HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Usher högtalare -lyssningsintryck?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/03/20 :  18:47:48  Show Profile Send AndersB a Private Message
Usheraudio är, vad jag vet, ett ganska nytt högtalarmärke i Sverige och Europa, varför det inte finns mycket skrivet om dem i hifi-pressen. Enligt återförsäljaren i Sverige är högtalarna bättre än allt annat och värda dubbla pengarna osv., men det är ju knappast en objektiv åsikt....

Därför undrar jag nu över era lyssningserfarenheter kring detta märke? I och för sig vet jag att Usher har en drös olika linjer och produkter men det vore ändå kul att höra synpunkter och åsikter.

Själv tycker jag att följande modell verkar mest intressant: http://www.usheraudio.com/speaker-cp6371.html

Anders

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:01:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag har provlyssnat dem på Hifi-stället, definitivt en trevlig bekantskap. Är definitivt värda att provlyssnas. Verkar dessutom väldigt välbyggda.

Go to Top of Page

Smulgeten
Member

162 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:04:54  Show Profile Send Smulgeten a Private Message
Jag lyssnade på just de högtalare du nämner. Jag tror att snubben på hifi-stället sade att jag var den förste som lyssnade på dem så de hade inte hunnit spela in dem än. Men den upplevelse jag fick var att de hade en mycket trevlig bas och undre mellanregister, men lite beslöjade i övre mellanregistret. Detta kan naturligvis ha berott på att de ännu inte var inspelade. Men de lät som sagt mycket trevligt, något jag definitivt skulle lyssna på om jag var i högtalarköpartankar
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/20 :  19:12:42  Show Profile Send palm a Private Message
Har tittat och studerat dom på HIFistället i götet extremt välbyggda för sitt pris och har själv funderat på ett köp men det blev Totem i stället Sen kan man tycka vad man vill om denna plankning av Scan speak och Thiel ellement
Tycker själv att det är lite oseriöst, såg en mätning av Ushers 7" are i klang + ton och den mäter identiskt med Scan Speak 8545K.
Dom köper visst membranen från samma fabrik med
Men man ska defenetivt lyssna på dessa för prisvärda är dom, sen är det upp till var och en att avgöra vad man tycker om deras kopior

Palm
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:08:52  Show Profile Send AndersB a Private Message
Smulgeten och F95toli

I nämnda butik har jag också snabbt kollat upp högtalarna, men när jag var inne fanns inte modellen (6371) med två basar i butik utan de var på väg in. Byggkvalitén verkar vara något i hästväg och priserna rimliga. Själv har jag bara lyssnat på Dancer 777:orna och de lät mkt bra. Eftersom jag ska flytta och till ett betydligt större lyssningsrum behöver jag lite mer bas.

Tyckte ni att det fanns ordentligt med kvalitetsbas hos de som ni lyssnade på? Och hur var det med diskanten, hur skulle ni beskriva den? Själv har jag svårt för det "analytiska" diskantidealet...

Anders
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/20 :  20:20:42  Show Profile Send f95toli a Private Message
Jag jämförde dem med ett par högtalare från Dynaudio, jag tyckte Ushers diskant var trevligare och inte lika "skarp". Dock gillar jag normalt ett detaljerat ljud, så frågan är vad du menar med "analytiskt" i det här fallet.
Vad gäller bas så är det inte högprioriterat i mitt fall så där vet jag inte riktigt, visserligen har jag det numera i stora mängder om jag vill (jag har en subb till ett par "fullrange"-högtalare) men huvudsaken är att basen är "ren" och inte bumlig för min del.

Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/03/20 :  21:18:16  Show Profile Send AndersB a Private Message
f95toli

Vad gäller bas så tror jag vi är helt överens att döma av din beskrivning. Vad gäller Dynaudio så tycker jag att de kan låta lite skarpt i toppen och hihat-ljud kan vara både förstärkta och framflyttade, vilket inte min tepåse...

Tack för synpunkterna. Det ska bli spännande att höra lådorna när de står i butiken, men låna hem dem verkar svårt med tanke på vikten.


