HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Jorma vs Marcus Cables
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 10

sampix
100.000-klubben

1808 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:05:08  Show Profile Send sampix a Private Message
Lasselite>
en av de dummaste trådarna jag sett på detta forum faktiskt. vad spelar det för roll vad dessa kabeltillverkarna säger? LYSSNA på kablarna, istället för att diskutera om vad som skulle kunna tänkas låta bra.

kabelskitsnackare

Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:12:58  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
Själv så skulle jag helst vilja LYSSNA på Jormas & Marcus kablar !
Mycket bra sagt. För det flesta av oss är Marcus kablar inom räckhåll men inse att det finns personer som inte behöver kompromissa. För den som har byggt ett speciellt lyssningrum och fyllt det med en anläggning för 500kkr så är 38kkr för kablar inget problem.
Go to Top of Page

jos
Member

815 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:20:22  Show Profile Send jos a Private Message
quote:
Mycket bra sagt. För det flesta av oss är Marcus kablar inom räckhåll men inse att det finns personer som inte behöver kompromissa. För den som har byggt ett speciellt lyssningrum och fyllt det med en anläggning för 500kkr så är 38kkr för kablar inget problem.


Självklart är det inte det! Jag tror jag har lite problem att göra mig förstådd. En Ferrari kostar mer än andra men då kan jag gå till Ferrari och titta under huven och se ingenjörskonsten, se till historien och deras legendariska vagnar etc etc. På Jormas sida kan jag inte se ett dyft om vad de är gjorda av, på vilket sätt, material etc. och eftersom jag inte kände till märket förräns alldeles nyligen gissar jag att det inte är varumärket man får betala för.

Företag och tillverkare inom alla marknader får försvara och förklara sin prissättning varje dag, varför skulle det vara så tabu just här?

Edited by - jos on 2004/02/21 19:26:02
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:30:43  Show Profile Send Matrixen a Private Message
JAg tycker inte det är fel, om tillverkarna kör med öppna kort vad gäller tekniker och material. Däremot kan man vända på Ferrari analogin och fundera över hur välvilliga killarna i F1-stallet är att dela med sig av den senaste tekniken. Det som sitter i "standard" vagnarna är ju ett par år gammal teknik.
Go to Top of Page

svejk
NA addikt

3505 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:33:19  Show Profile Send svejk a Private Message
Oki du får lyfta på huven på en Ferrari. Men be om att få lyfta ur motorn och kolla. Näpp blir det.


pryttlar http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=27255
Sugen på att lyssna? Skicka PM
Svejk
Go to Top of Page

masur
Member

159 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:34:22  Show Profile Send masur a Private Message
quote:
På Jormas sida kan jag inte se ett dyft om vad de är gjorda av, på vilket sätt, material etc. och eftersom jag inte kände till märket förräns alldeles nyligen gissar jag att det inte är varumärket man får betala för.

Visst vor det kul att kunna titta under huven som på en Ferrari. Nu är ju kablar en annan marknad med andra förutsättningar. Här är det en lyssning med egna öron som bekräftar om det är en Ferrari liknande upplevelse. Den som lägger ned 500kkr på en anläggning läser säkert regelbundet fackpress som Stereophile. Fackpress som regelbundet testar och informerar kring kablar. Jormas kablar är en nischprodukt för de initierade. Alla behöver inte känna till att det finns kablar som kostar 38kkr. Vad som famgår av en hemsida är då av underodnad betydelse.
Go to Top of Page

D-Man
Member

90 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:34:47  Show Profile Send D-Man a Private Message
AKA:

Kanske lite drygt inlägg av mig, men det är en reaktion från nedanstående tråd där Marcus inte verkar ha mycket att komma med enligt "vissa". Lycka till med att bedriva en verksamhet med den attityden mot konkurrenter.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=25934&whichpage=2
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:55:58  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Här var det pajkastning minsann! Tror jag läser någon
intressant tråd i stället. Hej svejs!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Jax
Member

667 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:03:35  Show Profile  Visit Jax's Homepage Send Jax a Private Message
Pja...

Om en av mina musikälskande vänner kom och frågade om en högtalarkabel för 38000 är bra skulle jag säga till denne att åka till biltema och köpa deras enochenhalvkvadratare.

Man behöver inte läsa länge om "quantum purifiers" för att inse att dess uppfinnare behöver bättra på sina fysikkunskaper.

