HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 NAD C320BEE eller NAD C350?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/11 :  21:49:58  Show Profile Send widen76 a Private Message
Ska köpa en förstärkare och valen står mellan dessa två. Har lyssnat på C320BEE och den lät mycket bra. C350 kostar 800 spänn mer (4.500 kr). Tänkte köra den på Dali 5005/6006 eller B&W 602S3 eller B&W 603S3. Känns C350 gammal i jämförelse med C320BEE? Någon som kan ge en någorlunda jämförelse mellan de två?

Jag spelar sällan högt, men gillar varmt, fylligt ljud (varför börjar detta låta som en kontaktannons :-). Handlar allt på Hi-Fi klubben, orkar inte åka runt och lyssna överallt.

Tacksam för alla förslag.
/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:20:52  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
.....orkar inte åka runt.....

Va f*n, öppna öronen! Jag vill påstå att Du missar en massa bra annars. Halva nöjet är att åka runt och jämföra, hem igen och fundera etc. etc....ut igen....testa....

Detta var kanske inte det svaret Du ville ha, men kan garantera Dig att detta är det roligaste och bästa sättet att göra. Sen spelar det inte så stor roll vad vi/andra tycker utan vad Du själv tycker. Lyssna och skit i vad det är för beteckning på prylen. Kom ihåg att Dina öron är alltid bäst på att avgöra vad som är bra.

Lycka till!

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/11 :  22:55:06  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för svaret. Keep 'em coming!

Du har rätt sound4pleasure, det optimala hade varit att kunna åka runt och lyssna. Det är ju bara mina öron som kan avgöra. För min del hade det tagit att tag att göra, eftersom jag har ett jobb att sköta så det blir bara kvällar ledigt. Det är därför jag koncentrerar mig på ett ställe nära beläget och som jag vill ha ut så mycket som möjligt av.
Jag har läst många användarrecensioner på audioreview.com och man blir lite förundrad över all positivitet. Om både C320BEE och C350 får lysande recensioner, vilken är då detaljen som får vågen att väga över? Det där lilla extra. Eller är det hugget som stucket? Det är det svaret jag vill komma fram till.

Fler inlägg, någon?

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:01:38  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
Detaljen som som väger över är givetvis Dina öron och känslan som får Dig att må bra.

Var bor Du?

- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

sound4pleasure
Member

180 Posts

Posted - 2002/12/11 :  23:04:03  Show Profile Send sound4pleasure a Private Message
OT;

100 inlägg jippiiiiiiii WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Sorry, I´m just happy)


- Just Another Foolish Stringbender -
Go to Top of Page

Iqulah
Member

162 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:52:06  Show Profile Send Iqulah a Private Message
Om du har möjlighet så tycker jag du skall lyssna på Denon PMA655 tillsammans med Dali 5005 eller B&W 602. Har själv haft Denon PMA655 och tycker den är bästa valet hos HIFI-klubben i den prisklassen.

Shengya CD-S10MkII - Analog Research Golden Raincoat - CAV A12 - Xindak FS-5 - Audio Pro Avanti A.100
Go to Top of Page

SZR
Guran!

1515 Posts

Posted - 2002/12/12 :  09:57:35  Show Profile  Visit SZR's Homepage Send SZR a Private Message
quote:
Originally posted by sound4pleasure

OT;

100 inlägg jippiiiiiiii WOW!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

(Sorry, I´m just happy)





Still, go got to go "futher on up the road".. !

//StefanZ

"..are all these your guitars..?"
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/12 :  14:35:49  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för förslagen. Sound4pleasure, jag bor i Lund så närheten till Hi-Fi klubben är perfekt. Jag sneglade faktiskt lite på Denon maskinerna och kommer nog att ta mig en provlyssning även där, speciellt då på Denon PMA655 så får vi se vad det blir av.

Tack igen för svaren, ska iväg nu ikväll och lyssna!
/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/12 :  19:50:49  Show Profile Send widen76 a Private Message
Case closed! Har just varit och inhandlat en NAD C350. C350 är märkbart fylligare i ljudet än C320BEE och ger det där "lilla extra". Jag tror att jag hade legat sömnlös om jag hade satsat på C320BEE, undrande om hur det annars hade varit.

