HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Ytmontering
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:24:54  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag har suttit och lödit lite ytmonterade IC's idag och en av dom var riktigt liten (SOP-28) och jag råkade löda ihop ett par ben på den. Det visade sig vara näst intill omöjligt att få bort lödtennet mellan benen, någon som har ett bra tips?

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/19 :  21:53:15  Show Profile Send f95toli a Private Message
Skalpell brukar fungera, det går att skära genom lödtenn med lite våld.
Det är inte vackert men det brukar fungera, se bara till att skära en bit ned i PCBn så att du är säker på att bryta alla kontakt.
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:01:43  Show Profile Send Lash a Private Message
Funkar itne tenssug eller avlödningsfläta? Har du tryckluft så kanske någon kan blåsa lite medans du värmt upp tennet.
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/02/19 :  22:17:59  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Ett sätt kan vara att helt enkelt dra lödkolven över benen. Den kan hjälpa att hålla kortet vertikalt. Min kollega brukar köra denna brutalmetod med relativt stor framgång.

Blåsa funkar säkert men se till att skydda kortet mot stänk.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:44:15  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Skalpell har jag inte tänkt på, den ska jag testa. Hoppas bara att den går in mellan benen, jag har testat med en nål men den går inte riktigt in mellan benen också fick man endå ingen kraft.

Tennsugen jag har är ALDELES för stor för det där, jag har aldrig sett en så liten som jag skulle behöva. Avlödningsfläta har jag testat men det är svårt att få bort det som sitter mellan benen (men går iaf att få bort det överflödiga tennet med). Jag är iofs väldigt dålig på att använda avlödningsfläta så det kan ju vara därför också.

Blåsa med tryckluft kanske kan fungera, kanske kan testa det imorgon för jag måste ha någon som hjälper till då. Det går aldrig att hålla lödkolven still på ett ben och blåsa sammtidigt (benen är ju mindre än en millimeter breda).

Att dra lödkolven över benen tyckte jag också verkade vara en bra ide men det verkade ha en direkt motsatt effekt, dvs det blev mer tenn mellan benen.
Go to Top of Page

knabsol
Member

164 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:49:53  Show Profile Send knabsol a Private Message
Hm..känner igen det där! För mig har det funkat med att lägga på lite extra tenn och sen använda lödflätan. Eller lägga en kopparkardel från en kabel mellan benen där tennet är och värm så det fastnar och dra bort medan det är smält. Avlödningsfläta tycker jag funkar utmärkt för det mesta.
Lycka till iafl!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:54:19  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message
lödfläta först för att få bort så mycket som möjligt, trycka en skalpell mellan benen och värma tills den sjunker ner mellan, skrapa ev. lite försiktigt brukar funka för mig, men tumregeln är ju naturligtvis att det inte skall kunna hända, 0komma5-lod och lugna andetag så brukar det hela lösa sig.. 8-)

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/19 :  23:59:51  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Jag brukar använda dels avlödningsfläta (en liten tunn en är bäst). Om inte det funkar kan man applicera lite flussmedel och testa igen. En annan metod är som nämnts att dra lödkolven över. Har man adderat lite flussmedel innan fungerar det toppen!

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/20 :  02:07:29  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Som php säger. Lödfläta och flussmedel fixar med mesta... Tro mig jag vet. Gör det några gånger per natt, på jobbet. Hur liten är liten ? Hittade inget data på den på nätet.

Edit: Glömde bort att alla kanske inte har microskåp när de löder.
En förstoringslampa kanske skulle fungera ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"

Edited by - Zalve on 2004/02/20 03:45:27
Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:05:51  Show Profile Send dumbo a Private Message
Oj... Jag är väl kanske yrkesskadad, även om jag inte har cert för lödning och så, men SOP-28 är ju rätt stor ändå. ;-) Det är inte så himla tätt mellan benen iaf.
Som tidigare föreslagits så borde avlödningsfläta funka bra. Lägg den över benen (längs långidan på kretsen) och värm. Rätt utfört så försvinner mer eller mindre allt tenn, även det på pad:arna, så att kretsen mer eller mindre bara trillar bort. Ibland kan det, som sagt, vara lättare om man applicerar lite mer tenn först.

