HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Val av kondensator
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/21 :  13:12:08  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag håller på att bygga ett ljudkort (kopplingsschema från elektor elektronics -00) och har lite problem med att välja kondensatorer. Det står att det ska vara 1nF5 1% polystyrene/polypropylene 7.5mm pitch, tyvärr så har elfa inga rifa med dom specifikationerna. Dom har däremot 1,5nF kondingar från rifa med 5% tolerans. Ska jag ta sånna endå eller ska jag satsa på någon av dom här med 1%?
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012666.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2012668.htm

Det var någon som skrev i en annan kondensatortråd att icel var riktigt dåliga iaf.

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/21 :  14:04:34  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad gör kondensatorn? Om det ex. är en avkopplingskondensator spelar det ingen roll om det är 5% eller 1%, är det däremot en del av ex. en RC-krets är det exakta värdet av större betydelse.

Själv är jag inte märkestrogen, uppfyller någon av de kondensatorer du länkar till specarna så skulle jag köpt dem. Jag tror att det är mindre skillnad mellan olika tillverkare vad gäller polypropylen än elektrolyter.

Om du nödvändigtvis vill ha Rifa är ju en variant att köpa några stycken 5% och sedan mäta upp dem med LCR meter tills du hittar en med bra värde. Det faktum att det är just 5% kan dock ev. betyda att kvalitén är något sämre än Rifas egna 1%.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:03:10  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Kondingen sitter troligtvis i ett filter. Är filtret brant, då är toleransen viktig. Kan du skaka fram ett schema så går det lättare att bedöma.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:47:23  Show Profile Send UrSv a Private Message
Inte spelar det nån roll om det är 5 eller 10 % för kvalitetens skull. Köp en drös 10 % tex 65-671-68 och mät upp ett par.
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:24:36  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag vill inte posta hela schemat men här är kondensatorerna det handlar om (både C12 och C13). Ic'n är en opamp som sitter på utgången av ljudkortet.
http://www.ehn.nu/micke/bilder/kond.jpg

Jag har tyvärr ingen LCR-meter så jag kan inte mäta upp ett gäng kondingar :(
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/22 :  23:57:28  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Någon som vet vart jag kan hitta sådanna kondensatorer som jag letar efter annat än på elfa föresten?
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000