HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Pro-LTS/anti-LTS, what´s the fuss???
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/21 :  19:59:24  Show Profile Send MatsT a Private Message
Om LTS tester är bättre eller sämre än de som publiceras i HiFi-pressen har jag inga synpunkter på, alla tester är välkomna.

Det är möjligt att titeln chefsideolog är ironisk men det kan lätt uppfattas annorlunda och många LTS-medlemmars uppförande tyder på annat. Jag vill inte gräva ned mig i sådana här resonemang och tänker inte göra fler inlägg om den saken även om synpunkter framkommer.

Jag har absolut inget emot Ing. Öhman eller hans synpunkter, de är både välkomna och intressanta. Människor med stor kunskap bidrar alltid med något även då man tycker annorlunda.

Mitt problem med LTS och den "attityd" som omger dem är att det för mig vore helt otänkbart att bli medlem eftersom jag eventuellt skulle kunna bli beskylld för att stödja synpunkter som jag inte vill stödja. Om "attityden" inte förändras tror jag tyvärr framtiden ser mörk ut för LTS, det finns andra forum att vara medlem i (t.ex det här).
Go to Top of Page

matson
formerly known as...

1617 Posts

Posted - 2004/02/21 :  23:43:06  Show Profile Send matson a Private Message
quote:
Mitt problem med LTS och den "attityd" som omger dem är att det för mig vore helt otänkbart att bli medlem eftersom jag eventuellt skulle kunna bli beskylld för att stödja synpunkter som jag inte vill stödja. Om "attityden" inte förändras tror jag tyvärr framtiden ser mörk ut för LTS, det finns andra forum att vara medlem i (t.ex det här).

Att vara medlem innebär i princip bara att man prenumererar på en tidning och får lite rabatter på några skiv och hifiaffärer. Sen kan man ju givetvis aktivt engagera sig i föreningen och det är ju tur att några orkar det, för annars skulle det ju inte bli så mycket.....

Vad man inte får om man går med i LTS är en lång programförklaring om vad man får tycka eller vilka apparater man helst skall använda.

Återigen är var och en expert på sin egen smak.

Att fundera på begreppet återgivning och vad det kan tänkas betyda i ljudsammanhang har väl rätt många gjort och då kommer de allra flesta fram till liknande slutsatser.

Sen att diverse handlare(+bihang) som befolkar detta forum tycker det är helsjukt att någon kan komma och påstå att exempelvis en gammal förstärkare kan vara en bättre återgivare än en nyare och dyrare må väl vara hänt.

Då är det väl också okej att tycka att det är aningens rubbat att betrakta ålder och pris som relevanta ljudparametrar?

Mvh
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:03:28  Show Profile Send brumel a Private Message
Vem upprörs egentligen av LTS? Inte jag iaf. För jag är bara en konsument av hifiprylar. Jag har mina personliga preferenser och retar mig inte på andras preferenser eller på vedertagna fakta. Om någon från LTS kommer och säger: SET förstärkare är usla återgivare, då säger jag: Och??
Blindtest är bra:
Och??
Kablar är ej rimligt prissatta:
Och??

Man måste se vilka det är som har ett ekonomiskt intresse av att förtiga och förminska betydelsen av blindtest billiga kablar etc etc.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page

nin
Semesterfirare

2425 Posts

Posted - 2004/02/22 :  01:09:07  Show Profile Send nin a Private Message
quote:
Vad man inte får om man går med i LTS är en lång programförklaring om vad man får tycka eller vilka apparater man helst skall använda.

Konstigt, det är just det som man tycker sig märka av folk som är med i LTS säger på nätet iaf.
Go to Top of Page

henricsson
Nu Katt-lös...

3234 Posts

Posted - 2004/02/22 :  03:37:18  Show Profile Send henricsson a Private Message
Ljud Tekniska Sällskapet. Varför göra så mycket fuss om det?

Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet

Go to Top of Page

dawen
Member

88 Posts

Posted - 2004/02/22 :  15:10:51  Show Profile Send dawen a Private Message
yalpa skrev: "PS. måste bara tillägga denna citat (http://www.sonicdesign.se/oeint19.html) som är helt otrolig:
bra återgivning betyder inte att det låter bra, utan att signalen, precis som du sa, ändras så lite som möjligt.
hahaha...mest korkade uttalandet någonsin, ever!"

Bra återgivning av signalen handlar om att förmedla signalen så snyggt som möjligt, inget annat. Sen, om det låter bra eller inte, det är en annan sak.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000