Author |
Topic |
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 03:49:13
|
Några snackar här i en del inlägg/trådar (senast i den med rubriken om I. Öhmans högtalare) om nån sorts "anti LTS" resp "LTS are kings"-inställning, typ...
Vad menas? Är LTS något annat än vad namnet säger, en förening för ljudtekniskt intresserade människor? Isåfall hur kan man vara "anti LTS" bara sådär?
Har LTS helt egna idéer om ljud/musik eller vad ska jag tro om dessa polarisera(n)de uttalanden? LTS är vad jag vet en förening, kan man verkligen säga att LTS i sej är företrädare för ett visst, specifierat, ljudideal??? (föreningen har väl fler än en medlem, nog borde lite olika uppfattningar antas existera i föreningen...eller har man hårda krav på vad en medlem ska/får tycka?)
Please ni som "vet" nåt, berätta!!!
-------------------------------------------------------------------
Minns i alla fall en artikel i LTS tidning för en del år sen som jag uppfattade som mkt seriös.Den handlade om varför spikes inte är så himlans rätt, och varför tex SD-fötter eller annat softare material är mer riktigt (generellt om nu inte alltid) att ha under högtalarna för bästa bas/vibrationsavkoppling...är det såna tankar vissa inte kan acceptera möjligen???
Själv har jag squashbollar under mina högtalare, mellan högt. och betongplattorna som står mot golvet, och det är rackarns bra kan jag säga! Likaså står CDn på en halv squashboll per fot (= 4 st) och även denna uppställning ger suverän vibrationsisolation. Ska fixa detta även under min Edison 60 rörhäck, bara jag kan se till att ordna så att apparatens (rikliga!) värme inte blir för mycket för gummimaterialet.Kanske en glasskiva eller dylikt kan vara bra mellan bollarna och apparaten...?
Banka mej gärna på huvet om det behövs, trä tål rätt mycket ;-)
Allvarligt talat är dessa stackars bollar så billiga att vem som önskar kan ta och testa till så låg kostnad att det inte borde avskräcka...om man nu inte skaffar SD-prylarna då...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
Uniper
Member
668 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 04:14:26
|
Lite OT kanske... Om Edisonen värmer upp bollarna för mycket minskar förlusterna i dom, och det blir kanske som att ha förstärkaren på studsbollar istället...
Sen en fråga. Måste man dela bollarna när man har dom under tunga saker, eller funkar det bra med hela bollar också? Jag menar, man vill ju inte att högtalarna rullar iväg.. Funderar på att investera i några stycken och testa, mina högtalare står och leker gungbräda på ett ojämnt golv för närvarande. |
|
|
henricsson
Nu Katt-lös...
3234 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 04:25:54
|
Ett försök,
LTS förespråkar blindtest, dock inte alla medlemmar. Det tycks reta gallfeber på vissa.
Ljudidealet lutar nog mest åt "transperens", d.v.s. så ofärgat det går rent mätmässigt.
Akustikreglering är superviktigt enligt LTS. När man upplevt ljud i ett korrekt akustikreglerat rum så förstår man varför.
Jag är inte medlem men jag försöker svara efter det man läst under åren på div. forum. Some day perhaps..
Dom flesta medlemmarna tycks dock vara mest intresserade av den tekniska karaktären. Många tekniska fysiker är medlemmar t.ex.
Tyvärr finns inte så många kvar här på HF.nu, en del är lite väl envisa och konservativa tycker många. Inklusive mig själv. HiFi ska inte bara vara korrekt, även kul!
Har tyvärr ganska dåligt rykte.
