HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Hifibutiker vilka är bra eller dåliga??
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

hanis
Member

163 Posts

Posted - 2002/10/01 :  19:57:20  Show Profile Send hanis a Private Message
Den uppfattningen jag har av reference audio är numera ganska bra, men när jag var där första gången så var jag där med en kompis jag var väl ungefär 17år och skulle köpa en cd. Då blev jag behandlad som om jag inte var värd ett skit (dom trodde väl inte att jag skulle handla något).

När jag några månader kom in med min pappa och skulle kolla på högtalare så blev det ett helt annat bemötande och vi var ganska jobbiga kunder men de var ändå trevliga tillbaka.

Sen dess har jag alltid blivit väl bemött hos dom!

Som jag skrev i ett tidigare inlägg känns det som Pause personal smörar och försöker påverka kunderna alldeles för mycket, de är bara allmänt jobbiga

hanis
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:21:18  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:
Originally posted by BluesBoy

Ligger inte HiFi-Art på Ösetmalm? Kommer inte ihåg den exakta adressen.

Sådant skall man sjunga om, inte leva efter



Kent Melin på Hifi-Art tillhör hifi-världens toppsegment av säljare. Han bjuder på en kopp kaffe och ber en slå sig ned en stund och likt en doktor sätter han sig senare in i patientens symptom... Där köpte jag mina Martin Logan Aerius í (20.000.- sålde de senare för 20...) och Parasound förstärkeri. Tyvärr hamnade jag snett i världen och tog mig an hembio istället.

Var det ligger? Linnégatan 56 Stort beige hus med en salig röra i butiken.

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:32:55  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
quote:

Jag brukar sällan få bra svar på de frågor jag har, oavsett butik.
Men det kan ju bero på att jag har lite för höga förväntningar eller ställer konstiga/för svåra frågor. (Som kanske framgått...)
Jag brukar därför inte ställa så mycket frågor numera.



Du får nog inte alltför ofta svar av den goda formen här på forumet heller?

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:46:09  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Då vill jag pracka ned lite på referenceaudio...

Var på G att köpa ett försteg och hittar ett nytt classé på deras hemsida som passar prismässigt min ekonomi (ett schysst erbjudande). Ringer butiken och talar om att jag är intresserad av försteget och allt verkar vara frid & fröjd ända tills jag talar om att jag inte bor i sthlm... då minsann blir det problem och de säger att priset inte gäller om de ska skicka den till mig!!?!?!?!? Dvs ett hämtpris... jag erbjuder mig självklart att betala frakten... men icke sa nicke!! Då undrar man om de intresserade av att sälja överhuvudtaget??? Gissa om jag köpte ett försteg på annat håll?

//Jouni
Som aldrig någonsin kommer att handla på referenceaudio



quote:
Originally posted by n00b

Alltså jag vill försvara referenceaudio lite...

Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:47:25  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
Är det bara jag som haft dåliga erfarenheter av SONTEC på Odengatan?

När jag skulle sälja mina elektrostater och köpa Cantons belönade Ergoserie till hembio..

K - Kjell S - Säljare

K: Tar ni in mina Martin Logan i inbyte om jag köper hela Ergo-serien för 30.000?
S: Vi ger dig 8000 för dina Martin Logan. Du betalar 22.000
K: Jasså, vad säljer ni mina gamla högtalare för då?
S: De är ju så fina så vi ger kunden full garanti och säljer dem för lätt 20.000.-
K: Aha, så ni ska först göra vinst på 12.000 på mitt ena "betalningsmedel" och sedan göra vinsten på delar sålda för 22.000.-

Vilka matematiker va...

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:54:53  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Kan ju inte bara risa... måste passa på att hurra lite grann för PEAudio i västerås! Har gjort affärer hos Per Erik ett par ggr nu och är väldigt nöjd med hans bemötande och vilja att hjälpa till i form av generositet vid inbyten och ett mycket professionellt förhållningssätt vid besök i butiken! Han öppnar söndagar utanför ord öppettider utan att blinka bara för att det passar mig bra då jag veckopendlar till sthlm från karlskoga.. det kallar jag service.