Zalve: http://www.rohm.com/products/shortform/12lsi/4sop/sop/sop28.html
Go to Top of Page

Lash
Member

814 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:17:31  Show Profile Send Lash a Private Message
Hur använder man bäst avlödningsfläta?
Go to Top of Page

php
Member

237 Posts

Posted - 2004/02/20 :  09:36:18  Show Profile  Visit php's Homepage Send php a Private Message
Som dumbo föreslår, lägg den mellan tennet som ska bort och lödkolven och värm tills tennet smälter. Det dras sedan in i den fina lödflätan (kapilärverkan?). Lite mer tenn eller i bland flussmedel på padden/benet innan man använder lödflätan kan vara bra. Ett tips är att ta ett gammal kretkort från någon slaktad pryl och experimentera lite. Då har man inte sönder något i onödan ;)

www.skivatbrod.com
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/20 :  12:32:19  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är ju en jättekrets [=)], bör inte vara några problem att få bort den om du göra om dumbo skriver.
Tryck inte för hårt med spetsen. Värmen gör jobbet.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/20 :  12:33:13  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det är ju en jättekrets [=)], bör inte vara några problem att få bort den om du göra om dumbo skriver.
Tryck inte för hårt med spetsen. Värmen gör jobbet.

Go to Top of Page

dumbo
Member

117 Posts

Posted - 2004/02/20 :  18:53:35  Show Profile Send dumbo a Private Message
Man kanske ska tillägga att man bör ta det lite försiktigt och inte värma på ALLT för mycket åxå. En del kretsar är ju lite känliga för värme åxå... Ha lite kylspray redo i hand nummer 3. ;-) Eller ta det lite lugnt iaf. :-)
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/20 :  20:08:49  Show Profile Send Micke_E a Private Message
Jag missade ett "S" i namnet, det är en SSOP-28 (den är lite mindre än en SOP-28).
Här är ett datablad:
http://www-s.ti.com/sc/psheets/msso002e/msso002e.pdf
Men jag förstår inte hur brett det är mellan benen när jag tittar på den där. 0,65 mellan mitten på två ben iaf. Jag har aldrig lödit något mindre, och min lödpenna har en 1mm spets så helt lätt var det inte :)

Jag har löst det nu, lödfläta var ju faktiskt ett rätt så trevligt verktyg när man väl kom överens med den. Fast jag hade bara 2,5mm fläta hemma och den var på tok för stor, men det gick endå och den sög nästan helt rent mellan benen så kunde man komplettera lite med en skalpell (fast den böjde isär benen för den var lite för bred).

Det är föresten en PCM2702 från texas instruments jag sitter och misshandlar. Ska försöka bygga mig ett ljudkort :)
Go to Top of Page

holmgrenstefan
Member

390 Posts

Posted - 2004/02/20 :  23:29:10  Show Profile Send holmgrenstefan a Private Message
fluss medel på spruta är et du skall ha i framtiden:) mycket sedan drar du bara rakt över benen efteråt rengör du med sprit.Jag har lödit ca 3000 cpus på det här viset lupp är att rekomendera.mvh stefan

[size=1]driver R.A.L
Go to Top of Page

Micke_E
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/21 :  12:43:00  Show Profile Send Micke_E a Private Message
ok, det låter ju smidigt! :)

Ska försöka komma ihåg det om jag ska löda något sådär litet igen någon gång.
Go to Top of Page

Ljudjesus
Member

222 Posts

Posted - 2004/02/22 :  20:54:31  Show Profile Send Ljudjesus a Private Message
Jag sitter på lödcert och har aldrig problem att få bort tenn med lödfläta. som Holmgrenstefan skrev så är fluss på spruta väldigt bra att ha.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.39 sekunder. Snitz Forums 2000