HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 (SUB) dina råd/tips TACK =)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/26 :  08:28:26  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag är ju ganska säker på att det finns en sån här tråd eller något som är väldigt likt och rör samma ämne men jag kan inte hitta den


Jag har som många vet vid det här laget funderat på att bygga en subwoofers/baslåda/....

Baslåda var något jag funderade på från början men sen kom dom två andra in och för ser jag ingen skillnad trots att jag är säker på att den finns där .....

När jag kollat rundt lite ser jag att dom element jag har inte håller det jag vill ha ut vilket är lite jobbigt
så jag har valt att välja bort dom i förmån för ett
annat alternativ ....

Men eftersom prioriteringslistan för min del ändras lite
tidigare har jag tänkt på design när jag byggt högtalare
nu måste jag oxå tänka på Ekonomi/teknik .....

När det gäller teknik var jag ganska säker på att jag förtog grunden
men jag är inte riktigt säker på det längre
Som tex förutsatte jag att fakta man fick från säljare/tillverkare
stämde inte att man måste ifrågasätta den??


kanske det här

http://www.ljudia.se/pdf/930522.pdf

åsikter?



Beräkningar på detta element här på forumet??

Hur skulle ni göra/hur har ni gjort när ni kommit fram till det ni byggt?

Blev det bra?/länka gärna till den tråden om den finns här
bilder är att föredra

Har nån testat ett sånt här kanske?

http://www.hifikit.se/prod_bilder/rilasw5000.jpg

http://www.hifikit.se/show_prod.asp?id=101

Tack Grabbar

wHy r u here? ask yourself



Edited by - Gordi on 2004/05/03 07:35:19

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:36:03  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Eftersom högtalarkonstruktion är alltid ett gäng kompromisser, så gäller det att välja något som man kan hålla fast i. Annars hamnar man i ett ekorrhjul där man åker på rörliga skiftande mål. Att du får så många åsikter beror på att olika personer har förstås olika åsikter om vad man skall hålla fast i. jfr "Ceteris Paribus"

Nånstans tycker jag man borde börja med behoven....sedan kan vissa begränsande parametrar (t.ex. storlek) ingå i behoven....därefter kan man väl kika på olika bestyckningsalternativ och konstruktionsprinciper som matchar ihop med behoven....som sedan leder fram till en prototyp eller testkonstruktion som man använder för att verifiera att behovet till stor del kommer tillfredställas. Därefter kan man ganska lugnt bygga det slutliga och fixa till finish etc.... Det gäller dock att skynda sig på så att inte behoven ändrats på vägen för då är det bara att börja om med en (värdelös??) testkonstruktion.

Eller kan man, som jag, köpa när man ser nåt ballt/"billigt"(klipp?)...och sedan ha en massa balla pryttlar som man inte riktigt vet vad man skall bygga av...och mängden påtänkta eller påbörjade eller bara oavslutade projekt växer...

Hoppas att detta var något av det du efterfrågade...

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/04/26 22:36:28
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:43:05  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Eftersom högtalarkonstruktion är alltid ett gäng kompromisser, så gäller det att välja något som man kan hålla fast i. Annars hamnar man i ett ekorrhjul där man åker på rörliga skiftande mål. Att du får så många åsikter beror på att olika personer har förstås olika åsikter om vad man skall hålla fast i. jfr "Ceteris Paribus"



det är kul med råd/tips

quote:
Nånstans tycker jag man borde börja med behoven....sedan kan vissa begränsande parametrar (t.ex. storlek) ingå i behoven....därefter kan man väl kika på olika bestyckningsalternativ och konstruktionsprinciper som matchar ihop med behoven....som sedan leder fram till en prototyp eller testkonstruktion som man använder för att verifiera att behovet till stor del kommer tillfredställas. Därefter kan man ganska lugnt bygga det slutliga och fixa till finish etc.... Det gäller dock att skynda sig på så att inte behoven ändrats på vägen för då är det bara att börja om med en (värdelös??) testkonstruktion.



hade hoppats nån hade byggt med såna här
som kanske ville ge lite tips vissa lite kanske ...


quote:
Eller kan man, som jag, köpa när man ser nåt ballt/"billigt"(klipp?)...och sedan ha en massa balla pryttlar som man inte riktigt vet vad man skall bygga av...och mängden påtänkta eller påbörjade eller bara oavslutade projekt växer...