"Banka mej gärna på huvet om det behövs, trä tål rätt mycket ;-)"
Många tycks tycka det är kul att trampa, förnedra, placera samtliga i "pekpinne-vetallt"-fack och dra hela föreningen över en kam. Fruktansvärt trist! |
Ju mer man vet desto mer vet man hur lite man vet
|
|
|
Sanoj
Mannen med bilderna
2475 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 10:48:15
|
" Många tycks tycka det är kul att trampa, förnedra, placera samtliga i "pekpinne-vetallt"-fack och dra hela föreningen över en kam. Fruktansvärt trist! "
Det finns ju rätt mycket fog för att de placeras i det facket.... |
Konsult hos Consulterna |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 11:11:26
|
Skulle tro att det beror på att det är TVÅ (minst) olika skolor. Samma sak som med politik. Folk tycker olika saker och så länge som folk inte accepterar att det finns folk med andra åsikter kommer detta pågå.
That's it!
Respektera varandra i musiken. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
|
|
jonte0
Member
204 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 11:34:05
|
Jag tror att det är "besserwisser" attityden som följer föreningens utalande som man blir lite trött på i längden - lite ödmjukhet brukat generellt skapa respekt.
Att dom sen går omkring i vita docent rockar i tid och otid gör det hela till ett perfekt objekt för mobbing !
Hela grejen med rekkomenderade apparater som är utgångna, chefsideologer, tidningar som aldrig kommer ut är ju trist. Mässan senast är väl en hint om det interna läget i föreningen ...
Jag tror att LTS var en riktigt intressant verksamhet på säg tidigt 80 tal men på sen har det bara gått utför.
Det finns en inte så liten "nerd" aura över det hela snarare en en riktigt seriös verksamhet. Detta beror nog mer på ledningen än medlemmarna generellt tycker jag.
Hoppas att dom kan komma på spår igen.
/j
|
Qui habet aures audiendi audiat |
|
|
peder47
Member
587 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 12:01:01
|
Hej
LTS känns för mig,(obs för mig) som *att nu ska vi tala om hur det verkligen förhåller sig.*
Jag var medlem i början på 80-talet men när den tidigare chefsredaktören för Molt (LTS-tidningen)..jag tror han hette Strange någonting avhyvlades offentligt, då fick det vara nog.
I ett HELT NUMMER efter hans avgång/avsättning så spyddes det galla över hans gärning och person,större lågvattenmärke har jag ALDRIG senare i livet stött på. En del personer som gjorde detta är fortfarande verksamma på ledande befattningar i LTS.
Man läser aldrig eller mkt sällan (obs enligt mig), om någon i LTS som i hisnande/känslosamma ordalag beskriver sin musikupplevelse.Däremot OFTA om hur det EVENTUELLT låter/spelar rent mättekniskt. Jag personligen har ALDRIG stött på någon i verkliga livet som relaterat/relaterar till sitt musiksystem rent mättekniskt.De jag umgås med LYSSNAR,obs har MYCKET stor sk lyssningsbekantskapskrets.
Senaste exempel: NGN (inga namn) inom LTS hade kommit till slutsatsen att LINN´s skivspelare Axis (en billigare produkt som inte tillverkas längre) var/lät mkt bättre än den välkända LP12án.
Hur hade han kommit till den slutsatsen,jo han hade utfört tekniska mätningar på båda.Iom att Axisen tydligen, enl honom mäter bättre på vissa parametrar så är den bättre.
Har full respekt för mätningar MEN,hur svårt är det egentligen att kombinera detta med att starta,lägga på en skiva och även använda öronen och lyssna.....
henricson skrev >..*Ljudidealet lutar nog mest åt "transperens", d.v.s. så ofärgat det går rent mätmässigt.*
En kommentar: På High End 04-Mässan så hade LTS ett rum,äntligen så skulle vi (jag och Lisa) få chans att uppleva detta transparanta och ofärgade ljud. Nu vet jag att de hade problem med en trasig diskant,samt förstärkaren på fredagkväll/lördfm.Men detta var åtgärdat när vi besökte rummet lörd-em.
