HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Nautilus 804 fråga
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  05:16:16  Show Profile Send KennethS a Private Message
Vad tror ni om att driva ett par B&W Nautilus 804 med Sony TA-N 9000ES processor och TA-E 9000ES slusteg?.Använder mej av Arcam CD82T som CD-spelare. Steget ligger på 5x140 8ohm och kan bryggas till 2x220w i 8ohm. Räcker ljudkvalitén i min kringutrsutning till? Eller blir det för mycket? Eller blir ljudet kanske för ljust?

Tänkte kanske uppgradera från mina DM 602S3 p.g.a oväntad inkomst som kanske blir i samband med bilförsäljning.


Trött på folk utan vett

s60761
Member

312 Posts

Posted - 2004/02/24 :  08:01:04  Show Profile Send s60761 a Private Message
Sonys utrustningar brukar dra åt det lite ljusare hållet. Jag har dock inte hört deras tyngre grejer, men skulle vara kul att testa deras S-Master steg.

B&W högtalarna är ganska kräsna och risken är att du får en lite vass diskant med Sony. Jag skulle rekommendera Denons tyngre flerkanalare. Kör själv med Denon A11SR till Dynaudio S3.4 och det låter mycket bra. Denon har ett varmt, gosigt men ändå detaljerat ljud.

Det finns ju möjlighet att lyssna till kombinationen B&W + Denon på HIFIklubben, ta den!

OBS! Ta hem och prova före köp!!! Speciellt vid dessa nivåer.

- När argumenten tagit slut, skyll på rummet -
//Björn...
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/24 :  09:09:37  Show Profile Send must a Private Message
Läs specarna på Sonyn ordentligt, för 804orna är något svårdrivna. Impedansen svänger rejält och bottnar runt 3.5 ohm.

Blir ljudet för ljust så kan du flytta högtalarna några centimeter, köpa en matta eller hänga upp gardiner. Det har större effekt än att byta slusteg.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:14:44  Show Profile Send KennethS a Private Message
Ahh..Har hängt upp en gardin redan bakom lyssningsposition, så den väggen är redan dämpat, vad jag förstått som mätte hifi&musik upp svängningar i impedansen på mina DM602S3 ända ner til 2.8 ohm. Och det verkar Sony komben inte ha några som helst problem med. Orken finns där och ljudet är ganska neutralt utan att det låter vasst. Använder TaraLabs Prime 500 som högtalarkabel och Transparent Audio MusicLink + som signalkabel. Det jag är mest nyfiken på är om Nautilus 804 är lite av overkill till min kombination? Min komb har ju sisådär en 4 år på nacken och på den tiden slog den Denon AVC A1D på fingrarna, så därför blir jag lite nyfiken på detta kommer lyckas...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/24 :  11:41:43  Show Profile Send Bubben a Private Message
Jag har en idé, som jag så ofta får...
Testa, sedan kan du ju berätta vad du kom fram till. Så slipper vi alla spekulera.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:25:56  Show Profile Send must a Private Message
Jag tycker aldrig att det är overkill att ha dyra högtalare till billigare slusteg. Det är enklare och billigare och konstruera ett slutsteg som låter 99% perfekt. Dom största skillnaderna ligger i hur högt man kan spela innan det börjar sega. Högtalare däremot varierar oerhört i ljudkvalitet, och ofta så räknas varenda krona - tyvärr.
Jag hade ett par B&W DM605 och bytte upp mig till 805, och sen 804. Det låter SANSLÖST mycket bättre och jag är övertygad om att slusteget (Rotel RB-991) inte är en begränsande faktor. Jag tror din Sony räcker jättefint.

Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:32:11  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Must> Jag har inte riktigt samma uppfattning som du. Jag testade rätt många olika steg innan jag fick ett som passade med 804:orna. Testade bland annat MF X-200 monoblock, Arcam Fmj mm mm, när jag testade Gryphon Tabu 2/100 föll bitarna på plats. Det kan kanske funka hyggligt med mindre potenta förstärkare men högtalarna sätter inte gränsen förrän man är långt upp på kvalitetsstegen.


I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:57:46  Show Profile Send KennethS a Private Message
Rydberg: Men det måste väl ändå ge ett markant lyft emot mina nuvarande DM602S3? Tänker skaffa ett bastant 2-kanals slusteg sen och driva frontarna med och låta mitt TA N9000ES slusteg driva bak och center. Kan väl fungera?

