HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 brus/surr från slutsteg
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:18:04  Show Profile Send aland a Private Message
Först var jag glad och nöjd med Classén (CAV-180), men ikväll märkte jag att jag har ett litet brum/surr-ljud från högtalarna fastän försteget är avstängt. Slår jag på den så ökar bara detta!

Har nån någån idé vad detta kan vara? Är slutsteget slut eller finns det något jag kan göra? Detta borde inte få höras från ett såhär dyrt steg!!

Ljudet kommer från samtliga högtalare. Man hör endast ljudet om man står ca 10cm från högtlaren med örat riktat mot mellanregister/diskant.

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/22 :  02:52:06  Show Profile Send Bravo a Private Message
Har det inte funnits där hela tiden? Ett svagt brum eller brus brukar vara ganska vanligt från högtalarna när apparaten är på.

Bravo
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/02/22 :  09:57:52  Show Profile Send aland a Private Message
Jag kan inte säga om det har varit där hela tiden, troligtvis? Men jag märkte det aldrig med min förra förstärkare som var en Yamaha A-1. Skall det verkligen gå att höra något brus från den här klassen av förstärkare?? Ok, ljudet är väldigt väldigt svagt men ändå!

Har provat lite olika kombinationer nu iaf:

Slutsteget kopplat utan signalkablar till försteg (alltså endast högtalarkablar fast) = mycket brum/brus

Slutsteget kopplat med signalkablar till försteg men försteget avstängt = brum/brus men väldigt väldigt lågt

Samma som ovan men försteget på = brum/brus nivån stiger aningen

Snälla kom med kommentarer, man blir ju desperat här!
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/22 :  11:00:42  Show Profile Send Aton a Private Message
Ett hörbart brus 10 cm från elementen är verkligen inget felaktigt! Det kan du mycket väl hitta hos världens dyraste förstärkare om tillverkaren valt en sådan designfilosofi. Bruset blir starkare om dina högtalare har hög känslighet. Om det är brum går det däremot säkert att åtgärda. En jordslinga kan t ex orsaka brum.
Go to Top of Page

aland
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/02/22 :  11:29:35  Show Profile Send aland a Private Message
Tack för era komentarer, man blir lättad!

Nu har jag kopplat all ström till samma uttag och ljudet är faktiskt lite nu. Inget brum mera endast ett svagt brus. Som sagt hör man det endast när man är under 10cm från högtalaren.

Det konstiga är bara att när jag tävlade i billjud för några år sedan och använde dåtidens highend-prylar för billjud så hördes aboslut inget brus. Då sitter man ändå väldigt nära alla högtalare i bilen. Kanske det sedan beror på bilens 12volts-system eller något?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/22 :  11:53:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Tror det mest har med känsligheten på högtalarna att göra samt en lite annan designfilosofi. När man designar förstärkare är det svårt att få både lågt brus och bra dynamik, man får så att säga välja.
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:23:59  Show Profile Send gcs a Private Message
f95toli skriver: "När man designar förstärkare är det svårt att få både lågt brus och bra dynamik, man får så att säga välja."
Hur menar du? Jag som alltid har trott att dynamik är skillnaden mellan lägsta brusnivån och den högsta avspelningsnivån vid ett visst antal procent harmonisk distorsion.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:58:43  Show Profile Send Aton a Private Message
gcs: Var finns motsättningen mellan det du och f95toli skriver ? Du menar väl ändå inte att graden av brus brukar vara det som begränsar dynamiken?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:35:21  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag tänkte närmast på "dynamic reserve" (kallas också "dynamic headroom". Stor dynamisk reserv (som jag antar att det heter på svenska) får man om man har hög förstärkning, tyvärr innebär det också högre brus. En förstärkare jag använder (inte för hifi) har faktiskt en knapp där man kan växla mellan de två lägena ("low noise" alt. "large dynamic reserve").

Någon som är mer kunnig på audio-elektronik än mig får reda ut vad som är ljudmässiga för/nackdelar med högre dynamisk reserv. Jag har dock sett diskussioner om Gainclone-byggen som handlat om just detta.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:43:57  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Mina Thule Pr/PA250 brusar rätt högt i 5-kanalsläget, speciellt då jag sitter rätt nära bakhögtalarna. Det hörs faktiskt ända till lyssningspositionen när det är helt tyst i övrigt. Jag var övertygad om att det var fel på grejorna skickade tillbaka dem till fabriken för en översyn. Thule blev rätt putta på att jag klagade på deras produkter, allting var som det skulle. Tycker att de för övrigt låter väldigt bra, speciellt i 2 kanaler (då även bruset är mycket lägre pga. balanseringen). Verkningsgraden på mina högtalare är på mellan ca 90-91dB.

Svar från Thule:
quote:
Hello Regnar

I tested your PR/PA amplifier today. The processors idle noise is 10 uV and that is the normal for this product.. It gives at S/N ratio of 110 dB linary and 114 dB A.

The power amp is 500 uV and this is also the normal for this amplifire.. Gives a S/N ratio of 100 dB..

However, the PR acted a littel strange, in the beginning, but after I set the factory default, it all worked perfect.. Maby it has send out some noise, if the micro processor have been disturbed somehow..

You talked about the PA also had som noise even if you removed all line cables... In that case, the inputs is floating and the amp produces more noise, than if a pre amp is connected.. Espacally the right and righr rear channels will make some noise in this case..

All in all, there is nothing wrong with these products... There are some noise, corsed by no use of global feedback.. A Teac A-BX10 has only around 100 uV of noise, but it uses global feedback.

No costumer ever complained about this noise before, so mabye your speakers are pritty sensetive?

