om man inte har någon annan, ska läsa senare varför.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/25 18:21:40
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:27:04  Show Profile Send dawen a Private Message
Märket låser inte kunden till någon form av elektronik eller andra komponenter öht! Det rekommenderas såvitt jag vet inte någon elektronik heller. Dock rekommenderas vissa basmoduler och basstöd till vissa modeller, helt enkelt för att de är utvecklade att passa ihop.

Anledningen till att Ino Audio inte säljer surroundhögtalare eller "baslådor" (vad enkelt det låter ) såvida man inte har några andra Ino Audio-högtalare beror på två saker.

Först och främst så blev både bassystemen och surroundhögtalarna väldigt populära, så populära att väntetiden snabbt växte! Hade Öhman fortsatt sälja dem hade antagligen väntetiden varit snarare fem år idag! Dessutom så var vinstmarginalen i princip noll och intet på dessa modeller, och är det fortfarande idag.

Sedan så var det inte särskilt representativt jämt heller. "Folk" tog ett stycke baslådor från Ino Audio och parade ihop med andra komponenter, som inte på något sätt var dåliga, och kombinationen blev inte bra. En del anläggningar lät t.o.m. riktigt illa. För j-vligt helt enkelt. Inte speciellt bra för Ino Audios rykte således!

Det här är åtminstone min tolkning av det hela. En utförligare förklaring finns i produktbeskrivningen. Är det så att någon vill läsa igenom produktbeskrivningen så är det bara att skicka ett PM!
Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:34:05  Show Profile Send sampix a Private Message
Ännu en Ino-tråd!

Fast jag orkar inte tjata nu.
Ska sätta mig och lyssna på en skiva istället

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:34:47  Show Profile Send sampix a Private Message
Rydberg>
Har du någon bild på Ino-högtalarna?

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:40:42  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Som jag sagt i den andra tråden är jag intresserad av att lyssna på Inos produkter. Tyvärr var det inget napp då, kanske någon vill demonstrera denna gång. Innan jag hört är det fullständigt ointressant att diskutera. Skicka PM i så fall, jag kommer inte att följa tråden för jag misstänker att den kommer att utveckla sig i en riktning som inte passar mitt sinnelag.
Men provlyssna vill jag, som alltid. I Göteborg.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:30:08  Show Profile Send dawen a Private Message
Det verkar som att det finns mer än en lyssnare i Göteborg som vill lyssna Ino Audio! Jag ska leta fram en pi60ägare åt er, eller åtminstone en som har ett par piP!

sampix: http://www.naqref.com/ino.html

Bernt: Jag gillar din inställning!
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:31:22  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Dessutom så var vinstmarginalen i princip noll och intet på dessa modeller, och är det fortfarande idag.

Inget argument för att Ing. Ö inte skulle tillverka dem, han har enligt egen utsago ett antal gånger ända sedan Hifi Magasinetsdagar hävdat att han inte varken tillverkar högtalare för att tjäna pengar på det eller att han defacto tjänar några pengar på de högtalara han säljer...

Trot den som vill...

Angående denna tråden... All reklam lär ju vara bra reklam....
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:36:15  Show Profile Send dawen a Private Message
Ingvar Öhman arbetar heltid som konstruktör på ett elektronikföretag. Om han var ute efter att tjäna pengar borde han väl marknadsföra sina högtalare lite mer och lägga ut större delar av tillverkningen på entreprenad?
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:38:13  Show Profile Send Pjotre a Private Message
Dawen, vad har du för intresse i Ino Audio?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:41:51  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Från denna nollmarginal kunde man väl läsa om ett julerbjudande för några månader sedan på faktiskt. Högtalare till specialpris som var reducerat med närmare 20 000:- om jag inte minns fel. Fast jag läste inte så noga, det blev mycket väsen.

En generös tanke dock!

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:41:55  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pjotre> Han är väl intresserad av att köpa ett par, ibland finns det enkla svar utan baktankar eller andra intressen.

Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:47:28  Show Profile Send dawen a Private Message
Pjotre: Inget, förutom att jag antagligen kommer köpa ett par högtalare därifrån inom några år. Billigaste modellen. Hurså?

sladd: Kan vi inte få se lite kabelrea från dig?
Go to Top of Page

sladd
Member

3028 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:52:46  Show Profile  Visit sladd's Homepage Send sladd a Private Message

Baktankar? Sicket understatement. Man behöver ju inte spela blind, eller?