Vi gjorde ett nytt besök på söndag-em...Men som Lisa sa..*vad är detta,det låter ju mkt,mkt sämre än min dotters gamla 80-tals pioneer*
Jag håller definitivt med,det var nog det sämsta jag upplevt,min nu 13-årige sons musiksystem spelar ljusår bättre än detta.....ursäkta uttrycket,använder ordet skräp .
En liten kommentar: Om man är med på en High end-Mässa och representerar en Ljudteknisk förening, så är väl ett av många syften att visa upp sig,ge ett gott intryck samt FÖRSÖKA värva medlemmar.
Efter att ha hört vad som presenterades rent ljudmässigt i LTS-rummet så läser iaf jag kommentarer som...*Ljudidealet lutar nog mest åt "transperens", d.v.s. så ofärgat det går rent mätmässigt.* men en viss ironi .
Drar givetvis inte alla över en kam,men hur man når ut i offentliga sammanhang har MKT STOR betydelse,speciellt som en del medlemmar/företrädare har liiite "pekpinne-vetalltattityd* i sin argumentering.
Det är i praktiken man bevisar det som sägs i teorin,och här var det platt fall och stolpe ut.
Detta är lite min bild av LTS,givetvis kan jag ändra min inställning men så här har jag uppfattat LTS sedan i början på 80-talet.
Peder
|
Våga vara *openminded* |
Edited by - peder47 on 2004/02/21 12:07:19 |
|
|
Zalve
Nerikes Audiofiler
18938 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 12:25:28
|
Dubbelpost. |
"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd" |
Edited by - Zalve on 2004/02/21 12:37:10 |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 12:30:30
|
Intressant. Var (passiv) medlem ett år för typ 15 år sen mest för att jag var intresserad av tidningen.Men jag såg då inget i stil m. den taskiga behandlingen av Ulf B. Strange; verkar ju bedrövligt om det var så han blev "avtackad"... Den mannens texter i R&T samt "Audio" (hette den så...?) är ju rena fröjden att läsa om man jämför med vissa av dagens HiFi-skribenters alster...
-----------------------
Sen...oavsett om "vita rockar" är lite töntigt...det är ALDRIG OK med mobbning, och om nu LTSare har varit dåliga i det avseendet så är det ju ingen som helst anledning att "vi andra" ska göra likadant.
Besserwisserattityd det är ju alltid jobbigt om den som "vet bättre" inte kan visa ngn ödmjukhet...
|
SACD/DVD-Audio: Pioneer DV-575A / CD: Sony CDP-X3000ES / LP: H/K T60 & Ortofon OM40 > Vincent RIAA > ACURUS Line Pre L10 > slutsteg ACURUS A100 > > Högtalare: 'Projektbygge' "The Pretender", en stativare m Seas Excel 5" & SS 2905/9300 (Vilande: en fn trasig Edison60, samt högt.bygge med Seas Excel 8" (pappkon) & Scanspeak D9300) Nystartat bygge: SEAS 25F-EW bas + Scanspeak D2905/9300 diskant. Sluten låda på 33 liter, vilken skall bli aperiodiskt dämpad. |
|
|
edison
N.A.udiophile
2529 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 12:40:08
|
UNIPER:
Jag har delade bollar under min CD, och hela bollar (3 st) under högtalarna.Nu efter en tid är dom tämligen ihoptryckta men materialets absorbtion tror jag ändå gör sitt jobb...det låter lika bra som när jag satte dit dom och dessutom "missar" grannen under mej det mesta av (o)ljudet, nu precis som från början av "bollandet" ;-)
Jag har satt en i varje hörn framtill samt en i mitten baktill av högtalarsocklarna.Mina högtalare har en hyggligt mkt större del av tyngden framtill.Dels elementens vikt, dels så är baffeln av 3 x 16mm MDF + en björkskiva, medan resten av lådan är "bara" 16mm MDF.