Must: Skönt och höra att man inte behöver börja med mastodont a la Krell för att driva dom i början...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:20:53  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Lyft och lyft, kan ju inte säga att det lät sååå kul med sämre förstärkare direkt. Speciellt lättdrivna är de inte heller.

Om du ska göra som du säger, skaffa ett bra 2-kanalssteg senare kanske det kan vara idé att uppgradera till 804:orna. Sony gör nog sitt jobb men det kommer ju inte spela optimalt.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  13:32:51  Show Profile Send KennethS a Private Message
Rydberg: Jo,planen är att skaffa nåt lite rejälare än det jag har nu, men som det kommer se ut så kommer jag nog precis ha råd med högtalarna. Pratade både med grabbarna på Hifiklubben och lefflers, och ingen av dom trodde det skulle bli några större problem att driva med Sony-steget och få det att lyfta jämnfört med hur det låter med DM602S3.Kombinationen var ju det tyngsta Sony tillverkade för hemmabio och gick ju lös på en 33.000:- nytt 2000. Men visst, allt kan ju bara bli bättre!

Frågan är: Vad är det för nåt i så fall jag ska titta på? Är ju inte direkt superrik, så max en 7.000-10.000kr..

Trött på folk utan vett

Edited by - KennethS on 2004/02/24 13:36:38
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:09:07  Show Profile Send Rydberg a Private Message
detta tror jag på: http://www.hifi4all.dk/markedsplads/annonce.asp?ad_id=10030

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:14:08  Show Profile Send marbrink a Private Message
Varför inte Embla slutsteg. De är ju billiga och ska vara grymma. Nån körde med Embla slutsteg till sina 802:or såg jag.
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:33:29  Show Profile Send must a Private Message
Att byta upp dig från ett par 603or till 804or med Sony steget kommer att ge dig en rejäl, klart hörbar och ofelbar förbättring. Att byta Sonyn till något bättre (läs dyrare) kommer att ge dig en förbättring som är ytterst liten om ens hörbar i vanliga situationer.

Jag har hört 804orna med 4 olika slusteg och det bästa ljudet var med en vanlig Denon hembio-receiver och det sämsta med stora dyra Vincent monoblock. Tvärtemot alla audiofil konventioner alltså. Och jag kan med största säkerhet säga att det är rumsakustiken som står för dessa skillnader. Så jag är oerhört skeptisk till påståenden om att slutsteg skulle låta så olika. Kanske under optimala testförhållanden i en ekofri kammare eller dylikt. Dom blindtester som har gjorts på väldesignade, kompetenta slusteg pekar på att skillnaderna inte är så hörbara. Det finns heller inga mätbara skillnader som är så stora att dom pekar på hörbar distortion.

Men jag är praktiskt och objektivistiskt lagd, och dom flesta här är subjektivister. Så hoppa inte på mig här Rydberg

Ta med dig ditt steg till affären och lyssna själv Kennet! Lyssna inte på oss!
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:47:09  Show Profile Send KennethS a Private Message
Must: Tackar för ditt utförliga svar! Problemet ligger i att jag kommer att i så fall köpa dessa vackra tingestar begagnade då ekonomins inte tillåter nyköp.Har tyvärr märkt av en tendens med mitt nuvarande vardagsrum att ljudet gärna blir lite grått och oinspererat. Och detta fenomen har inträffat med olika anläggningar. Hoppas detta inte förvärras med 804.

Rydberg: Gamut verkar ju klart prisvärda och kan ju vara intressant då ekonomin kommer tillåta uppgradering på den fronten.

Marbrink: Embla? Nån som har en länk?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:52:43  Show Profile Send KennethS a Private Message
Hur är det annars med en begagnad Amplifix eller ett NAD S200? Räcker dom till eller ska man satsa på typ Embla eller Gamut osv..?

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:57:58  Show Profile Send marbrink a Private Message
http://www.emblaaudio.no/ finns mer info på. Och det är även där man köper dom.
Go to Top of Page

Rydberg
Member

4519 Posts

Posted - 2004/02/24 :  14:59:56  Show Profile Send Rydberg a Private Message
Must> Här hoppas inte ett enda dugg Jag fick väldig olika resultat med olika steg till 804:orna, testet gjordes i samma rum (hemma hos mig själv) så förutsättningarna var likadana. Blindtesta är ju bra, har jag gjort en del med skillnaderna kommer fram ändå. Du kanske inte hade till räckligt bra källa?

