HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Skapa något tillsammans? (mätbibliotek)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:15:15  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Hej!

Jag har planer på att sammanställa ett bibliotek med egna eller shareware mätverktyg för akustik etc.. Vi kanske gemensamt kan dra våra strån till stacken och göra en lättillgänglig databas med verktyg? Det som initialt behövs är:

1. TTG Test Tone Generator 3.8 (demoversionen finns, lämplig för de som kan koppla en PC/laptop till anläggningen)
2. WAV-bank med sinustoner 20-150 Hz sparade som t.ex. "38hz.wav", "40Hz.wav" etc. som man enkelt kan bränna på CD
3. WAV-bank med olika frekvenssvep och brus, fas test etc. (en del finns redan)
4. Nodberäkningsprogram (mata in rummets dimensioner)
etc

WAV-banken tänkte jag skulle kunna vara lämplig för dem som inte har tillgång till avancerad mätutrustning. Men en billig ljudtrycksmätare (finns vissa med bra noggrannhet!) kan man för varje frekvens plotta värdet och på så sätt skapa en godtycklig men realistisk graf av frekvensgången i rummet och därefter behandla detsamma för att åtgärda felen. Jag rekommenderar en variant från Tenma som mäter 30Hz - 12kHz med plus minus 2dB vid 94dB ljudtryck. Upplösningen är 0,1dB (digital display). Man ser då tydligt vid vilka frekvenser man har problem.

Ni som vill bidra får gärna maila program, filer eller länkar till marcus@marcuscables.com så redovisar jag sidan för lätt tillgänglighet tillsammans med våra gemensamt samlade tips.

Den röda tråden skall vara ENKELT och BRA. Ni får gärna komma med förslag och synpunkter!

Mvh,
Marcus

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:25:01  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Marcus:

Jag tycker dina förslag låter som en jättebra idé!

quote:
Jag rekommenderar en variant från Tenma som mäter 30Hz - 12kHz med plus minus 2dB vid 94dB ljudtryck. Upplösningen är 0,1dB (digital display). Man ser då tydligt vid vilka frekvenser man har problem.


Var kan man köpa denna i Sverige och hur mycket kostar en sådan?


Mvh,

Edited by - hifirocker on 2004/03/20 16:30:59
Go to Top of Page

Lt Andersson
Member

600 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:29:47  Show Profile Send Lt Andersson a Private Message
Jättbra initiativ. Jag är intresserad av att kunna mäta men har ingen erfarenhet av ljudmätning.

Musiclover!
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/20 :  16:58:59  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag kan ordna till självkostnadspris (ej genom MarcusCables då detta ligger utanför kabelverksamheten) om någon behöver. Priset är 1500kr inkl. frakt till Sverige. Annars finns det en uppsjö av billigare mätmikar (typ Radio Schack varianten runt 500 - 700kr) men de mäter inte tillräckligt exakt och inte lika stort frekvensområde. De billigare duger endast att ställa in nivåer på hembiosystem och liknande, ej frekvensmätningar. Jag vill helst inte att detta utvecklas till någon slags försäljning då avsikten är att öka kunskapen och möjligheterna för forumets medlemmar att mäta och förbättra sin akustik på ett enkelt sätt.

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:08:37  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Marcus: Du vet alltså inte om eller var man kan få tag på denna pryl i Sverige?

Mvh,
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:14:55  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Sök efter Tenma 72-860A. Lite mer info:

A and C Frequency Weightings
0.1dB Resolution
Meets IEC 651 Type 2 Standards
Maximum Hold
RS-232 Interface to Transmit Data to a PC
Internal Oscillation System (1kHz/Sine/94dB)
AC/DC Signal Output

Response Time Selector: Fast (Instantaneous)/Slow (Averaging)
3 1/2 Digit LCD
1-Year Warranty
CE Compliant
Includes carrying case, manual, RS-232 software and cable.

SPECIFICATIONS
Range 35 - 90dB (Low); 75 - 130dB (High)
Resolution 0.1dB
Frequency Range 30Hz - 12KHz
Accuracy ±2.0dB @ 1KHz (94dB Level)
Power Requirements 1 x 9V Battery (Included)

Svart vindskydd (skumplastkula) ingår för mikrofonen.


Edited by - Marcus_editor on 2004/03/20 21:42:52
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:23:29  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
Tackar för info!

Mvh,
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:25:06  Show Profile Send MatsT a Private Message
Kul initiativ!

Hur mycket plats har du? Wav-filer blir ganska stora även om de bara är på några sekunder.

Radio Shack har ett par ljudnivåmätare, kanske inte världens bästa men man kan ha mycket glädje av sådana ändå.

http://www.radioshack.com/product.asp?catalog%5Fname=CTLG&product%5Fid=33-4050
http://www.radioshack.com/product.asp?catalog%5Fname=CTLG&product%5Fid=33-2055
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/03/20 :  17:29:03  Show Profile Send weezer a Private Message
De säljer likadana på Elfa, 2300:- där .