Jo men sån är jag oxå
har lådvis med skoj som ligger bla ett par 15" bas

quote:
Hoppas att detta var något av det du efterfrågade...



inte illa tack Lucifer

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/04/26 :  22:59:15  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Kolla in Dazzins, förslavade XLS i denna tråd längre ner på sidan om "behandla faner" ...

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=28669

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/28 :  17:33:22  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Micke:

Går i samma tankar. Jag ska bygga en sub.



Så här ser en låda ut som jag har hemma nu, drivs av en gammal förstärkare och låter riktigt bra!
Designmässigt är den ful, därför vill jag konstruera en ny. Har en rätt kul idé på G...

Så här ser nuvarande låda ut:

Där sitter två tiotummare. Bandpass låda.

Nu undrar jag om man kan bygga den mer kubisk(?) och vinkla mellanväggarna för att ge plats åt elementen. Blir så smal kammare om man ska ha samma volym men med en nära kubisk form...


Kan man göra såhär?? Bilden visar lådan uppifrån med element och porten i mittenkammaren.
Snälla någon, kom med synpunkter!!!!!!!!!

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2004/04/28 20:10:21
Go to Top of Page

Snorkeln
Starting Member

31 Posts

Posted - 2004/04/28 :  19:45:27  Show Profile Send Snorkeln a Private Message
Ok, här kommer lite synpunkter:

Mikael-1979: Ditt inlägg med omväxlande stor och liten teckenhöjd ser väldigt kladdigt och svårläst ut. Det har skrivits 10.000 tals inlägg på normalt sätt och det har funkat bra hittils.

AudiMatte: När någon bemödar sig och svara på ett inlägg så skriver man inte: "försöker desperat att få hjälp från eliten här men dom verkar vara på semester." Hur tror du de som svarat känner sig då?

/Snorkeln

Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/28 :  20:15:24  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jaja, dumt skrivet av mig... Men faktum är att INGEN har svarat på mina funderingar de senaste gångerna jag skrivit (förutom ang. länktips där jag fick hjälp av ett par vänliga själar), så vem skulle ta illa upp?
När jag blev medlem här så fick man mycket hjälp, trots dumma frågor. Det är väl det forum är till för? I andra forum där jag själv ser mig som kunnig så försöker man ju hjälpa andra, oavsett hur "dumma" frågor dom har, bara dom är seriösa...

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2004/04/28 20:47:39
Go to Top of Page

AndersP
Member

1563 Posts

Posted - 2004/04/28 :  20:47:11  Show Profile Send AndersP a Private Message
AudioMatte: Det är 2 tunga projekt på gång just nu på hififorum nämligen rörförstärkaren och basdel till HFLS-1. Månge forummedlemmar "prenumererar" på just de två projekten. Därför kan intäckningen av andra frågor lida lite, men det är inte ett tecken på ointresse.

När det gäller din sub kan man säga att för att kopiera nuvarande presatanda måste du hålla volymen konstant i lådans alla tre kammare. Dessutom ska eventuella reflexrör ha samma storlekar. Allt annat är nykonstruktion och ställer krav på simulering, provning osv. Fram med miniräknaren och måttbandet med andra ord.

Lådans utseende har inget med det akustiska resultatet att att göra. Det är precis som med tjejer: utsidan säger förvånansvärt lite om insidan. Å andra sidan är det himla kul att sitta sent på natten och simulera bandpasslådor, men det är bara mina egna åsikter.

Linkwitz Orion
Center: Ino Audio piM
Surround: 6 x Ino Audio a2
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/28 :  22:01:54  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
Snorkeln: Ditt inlägg med omväxlande stor och liten teckenhöjd ser väldigt kladdigt och svårläst ut. Det har skrivits 10.000 tals inlägg på normalt sätt och det har funkat bra hittils.



