HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Råd sökes - trånga kabel kontakter
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

erajmbn
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:18:21  Show Profile Send erajmbn a Private Message
Söker desperat råd angående trånga kabelkontakter. Jag har förbrilt försökt pressa på mina nya kablar på förstärkare och CD men de vill sig inte. Har sett lita andra recensioner och tips angående trånga kabel kontakter men inte hur folk löst problematiken. Har försökt med milt våld men vet inte om detta är bra och om det finns en smidigare lösning.

Svar mottages tacksamt

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:30:28  Show Profile Send f95toli a Private Message
Det råkar inte vara chuck-kontakter som måste skurvas upp innan man kan sätta dit dem?
Go to Top of Page

erajmbn
Starting Member

18 Posts

Posted - 2004/02/21 :  20:58:51  Show Profile Send erajmbn a Private Message
Ja det råkar vara sådana. Dock är det svårt att skruva upp dem och sedan skruva fast dem när man fäst kablarna i RCA uttagen. De vill antingen inte gå att skruva på eller så ramlar de av när man fått dem påskruvade. Det funkar dock om man inte har skärmen på. Då sitter den tight på hylsorna och frågan är om detta är OK ur ett ljudperspektiv och att detta inte förstör kabeln.
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:11:54  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Det kan vara svårt att skruva fast sådana kablar när det är trångt mellan RCA uttagen. En anledning till att jag inte är så förtjust i låsbara kontakter.
Det går lättare om man först skruvar i den nedre kontakten och därefter sticker i den övre och skruvar fast. Man kan behöva bända isär dem en aning men det gäller att vara försikig så att man inte skadar uttagen.
Det kan vara lämpligt att förbereda den sista kabeln så att den är lagom utskruvad så man inte behöver skruva så många varv efter att man stuckin in den och det är trångt.

Go to Top of Page

MartinH
Audiotrade

3778 Posts

Posted - 2004/02/22 :  13:26:42  Show Profile Send MartinH a Private Message
Det man oxå ska vara försiktig med är att kontaktskalen inte rör vid varandra, då kommer man få ett inte så trevligt brum i anläggningen..Detta kan dock avhjälpas med en liten pappesbit mellan kontakterna...

Vad är det för kontakter som sitter på kablarna ???
Go to Top of Page

Anders47
Member

1060 Posts

Posted - 2004/02/22 :  14:36:09  Show Profile Send Anders47 a Private Message
Mina kontakter rör mot varandra men jag har inte en tillstymmelse till brum. Tvivlar dock inte på att sånt kan hända och papperstipset är bra att ha i bakhuvudet om man hamnar inför problemet någon gång.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000