PEAudio är helt klart värt ett besök...

http://www.peaudio.com

//Jouni
Go to Top of Page

Elec
Member

174 Posts

Posted - 2002/11/05 :  10:59:10  Show Profile Send Elec a Private Message
Kan bara hålla med de flesta om att Ref-audio inte är allt för trevliga har själv blivit dåligt behandlad bara för att man tillhör den yngre skaran. Synd bara att de har en bra affär och säljer många bra märken, nej tacka vet jag Ljudmakarn
Go to Top of Page

orthanc
Member

627 Posts

Posted - 2002/11/05 :  17:17:17  Show Profile Send orthanc a Private Message
quote:
Originally posted by mats

Hej igen!!
Var inne på en viss Hifibutik (referenceaudio) för 2 veckor sen för att testa lite subwoofers. Och tycker det är lite konstigt när killen i butiken inte lyckas att koppla in subwooferna (eller BOOSTERN som min tjej säger:) till de högtalare som jag ville lyssna med (bara för att dom har ett gäng prylar ihopkopplade). Nu var det iochförsig inte killen (semester) jag köpte prylarna av för att han var helt ok men personalen borde ju ha koll. Vilka butiker rekommenderar ni stockholm?

/Mats



Har väl blivit väl bemött i alla butiker i Stockholm jag varit in på. Kan dock tycka att Hifi Art var väl lite dömande på ålder då. Han lovade gott att han kunde hjälpa mig att finna nått prisvärt på Onoff.=( Men efter att talat om vad jag letade efter då blev det ett annat ljud i skällan. =)

/O

Undersöker för tillfälle.
Go to Top of Page

silvestro
Member

122 Posts

Posted - 2002/11/05 :  17:27:02  Show Profile Send silvestro a Private Message
Jag tycker Ljudmakarn och Hi Fi Art bemöter sina kunder bäst. Kent Melin på Hi Fi Art är härlig för att han är en sann entusiast.I för sig så har han kanske sina speciella åsikter om Hi Fi men han har alltid tid att diskutera olika synpunkter. Att han är lite distré tycker jag är bara ett plus i det hela, hellre försäljare som Kent än folk som bara "jobbar" i affären och har ingen engangemang. Personalen på Ljudmakarn är också trevliga och kunniga och var mycket hjälpsamma när jag till slut valde att köpa ett par Mårten Design Monk.
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/11/05 :  17:54:05  Show Profile Send n/a a Private Message
Reference Audio är rent utsagt en skit butik
Jag beställde en cd-spelare därifrån men fick aldrig något svar, jag skickade iväg email, svarade aldrig där heller, tillslut ringde jag upp och frågade vad dem höll på med...kan nämna att det var en Thule jag ville ha.

PEAudio i västerås är en suverän butik.
Jag köpte signalkabel på lösmeter, jag får då en massa tips på kontakter jag bör undvika och vilka som är bra, även fast han inte säljer några kontakter själv, det kallar jag en seriös försäljare!
Det var ca ett år sedan, dags och göra ett nytt besök,
funderar på om jag ska köpa Thulen därifrån
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2002/11/05 :  20:50:32  Show Profile Send brumel a Private Message
Det finns nåt ställe på Karlavägen som säljer Linngrejor. Jag har aldrig varit där men kan inte säga att linnhandlare skulle vara mer nedlåtande än andra som stödjer sina leverantörer i vått och torrt. Generellt så gäller att om killen har en massa prylar sju olika sorters högtalare och lika många subwoofers som bågnar i lyssningsrummet som han har fullt sjå med att koppla om så är det ingen ide att lyssna. Om stället saknar kunskap om det dom säljer så är finns ju alltid On Off. Där får man alltid hjälp av kunniga säljare. Jomenvisst!
Nej, skämt åsido om affären säljer en massa radio o tv eller ännu värre, bilstereo så är det bara ajöss. Hembio, tveksamt. Nej, framför dedicerade hifihandlare som bara säljer det dom verkligen tror på och om det är begade grejor känner till historien om dom. Men jag vänder mig bestämt mot handlare som skäller ut nya kunder i butiken för att dom har en avvikande åsikt.

mvh Johan

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

kjellen
Member

161 Posts

Posted - 2002/11/05 :  23:29:53  Show Profile  Visit kjellen's Homepage Send kjellen a Private Message
På sajten (varför finns det så få svenska synonymer till de engelska?) www.minhembio.com finns en slags ris & ros sida där man kan betygsätta de olika butikerna. Jag satte en 2 av 10 i betyg. Efter en tid skickade en säljare på Reference Audio ett mail till mig där han försökte övertala mig till att byta åsikt... Nu räds jag att gå in i butiken :-/

Kom ihåg att det är du som avgör vad som är "bra".
Go to Top of Page

mats
Member

123 Posts

Posted - 2002/11/06 :  11:15:28  Show Profile Send mats a Private Message
Det verkar bero på vem man får hjälp av i vissa butiker (det ska ju inte vara så men..) Jocke på referenceaudio får jag bra hjälp och ha verkar vara genuint intresserad av att hjälpa snarare än att sälja (visst vill han det ochså)+ att han är bra på att förklara för en novis som mig....Så en eloge till Jocke iallafall..