Tack

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/04/29 :  00:12:55  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
hej. får man fråga för att det skall bli änklare för mig..vad skall du ha subben till?

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/29 :  07:34:44  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
quote:
holmgrenstefan hej. får man fråga för att det skall bli änklare för mig..vad skall du ha subben till?


Menar du mig?
Till musiklyssnande samt film

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2004/04/29 :  07:55:14  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
AudiMatte: Det är en god ide att vinkla högtalarbafflarna.
På det viset undviker man parallella väggar, som kan ge upphov till stående vågfenomen i lådan.
Om du "kopierar" en design så ha samma volymer i resp. kammare och basportens längd och area, precis som AndersP skrev, så ska det gå bra.

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:12:36  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
det jag tänker på är hur högt skall den prestera och hur långt ner den skall epela på djupet samt om du skall ha en eller 2.

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/29 :  10:37:17  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jag vill att den ska gå riktigt djupt =)
Men kanske inte så speciellt högt =)
Klart att det är häftigt om man nån gång kan väcka grannen med lite musik =)
men det är inte en prioritering från min sida .....
Djupt och bra är nog nummer 1
Sen om det är bättre med 1 eller två vet jag inte
sen finns det ju alltid ekonomin att tänka på =)
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/29 :  12:27:40  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
AndersP & BddB:
Ok!, då förstår jag.
Då blir det till att kopiera måtten då, med vinklade bafflar.
Ska åka och handla virke i em.

-----------------------------------------------------

En liten fråga till bara, finns det något lätt sätt att räkna på en sådan lådtyp (se. bild i tidigare post)? Kan jag räkna på en bandpass med två kammare och ett element och sedan bara dubbla volymen på kammaren med porten?
Skulle vara kul att exprimentera lite med detta koncept...

Och Micke, ursäkta att jag ställer egna frågor i din tråd. Antar att ev. svar är av intresse för dig också!

Nästa projekt: Subwoofer

Edited by - AudiMatte on 2004/04/29 12:46:40
Go to Top of Page

BddB
Medlem i AÖ

231 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:01:37  Show Profile  Visit BddB's Homepage Send BddB a Private Message
AudiMatte, Mikael_1979: Tyvärr är det inte riktigt så enkelt.
Vill man beräkna lådor, utan att sätta sej in i alla de parametrar som påverkar en högtalarlådas utformning, får man nog använda dej av något program för detta.
Det finns några gratisprog. på webben.
http://www.angelfire.com/ca/stereophile/software.html
http://www.ljudia.se/se/teknik/isd/index.html

http://bennspcb.se
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:11:27  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Jodå, jag räknar för fullt. Har ett gratisprogram.
Kul att exprimentera!

Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/29 :  13:19:12  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Jo visst jag har ett dussin demo och testprogram som jag gör beräkningar på
desutom har jag en del element som jag testar lite med =)

Men jag gillar att få tips och råd
och desutom är det kul att få se hur andra skulle göra
alternativt har gjort .....

Men tack för tipset BddB det är självklart att man ska testa sig fram det är en av dom roliga grejerna som ingår ......

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/04/29 :  14:26:58  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
För att få basar att gå djupt utan at volymen skall vara monsteruös skulle man kunna köra med två bas moduler med 8" i vadera det man förlorar är att man inte får samma ljudtryck men det kompenserar man ju med två stycken. det är ofta lättare att placera två subbar för att minimera rumets egenskaper..allternativ två kan ju vara at köra med ett stort ellement med låg fz typ jbl 15"= motsattsen. du kan få den att spela högt och den kommer inte behöva belastas hårt för att skaka om ordentligt.men fö att få den att gå djupt kommer lådan bli stor..
hur stor budget har du att lägga på systemet med förstärkare låda och ellement.skall det kanske vara en passiv högtalare? är det det får det ju bli tvåstycken för att få till kanal skilnaden. och dela under 150 hz passivt och brant är= förluster vilket kommer sabba återkoplingen av ellementet till förstärkaren kan resultera i svampig bas.Jag har på senare testat att köra med paralellkoplade transformator lindade droslar när jag delar mycket lågt och jag tycker 150 hz är det.sänd ett pm tillmig och förklara allt.så kan Jag gärna bidra med lite info.
mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

AudiMatte
Member

74 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:15:23  Show Profile  Visit AudiMatte's Homepage Send AudiMatte a Private Message
Ska bara visa en skiss på hur jag tänker göra...