Om hela tråden startas såhär:

Eftersom tråden som handlade om pi60(s) började att handla en hel del om Ino Audio låstes den. Därför flyttar jag diskussionen om märket Ino Audio hit.

Ordet är fritt!

och efter några inlägg så är samme inläggare i full fart med att förklara och berätta hur konstruktören tänkte, vad som passar ihop och påstående om företagets vinstmarginal, klart Pjotre ställer frågan?

Håller med om att tråden är fel alternativt onödig, dels för att det andas det vanliga "allt skrammel är bra skrammel", dels att Ö ju faktiskt inte kan gå in och kommentera.

mvh

sladd

,

Den som jämför med något sämre kommer aldrig framåt

Butiksägare, Hificonsult
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:56:33  Show Profile Send dawen a Private Message
Jag har ett intresse i högtalarfabrikatet så tillvida att jag planerar ett inköp därifrån, inget mer. Om jag planerar ett inköp från dig sladd, får jag inte starta en ny topic om ditt märke då utan att ha sluga baktankar? Nu hänger jag inte med riktigt, du får gärna förklara hur du menar!

Ingen moderator som kan kommentera faktumet att Ingvar Öhman inte tillåts tillträde till det här forumet?

Nu ska jag fortsätta vara fel och onödig någon annanstans, tjipp!
Go to Top of Page

10
Member

732 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:57:28  Show Profile Send 10 a Private Message
Hmm, läge att ge sig snart sladd? Det finns uppenbarligen ett intresse att diskutera Ino Audio och deras högtalare, varför gör det så ont i dig?
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:03:27  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Skulle väl vara helt fantastiskt om det kunde finnas en tråd där man kunde diskutera ino audio´s produkter för och nackdelar. Konstruktions tänkanse osv. och framförallt diskutera hur de låter osv. Likaså som det diskuteras Bladeliusprodukter eller vilket märke whatever. Tyvärr så tenderar det alltid komma syrliga kommentarer och tjafs om trådens syfte vilket märke det än är, och så klart en massa nonsensinlägg utanför ämnena.

Ooops, även detta blev ett nonsensinlägg SORRY! Men jag är ärligt intresserad att veta mer om dessa ino och varför det är sån hype runt dem på vissa ställen.

*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/25 20:06:38
Go to Top of Page

Mr Ekan
Member

825 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:04:15  Show Profile Send Mr Ekan a Private Message
dawen, det här forumet är nog inte rätt plats att söka kunskap kring Ino Audio på. Risken att det slutar som det gjorde sist är ju ganska överhängande.

Jag har lyssnat en del på piP, senast idag. Har du frågor ang. den högtalaren så är du välkommen att pm:a.

//Ekan

Erik Andersson for president!
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:04:30  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som någon skrev tidigare. På faktiskt.se finns det mer kunskap om dessa högtalare och dess konstruktör.
Sök information där.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:06:10  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Pjotre Sladd> Bill o Bull säger jag bara!

Edited by - Rydberg on 2004/02/25 20:07:25
Go to Top of Page

Pjotre
dr. kursuppgång

3276 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:10:34  Show Profile Send Pjotre a Private Message
quote:
Nu ska jag fortsätta vara fel och onödig någon annanstans, tjipp!

Tack!
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:12:37  Show Profile Send dawen a Private Message
Jag är faktiskt(.se!) faktisktmedlem sedan ett tag tillbaka, och har fått svar på de frågor jag haft angående piP (förutom frågan "varför äger jag inte ett par redan?").

Tyckte bara att det var tråkigt att, eftersom det verkar finnas en hel del funderingar kring Ino Audio, tråden om pi60s inte var öppen för lite diskussion runt Ino. Bara för att rubriken handlar om en sak tycker jag inte att man ska vara beeenhård på att allt i tråden ska vara specifikt om just, i det här fallet pi60, ämnet, utan man kan beröra närliggande områden med. Bara en synpunkt moderatorer!

mangew: Apology accepted!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.36 sekunder. Snitz Forums 2000