Men jag säger inte att ni ska låta bli att köpa 38000-kronorskablar, det är era egna beslut.
:)

/Janne

Rörfreak och snål smålänning i blodet.
Go to Top of Page

marbrink
Member

2873 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:06:00  Show Profile Send marbrink a Private Message
quote:
ojoj, varför så upprörda? Ville inte smutskasta dyrare kablar utan jag var bara nyfiken. Så kontakterna på de kablarna kostar 2000? Ja det är ju en förklaring men då börjar man ju fundera på va det kostar att fräsa fyra pyttesmå metallbitar(gafflar)...

Jag vet varför Nike-skor som kostar 15-20 kr att tillverka säljs för 1000kr. Jag förstår inte poängen med ditt exempel. Jag vet inte varför kablarna ovan som kostar Xkr att tillverka säljs för 38000. Det var bara det jag var nyfiken på.

Jag har heller inte sagt att de inte är prisvärda! Anledningen till att jag inte uttalat mig om det är att jag inte har hört dom och inte känner till anledningen till det höga priset.



Pyttesmå metallbitar? jovisst....
Har du kännt på, sett eller testat WBT kontakter???
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:24:45  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Om man nu pratar om kabel och tillverkning och vad de består av och vilka teorier det ligger bakom. Varför ska man förhålla sig skeptisk så fort det kommer någon "ny" tillverkare som tillsynes har prisvärda kablar.
Vad jag förstår måste Jorma också börjat på något sätt att tillverka sina kablar. Har Jorma haft glasklart för sig då han började exakt hur en kabel ska tillverkas, eller sitter han inneboende med facit i hand hur de ska framställas? Att de nu tillsynes säljer bra verkar klart, hur de låter har jag ingen aning om säkert väldigt bra iaf.
Nu har vi två relativt nystartade firmor som vänder sig till oss som letar bra kabel för vettiga pengar och jag ser med optimism hur det ska gå för dem, sugen att prova någon själv är jag. Kanske är det jäkligt bra för sina pengar, kanske är det inte ett dugg bättre än de kablar jag själv lödit ihop för några tior.

Jag har tänkt, vilken jäkla soppa det skulle vara om det förekom närvaro av betydligt fler tillverkare/säljare av Hifi och speciellt high end produkter på detta forum. Då skulle det vara upplagt för gräl mest hela tiden och alla skulle vilja visa hur duktiga de är. Det skulle visseligen vara kul, att på så sätt få veta mer om deras produkter.