Sub och stereorack går i samma stil. Hyllplanen hålls upp av 50mm aluminiumrör (borstad), ett i varje hörn.

Subbens volym blir 100 liter. Hur det ska se ut där inne har jag inte bestämt ännu. (förslag?)
Vill ha någon form av bandpass iaf.
Ovanpå subben står en förstärkare av något slag. Fastskruvad.


Nästa projekt: Subwoofer
Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/29 :  23:49:49  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
1. Typ - Snärtig musikbas? kraftfull biobas?
2. Stor? liten?
3. Välj element som kommer inom ramen för punkt 1 och 2
4. Design

Ungefär så jag tänkte, sen om det är fel eller rätt kan jag inte säga, men jag tycker det funkar bra om man gör det ordentligt. Men som vanligt blir det en massa kompromisser, på nån av punkterna. Som jag, jag hade tänkt mig en liten subb


Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/30 :  07:58:40  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Dazzin 4 enkla punkter ser bra ut =)

1. Hur märker man skillnaden?
2. Medium =) 100-200L
3. Har du något förslag?
4. något testat kanske =)

Arrrghh lyckas inte ändå ju =)

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/30 :  13:49:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
1. Man lyssnar, musikbas skall vara snärtig, medan en biobas inte har sådana kvalitetsgränser på samma sätt utan kan bubbla på för sig själv å nått hörn
2. Ok, Medium? 100-200 liter kan bli stort! Om man inte ska snåla på materialtjocklek etc.
3. Tyvär inget essi ärmen på rak hand, hikit eller maxmartin kan vara till stor hjälp på just denna punkt, eller forumet
4. Bara man gör en stabilkonstruktion så kan man göra det mesta, förutsatt att man inte tar sig vatten över huvudet, personligen är fyrkantiga lådor rätt tråkiga om man inte gör något "extra" med dem.

Pust! /Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:06:24  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Daniel tack för tipsen
det är klart smart att lägga upp det på det sättet du beskriver
Som det är nu skulle jag ha den dom till både musik o film
så jag hamnar någonstans imellan ....
100-200 är ok med absolut inte ett krav
mindre är ju att föredra ....
Gillar hur XLS 10" samt 12" ser ut
men tycker nog att 850146 ser bra ut oxå ..
Jag har ju lite erfarenhet av olika element men Peerles har jag testat och
dom gillar jag ....

wHy r u here? ask yourself


Go to Top of Page

Dazzin
Member

989 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:12:30  Show Profile  Visit Dazzin's Homepage Send Dazzin a Private Message
Okej, ungefär i din sits jag var när jag valde XLS'en, jag valde 10" an före 12" an just pga att den är rappare, men 12" an går bra mjuket djuparel, så om man vill ha 50/50 så är nog 12" att föredra, om det mer åt musikhålet så är 10" att föredra, enligt vad jag hörde hos hifikit, och man ska inte dra några slutsatser utifrån deras rum, mer en vink om hur det förhåller sig.

Jag vet inte exakt vad 12" vill ha för låda (gissar att runt 50 skulle bli bäst), ska leta rätt på simuleringsdokumentet!

Mvh; Daniel

Info om min anläggning och lite bilder samt mitt xls-bygge...
Go to Top of Page

Gordi
fd. Mikael_1979

1922 Posts

Posted - 2004/04/30 :  14:19:23  Show Profile  Visit Gordi's Homepage Send Gordi a Private Message
Daniel funderade du nåt på att inte använda slav?
Det är 10" slav du har i din låda?
Ljudias x-empel ligger på 50L fast det är 12" med 12" slav ....
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.78 sekunder. Snitz Forums 2000