/Mats
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2002/11/06 :  12:29:55  Show Profile Send matså a Private Message
Siba och Onoff är världens bästa hifiaffärer

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

Kreator
Member

238 Posts

Posted - 2002/11/06 :  12:45:17  Show Profile Send Kreator a Private Message
Hur kan man tycka att SIBA och ONN OFF är bäst!!??

El Giganten regerar!

Pengar gör ingen lycklig, men jag gråter hellre i en Porsche än i en Fiat!
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/06 :  12:58:23  Show Profile Send svensson a Private Message
Jag tycker de flesta säljare i de flesta
butikerna sköter sig bra.
I februari-mars nån gång går en mässa i
Stockholm och där samlas butikerna, utmärkt
ställe att kröna favoritbutiken?!!

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

BluesBoy
Member

160 Posts

Posted - 2002/11/06 :  13:08:27  Show Profile Send BluesBoy a Private Message
Jag har själv handlat i princip allt hos P-E Audio, en mycket bra butik, ett bra bemötande och det är inte heller något problem att få låna hem grejor. Själv har jag gått ner mig i kabelträsket och jag vet inte hur många olika kablar jag lånat hem därifrån för prov. Jag har så långt till STHLM så de butikerna kan jag inte uttala mig om. Däremot skall ni akta er för Lasses HiFi i Falun, han är oändligt trångsynt när det gäller andra märken än hans egna. Ultimate i Vimmerby är också en trevlig butik, där var jag för ett par år sedan, bra bemötande. Däremot har jag ringt till en del butiker och frågat om utrustning, här har Jämtljud varit en riktig höjdare. ReferenceAudio däremot verkade sakna kunskap totalt... Pause ljud och bild har också varit klockrena när man ringt till dem, inga problem där heller. Annars brukar jag ringa och trakasera importörerna/generalagenterna, dom blir ganska förbryllade när kunder ringer direkt till dom och vill ha svar på frågor. Här måste jag dock berömma Hans Karlsson på AudioActive som varit mycket trevlig och givit mig många goda råd.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2002/11/06 :  13:56:55  Show Profile Send yalpa a Private Message
kollade på Reference audios hemsida, verkar som att dynaudios audience serie har gått upp i pris, finns det nån särskild anledning till det, eller är det bara girighet?
Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/06 :  14:11:01  Show Profile Send svensson a Private Message
Danska lönelyft månne??

Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

ollilaboratories
Member

466 Posts

Posted - 2002/11/06 :  16:44:02  Show Profile  Visit ollilaboratories's Homepage Send ollilaboratories a Private Message
Audience 42 har ju precis vunnit i hifi&musik som bästa stativare runt 5K... klart man höjer priset på den, man tjänar mer pengar på det sättet.

Förvisso en suverän högtalare... för det priset, skulle själv kunna tänka mig ett par såna i sovrummet

// J



quote:
Originally posted by yalpa

kollade på Reference audios hemsida, verkar som att dynaudios audience serie har gått upp i pris, finns det nån särskild anledning till det, eller är det bara girighet?

Go to Top of Page

svensson
många inlägg är det....

484 Posts

Posted - 2002/11/06 :  22:58:43  Show Profile Send svensson a Private Message
Ja, vem vill inte tjäna pengar...


Det börja tidigt, så tidigt jag minns....
Go to Top of Page

Benny Johansson
Starting Member

8 Posts

Posted - 2002/11/16 :  18:28:34  Show Profile Send Benny Johansson a Private Message
Hasse Karlsson (AudioActive) har gett mig mycket förnuftiga råd om HiFi och musik. Han är seriös och dessutom MUSIKINTRESSERAD.
Skulle man fråga honom om man vad man skulle göra med 1000:-, ”matta eller kabel” är jag nästan säker på att svaret skulle bli: ”PROVA!” Hur kan man ett antal mil bort ifrån någons lyssningsrum rekommendera vad han skall välja av det. Det är ju viktigast för den som lyssnar vad han upplever som det bästa alternativet.

