Author |
Topic |
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 15:06:40
|
Jag tänkte påbörja mitt första rörbygge nu när snart mina hfls1 är klara och man måste fylla ut diy-tiden med något annat. Tänkte försöka mig på den där OTL-hörlursförstärkaren som postades för ett tag sen. (det var någon norrman som hade byggt en efter ett bygge på headwize.com, http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=strain1_prj.htm ).
Jag har börjat samla ihop lite komponenter, det som är kvar är spänningsförsörjningen samt lite motstånd och sånt. Har kikat runt en del och många verkar gilla kol(massa?)motstånd bättre än tex metallfilm? Vad tycker ni som har pysslat med rör? Detta kanske jag bör testa själv sen så jag hör skillnanden (om det finns någon) men ville bara ha lite tips att börja med.
Min andra fråga är om det går att ersätta likriktarbryggan med rör istället? tex GZ34? Är det en bra eller dålig ide?
Sista frågan jag har just nu är; bör man använda en spole i spänningsmatningskretsen? Har sett lika många utan som med.
/Christpher
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/09 : 22:22:24
|
Den som gapar efter mycket.....,. Jag misstänker att det finns lika många "svar" som det finns personer som svarar.
Jag skulle vilja göra en analogi: Vilken bil skulle du köpa? En ny Merca för 670 000 eller en Skoda för 90 000 ?? Det beror givetvis på.... svarar du säkert... och detsamma gäller för ingående komponeneter i en rörförstärkare. Men här får du min MYCKET SUBJEKTIVA åsikt:
Kolmassa kontra metallfilm: MEtallfilm har klart bättre brusförhållande (och här gäller även : The bigger the better) och tolleranser över tid. MEN det finns andra aspekter åxå.
Din andra fråga är om det går att ersätta likriktarbryggan med rör istället? tex GZ34? Är det en bra eller dålig ide?
Hade det varit en gitarrförstärkare hade jag ropat JA!!!!! det är kanon ett MÅSTE!!! MEN: nu är det inte en gitarrförstärkare och då är jag mer tveksam av flera skäl:
1. Betydligt dyrare, du måste (dessutom) ha en transformator som lämnar glödspänning till likriktarröret, vanligtvis 5V , rör och sockel kostar .... 2. Spänningen ut kommer att minska (med samma transformator) pga att röret "äter upp " en del.... gissningsvis 30V.
Och skall du ändå bygga med likriktarrör så är GZ34 verkligen OVERKILL .....det finns betydligt billigare varianter att tillgå för så liten effekt.
Sista frågan du har ; bör man använda en spole i spänningsmatningskretsen? Har sett lika många utan som med.
Jag antar att det är drossel du menar. En drossel är bra på många sätt, man kan minska kondingarnas värde. MEN Idag får man betydligt mer konding för pengarna än vad man fick för 50år sedan ... och idag är drosslar DYRA mot vad de var förr.
Hoppas att det hjålpte dig lite och att du inte blev mer förvirrad. Lycka till med ditt bygge. Det kommer att bli bra o du bara tar det lugnt och frågar INNAN du gör fel.
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 00:39:22
|
Jag blir misstänksam när jag ser en push-pull med olika rör uppe och nere. Dessutom hade jag valt ett annat rör än 12AU7 till en OTL. Har du lågohmiga lurar tror jag att du får bekymmer av flera anledningar: Utgångsimpedansen ligger på 500 ohm. Utgångskondingen C1 har ett minvärde på 10 uF, ett väldigt lågt värde. Med Sennheiser (ca 600 ohm) skär då utgångskondingen under 28Hz, med t.ex. mina Philipslurar (32 ohm) under 500 Hz. Värdet måste ökas på i så fall, men då tror jag 12AU7 kroknar. Jag skulle hellre rekommendera en annan konstruktion, t.ex http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=cmoy5_prj.htm eller kanske till och med http://headwize2.powerpill.org/projects/showproj.php?file=stratum1_prj.htm (med den modifierade kopplingen i tillägget).
