HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 HiFi-kit
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 5

Hifikit
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/04/13 :  20:03:18  Show Profile  Visit Hifikit's Homepage Send Hifikit a Private Message
challenger har ett mer tillbakalutat ljud som passar lungnare musik bättre. Dock så är det mer än rikig fullregister-modell.

Pahse mot B300? Då är helt klart B300 bättre på alla parametrar. B300 är mer klinisk ren och ar en diskant som spelar bättre balanserat 8fokuserar inte så mkt på ett visst frekvensområde) som seas-diskanten i Phase-modellen.

Dock så är B300 mkt känsligare mot dålig elektronik så sitter du tex på en gammal Yamaha eller liknande och du vet att din cd-spelare är av dålig kvalitet så är det inte lönt.

När allt stämmer blir du rikligt belönad på alla områden förutom den djupaste basen då.

En högtalare som spelar otroligt mkt musik framför "hifi".

| Allt för högtalarbyggaren! | Ständigt 45000 element i lager! |
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/13 :  21:14:46  Show Profile Send iffe a Private Message
Någon som har åsikter om LTS 3-vägare? Verkar vara välkonstruerad, någon som provlyssnat kanske? Har dock skjutit köpet en aning på framtiden med tanke på min lägenhets storlek och ekonomin men skadar ju inte att höra sig för.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/13 :  22:09:31  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Åsikter? Värdens bästa högtalare är det inte men den är bra. Finns ju mycket möjligheter med den.

Mycket man kan modda

EDIT: Skulle bara säga att det var jag som skrev inlägget i Hifikits namn, glömde logga ut mig när jag hade varit på butikshyllan.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/13 22:39:31
Go to Top of Page

iffe
Member

352 Posts

Posted - 2004/04/13 :  23:05:11  Show Profile Send iffe a Private Message
Förväntar mig inte världens bästa högtalare, så det är nog ingen fara ;) Främst något större än proac-klonen till någorlunda rimligt pris. Vad tycker du är bäst respektive sämst, och vad tycker du är vettigt att modda?
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/04/14 :  07:12:14  Show Profile Send byggarn a Private Message
Någon som jämfört focal c500 mot 600? MaxMartin kanske kan kommentera?
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/14 :  08:32:28  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
Jag lyssnade på dessa t vå för rätt llänge sedan men mitt intryck var att det var MYCKET bättre ljud i c600. Tyckte för övrigt bättre om c600 än om c800 med...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:15:57  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Ja, C600 är bättre än C500.

Skillnaden ligger (mest) i bas och diskant. Diskanten är något mer detaljerad och mer avslöjande och basen går djupare i C600.

Överlag kan man säga att C500 målar med en lite bredare pensel.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/14 :  16:17:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Jag har tyvärr inte kunnat jämföra Proac vs LTS något men skulle kunna tänka mig att LTS spelar mer på lyssnaren och med bättre kontrollerad djupbas som även då går snäppet djupare.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/15 :  22:11:31  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Jag har funderat hit och dit, en sak har jag kommit fram till, jag vill bygga en högtalare.
Vad jag inte har kommit fram till är vilken högtalare jag ska göra. Stativare har jag bestämt mig för att börja med (hoppas på att kunna bygga orion i framtiden), och jag har tittat på: Phase, C300 och Fostex FE207e med den lilla basreflex-lådan (ritningen finns på deras hemsida). Maxpriset ska vara runt 3000kr (paret) för element och ev. filter.

För tillfället är jag mest sugen på bredbandaren, men välljud går före allt.

Vad kan du rekommendera MaxMartin?
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/04/15 :  23:41:48  Show Profile Send henricsson a Private Message
henricsson har beställt lite pryttlar fr hifikit idag SLS-8" bland annat. Vad säger experterna om 20 liter netto?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  01:38:42  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Vill du inte lägga ut dom extra pengarna B300 kostar så är det gjutet (enligt mig) AC Phase.

Hade du tänkt bygga lådorna själv?

Henricsson: 20liter låter bra. Jag tro t.o.m peerless rek. just 20-25 liter slutet med denna bas.

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/16 :  10:44:28  Show Profile Send Joakim F a Private Message
1. Lådorna har jag tänkt bygga själv ja, med jag önskar gärna att få med en ritning på lådan till AC Phase (hej, jag är en nybörjare), är det möjligt?