En annan variant skulle kunna vara att skära ut mitten av bollen till en "ring" och använda under mindre högtalare, Cd-spelare eller tex förstärkare med mindre vikt än min Edisons ca 15 kg. Men en uppåtvänd halv boll ger ju möjligheten att luften inne i bollen också gör lite avfjädring...om man ser till att det är tätt undertill, typ om man limmar bollen till ngn sorts rund platta.Det går ju också at fylla tomrummet med ngt skumaktigt så det kan bära lite mer tyngd. Läge för experiment! |
Edited by - edison on 2004/02/21 12:41:28 |
|
|
mangew
Semesterfirare
2297 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 12:42:30
|
Gå in på ett annat forum och säg att du har kablar för fyrsiffriga belopp...det tar ej länge förrän du är idiotförklarad. Och får en massa mättekniska förklaringar varför just dina kablar är värdelösa samt att du för bara någon tia nedlagt på kabel får bättre ljud. Om du har oliktänkande åsikter sedan de idiotförklarat dig och sagt hur det ligger till så går de på helt andra saker och angriper sådant som ej har med din anläggning att göra.
Sedan pratar de om ino och IÖ som om det vore gudar och den enda vägen....
OBS, detta stämmer inte in på alla(en del är faktiskt sakliga), men vissa av framstående LTS:are bär sig åt på detta sätt.
Ska jag bli medlem där? jå, tjena snöar det i helvete?? |
*** Luleå Hockey *** *** Manisk flugfiskare *** *** Driver MW sportfiske ***
|
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 13:04:53
|
Egentligen är det nog inget fel på deras tänkande om man håller med om deras premisser, och står ut med en del företrädares sällsynt jobbiga attityd till andra åsikter än dem de själva har. Däremot tycks det inte gå in för dem att man kanske inte delar deras grundsyn på vad som är viktigast vid musiklyssning och då kan den mobbing som beskrivits ovan utspela sig. Delar man LTS syn på apparater och ljud är det OK, bara man intar en ödmjukare attityd mot dem som har annorlunda värderingar, ty vad de än själva påstår är det ingen vetenskap, utan ett subjektivt kännande vad du tycker ger dig bästa musikupplevelsen Vissa vill mäta och blindtesta i grupp, andra nöjer sig med att lyssna och dra egena alldeles privata slutsatser, inget bör anses bättre eller sämre. Däremot är det alltid fel att dra ett löjets skimmer över dem som tycker annorlunda. |
Bravo |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 13:22:23
|
Det är väl just det som mangew säger som är poängen. Klart som tusan att många blir upprörda när någon säger att man slängt pengarna i sjön (eller i näven på en säljare) och att nya dyra prylar enligt deras sätt att se på saken inte nödvändigtvis är bättre än äldre och billigare. Att placering och akustikreglering ger mer än en kabel för x0 000:- kan ju reta gallfeber på vilken företrädare av kabelmarknaden som helst (att LTS ofta har rätt i det spär väl ytterligare på irritationen). |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 13:39:25
|
Att övriga delar skulle vara obetydliga håller jag inte med om, att akustiken är otroligt viktig för ett bra resultat håller jag definitivt med om. Många ggr. borde folk nog hellre göra något åt lyssningsrummet innan man byter prylar, men, och ett viktigt men, detta konstaterande gör inga andra delar i kedjan viktigare eller oviktigare. |
Bravo |
|
|
Erik Johansson
70-tals OA!!!!!
873 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 14:12:58
|
Ska inte ge mig in i denna diskussion, annat än att kommentera det som henricsson skrev: quote: Ljudidealet lutar nog mest åt "transperens", d.v.s. så ofärgat det går rent mätmässigt.
Visst lutar ljudidealet åt "transparens" men huruvida något är ofärgat eller inte undersöks inte med mätningar utan uteslutande med blinda lyssningstester. Mätningar används i vissa fall efter lyssningstesterna för att försöka få en förklaring till de färgningar man hört i lyssningstestet.