Kenneth Englund (Purist Audio Design) tillhör också en av dem som jag har haft kontakt med sedan 90-talet. Har man frågor som han är osäker över så rådfrågar han Jim Aud.
Har ALLTID blivit bra bemött av honom och jag har alltid gillat honom.

Leif Häggmark…kan man ha många åsikter om. En åsikt som jag har är att den mannen vet vad han snackar om. Råden ifrån honom har gett mycket faktiskt.

Esoterisk HiFi. Det är absolut dit jag idag skulle vända mig till om jag skulle börja jaga välljud igen, helt klart! Bra sortiment och av lyssningsrummen att döma kan man i lugn och ro smälta alla intryck av musikåtergivningen. Tyvärr har jag inte hört några åsikter om Esoterisk HiFi..

HiFi-Art/Kent Melin. Av honom köpte jag Wadia och har haft kontakt med honom ganska mycket, men jag har aldrig besökt hans butik. Mina intryck av honom via telefon är att han är MYCKET stressad, men han vill väl. Givetvis vill han sälja så mycket som möjligt, men han är noga med att kunden skall bli så nöjd som möjligt också. Han har alltid bemött mig bra, även innan jag köpte Wadia…fast jag hoppas för hans egna del att han har lugnat ner sig.
Han ville absolut att jag och min sambo skulle besöka hans butik så vi fick träffas, men det har inte blivit av…än. Stressad eller inte…när han ringde hem till mig ibland och min sambo svarade så tog han sig tid att prata med henne och var väldigt intresserad av hennes åsikter om HiFi, musik och vad hon tyckte om Wadia.
Han försökte uppfostra sin son samtidigt som vi pratade med varandra i telefonen… ”Nä, William…inte ha pengar i munnen..det kan vara äckliga gubbar som tagit sig på snoppen och sedan hållt i pengarna”. Varav lille William började storgråta! (Ha, Ha, Ha)

Dennis Brunby i Kalmar. Hans butik med sortiment är inget jag är imponerad av, men han är kunnig och har ett bra lyssningsrum.

Björn Wiman hade jag kontakt med när han förgyllde HiFi Consult… Sanslöst kunnig och trevlig. Beundrar honom mycket!
Lika mycket som vi har pratat HiFi, har vi pratat musik!

OnOff/Siba. ”Hej, jag har en egen mp3-spelare med mig och behöver hörlurar..kan jag få prova 2 par som jag är intresserad av?”
- Nä! Vet du vad, köp det ena paret och är du inte nöjd så kommer du tillbaka och byter till de andra istället!
”Okej! Vet du vad, jag går nog till ett annat ställe! Hej då!”


Visst har jag stött på andra butiker med personal som jag tycker har bemött mig dåligt, men ni får själva bilda er en uppfattning om dem. Jag vill inte döma ut en butik eller personer för att JAG har blivit dåligt bemött. Annars har jag alltid blivit bra bemött. I slutet av 80-talet var jag ofta inne i en mindre HiFi-butik, som inte längre finns kvar.. Den ena av de två ägarna hade ibland smakat lite ur Systembolagets sortiment under arbetstid, men han var väldigt trevlig...verkligen trevlig!
Go to Top of Page

Hedjohan
Starting Member

48 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:11:34  Show Profile Send Hedjohan a Private Message
Har precis köpt ny cd och förstärkare, begagnat och inte speciellt dyrt, på HighFidelity i Stockholm. Strålande bemötande, besvarade en novis frågor. Jag kan utan tveksamhet rekommendera affären.
Go to Top of Page

chrixter
Member

50 Posts

Posted - 2002/12/12 :  16:38:45  Show Profile Send chrixter a Private Message
Esoterisk-Hifi i Uppsala är en kanonaffär. Kunniga och trevliga. Rekommenderas varmt.

/Christer
Go to Top of Page

Majjen03
Ej medlem längre

772 Posts

Posted - 2002/12/13 :  21:38:31  Show Profile Send Majjen03 a Private Message
quote:
Originally posted by Hedjohan

Har precis köpt ny cd och förstärkare, begagnat och inte speciellt dyrt, på HighFidelity i Stockholm. Strålande bemötande, besvarade en novis frågor. Jag kan utan tveksamhet rekommendera affären.




Hej HedJohan!

Vilket märke köpte du där?
Mvh
Kenth
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000