Anders

Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2004/03/21 :  03:07:37  Show Profile Send jonasz a Private Message
Vad är det för fel att köpa samma membran som SS? Om SS har "uppfunnit" dem så får Uscher säkert betala för det?! Hur många tillverkare använder inte pappers- och polypropylenmembran? Om nu SS-membranen är så bra varför använder sig inte fler av dem? Dessutom så har det väl inte kommit något nytt element från SS med detta membran på 5 år eller så? De använder ju slitsade koner nu i sina "midwoofers" och papper- resp aluminiummembran i sina nya bas- och subwooferelement.

mvh






You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/21 :  09:24:50  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Jag har också lyssnat på Usher hos Hifi Stället. Det här var för några månader sedan vid en demo av bl a Machintosh förstärkare. Vid detta tillfället så tyckte jag att Usher var de högtalare som lät bästHifi Stället. MvhKristofer
Go to Top of Page

palm
Member

371 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:21:13  Show Profile Send palm a Private Message
Jag tycker nog att det är skillnad och köpa ellementen av SS som Sonus Faber gör en att kopiera dom fast jag antar att dom borde vara skyddade av SS, vet ej hur dom har gjort upp sin deal sins i mellan. Men det skulle se bättre ut om dom sa att dom annvände SS ellement som andra tillverkare gör, System Audio, SF, Audio Physic, naim, Totem, Spendor, Wilson med flera.
Antar att Usher gör egna ellement för att det blir billigare att sätte ihop dom i sin egen farik med lågavlönat folk.

Palm
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:36:05  Show Profile Send yalpa a Private Message
Vad spelar det för roll om elementen är kopior? Typiskt hifi-forum paranoia...De är inte äkta, de kan inte vara lika bra som den äkta varan...bla-bla-bla...
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/03/21 :  11:52:34  Show Profile Send Bubbel a Private Message
jag håller med dig yalpa, vad gör det om 100 år.

Det där med kopior är på gott och ont det goda är priset, är kopiorna i samma höga kvalitet återspeglar det sig i slutproduktens pris, men om vi sätter vi dit i detta fall SS namn så skjuter priset iväg och ger då ett högre slutpris. Detta fenomen genomsyrar vår kultur idag de som slåss för orginalets förträfflighet medan de som vill ha det bästa men vill inte betala fullt pris (överpris), det är bara att välja.

/Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

yalpa
Member

1208 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:17:40  Show Profile Send yalpa a Private Message
Ibland känns det som att folk helt tappat sin objektivitet, de går bara på märke. Jag är själv värsta prylbögen, men först kollar jag hur det egentligen ligger till och jag kan ge en vettig motivering till varför jag vill ha prylarna.

Ett typiskt exempel som drabbar oss just nu är en "rolig" liten hyrbil: en audi A2 som lever på de större syskonens goda rykte. Varje gång man kör ner i nån vattenpöl eller över snömodd, tror man att man är på Hawaii och surfar en jättevåg. Bilen småsladdar och dånet är öronbedövande redan vid 50. Jag lyfter instinktivt på fötterna för att inte bli blöt om slasket sprutar in i kupén från hjulhusen. Detta i en bil för 200k+. Trevligt att minst hälften av de pengarna går till ¤¤¤¤ märket på fronten. En 10 år gammal 100 är en drömbil jämfört med denna nybyggda skräp.

Edited by - yalpa on 2004/03/21 12:18:14
Go to Top of Page

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2004/03/21 :  12:38:51  Show Profile Send cliff a Private Message
Har Hifi-stället någon hemsida?

Jag har själv varit nyfiken på dessa högtalare men de säljs inte vad jag vet här i Stockholms trakten, eller?

Är det någon som har priserna för 6-series?
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/03/21 :  14:04:03  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Nej, Hifi Stället har ingen hemsida. De har å andra sidan ett telefonnummer som jag just nu inte kommer på,men det finns säkert någon annan här som har det. MvhKristofer
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/03/21 :  15:11:15  Show Profile Send christopher a Private Message
Hifi Stälet har 031-133535 som telefon
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

AndersB
Member

234 Posts

Posted - 2004/03/21 :  19:31:36  Show Profile Send AndersB a Private Message
Cliff

Hifiställets innehavare är väldigt sugen på att sälja Usher via andra handlare, så det är väl bara att snacka med din handlare i Stockholm och höra om det finns intresse. Risken är dock stor att märkespolitiska skäl ligger bakom att inte ta in nya märken dvs att om jag som handlare tar in den modellen kommer jag inte att sälja den(de) jag kör nu osv.

6-serien tror jag börjar runt 20 kkr och slutar runt 35 kkr.


Anders
Go to Top of Page

cliff
Member

80 Posts

Posted - 2004/03/21 :  19:55:50  Show Profile Send cliff a Private Message
Trist om hifi-handlare tänker så, då har många svårt att komma ut på marknaden överhuvudtaget. Men det är väl precis så det är.

Tackar för svaren.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000