/Erik |
|
|
sampix
100.000-klubben
1808 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 14:48:37
|
quote: Gå in på ett annat forum och säg att du har kablar för fyrsiffriga belopp...det tar ej länge förrän du är idiotförklarad. Och får en massa mättekniska förklaringar varför just dina kablar är värdelösa samt att du för bara någon tia nedlagt på kabel får bättre ljud. Om du har oliktänkande åsikter sedan de idiotförklarat dig och sagt hur det ligger till så går de på helt andra saker och angriper sådant som ej har med din anläggning att göra.
Håller fullständigt med detta uttalande. Det är just detta som gör att jag oftast blir så stött. Det är så tröttsamt att gång på gång, när man ska tala om olika ljudideal, kablar m.m., så får man direkt höra att detta, detta, detta är rätt..och er elektronik är fel "ni kan inte lita på era öron, för de ljuger ändå"..
Om nu denna översittar-mentalitet bara skulle minska lite, så kunde vi säkert se en mer öppen dialog mellan de olika grupperna. Jag skulle gärna lyssna på deras syn på t ex rumsakustik,..men som det är nu så lägger jag bara lock för ögonen/öronen. |
kabelskitsnackare
|
|
|
yalpa
Member
1208 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 15:03:28
|
Besserwisser-attityd och fundamentalism är tragiskt. Har man läst lite historia och håller ögon och öron öppna, inser man att alla sådana grupper/människor går under förr eller senare.
Sen begriper jag inte "förr trodde man att Jorden var platt" och liknande jämförelser, någonting som ibland förekommer i LTS-relaterade trådar. Man måste vara riktigt korkad om man skriver sådär, förr hade folk ingen möjlighet att ta reda på sanningen själva. Som hifi-intresserad, kan man idag lyssna på och bedömma det mesta, det behövs inga profeter som talar om för en vad man ska tycka. Tyvärr så kryllar det av folk som försöker omvända andra, både i butiker och här på nätet, så vakta ryggen eller snarare börsen, för det är mest den som får betala kalaset.
PS. måste bara tillägga denna citat (http://www.sonicdesign.se/oeint19.html) som är helt otrolig: bra återgivning betyder inte att det låter bra, utan att signalen, precis som du sa, ändras så lite som möjligt. hahaha...mest korkade uttalandet någonsin, ever!
|
Edited by - yalpa on 2004/02/21 15:16:47 |
|
|
lasselite
Semesterfirare
138 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 15:34:07
|
"bra återgivning betyder inte att det låter bra, utan att signalen, precis som du sa, ändras så lite som möjligt. hahaha...mest korkade uttalandet någonsin, ever!"
ehhhhh, om det som ska återges låter prutt, är det väl inte så korkat eller? Men visst om man sätter bomull framför diskanterna så kanske råa, skrikiga, distade gitarrer låter snällare och trevligare, men korrekt återgivet är det f*n inte.
"Att tänka efter före är som att torka sig innan man s****t" men vissa uttalanden kanske skulle behöva lite eftertanke.
P.S. Om det uttalandet är det mest korkade du läst, har du inte läst mycket |
Edited by - lasselite on 2004/02/21 15:35:22 |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 15:46:24
|
quote: PS. måste bara tillägga denna citat (http://www.sonicdesign.se/oeint19.html) som är helt otrolig: bra återgivning betyder inte att det låter bra, utan att signalen, precis som du sa, ändras så lite som möjligt. hahaha...mest korkade uttalandet någonsin, ever!
Något/någon är det som är korkat, det är helt klart....
|
Mvh |
|
|
f95toli
Member
4209 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 17:57:22
|
Faktum är att jag håller med om ovanstående citat. Jag tycker inte heller att en bra förstärkare nödvändigtvis LÅTER bra. Det handlar om hur man använder ordet "bra" i det här fallet, jag tror att många i LTS (och jag, även om jag inte är medlem) gärna vill kunna prata om bra i absoluta termer och då väljer man att ha mätningar som referens eftersom det är det enda som inte är rent subjektivt. Om inte annat underlättar det diskussioner om rent tekniska aspekter av hifi att använda ordet så.