Jag har gjort en rolig observation de senaste veckorna, först vart jag av med cd:n några dagar och då körde jag med Denon DCD635. Sen vart jag av med förstärkaren (Gryphon Callisto 2100) men fick tillbaka min cd Audio Aero Capitole mkII men fick köra med Denon PMA 525 sålänge. Gissa vilken kombi som låter bäst? Jo AA:n med Denonförstärkaren, källan gör extremt mycket, bara att konstatera.

I'm not a complete idiot, some parts are missing
Go to Top of Page

must
Member

98 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:01:52  Show Profile Send must a Private Message
Du kommer inte att förvärra ditt akustikproblem, men du blir inte av med det!

Om man nu kan jämföra dina 603or med mina gamla 605or, så kan jag säga att den största skillnaden mot 804orna ligger i ljudbilden och mellanregistret. Ljudbilden blir väldigt fokuserad och tredimensionell, och mellanregister är bra mycket luftigare och renare än 600 serien. 600 serien låter burkig och skrikig i jämförelse. 804 låter mjukare, behagligare och mer som riktiga instrument istället för ljudet av ett instrument igenom ett par lådor.
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:12:28  Show Profile Send KennethS a Private Message
Must:Känns skönt att höra. Känner att kan jag leva med det så länge jag bor kvar här, men jag vill ju inte få det förstärkt. Det är just lite mer av det där mjuka behagliga ljudet jag vill ha. Sen tycker jag också att B&W har förförsikt fint mellanregister..

Marbrink: Har du sett eller hört från nån om dom gjort någon direkt jämnförelse med Embla och andra slutsteg i klassen?

Nu är det bara hoppas på att affären med bilen går igenom!

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:22:51  Show Profile Send marbrink a Private Message
Inte jämförelse men jag tror någon bytte ut sitt Krell slutsteg mot ett Embla slutsteg. Säger väl en del =)
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/24 :  15:33:25  Show Profile Send marbrink a Private Message
Gå in här http://hello.to/hifi och sen till "ICEPower möter KRELL". Det är forumets StefanB:s hemsida.

Längst ner på sidan kan du läsa:
"Uppföljning
Nu I februari 2004 kan jag meddela att vår värd gjort en massa ändingar I sin anläggning. Tex så är KRELL slutsteget är sålt och ersatt med ICE Power baserade monoblock från Norska EMBLA Audio. "
Go to Top of Page

marcus_ec
Member

2396 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:17:26  Show Profile Send marcus_ec a Private Message
Ojdå Krell mot ICE.

ICE Bitte..
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/24 :  21:00:07  Show Profile Send Bubben a Private Message
Varför inte bara låna hem ett par N804 och se hur det fungerar?
Är du spekulant på dem så brukar det inte vara några problem...eller ta med elektroniken till närmsta HiFi-klubb.

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

KennethS
Member

1178 Posts

Posted - 2004/02/24 :  23:00:26  Show Profile Send KennethS a Private Message
Bubben:Nja, Problemet ligger i att jag är ute efter begagnade 804:or.. Och Hifiklubben här i stan är väldigt petiga med utlåning...

Trött på folk utan vett
Go to Top of Page

Bubben
Member

1032 Posts

Posted - 2004/02/25 :  10:21:11  Show Profile Send Bubben a Private Message
Så ta med grejerna till en HiFi-klubb då.
Eller ta hem dem till någon polare med ett par 804. Det verkar ju vara många här på forumet som har 804. Har du vägarna förbi runt Linköping så står mina till förfogande...

"-Kvantitet är oväsentligt utan kvalitet."
Go to Top of Page

Hotspur
fd. Fridefors

23 Posts

Posted - 2004/02/25 :  12:42:07  Show Profile Send Hotspur a Private Message
quote:
Jag har gjort en rolig observation de senaste veckorna, först vart jag av med cd:n några dagar och då körde jag med Denon DCD635. Sen vart jag av med förstärkaren (Gryphon Callisto 2100) men fick tillbaka min cd Audio Aero Capitole mkII men fick köra med Denon PMA 525 sålänge. Gissa vilken kombi som låter bäst? Jo AA:n med Denonförstärkaren, källan gör extremt mycket, bara att konstatera.
Intressant!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.75 sekunder. Snitz Forums 2000