HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Sprak i högtalarna.
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

tombee
Member

65 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:21:47  Show Profile  Visit tombee's Homepage Send tombee a Private Message
När jag drar på för fullt på spisfläkten på nedervåningen så sprakar det i högtalarna.

Strömförorening?
Finns det något sådant?

Web

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:43:28  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Samma hos mig
Även när jag tänder och släcker lampor eller slår på/av andra elektriska pryttlar.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:57:05  Show Profile Send f95toli a Private Message
Klassiskt problem. Det är mycket riktigt fläkten som "förorenar" nätet (det finns dock värre saker än fläktar, ex, elektriska pumpar) genom att skicka ut en massa övertoner och annat på nätet, om man har en "klent" nät kan det också bli så att spänningen sjunker tillfälligt när motorn går igång.

Försök koppla utrustningen till en annan fas om det går, det är det enklaste sättet att undvika problem. Alternativet är någon typ av nätfilter men de kostar en hel hög med pengar (de enklaste modellerna klarar inte den här typen av problem)
Go to Top of Page

Jonas Nilsson
Semester på egen begäran

1032 Posts

Posted - 2004/02/23 :  20:00:29  Show Profile Send Jonas Nilsson a Private Message
Något filter att rekomendera Prisklass
Go to Top of Page

perob
Member

190 Posts

Posted - 2004/02/24 :  22:09:40  Show Profile Send perob a Private Message
Min erfarenhet att det alltid är bättre att åtgärda källan till problemet, alltså spisfläkten i detta fall. Byt motorn i fläkten eller sätt nätfiltret här. Att koppla fläkt och ljudanläggning till olika faser är bra även om viss "överhörning" kan förekomma om störningarna är stora.
/P

Musik i två kanaler!

Min anläggning

Go to Top of Page

hson
Starting Member

15 Posts

Posted - 2004/02/25 :  15:45:24  Show Profile Send hson a Private Message
Den faktiska frågan är hur är elen i ditt hem är det gammla ledningar,
i så fall är det bättre att ta kontakt med en elektriker och byta ut dem.
Om ej så , så håller jag med Perob .

Power to the people........Class A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.61 sekunder. Snitz Forums 2000