HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Rega, eller var tror ni?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/16 :  22:58:47  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Har nu nästan avverkat en månads letande efter rätt stärkare till mina Audio Vector M3 signature. Nu börjar det hända saker. Var idag och lyssnade på Rega Mira för ung 7tkr. Visst saknades de lite pondus i ljudet pga den låga effekten. Men vilket härligt mellanregister vilken bra luftighet och 3d känsla för de pengarna. Jag funderar nu på att införskaffa deras försteg Cursa(8300) samt deras monoblock (16500/par). Vad tror ni? Lyssnade också på Arcam FMJ 32 och den var också mycket bra. Helt annat ljud en i deras 80:i serie. Har ni andra förslag så kom gärna med dem.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile


Edited by - Hinken74 on 2004/02/16 23:39:17

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:36:55  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Hej, jag funderar lite på Rega själv. Ett litet påpekande Maia är inte försteget utan ett 85 w stereo slutsteg.

Var lyssnade du någonstans?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:40:07  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
jag lyssnade :) på lyssna i Ystad.Kanon trevlig kille som lät oss vara kvar trots att stägningsdags.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/16 :  23:44:16  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Vet du vad ungefär vad Cursa (försteget kostar)?
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/17 :  07:36:14  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Runt 8tkr ung.

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/02/17 :  08:56:06  Show Profile Send bliss a Private Message
jag har cursa + 2x maia och tycker att det funkar mycket bra. har också haft miran. tror det var akhenaton som hade testat cursa + exon och han var inte alls särskillt imponerad. så olika kan det vara, men jag sitter iaf nöjd medan jag sparar pengar och botaniserar i hifi-träsket utan att ha någon brådska.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:14:23  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Har haft en Mira 3 hemma över helgen och lyssnat. En trevlig förstärkare med ett mjukt musikaliskt ljud. Saknar dock detaljer(därav det mjuka ljudet) något. Tycker även att den hade lite problem med ljudbilden vid full orkester som verkligen tar i. Detta är inte effekt relaterat i mitt fall då jag har lättdrivna högtalare (Melos). Du som har Cursa och maia, låter de likadant eller tycker du det finns skillnader bortsett från effekten?
Go to Top of Page

Daniel
Member

634 Posts

Posted - 2004/02/23 :  09:40:46  Show Profile Send Daniel a Private Message
Hinken74. Kolla in Ljudmakarns hemsida. De säljer min föredetta rega värsting kombo. Rega HAl + 4 X Exon. Rega Hal är ett mycket bättre försteg än Cursa, med en mycket bra Riaa för både mm och mc. Roy Gandy på Rega berättade för mig att Hal är det bästa försteg de byggt. De slutade med det för att de hade för dåliga marginaler. Vill du ha kraft, kontroll och musikalitet så behöver du inte leta vidare.

Bara ett tips.
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/02/23 :  10:25:51  Show Profile Send bliss a Private Message
qs..etc. jag upplever framförallt bättre kontroll i basen, men även ett mer detaljerat - eller kanske preciserat - ljud. jag får en fin ljudbild med min kombo, men det beror väl på hur man matchar i vanlig ordning. gillar du inte miran har jag dock svårt att tänka mig att du kommer att gilla för- och slutstegskombon. mitt förslag är att leta på annat håll om du vill ha något ljust och detaljerat.

hinken74. daniels kombo är fin och värd att kolla upp tycker jag. även om roy himself säger att hal är det bästa försteget, så har det hänt en del hos rega också. scott s på rega research säger att det nya cursa 3 är en av de största förändringarna som någon av deras produkter genomgått.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:36:25  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
Jag har lyssnat på och haft hemlånat en cursa och två exxon monoblock. Jag körde dessa tillsammans med ett par sonus faber grand piano home, rega jupiter cd spelare och nordost kablar.

Jag gillade exxon monoblocken, men jag gillade inte cursan. Jag tyckte den lät beslöjad och inte så jätteskoj. Exxon monoblocken ihop med annan förförstärkare var dock mycket trevliga.

Om jag hade varit dig så hade jag kört på antingen fmj stärkaren tillsammans med rega jupiter som cd eller exxon monoblocken med annat försteg.

Dock så kommer aldrig cursa + exxon monoblocken att bli så grymt prisvärda som mira3 är. Jag tycker den är helt oslagbar för pengarna.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:35:38  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Jag gillar Mira skarpt, konstaterar bara vad jag tycker är en brist.
Go to Top of Page

Akhenaton
Flippersamlare

1017 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:06:39  Show Profile Send Akhenaton a Private Message
>qsecofr

Jag gillar också mira 3 skarpt, men håller helt med dig om bristerna förstärkaren har. Men i den prisklassen så kan man inte få allt, och jag tycker mira 3 gör bra kompromisser.

Give me my medal because I bleed for it.
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/24 :  00:24:08  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Akhenaton

Helt klart, jag bryr mig inte egentligen om dessa brister. Är det något som har lyssnat på Cursa+maia?




Edited by - qsecofr on 2004/02/24 00:24:33
Go to Top of Page

bliss
Member

681 Posts

Posted - 2004/02/24 :  07:43:13  Show Profile Send bliss a Private Message
se mitt tidigare inlägg till dig.

bliss

Oh by the way, which one's Pink?
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/24 :  12:30:51  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Ops jag trodde det var mono blocket eftersom det stod två

Edited by - qsecofr on 2004/02/24 12:31:08
Go to Top of Page

Dendron
Starting Member

16 Posts

Posted - 2004/02/25 :  08:07:31  Show Profile Send Dendron a Private Message
Hej

Letar själv efter CD + förstärkare till mina Audio Vector M3 Signatur. (Skall bli intressant att se vad du fastnar för). Har lyssnat på Vincent SP333 + SA31 + CDS6 och SV236 + CDS6 (gillade den första kombinationen bättre), Arcam A80 + CD73 och A32fMj + någon Arcam CD som jag inte minns vilken det var. Har även lyssnat på NAD S300 + S570 och Thule IA100 + CD100.

Av detta gillar jag NAD bäst (än men vi får väl se).

/Dendron
Go to Top of Page

Hinken74
Member

1102 Posts

Posted - 2004/02/25 :  11:47:27  Show Profile Send Hinken74 a Private Message
Classé passar bra liksom Anatek. Anatek låter mycket imponerande men har tyvärr ingen fjärr eller pre out eller in...

Mvh/Henrik
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Mitt system:
Von Schveikert db99,
Audio aero capitole Prestige SACD SE
Octave V70 samt strömrenare från Agile

Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000