Author |
Topic |
|
Flute
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 14:04:59
|
Jag tänker bygga högtalarlådor med 4 mm plywood och med välvda sidor. Har någon erfarenhet eller synpunkter på att förutom med bitumen även lägga in ett lager av vanlig golvplastmatta mellan plywoodskivorna. Golvplasten borde ha vibrationshämmnde egenskaper även i detta sammanhang. |
Flute |
|
patrikf
Avstängd på egen begäran
630 Posts |
Posted - 2004/02/25 : 20:30:47
|
Hej! Är det en sandwichkonstruktion du ska göra? Seriös approach isåfall, men hoppas att du vet vad du ger dig in i... Jag trr dels att plastmatta är aldeles för hård, dels att du inte kommer att koppla ihop plyfaskivorna ordentligt. Jag byggde med polyurethanfog, som du kan köpa på biltema, som jag "kammade" ut med enmattlimspridare. Är nyfiken på lite mer detaljer om bygget! |
|
|
mac
Member
286 Posts |
|
Flute
Starting Member
15 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:19:39
|
Orkade läsa tråden, och gjorde reflektionen att musiken som högtalare skall förmedla, verkade ha stannat i hjärnan på sin väg mot hjärtat.
Jag planerar att utgå från samma koncept som: http://speakerbuilder.net/web_files/Projects/Eros%20Project/erosmk2.htm, och i synnerhet efter att priset på PL18 har gått ner. Ett minimalt seriefilter, som ev kan kompletteras för 2,5-vägs. Sandwichkonstruktionen är tänkt att bestå av plywoodskivor och bitumen som böjs hela vägen runt, 180 grader, på en matrix. För att krångla till det ännu mer med en alternativ baffel för löptidskorrigering, JM Lab el liknande. Inte lätt, men jag har tid och har inte tummen helt felplacerad.
|
Flute |
|
|
|
Topic |
|