Det betyder naturligtvis inte INTE att man absolut ska eftersträva en förstärkare som mäter bra, det är den subjektiva upplevelsen som räknar. Om jag tycker det låter bra spelar det ingen roll om förtärkaren egentligen är urusel och hälften av upplevelsen beror på placebo-effekter, det är jag själv som avgör om jag är nöjd.
|
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 18:02:21
|
LTS bryr sig inte särskilt mycket om hur saker mäter, utan omdömena sker efter lyssning. (Däremot så kan ju en del apparaters problem med återgivningen förklaras av mätningar).
Att friskriva en apparat från felaktigheter utifrån några mätningar skulle ju endast en jubelidiot göra.
Hur många gånger skall detta skrivas? 10 ggr? 1000ggr? |
Mvh |
|
|
Bravo
Member
5320 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 18:03:36
|
I stort är det väl frågan om man anser att mätningarna eller hörseln som skall vara mest vägledande, därav de minst två uppfattningar som finnes. |
Bravo |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 18:07:48
|
Ja, inte helt oväntat så räckte det inte med att skriva det en gång....
Provar igen:
LTS bryr sig inte särskilt mycket om hur saker mäter, utan omdömena sker efter lyssning. (Däremot så kan ju en del apparaters problem med återgivningen förklaras av mätningar).
|
Mvh |
|
|
MatsT
100.000-klubben
2457 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 18:18:18
|
Det jag stör mig på vad gäller LTS är att de överhuvudtaget har ståndpunkter, det borde väl snarare vara en förening för intresserade som fritt får lufta ideer och åsikter (ung. som HiFiForum). När det finns en person som kallar sig själv chefsideolog har man öppnat dörren för angrepp utifrån, de många angreppen är därmed förståeliga om än inte försvarbara.
|
|
|
nin
Semesterfirare
2425 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 18:54:46
|
edison, Din rörstärkare skulle inte vara godkänd musikförmedlare enligt LTS synsett.
Sedan, flera har sagt bra saker här men det som jag tycker verkar roligast är att av dom ca 1000 medlemarna så är det ett ytterst få som verkligen kör enligt LTS egna åsikter. Många verkar ha rörförstärkare eller andra "sk färgade apparater". Tror att LTS kommer bara minska i kraft, IMO. Har inget emot deras synsett men har en hel del emot att vissa av dom inte kan acceptera andra personerna synsett och infallsvinkel till hifi. |
|
|
matson
formerly known as...
1617 Posts |
Posted - 2004/02/21 : 19:12:37
|
quote: Det jag stör mig på vad gäller LTS är att de överhuvudtaget har ståndpunkter, det borde väl snarare vara en förening för intresserade som fritt får lufta ideer och åsikter (ung. som HiFiForum). När det finns en person som kallar sig själv chefsideolog har man öppnat dörren för angrepp utifrån, de många angreppen är därmed förståeliga om än inte försvarbara.
Föreningen har väl kommit fram till att om det överhuvudtaget skall vara någon idé med att testa olika produkter, så behöver man införa någon slags logik alltså. Då har man valt att apparater kännetecknas främst av sina brister(läs påverkan på signalen).
Först nu får ju testerna något allmänt värde, till skillnad mot vad som står i alla "vanliga" hifitidningar.
Att väga eventuella brister/färgningar mot varandra klarar ju människor bäst på egen hand då alla är experter på sin egen smak(här ligger ju också svaret på frågan varför inte alla medlemmar har samma system).
Ang. chefsideolog så kan ju ironi ibland vara svår att förstå i skrift....föreställ dig att det är skrivet lite "tunga-i-kind"....
|
Mvh |
|
|
Topic |
|