I send both products back to you, corse they live up to their specs. Mabye the factory default solved the problem..

Edited by - konraqu on 2004/02/23 09:04:23
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/23 :  15:57:16  Show Profile Send gcs a Private Message
Aton skriver: "Du menar väl ändå inte att graden av brus brukar vara det som begränsar dynamiken?"
Ja hur ska man annars kunna mäta dynamiken. Jag har två slutsteg i min anläggning där tillverkaren skriver: Architects´and engineers´s specifications varje slutstegskort skall lämna 60watt rms med en last av 4 ohm. Bryggad ska korten lämna 120watt rms med en last av 8 ohm. Effektbandbredden skall vara DC-20KHz +/-0,1dB vid full effekt. THD mindre än 0.001% vid full effekt, DC-20KHz. IM skall vara mindre än 0.005% vid full effekt. Overload recovery mindre än 1µsek vid 1000% överstyrning. Source impedance 0 ohm to infinity. Input impedance 10 Kohm. Output impedance less than 0.1 ohm. Phase shift less than 5 grad. from DC-20 KHz S/N bättre än -100 dB under full effekt och typiskt värde är -120 dB mätt vid 20-20KHz. Ingångs känsligheten är +5dBu(1,38 volt för full effekt. Den interna förstärkningen är på 21,2dB. Pointen är alltså hur mäter man den dynamiska dynamiken på ett slutsteg som kan åtehämta sig på mindre än 1µsek efter en överstyrning på 1000%. Det här slutsteget finns...jag använder det i min rigg sedan trettioår och jag kommer aldrig att byta det med mindre än att det går sönder och blir omöjligt att laga. Till sist...med det här slutsteget kan man inte ändra på någon brusnivå för att få några andra fördelar och jag vet inte heller om det behövs.
Go to Top of Page

alexandar
Starting Member

42 Posts

Posted - 2004/02/23 :  16:48:45  Show Profile  Visit alexandar's Homepage Send alexandar a Private Message


Kör du balanserat eller RCA.

Kör du RCA måste man ibland kortsluta de balanserade ingångarna.

Hade samma problem på både ett Krell FPB-300 och KSA-300S (körde
RCA i vänta på nytt försteg). Det var ett ganska högt brum som försvann helt.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/23 :  18:57:54  Show Profile Send Aton a Private Message
gcs: Kanske talar vi om olika saker men när jag bedömer dynamiken i ljudet från en anläggning så är det definitivt ínte brusnivån jag i första hand intresserar mig för...
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/23 :  19:37:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag tror också att vi talar om olika saker. Vad jag inte kan förstå är att varför i hela friden är det högre brus när man kör 5.1 och lägre vid tvåkanals avspelning. Om nätdelen är underdimensionerat för 5.1 så borde det bara ge ett högre brum. Jag trodde att det är därför man ska ha kraftiga lytar i nätdelen.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:29:02  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Thulen har ett ordentligt fett nätaggregat, rätt bra med lytar. I tvåkanalsläget används 4 kanaler balanserat, då släcks det mesta av bruset ut pga balanseringen. Bruset kommer nog precis ifrån det som Thule-killen säger, frånvaron av den globala motkopplingen. När man ändrar ljusstyrkan på displayen hörs det små surr i högtalarna när den byter ljusstyrka... Använder XLR vid tvåkanalslyssning, då är det balanserat hela vägen. Det som kommer ut från högtalarna är diskantbrus (ej brum) som är helt oberoende av volymkontrollen, det är någon form av grundbrus.

Edited by - konraqu on 2004/02/23 21:31:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/02/23 :  21:58:56  Show Profile Send gcs a Private Message
konraqu menar du med balanserat att två slutsteg är bryggkopplade. Om det är bryggat så borde alla data förbättras ytterligare om man jämför med fyra kanaler. Men det här med bruset har jag mycket svårt att förstå. Det här surret som du talar om är rätt vanligt och det härrör från displayen. Jag känner igen det här från vissa portabla DAT banspelare med belysning bakom displayen. Man borde egentligen kunna koppla bort belysningen eller så borde dom ha en annan typ av display. Jag kom just att tänka på att jag har ju själv sådana displayer men dom är helt tysta.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:23:52  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Balanserat är samma sak som bryggkopplat (om det är äkta balanserat och inte bara ingångssteget som är balanserat). Displayen går att stänga av och då brusar det helt klart mindre, men ändå relativt högt. Det lilla extra surret som uppkommer är precis när displayen byter ljusstyrka. Högre brus desto högre ljusstyrka. Jag förlåter dock prylarna eftersom de spelar så bra. Man jämför inte med fyra kanaler, i stereo används 4 kanaler för bryggkoppling av 2 kanaler (och det görs automatiskt av för och slutsteget när man byter mellan 2 och 5 kanaler).

Edited by - konraqu on 2004/02/23 22:28:04
Go to Top of Page

Hellspawn
Member

63 Posts

Posted - 2004/02/29 :  09:57:20  Show Profile Send Hellspawn a Private Message
Det låter som det är problem med strömmen. Har ni mätt upp fasen, dvs så fasen ligger på samma stift i kabeln på samtliga komponenter som är kopplade till samma propp i proppskåpet. Ett annat sätt att märka att fasen är fel är att "smeka" :) apparaterna och ifall det vibrerar när man rör fingret så kan det vara fasen som är fel. Prova då att vända strömkontakten 180 grader så kanske brummet försvinner. Kan även vara problem ifall man har kopplat in många apparater som avger mycket skräp på nätet, prova då att bara koppla in minimalt med komponeter
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.43 sekunder. Snitz Forums 2000