HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Lite skoj om mätningar
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:01:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
Med anledning av den just nu pågående melodifestivalen har jag funderat på om man inte kan hitta bättre metoder för att bedöma bidragen än att lyssna på dem.

Det borde på något sätt gå att kvantifiera bidragen, eventuellt kan man mäta på dem istället. Några ideer:
1. Om man har noterna borde det gå att mäta avvikelser från dem.
2. Det borde gå att utföra jittermätningar på rytmsektionen.
3. Dynamik är definitivt mätbart.
4. Distortionsmätningar kanske, i mina öron låter det orent emellanåt.
5. Frekvensomfånget är ett givet objekt för mätning, ju större dess bättre.

Jag har också lite svårt att höra skillnad på bidragen trots att jag kan se vilka som bidrar, tänk bara hur svårt det skulle vara om det var ett blint test. Om jag inte kan höra skillnad på bidragen i ett blint test, hur skall man då kunna kora en vinnare.

Kanske någon annan har ideer om detta?

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:05:47  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kom på en sak till!

Artistens kostnad borde ge en vink, om de har bra betalt måste de ju vara bra.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:07:29  Show Profile Send henricsson a Private Message
1. Helt klart.
2. Inte helt fel.
3. Hmm..
4. Det är väl PA:ts fel isf?
5. Beror ju på vilken typ av musik det är.


1:an ser jag som "lämpligast" isf.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/02/21 21:07:57
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:07:04  Show Profile Send Bravo a Private Message

Bravo
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/28 :  21:00:13  Show Profile Send MatsT a Private Message
Dags för en uppdatering med anledning av veckans melodifestivalavsnitt.

Många bidrag är lyssningsmässigt lika och ganska grå men det fanns ett som avvek lite och jag tror att det även mätmässigt hade gått att påvisa. E-type lät mer, såg mer påkostad ut och är säkert den som tjänar mest pengar. Dessutom förekom det mycket transienta inslag (fyrverkeri) och blixt och dunder.

Vi får se om det är det som vinner också...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:42:56  Show Profile Send MatsT a Private Message
Mina tappra försök att objektivt bedöma musik har gått vidare idag med ännu en upplaga av melodifestivalen.

Jag blir mer och mer desillusionerad, det är inte enkelt alls!

Mätning har visat sig svårt även om jag hade viss framgång förra veckan när jag prickade in E-type genom att mäta energimängden.

Därför har jag tagit till andra objektiva metoder som inkluderar subjektiv lyssning. Först provade jag blindtest, genom att blunda påverkas jag inte av hur det ser ut och om jag byter kanal på TV’n slumpvis så kan jag klart urskilja växlingarna. Jag kunde dock i många fall inte avgöra vad jag lyssnade på så det var ingen större framgång. Tyvärr kan jag inte växla mellan bidragen i tävlingen vilket hade varit mer riktigt. Jag vet också med säkerhet att jag skulle föredra småstjärnorna framför melodifestivalen om jag testar blint men om jag ser vad som är på TV’n så byter jag kanal omedelbart när småstjärnorna dyker upp. Blindtester har också brister!

F/E-lyssning provade jag också, jag kopplade in melodifestivalen och kan konstatera att det var helt transparent. Jag blev inte alls påverkad under den tid melodifestivalen var inkopplad. F/E-lyssning skall ju idealt innehålla en last också men det använde jag inte, om jag tagit några öl under tiden hade jag säkert blivit påverkad!!
Go to Top of Page

matså
Semesterfirare

2705 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:00:51  Show Profile Send matså a Private Message
Jag tror jag lyssnar istället för mäta, för det där lät väldigt tråkigt

Min fotosida på flickr
Go to Top of Page

reeltoreel
Member

3454 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:03:44  Show Profile  Visit reeltoreel's Homepage Send reeltoreel a Private Message
matså: integrerar med dej!

"We don't need no stinkin' robot-assembled, computer-
controlled black plastic throw away stuff pretending to be audio gear." - Rick Stout,
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:33:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
MatsT:

Med god marginal kvällens roligaste inlägg! Mera sånt!!