Det känns helt rätt. Nu ska jag bara köpa ett par ordentliga högtalare också. Funderar skarpt på B&W 603 S3.

Tack för svaren i inläggen, i slutändan var det mina öron som avgjorde, precis som det ska vara.

I'll be back.

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:51:39  Show Profile Send n/a a Private Message
quote:
Originally posted by widen76

Case closed! Har just varit och inhandlat en NAD C350. C350 är märkbart fylligare i ljudet än C320BEE och ger det där "lilla extra". Jag tror att jag hade legat sömnlös om jag hade satsat på C320BEE, undrande om hur det annars hade varit.

Det känns helt rätt. Nu ska jag bara köpa ett par ordentliga högtalare också. Funderar skarpt på B&W 603 S3.

Tack för svaren i inläggen, i slutändan var det mina öron som avgjorde, precis som det ska vara.

I'll be back.

/Marcus



Använde NAD C350 förut. Mkt bra förstärkare! Tycker den gör det mesta rätt, otroligt driv är det i den också.
Go to Top of Page

Apex
Member

108 Posts

Posted - 2002/12/12 :  20:51:48  Show Profile Send Apex a Private Message
Kan bara säga att om du väljer mellan 5005 och 6006 så bör du satsa på de senare, förutsatt att du inte har ett extremt litet rum. Ta en favoritskiva med dig och hör den oerhörda skillnaden i basen som 6006 ger.

Feminism is the radical notion that women are people.
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/14 :  19:12:28  Show Profile Send widen76 a Private Message
Jag kanske ska berätta vad jag lyssnar på: jag lyssnar mycket på hårdrock/rock av den melodiska typen, Scorpions, Gary Moore, Helloween, os.v. Mina nuvarande högtalare är ett par JWS (2x8" bas med mellanregister och tweeter) inköpta på Expert för 4.000 kr, alltså ingen referenshögtalare Förstärkare har varit en Sony TA-F420 med knappen "loudness" alltid intryckt

Apex, jag har provlyssnat Dali 5005 och 6006 och jag håller med dig, 6006 låter definitivt fylligare, dock får mellanregistret/diskant en lite mer dämpad karaktär. Av de två skulle jag definitivt välja 6006:an. Eftersom jag uppfattar NAD C350 att ha en ganska neutral karaktär med lite "torr" återhållsam diskant som inte går så högt, så skulle jag vilja ha en högtalare som mjukar upp basen lite samtidigt som den övre diskanten blir lite mer "len" och detaljerad. NAD:en är kanske inte riktig inbränd än, men det har gått med kontinuerlig signal nu i drygt två dagar så saker och ting börjar hända.
Vid provlyssning uppfattar jag B&W som lite livligare än DALI, musiken i B&W verkar "släppa" bättre från B&W, med styrka i hela registret. DALI känns fyllig, men kanske lite mullig och basen kanske blir lite "bumlig" i ett litet rum. Diskanten och mellanregistret känns inte lika detaljerad och framstående. DALI känns lite gosigare än B&W, vilket är väldigt trevligt, men med risk för att den kanske lägger en slöja över detaljerna i musiken.

Uj, så mycket ljudintryck satta i ord...man blir nästan lyrisk

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

jajon
Ej medlem längre

415 Posts

Posted - 2002/12/15 :  13:39:44  Show Profile Send jajon a Private Message
Om jag ska sammanfatta vad jag tycker i ämnet B&W DM-serien kontra Dali x00x-serien:

B&W: Luftigt, detaljerat, bra kraft i alla register MEN! tråkigt!
Dali: Mjuk gosig klang, djup bas, roliga att lyssna på MEN! sämre upplösning
än B&W.

Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/15 :  21:52:44  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tack för sammanfattningen Jacob, det verkar som vi är eniga.