2. Jag trodde först att byggsatserna såldes i par, men priset är för 1 högtalare och inte ett par, korrekt?

3. Jag är fortfarande nyfiken på att bygga in Fostex FE207e (8") i en enkel basreflex-låda på 35 liter.
Är det ett dåligt alternativ?

4. Jag har just nu ett par B&W 602 S3 (2-kanals system), hur skulle Phase/C300/Fostex stå sig mot dom?

Edited by - Joakim F on 2004/04/16 15:21:39
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  16:29:07  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
1: Ja.

2: Styckpriser.

3: Jag gillar dom inte. Bästa hade varit om du lyssnat på dom. Dom är lite "speciella". Hög känslighet och jäkligt bra dynamik är kännetecken.

4: B300 och Pahse är klart bättre om du väljer lite bättre filterkomponenter, det tjänar dom på.

5: något mer?

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/16 :  17:00:30  Show Profile Send Joakim F a Private Message
1. Skulle du kunna berätta vad du inte gillar med bredbandaren? Jämför gärna med Phase/c300.
Hög känslighet och bra dynamik hörs ju som något positivt.

2. Finns det bättre färdigbyggda filter att köpa (vilken,var?) till phase/c300, eller måste man löda ihop ett själv?

3. Om man skulle byta ut diskanten som sitter i phase till något lite bättre, vilken skulle det bara isåfall? (pris 200-400kr/st). Eller det kanske inte skulle göra så stor skillnad?


Tacksam för hjälpen.
Go to Top of Page

jcarls38
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:14:30  Show Profile Send jcarls38 a Private Message
nu blev jag intresserad igen..

1.1 Har hifikit bättre filter?

1.2 Hur mycket går de upp i pris då?

Vill köpa med låda...
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  19:54:15  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
1: Gillar inte den snäva spridningen riktigt och frånvaron av bas. Designen är inte heller så häftig.

Detta är ju en persons åsikt. Jag vet många som älskar dessa och rankar dom högt jämfört med tex Lowther. Dom har som sagt väldigt bra dynamik, hög känslighet. tycker du det är parametrar som är "viktiga" så slå till.

Som allting annat handlar det om personliga ljudideal. Jag gilalr dock focal konstigt nog

2:Det finns inga färdiga filter i den meningen utan du får köpa och löda ihop själv. kopplingsschema får du såklart.

3: Man hade kunnat byta ut diskanten mot samm som sitter i HFLS-1 tex. VIFA DX25 som kostar 395kr/st. Det är en mkt bra diskant men då måste filtret modifieras.

jCarls38:

1: Klart vi har bättre filter.Majoriteten är dock lite "snåla" om man får vara lite dum och tar hellre ett sämre filter. (konstigt nog) men det är nog en hel del som uppgradera efter ett tag då dom säkerligen fattar att elementen tjänar så otroligt mkt på det.

Det finns bla Audyn-Cap PLUS kondensatorer för den extreme som ligger högt i pris.

Ganska mkt billgare har vi Audyn-Cap QS som är en mkt bra "standard-plypropylenkondensator" Dessa är ett rätt stort steg upp från tex en elektrolyt.

Vissa av våra byggsatser har ett rejält filter med från början. Acoustic Thor och AC A4-monitor.

Vill du ha ett bättre filter än original så fixar vi det, helt säkert men det kostar ju mer såklart.

Om du ringer eller går in i butiken är det aldeles säkert någon som hjälper dig att få det DU vill ha.

Vi är inte svåra på något sätt.

mvh


www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:35:28  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Tack för svaren.

1. Ett exempel:
Jag vill ha 1 st Seas T14RCY, 1 st VIFA DX25, ritning till phase-lådan och ett bra färdigbyggt filter som passar elementen och lådan (pris runt 200-400kr/st?).
Vad skulle jag behöva betala för det? (Färdigbyggt pga att jag är nybörjade inom området)

2. Jag måste fråga en till sak om phase, hur är basen i dom? Jämför med mina B&W 602, dom är det tillräckligt med bas i. Är det mycket mindre i phase? Eller är det tillochmed lika mycket?