En bra men ändå inte bra tråd är detta


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***

Edited by - mangew on 2004/02/21 20:27:26
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:25:33  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
Oj då,
Det har uppstått en del frågor och speciellt priset verkar var det man är ute efter. Eller rättare sagt motivationen till priset.
Jag kommer inte att redovisa varenda krona eller mina inköpspriser, men jag ska försöka motivera varför kablarna kostar som dom gör.
Kontakterna är en del. Men det är inte enbart materialet som motiverar kostanden.
Mina distributörer i världen har aldrig bett mig motivera kostnaden.
Jag säljer 90 % på export och den andelen växer hela tiden.
Distributörerna där jag säljer kablarna idag har inte köpt en enda kabel utan att ha fått dom till låns ett tag och fått lyssna på dom i sina egna anläggningar. Priset är förresten ute i världen en bra bit högre än det pris som står i recensionen. Det är anledningen till att prisuppgifterna som jag från början hade på mina hemsidor inte finns där längre.
Högtalarkabelns pris som står i Fidelity är för ett 3 meterspar.
Ett par sådana kablar kostar i Holland tex. 56000 kr med 19% VAT (moms). Det blir en mellanhand extra med en distributör.
I USA kostar kablarna något liknande och i Taiwan/Hongkong ännu mer pga. höga tullar.
En sådan kabel för 38000 kr har alltså moms pålagt - 7600 kr.
Då är vi nere på 30400. Butikernas marginal ligger på mellan 45 till 50 % på kablar. Räkna av butiksmarginalen så kan vi börja motivera mitt pris.
Material: WBT-kontakter plus WBTcrimpar (Ja, jag crimpar högtalarkablarna) 12 st. för ett Biwire par. Ja, kontakternas pris har redan nämnts. Det finns billigare kontakter, men jag har valt WBT,s av flera skäl. Många apparattillverkare och högtalartillverkare använder WBT-kontakter och då passar WBT,s spadar bäst i deras egna honkontakter. Dom är av mycket hög kvalitet och endast det bästa på marknaden är gott nog om jag inte vill dra ned på kvaliteten.
I ett par biwirekablar ur No.1 serien sitter det 8 st Bybee Quantum Purifiers. Pris 800 kr/st. Ledaren är specialbeställd enligt mina egna specifikationer och den finns alltså inte att köpa färdig ute.
Detta är ett mycket dyrt sätt att starta kabeltillverkning med, men jag hittade ingen ledare som var tillräckligt bra ute på den öppna marknaden. Startavgiften för att den Europeiska specialkabeltillverkaren ens skulle fundera på att tillverka denna ledare var mycket hög. Redan då insåg jag att den Svenska och nordiska marknaden för dessa kablar var för liten för att kunna ta igen denna startkostnad. Innan jag hade kommit så långt att jag hade börjat förhandla med denna specialkabeltillverkare så hade jag lagt allt som jag tidigare hade tjänat in på försäljningen av mina JPCkablar på att köpa in provmaterial från olika tillverkare och även betalat för en del konsulter som är inblandade i framtagandet av kablarna. Startavgiften var av den kalibern att jag lånade upp 100 000 kr på mitt hus för att kunna komma igång.
I priset på kablarna har jag heller inte tagit med den tid som jag har lagt på utvecklingen och testandet av olika typer av prototypkablar som jag tog fram under c:a 1,5 års tid innan jag hittade rätt. Jag har hela tiden arbetat full tid som anställd med en hygglig inkomst, så jag ansåg inte att den tiden skulle tas med som en utgift. Men min arbetsgivare har märkt att jag blev mer och mer slutkörd så jag fick i höstas löfte om att köra 3 dagarsvecka fram till halvårsskiftet i år för att sedan bestämma mig för heltid eller sluta helt. Om jag väljer det sistnämnda så kommer all utvecklingstid att hamna på kabelkostnaden också i framtiden.
Ledaren som jag använder till kablarna är inget som det bara är att terminera. Röret som jag använder till Bybee,sarna är också något som handslipas och poleras för hand för att få till finishen.
Totalt med detta och crimpning av kablarna tar det ca. 16 timmar att sätta ihop ett par biwire högtalarkablar i 2,5 meters längd.
Detta beräknar jag till 300kr/timma. I framtiden kommer jag inte att hinna med detta själv, utan måste leja bort jobbet till ett annat företag och 300 kr/timma är inte för högt beräknat.
När jag första gången satte mig ned framför datorn och räknade ut priset på kablarna med ett Exel kalkylprogram baxnade jag själv. Så jäkla dyrt!!!
Jag lade då min marginal på endast 23 %, vilket betyder att när jag har räknat fram alla kostnader (förutom som jag tidigare nämnde utvecklingskostnaden) så lägger jag på 30% på arbete och materialkostnader. 23% marginal är inte lika med 23% vinst.
Ur marginalen skall tas kostnader för verktyg, marknadsföring, telefonkostnader, resekostnader, bokföring ja allt runtikring.
Jag kalkylerade med att i framtiden öka mina inköp och få bättre inköpspriser vilket stämmer hittills, så i år (det 3,e året som jag kör mitt företag) ska det kanske kunna vändas till vinst och lånen ska kanske kunna betalas tillbaka.
Förra året, det andra gick lite bättre än det första.
Första året minus 50000 i resultat.
Förra året minus 10000 på en omsättning av ca 600 000 kr
(Omsättning = försäljning exklusive moms).

Alltså är det inte enbart materialet som ger en kostnad.
Den stora posten i marknadsföringen är mässor och kostnader runt dom. Nästa mässa i New York (Stereophiles Home Entertainment 2004) kostar vårt rum på ca 25 m2 6000 dollar. Vi är 4 som delar på detta. Flyg, hotell, mässrum, ja det är inte billigt, men om jag inte tar den kostnaden plus det jag har tagit tidigare på internationella mässor (förra året CES i Las Vegas, Frankfurt och Heathrow) så skulle jag aldrig ha kunnat motivera eller kommit i närheten av att ta igen dom kostnader som jag har haft för att ta fram dessa costnoobject kablar.
Den Svenska marknaden är helt enkelt för liten för kablar i den här prisklassen, precis som den är för liten för högtalare som Coltrane.

Jag har försökt att ge en liten bild av vad det kostar och svårigheten att hamna rätt i prisbild, men som jag sagt att den Svenska marknaden betyder en hel del för mig känslomässigt, men inte mycket ekonomiskt. Men det är tack vare den svenska markanden med försäljningen av JPCkablarna som jag har fått ekonomisk möjlighet att ta det stora språnget ut i världen. Ut i världen kommer man aldrig på enbart marknadsföring. Grejerna måste hålla hög klass för att ha en chans ute. Kvaliteten betyder mer i det långa loppet än en aldrig så bra marknadsföringsavdelning. Och den avdelningen har jag inte råd med, så då får jag lita på kvaliteten. Utan den hade jag aldrig vågat ge mig ut i världen.