Drossel i nätdelen är i varje fall verkligt bra. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/10 00:52:50 |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 09:43:58
|
Tack för era svar! Har försökt läsa så mycket jag hittar och hinner, men man får ändå ett par egna saker som man funderar på.
Gammelnalle: Den enda anledningen till att jag nämnde GZ34 var att jag satt och bläddrade i farnell och såg "likriktarrör" och där fanns bara det så det var mer ett förslag utan nån vidare tanke
Bernt: Jag tror jag har lite för stora krav på vad de behöver kunna driva då jag har ett par beyerdynamic (dt250) som jag tror ligger på 80ohm och ett par sennheiser på 300ohm. Om jag måste bestämma mig får det nog bli mina sennheiserlurar. Tack för synpunkterna på rören, detta hade jag aldrig kunnat fundera ut själv med min nuvarande kunskap men hoppas jag lär mig nått på att bygga iafl. Just nu känns allt väldigt teoretisk.
Jag vill bygga något som inte är alltför stort eller svårt så jag ger upp halvvägs, men inte heller något jag blir besviken av. Jag har ingen aning om hur det låter, bara byggt med transistorer och opampar innan. Hoppas man inte svor i kyrkan nu
|
|
|
Flint
Member
3862 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 10:13:04
|
quote: Din andra fråga är om det går att ersätta likriktarbryggan med rör istället? tex GZ34? Är det en bra eller dålig ide? Hade det varit en gitarrförstärkare hade jag ropat JA!!!!! det är kanon ett MÅSTE!!!
Fel. Inget MÅSTE. Bara en smaksak. Beror på spelstil. quote: Jag antar att det är drossel du menar. En drossel är bra på många sätt, man kan minska kondingarnas värde. MEN Idag får man betydligt mer konding för pengarna än vad man fick för 50år sedan ... och idag är drosslar DYRA mot vad de var förr.
Det ger ganska stora skillnader i ljudet. En drossel är ett mycket bra allternativ. Det är en stark förutfattad mening och missuppfattning att stora kondingar alltid är bättre ljudmässigt. Stora kondingar är dessutom inte bra tillsammans med rörlikriktare. |
|
|
gammelnalle
Member
617 Posts |
Posted - 2004/02/10 : 23:06:23
|
Hoppsan!!! Jag uttryckte mig nog lite slarvigt...
Flints svar är givetvis helt rätt: Jag satt med meningen "Jag misstänker att det finns lika många "svar" som det finns personer som svarar." i bakhuvudet och svarade "efter mitt tycke"... Givetvis inget MÅSTE för alla!!!
|
Den som hittar några stavfel får behålla dessa |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/13 : 22:30:38
|
Efter många timmars läsande så ser det ut att det blir den första som Bernt rekommenderade, nämligen The Morgan Jones Mini Tube Headphone Amplifier (the optimized version). Jag har läst igen den nån gång nu men förstår inte riktigt allt. Det jag undrar är, klarar den mina lurar? 300ohm respektive 80ohm? jag rankar de på 300ohm högre. Bernt, (eller nån annan som kan sånt här) hur ser du tex. om den klarar eller inte klarar en viss impedans? Är det motståndet i utgången eller kretsen som helhet man ser det på? eller en indikation.. Kom precis på en annan fråga jag hade. Förstärkaren använder ju sig av E88CC, men det finns ju ruby tubes, tesla, sovtek, golden dragon..har ni några erfarenheter om något av dessa är bättre eller sämre? Eller beror det mest på kretsen? Olika märken olika bra i olika kopplingar?