Nu återstår bara att lyssna på högtalarna ordentligt och avgöra vilken som passar bäst. Den lite "platta" diskanten på NAD C350 har i stort sett försvunnit, nu när jag satt en halvmeter signalkabel mellan Pre-amp och main-amp. Det blev en klar förbättring. Resultatet blev ytterligare lite mer luft i diskanten och den initiala råheten i diskanten försvann. Jag funderar på att införskaffa en Tara Labs Missing Link kabel för att om möjligt öka upplösningen ett steg till, bra idé?. Efter detta kanske jag tycker att B&W 603S3 låter för ljust, medan DALI x00x serien kanske hamnar precis rätt. Som sagt, mina nuvarande högtalare är inte särskilt luftiga så risken finns att man överkompenserar med kablar som sedan låter konstigt på ett par mer detaljerade högtalare.

Jag borde kanske skapa en ny tråd med ämnet högtalare, men vi kör väl på denna så länge det går. Fler fina tips och pekpinnar uppskattas!

/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page

n/a
deleted

1491 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:15:30  Show Profile Send n/a a Private Message
Har provat Tara Labs Missing Link när jag hade min NAD.
Jag tycker inte att det blev någon skillnad...
Go to Top of Page

Tank
Member

520 Posts

Posted - 2002/12/15 :  22:21:22  Show Profile  Visit Tank's Homepage Send Tank a Private Message
Hur är fjärrkontrollsstyrningen av volymen på 350'n?
På min 320 tar den på tok för stora steg på en gång, och går inte att använda sent på kvällar...
Det är en av sakerna som ska ha åtgärdats på BEE-versionen. Hur stort rum har du? Anser att mitt på ca 12-14m2 var för litet för 602:orna, nämligen.

Har använt 40cm supra eff-isl i två år nu till min c320 mellan pre-out/in, och jämfört med länkarna som följde med så var tillochmed en s.k. lakritskabel á 25:- från hifikit bättre! Med supran öppnade det upp duktigt *tycka*

Edited by - Tank on 2002/12/15 22:28:55
Go to Top of Page

widen76
Member

221 Posts

Posted - 2002/12/16 :  00:50:43  Show Profile Send widen76 a Private Message
Tank, fjärrkontrollsstyrningen av volymen på 350'n är även den ganska känslig, den kräver bara ett lätt och snabbt tryck för att den ska reagera. Just på kvällar känns stegen som något stora, ja. Man vill ibland sträcka sig efter volymratten för att finjustera. Generellt sett funkar fjärren bra, med små skavanker såsom ovanstående. Har inte testat BEE's fjärr.

Jag sitter i ett litet rum i en lägenhet på ca 15m2, en del hyllor på väggarna, en säng, ett relativt varmt rum. Jag blir lite orolig när du säger att 602:orna var för mycket för ditt rum. Har lyssnat på 602:orna och jag vill gärna ha lite mer djupbas. Något som sveper in en i något mjukt och fluffigt utan att störa de andra registren. Jag tycker att det får gärna vara lite för mycket bas som man sen kan dra ner på, än att man har maxat ljudkontrollerna för att sen sitta och leta efter basen.

Lyssna på Madonnas "Rain" eller "You'll see", dessa kan fungera som referens för hur överjäkligt fylligt och djupt en bas kan gå. Kanske lite mycket för en lägenhet, det finns ju grannar också, men att veta att man kan komma i närheten känns tryggt. Just nu kan jag bara uppleva denna kvalité i hörlurar. C350'n gräver ordentligt fint i basen, samtidigt som det håller full kontroll på resten, däför tycker jag det är synd att inte få fram denna skönhet och kraft i högtalarna.
Priset spelar ju in en del också, helst vill jag inte gå över 10.000 kr. B&W 603s3 ligger på 9.000 så det är okej, jag är inne på att lägga krutet på högtalarna och skulle kunna sträcka mig upp till 604'ornas 13.000 kr. The search continues...

Tack för kommentarerna, som vanligt, har du/ni mer ideér eller tankar, bring 'em on!
/Marcus

Min utrustning: CD-spelare: NAD C521, Förstärkare: Hegel H100 SE, DAC:Hegel HD11, Högtalare: B&W 603 S3, Sub: B&W ASW610. Högtalarkablar: Supra Ply 3.5, Signalkablar: Harmonic Tech Truth-Link, Harmonic Tech Harmony-Link
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000