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/06 23:33:25
Go to Top of Page

stef
Member

241 Posts

Posted - 2004/03/07 :  02:27:32  Show Profile  Visit stef's Homepage Send stef a Private Message
Mycket klokt Mats
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/20 :  22:59:30  Show Profile Send MatsT a Private Message
Melodifestivalen är slut och jag har följt spektaklet till dess upplösning och det är dags att sätta punkt för den här tråden. Lena Philipsson vann och om det var objektivt rätt vet jag inte men de flesta tyckte tydligen att detta var det bästa bidraget. Musik är lika lite som skönhet lämpligt för tävlingar, åtminstone om man förväntar sig att resultatet skall vara objektivt riktigt.

Den här tråden började som en drift med dem som tycks ha glömt varför man har HiFi-anläggningar (de är till för att man skall kunna njuta av musik). Min mening har aldrig varit att trampa någon på tårna utan bara att genom ett skämtsamt användande av HiFi-testmetoder visa hur konstigt det kan bli när man försöker att objektivt bedöma något som är väldigt subjektivt.

Musik likaväl som HiFi skall vara roligt och/eller berörande, när det blir för allvarligt förlorar det sin mening. Ibland tenderar jag också att teoretisera och experimentera för mycket i min strävan att få till ett så bra ljud som möjligt, det blir lätt så när man är teknikintresserad. Det absolut bästa botemedlet är att sätta sig ned och lyssna på lite bra musik, då återfår man perspektivet.

Att lyssna till musik kan vara fruktansvärt trist, jobbigt … eller alldeles underbart!
Go to Top of Page

manlix
Member

306 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:16:19  Show Profile Send manlix a Private Message
Amen.
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  00:33:55  Show Profile Send patrikf a Private Message
MatsT, du drev bara med din egen fördom om "dom där som mäter och glömt bort varför man har hifianläggningar"
Jag tror i själva verket är de som är minst apparatfixerade som ser mätningar som ett hjälpmedel för att rationellt nå ett önskat resultat.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  00:54:15  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Kul var det i alla fall!!!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

DHT
Member

492 Posts

Posted - 2004/03/21 :  17:19:41  Show Profile Send DHT a Private Message
Jo ganska träffsäkert
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  19:33:21  Show Profile Send patrikf a Private Message
Jaha, enfald roar tydligen intelligentian...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/21 :  20:29:16  Show Profile Send MatsT a Private Message
Tråden var inte särskilt allvarligt menad och om det roar nån är det bra, om det oroar nån är det mindre bra men inte allvarligt.

Kanske har jag trampat någon på tårna, kanske var det mig själv?

Spelar ingen roll tycker jag, spelar hellre lite musik då tror jag...
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/03/21 :  20:55:57  Show Profile Send henricsson a Private Message
MatsT,
Mätningar klingar tyvärr väldigt illa här på HF.nu, en del folk verkar tvärvägra dess relevans.

Några eller brukar hjälpa.

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet


Edited by - henricsson on 2004/03/21 21:00:34
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/21 :  21:57:26  Show Profile Send MatsT a Private Message
För att behålla mitt objektiva synsätt har jag nu kosnsulterat ordboken* för att få veta vad skämt betyder (kanske råder delade meningar).

1. lustighet(er), skoj (motsats:allvar)
2. (om livsmedel) som försämrats till lukt, smak och näringsvärde, (ngt) rutten, härsken

Kanske inte så konstigt att man kan härskna då när jag kommer med skämt.

Skämt åsido, mycket är dubbelbottnat och så även ordalydelser som synes. Med ett öppet sinne och lite distans kommer man över de flesta åsiktsmotsättningarna, hjälper inte det får man väl strunta i dem.

* Bonniers svenska ordbok, femte upplagan 1991 av Malmström, Györki och Sjögren
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/03/21 :  22:52:06  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Till saken hör väl att Mats såvitt jag förstår har mätt mer än 95% av alla andra här på forumet. Skadar inte med lite självdistans.
Att ta allt på dödligt allvar har sällan lättat på stämningen i något sammanhang.

patrikf: Jag tror du beskriver Mats rätt väl när du skriver detta:
quote:
MatsT, du drev bara med din egen fördom om "dom där som mäter och glömt bort varför man har hifianläggningar"
Jag tror i själva verket är de som är minst apparatfixerade som ser mätningar som ett hjälpmedel för att rationellt nå ett önskat resultat.

Mats skriver ju till och med själv att så är fallet.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/03/21 22:58:24
Go to Top of Page

patrikf
Avstängd på egen begäran

630 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:09:36  Show Profile Send patrikf a Private Message
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.44 sekunder. Snitz Forums 2000