Edit: rättstavning

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/

Edited by - Jorma on 2004/02/21 22:31:58
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:33:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
Läste förresten en intressant notis på en nättidning(amerikansk) angående en recension av just kabel (inte någon i tråden). Recensenten började beskriva lite av sina erfarenheter av just kabeltillverkning och tillverkare. En iakktagelse har hade var att på stora mässor var det alltid just kabeltillverkarna som hade de vräkigaste flottaste bilarna uppkörda utanför entren och de finaste montrarna. Medan elektronik och högtalar företagen hade mer enkla fordon och uppsyn runt omkring sig.

Varför de var på detta vis kan man ju spekulera i...uuppenbarligen verkar kabelmarknaden vara tillverkarens marknad, synd bara att jag inte vet ett dugg om denna...


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:38:50  Show Profile Send lasselite a Private Message
Sampix: vem har tvingat dig att läsa, å än så länge tycker jag nivån är helt OK. Jag hoppas marcus tittar in oxå.

JAG kommer förmodligen inte köpa någon av kablarna, men JAG är mycket intresserad av hur tillverkarna resonerar och varför de kommer till så olika resultat.

Edited by - lasselite on 2004/02/21 20:41:57
Go to Top of Page

AKA
Trancelover

616 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:48:47  Show Profile Send AKA a Private Message
Intressant inlägg Jorma. Det tackar vi för.
Go to Top of Page

Jorma
Member

3316 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:52:21  Show Profile  Visit Jorma's Homepage Send Jorma a Private Message
mace,
du var väl på Heathrowmässan i september eller har jag tagit fel på person?
Om det var du så har du redan hört mina kablar i anläggningen som spelade i EAR/Yoshinos rum.

Driver företaget Jorma Design AB i Göteborg.
http://www.jormadesign.com/
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/21 :  21:28:57  Show Profile Send MartinH a Private Message
Jag förstår inte att det diskuteras om två så helt olika produkter ??? Vi pratar om två produkter i var sin ände av kvalitets/prisskalan....

Man ska egentligen inte jämföra två så helst olika produkter tycker jag...

Även om båda kan vara bra i sin prisregion.
/Martin
Go to Top of Page

Tony S
Starting Member

39 Posts

Posted - 2004/02/21 :  23:05:45  Show Profile Send Tony S a Private Message
Gääääääääääääääääääääääääääääääääääääsp!

Tofflan
Go to Top of Page

peder47
Member

587 Posts

Posted - 2004/02/21 :  23:16:04  Show Profile Send peder47 a Private Message
Jorma...en STOR eloge..!!

Tack,för att du tog dig tid till detta långa och intressanta inlägg.

Tänk efter nu Hifimedlemmar,innan internetforumen fanns, så fanns ingen möjlighet till sådan här information.

Sedan kan jag ifs ifrågasätta varför en tillverkare ska måsta,känna sig tvingad,att redovisa och försvara sin prisbild.Tyvärr framkallat pga internets frammarsch.
Rätt lustigt att inga distributörer kräver en sådan redovisning,men internetmedlemmar som troligtvis aldrig kommer köpa dessa kablar diskuterar och ifrågasätter dess pris.

Dagens yngre generationer sitter i guldsits vad gäller att få information.

Sedan det ngn skrev om att vissa kör fina bilar...ÄR DET JANTE SOM ÄR UTE OCH GÅR.Som vanligt är det tydligen fult att tjäna pengar i Sverige .
Hoppas du snart kan köpa en RIKTIGT vräkig bil Jorma

Topp-produkter kostar,inom vilket område som helst....As Simply As That...

Peder




Våga vara *openminded*
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/21 :  23:30:00  Show Profile Send matson a Private Message
MartinH: 2 helt olika produkter?? Testa att lyssna utan prislistan i åtanke, det är befriande....



Mvh
Go to Top of Page

hifirocker
Member

1303 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:30:03  Show Profile  Visit hifirocker's Homepage Send hifirocker a Private Message
quote:
Du kanske inte tänker på att vissa visst har lagt ner pengar på akustiken? Och att många kan inte göra mer än vad dom gör p g a frun/sambon som inte skulle gilla att vardagasrummet ser ut som ett rymdskepp i star wars.