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/257275.htm


edit:

Radioschackmätaren kan man även köpa från http://www.conrad.com/ (artnummer 100609-14) , kostar 25€, minimiordern är 50€ så jag beställde två st och sålde ena. Heter "Voltcraft" där men är exakt likadan. Pris ink frakt/st blev 320:-.

Edited by - weezer on 2004/03/20 17:36:58
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:40:49  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
OK då är ju mitt inköpspris betydligt bättre (hälften), Elfas pris är med andra ord 2299 plus moms = 2873:75kr. Oavsett var man köper instrumentet är det vettigt att använda till enklare mätningar av utnivå i rummet vid olika frekvenser. Jag tror som sagt inte att de billiga instruménten ger lika exakta och användbara mätresultat då de har vidare toleranser och mindre frekvensomfång.

Platsbrist kommer inte att vara något problem, så det är bara att samla ihop så mycket material vi kan!

Mvh,
Marcus
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/03/20 :  23:36:08  Show Profile Send Roq a Private Message
Verkar bra. Det var dessutom nån som tidigare också pratade om att göra ett bibliotek över olika skivors inspelningskvalitet mätt som "antal klippta samples" till följd av för hög utnivå. Det vore också klart intressant att ta del av och bidra till.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/21 :  20:22:07  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Jag tror inte om det (ur copyright synpunkt) är lämpligt att ha musik tillgängligt, såvida det inte är shareware eller musik vi själva är upphovsmän till (vi är en del musiker på forumet vad jag förstått, inklusive jag själv). Dock är väl 4 takter enl. musikerpraxis alltid lagligt att "låna" för test/demo syfte.

Ett ganska sjukt men fullt möjligt scenario är att man kan testa kablar virtuellt. T.ex. spela in en akustisk gitarr med en studiomik - man tar olika klipp med olika kablar mellan mik och mixer. På så vis kan alla testa om de tycker ljudet skiljer sig mellan två kablar på inspelningssidan. Det går att testa i princip alla balanserade XLR-kablar på detta vis.

Primärt är biblioteket dock tänkt att vara för rumsakustik. Dels en "så gör man"-del och dels en databas med mjukvara och ljudfiler att använda för mätningarna.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/21 20:23:33
Go to Top of Page

Roq
RödaTråden Vinnare

2892 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:02:33  Show Profile Send Roq a Private Message
marcus_editor: Alltså inget musikbibliotek utan en förteckning över skivornas egenskaper t.ex.
Kylie Minogue - Fever: Antal klippta samples 43000/47000,
Michael Jackson - Thriller: 3125/48900 osv...
Tror du att det skulle vara i konflikt med copyrightlagar?
Go to Top of Page

mats31
Member

319 Posts

Posted - 2004/03/21 :  23:16:58  Show Profile Send mats31 a Private Message
Mycket bra initiativ!
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:02:59  Show Profile Send gcs a Private Message
När man tittar på mätinstrumentet så kan man se att den har två mätlägen...A & C. Det skulle betyda att man har två olika vägningsfilter för ljudnivåmätning som innebär att man skär på olika mycket både i basen och diskanten. Jag vet inte exakt hur A&C kurvorna ser ut men jag har någonstans en bok från B&K där man kan se. Alltså handlar det om en vanlig bullermätare. Blir det inte fel då när man mäter på frekvensgång i ett högtalarsystem.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:34:25  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Det är sällan problem med diskanten i en anläggning, det är främst området under 200Hz där rummet kan få den bästa anläggning att göra bort sig och i det frekvensområdet duger denna typ av mätare utmärkt att plotta en kurva.

Mvh,
Marcus

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/22 00:35:06
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/22 :  00:52:08  Show Profile Send gcs a Private Message
Jo men A&C kurvan faller ju i basen eller hur.
Go to Top of Page

Marcus_editor
Ej medlem längre

192 Posts

Posted - 2004/03/22 :  02:34:42  Show Profile Send Marcus_editor a Private Message
Skillnaden mellan A och C - kurvorna. Dessutom har instrumentet ett tredje kalibrerat läge (knappen till höger i nedersta läget).



Man kan ju alltid börja med att plotta en kurva över sina egna öron! Använd ett par bra hörlurar för ändamålet - INTE sunkiga PC-högtalare. http://www.phys.unsw.edu.au/~jw/hearing.html

Edited by - Marcus_editor on 2004/03/22 02:39:55
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/22 :  09:47:07  Show Profile Send gcs a Private Message
OK då är jag med. Jag var inte säker på hur C kurvan såg ut men nu vet jag. Jag har själv en analog realtidsanalysator (1/3 okt) där jag brukar köra i Lin läge.
Go to Top of Page

Sten
Vad får det lov att vara?

1033 Posts

Posted - 2004/03/22 :  10:31:12  Show Profile  Visit Sten's Homepage Send Sten a Private Message
Mycket bra och intressant förslag!

Den som söker han letar.
Insyltad i branschen som ägare av ljud/bild/el & databutiken vid namn "Elbutiken" (f.d. Studio Sten)
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000