Edit:la till en fråga |
Edited by - knabsol on 2004/02/13 22:40:03 |
|
|
Bernt Jansson
400.000-klubben
19763 Posts |
Posted - 2004/02/14 : 00:03:26
|
Morgan Jones-förstärkaren låter som ett bra val. När vi pratar om OTL så är det en applikation som är rena tortyren för rör. Det är absolut nödvändigt med rör som kan ge mycket ström. Samtidigt ska de inte smälta ihop medan de lämnar strömmen. Det innebär i sin tur att det är en fördel att ha rör som kan leverera mycket ström OCH dessutom fungera bra på låga spänningar. Lämpliga rör blir då inte så många. ECC88 är nästan på gränsen, E182CC skulle vara bättre. EL86 funkar också, användes av Philips i OTL från början med 800 ohms högtalare. I en version av Earmax användes ECC86, som är ett lågspänningsrör för bilradio. I den andra ECC88. Båda har ECC81 i ingången har jag för mig. Den dagen jag själv skall bygga en hörlursförstärkare ska jag använda PCL82, ytterligare ett lämpligt rör, men oprövat så vitt jag vet. Allt det här kan man läsa sig till, jag har lusläst allt jag kommit över när det gäller OTL-förstärkare.
Låg utgångsimpedans är en fördel. Det får man dels genom att välja rätt rör, dels genom kopplingen (det är därför jag rekommenderade den modifierade kopplingen i tillägget i länken ovan) och slutligen med lämplig mängd feedback.
När de gäller märken så är det nog så att olika märken är olika bra i olika kopplingar. Kretsen är viktigare än rörmärket. Men när du har byggt vill du nog experimentera. När det gäller ECC88/E88CC har jag goda erfarenheter av Telefunken (DYYYYRA...) och EI. Andra tycker t.ex JJ Electronics är väldigt bra. En smaksak i många fall. |
MVH Bernt Mitt system
"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman
Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
|
Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/14 00:05:20 |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 08:56:12
|
Nu börjar det snart ramla in lite komponenter från lite varstans och jag tänkte sätta mig ner och skissa upp hur jag ska dra alla kablar och annat. Men då dök det upp lite fler frågor. Hur bör man jorda allting? Antar att stjärnjord är ett måste men ska alla kopplas till samma jord? Jag kommer ev. att köra en egen låda för spänningsförsörjningen pga. att jag har en låda liggande men den får inte plats med allt i sig, men bör jag jorda båda lådornas chassin i samma jord som signalen? Det kanske bara äller att prova sig fram så lär man sig säkert mycket. Vet inte ens om jag bör jorda lådornas chassin eftersom de kommer byggas in i trä? Antar att det heller inte är en bra att klämma in trafon inne i lådan med tanke på värmen? Tänkte använda en hammond 369GX och halvvågslikrikta denna. |
|
|
Jax
Member
667 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 10:37:42
|
Apropå olika rör i pushpull, hade det varit ett SRPP-steg hade jag oxå blivit misstänksam men detta är en my-följare och jag har sett lyckade kopplingar av dessa med triod i botten och en pentod med hög transkonduktans i toppen.
Jag skulle nog satsa på mer strömstarka rör än 6CG7 och ECC82. Själv har jag funderat på nån liten triod som driver en SRPP med 6080 för hörlur-OTL.
|
/Janne
Rörfreak och snål smålänning i blodet.
|
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 10:40:51
|
Men vad fånigt, sitter själv och väntar på paketet från Elfa med de sista komponenterna till min MJ-amp ;)
Knabsol: Vad har du valt för strömförsörjning? Har du någon form av spole i nätdelen eller du kör utan? |
www.skivatbrod.com |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 11:00:15
|
Jax, jag övergav det första schemat och det blev istället "The morgan jones mini tube headphone amplifier", antog att det inte var den du syftade på?
php; Kul! jag har inte kommit så långt ännu men det ser ut att bli en liten drossel i vägen Hur har du gjort? |
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:00:34
|
Tänkte testa Rudy van Stratums andra PS och hoppas att det fungerar, får jag problem med brum från PS:et får jag väl försöka hitta någon vettig drossel att sätta dit. Tips på var man kan hitta sådana? |
www.skivatbrod.com |
|
|
knabsol
Member
164 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:08:32
|
Drosslar och annat hittade jag på Edgar Audio (http://www.edgaraudio.se Rapportera gärna hur ditt bygge fortskrider!
|
|
|
php
Member
237 Posts |
Posted - 2004/02/26 : 12:10:35
|
Jag ska, om allt går som jag tänkt mig har jag en digitalkamera från Japan inom några dagar ;) |
www.skivatbrod.com |
|
|
|
Topic |
|