Det nämnde jag inte men förutsatte att det INTE var det jag menade när jag skrev att jag påpekade att flera verkar ha lagt en hel del pengar på kablar men knappt inget alls på akustikförbättring.
Jag förstår givetvis att det ena inte utesluter det andra, men däremot är mina erfarenheter att reglerad akustik gör större nytta än kabelbyte (även om kabelbyte kan generera en liten liten förbättring). För att vara helt säker borde man kanske blindtesta kablar mer eftersom placebo troligtvis kan spöka till det för en.

Att sedan frun/sambon inte skulle gilla att vardagsrummet "ser ut som ett rymdskepp i star wars" är en helt annan diskussion som inte har med ljud att göra.
Jag tror faktiskt att man kan göra akustiska ingrepp som kan se estetiskt tilltalande ut också. Det kostar givetvis lite mer men det är det väl värt om är seriös.

Med hopp om förståelse.

Mvh,


Edited by - hifirocker on 2004/02/22 00:30:44
Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:31:29  Show Profile Send MartinH a Private Message
Ja det är två HELT olika produkter.. Och jag hör i alla fall skillnad på kablar !! Och du skulle bara veta hur mycket jag lyssnat på.....
Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/22 :  00:47:15  Show Profile Send dawen a Private Message
Kul att läsa lite ekonomisk redovisning Jorma! Fint att du väljer att visa det!

Dock vet jag en högtalartillverkare som fortfarande inte nått breakeven, och inte kommer göra det förrän han lägger av med firman heller. Om han ens gör det då. Sånt är jag mer imponerad av!

Om det nu var så illa att ledarna inte fanns på marknaden som du behövde för att tillverka din kabel (om jag fattade ditt inlägg rätt, läste lite snabbt), vad var det då för värden som inte dög? Vilken kabelfabrik är det som tillverkar dina ledare, är det en svensk aktör?

Du får gärna PM:a svaret, jag är inne här alldeles för sällan för att hålla koll på var jag förväntar mig svar
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:02:05  Show Profile Send matson a Private Message
MartinH: Vad fint att du verkligen HÖRT skillnad på kablar! Personligen är jag dock helt ointresserad av vad du hört, utan jag menar vad du menar med att det är för skillnad på deras produkter? Båda tillverkar analogt signalkablage som skall transportera en signal så felfritt som möjligt.

Det skulle jag inte kalla för HELT olika produkter!

Här är exempel på 2 produkter som jag upplever vara helt olika:



Mvh
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:06:00  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
peder47: Hmm...ett mindre bra inlägg bland dina annars väldigt bra skulle jag vilja säga, no offense!

För det första tycker jag detta ämne är ett väldigt intressant ämne, förstår inte varför det alltid ska läggas locket på så fort det uppkommer kritiska produkt disskussioner.

Varför skulle en distributör vilja ha en redovisning av kostnaden och förtjänsten av produkterna? De har väl inget eget intresse av detta egentligen, de har sina marginaler att arbeta med och tycker de produkterna är bra tar de in dessa i sitt sortiment. Jag är själv egenföretagare, har egentligen inget intresse av vad produkterna kostar i framställning vid försäljning ut till kund.

Det är ju konsumenternas fulla rätt att spekulera i dessa termer och ifrågasätta värdet av varan. Möjligheterna till detta har i dessa dagar förenklats med internets hjälp, där har du rätt att internet är ovärdelig informationspridare . Sedan finns det inget som helst krav vad jag vet att Jorma eller någon annan tillverkare ska redovisa sina omkostnader och ev. vinster. Känner de sig manade att redovisa gör de detta. Att Jorma till viss del redovisar sina kostnader visar ju att han är seriös och villig att debattera om sina kablar. Att säga att troligen ingen av debattörerna kommer att köpa dessa kablar är ju att i princip nedvärdera 90% av användarna.

Sedan Jantelagen, denna lag som alltid tillropas så fort det pratas om pengar...Hmmm. Jag drog ett exempel från en Amerikansk nättidning, likställer inte därmed alla kabeltillverkare till denna kommentar. Det lustiga är dock att jag vet av många som tjänar pengar, en del på väldigt ärliga sätt, andra på lite mer tvivelaktiga sätt..det är oftast de med tvivelaktiga som tillropar denna lag då det diskuteras pengar.

mangew som faktisk står för allt jag säger och håller mig från allt vad lägerbildning kallas!


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page
Page: of 10 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.69 sekunder. Snitz Forums 2000