Edited by - Joakim F on 2004/04/16 22:40:24
Go to Top of Page

dax
Member

644 Posts

Posted - 2004/04/16 :  20:45:24  Show Profile Send dax a Private Message
Jag mekade ihop en Phase för några år sedan. Egenbyggd låda (väldigt rejäl), uppgraderat filter (fetare luftlindade spolar + polypropkondingar), fetare anslutningar, supra ply som internkabel. Kostnad inklusive byggmaterial drygt 2500. Funkar oerhört bra! Jag tycker faktiskt att originaldiskanten fungerar över förväntan. Jag var lite skeptisk till den till en början, men tycker att den fungerar väl (åtminstone för priset).

Ett alternativ är ju att göra en Mosen klon. Jag vet att det finns filter och lådförslag i omlopp. diskanten är då en något bättre Vifa aluminiumvariant.

Do not stagedive at home alone!
Go to Top of Page

edison
N.A.udiophile

2529 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:09:43  Show Profile Send edison a Private Message
Dax:
Filter och beskrivning till "Mosen", var finner man slikt?

(Lite Edisonbilder kan väl smaka, även om det inte är trioden:
http://members19.clubphoto.com/mats800363/1976748-P4ddf/owner-50f1.phtml )



SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300
(Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad.
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/16 :  23:18:30  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Nameless:
1: Det finns tyvärr inget "färdigbyggt" filter som passar dessa element. Om du vill kan jag göra en enkel skiss på hur filtret ska se ut och hur du ska löda. Det är faktikst lättare än vad du tror.

Med T14, DX25 + passande filter i absolut högsta kvalitet (AudynCap PLUS kondingar och kopparfoliespolar) så hamnar det på ca 3180kr totalt för två högtalare.

I mosen använda 6db filter till både hög och lågpass. Jag har värdena... Lådvolymen ligger på 7,7liter totalt. 7 liter när magnet, rör osv är borträknat.

2: Jag tror faktiskt att Phase (T14) i rätt volym slår B&W i djup och kvalitet. Basen i t14 är grym på många sätt. Otroligt rrapp och detaljerad.

Om det är nått mer bara fråga...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream
Go to Top of Page

Joakim F
Member

196 Posts

Posted - 2004/04/17 :  00:11:44  Show Profile Send Joakim F a Private Message
Mosen, vad är det för högtalare? Var kan jag hitta info om den?

"I rätt volym",
Skulle Phase fungera bättre i en större/mindre låda?

(Nog ska jag kunna pröva på att löda filtret själv. Jag PM:ar dig om saken då köpet är aktuellt).
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/17 :  02:32:47  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
7 liter passar bäst. Stööre volym än 9 lter gör att mellanbasen blir av dålig kvalite.

Något,något mer djup i våran men det är knappt märkbart. För det mesta har jag använt 7lit när jag har byggt med dessa.

Om du Pm:ar din mailadress kan jag skicka över lite bilder på "Mumma Mosen".

Samtidigt kan vi ta min brors högtalare med T14 också

Mvh

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/18 01:29:56
Go to Top of Page

byggarn
Member

171 Posts

Posted - 2004/04/17 :  12:32:44  Show Profile Send byggarn a Private Message
Om man köper ett komplett phase-kit med låda och allt...måste man löda filtret då eller får man ett färdigt filter?

Vilka komponenter på filtret bör man byta och vilka ska man använda istället och hur mycket blir merkostnaden?

Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/17 :  22:19:10  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Här är en variant på Phase-"inspiration", diskanten uppgraderad inom samma släkte(H534), eget filter och låda. Lådan är utvändigt ca. 20x20x35, volym ca. 7 liter, avstämd runt 50Hz....



Låter mumma! Spelar i ett "omöjligt" rum, L-format 54 kvm,, basen räcker finfint, men det märks när man kopplar in subben.Vid finlyssning kör jag dock med ren 2-kanal....

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

MaxMartin
Member

1859 Posts

Posted - 2004/04/18 :  01:34:23  Show Profile Send MaxMartin a Private Message
Lucifer: Har du prövat att stämma av den högre upp? Typ 55-60Hz? Det har funkat bäst för mig.

Byggarn: Om du lugnar dig ett par dagar (måndag) så kollar jag upp det. Är lite osäker på just det..

Filterkostnaden kan ju variera iallfall kan jag säga. Finns en del "kvalitetsklasser"...

www.snakespeakers.com -Fulfill your dynamic dream

Edited by - MaxMartin on 2004/04/18 01:35:43
Go to Top of Page
Page: of 5 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000