HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 Nåt att bita i (bilder)(Amati)
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/22 :  21:32:34  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
MagArne; Jupp de är dessa som skall bli gjorda

Anti-mono; Visst är Eve II sjysta men de har inte Amatins former...

mangew; Hmm tja om du kör nya element så borde ligga på 1200*2 för diskanterna+ 1600*2 för mellanregistern samt 2600*2 för basarna så ca 10800kr. Sen räknar jag med att lådan kommer gå loss på 1-2kkr (görs i ek). Filter hmm svårt att säga men räkna en tusing stycket så totalt kanske det ligger på ca 16800kkr och massor med arbetstimmar

Har haft svårt med Solid den krashar när jag rendrerar men nån lite bild har jag sen innan

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

mangew
Semesterfirare

2297 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:22:24  Show Profile  Visit mangew's Homepage Send mangew a Private Message
audio_nicke: Jag hoppas du dokumenterar detta väl, och sedan om sluresultatet blir lika bra som det troligen blir så kanske man kan få ta del av dina anteckningar...kanske då blir mitt sista bygge, sedan kan man sitta nöjd i så fall


*** Luleå Hockey ***
*** Manisk flugfiskare ***
*** Driver MW sportfiske ***
Go to Top of Page

molsson
Member

1646 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:23:32  Show Profile Send molsson a Private Message
Wow. Kan man få provlyssna när den är klar? Snälla?

No hay banda!!
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/22 :  22:40:17  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
mangew; Visst kommer jag att ha kameran i högsta hugg för att dokumentera Det första steget är just nu att fixa till ett par test lådor däe jag kan mäta och tweaka in allt, sen kommer jag påbörja lådorna, man vill ju förvissa sig om att det kommer låta SÅ bra att det är lönt att lägga ner mycket tid på lådans finnish.

molsson; Hmm test lådorna kommer nog spelas på nåt möta i Halmstad skulle jag tro sen får vi se vad som händer

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

big-olle
Member

198 Posts

Posted - 2004/02/23 :  12:01:38  Show Profile Send big-olle a Private Message
Det här verkar ju fantastilastiskt .

Verkligen ett av mina drömprojekt.
Ett par frågor Audio Nicke.

Är du snickare, eller hur ska du gå tillväga med träarbetet?

Varför valde du 8545K? (Inte för att den är dålig, jag har den själv i min DIY hgt) Varför inte 8545 som sägs vara bättre i mellanregistret. Varför inte Scanspeaks revelator 7:or istället.

Lycka till med bygget och snälla.... håll oss uppdaterade med bilder och funderingar.

BAT out of hell (and then back again).
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/23 :  22:58:27  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
big-olle; Nope jag är inte snickare men jag är envis av själve. Elementvalet hmm tja de har slumpat sig så att jag hittat bra priser på dessa element och kvarianten verka vara ok den med. 9900an är känd för att vara kinkig att få bra så om jag nu skulle villja byta upp mig så blir det nog hellre 9700an som kommer att ta plats i konstruktionen. Men Jag tycker att 9300an mäter "snyggare" och det jag har hört av de jag har låter det underbart med rätt filter, plus att de kan gå långt ner i frekvens typ 1800-2000 verkar vara bra.

Har i dag köpt mdf till test lådan så jag får snart se vad elementen presterar.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2004/02/24 :  01:55:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Blir det lika bra ljud som i original-Amati så ber jag att få gratulera.
Jag har hört dom hemma hos Timbre, det är härliga högtalare.
Mycket jobb blir det säkert, särskilt om du vill matcha finishen...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2004/02/24 01:56:14
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/02/24 :  16:08:31  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej
Jag är också inne på att bygga ett par Sonus Faber men har tänkt mig ett par Cremona. Med följande ellement:
XT25TG30-04 som diskant
15M/4531K00 som mellan
18W/8531G00 som woofer
Jag undrar bara om någon har ideer om hur insidan på loddårna ser ut?
och längd på bas-reflex conen?
Så tänkte jag bara lägga till några länkar till

http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=3729&PN=1

http://www.diyaudio.com/forums/showthread.php?s=ec0829c9c6d32b8f54629614db887a37&threadid=14077&highlight=

Hälsningar
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/02/24 :  17:02:52  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Skall de tinte vara dubbla basar ?!

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/24 :  18:12:41  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
christopher; Kul kul funderade ett tag på detta projekt men kom fram till att Amatin är sååå mycket fetare och inte så mycket dyrare att "klona". När det gäller innanmätet så kan jag bara gissa när det gäller cremonan, att par bra ledtrådar ger dock fabrikslänken av Amatin (finns i tråden) och jag håller med Zalve de finns två basar i orginalet.

Bernt Jansson; Jag hoppas på att testlådorna har filter och spelar till träffen i mars

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/02/24 :  20:07:51  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej,
Det kommer att bli dubbla bassar, glömde bara att skriva det.
Jag vet inte om jag kommer bygga i trä/plywood eller MDF med faner.
Riktigt trä skulle vara bra men inte så lätt om det inte har torkat rätt och inte så lätt att få tag i...
Jag kommer börja med att bygga ett par Cremona auditor, det är på g, har gört top och botten platterna.
Skikkar bilder när jag kan.
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/25 :  14:56:09  Show Profile Send IOS a Private Message
Christopher: jag har också funderat lite på att bygga ett par Cremona Auditor (på grund av design/finnish och att jag vill ha stativare, har inte haft tillfälle att lyssna på dom än vilket också måste göras).

Vet du vilka element och filter specifikationer det är som gäller för denna högtalare (Auditor).

Audio Nicke: hoppas det är ok att jag nyttjar din tråd för mina frågor om Cremona Auditor




Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/25 :  16:36:15  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
IOS ; Det är helt ok.

jag har lite länkar till er med cremonorna
Auditor klonen heter sa2k och en golvare 2värgare som heter bullet.
http://audioclone.free.fr/scanspeak.html
Jag har en bild när de tillverkar Cremonan som jag kan lägga ut om ni vill, så kan ni kolla stag och propotioner...

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/25 :  16:50:52  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Är det samma tvärsnitt på Amatin, Cremona och Cremona Auditor? Uppifrån sett och vilka dimensioner har detta? (Har tänkt kopiera lådan (Auditor) och köra med andra element...)

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/25 :  17:08:40  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Lucifer; Både ja och nej, det är samma form men inte samma storlek, "lutformen".

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/25 :  18:22:22  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Har också suttit och lekt med tanken på att klona Cremona Auditor (trots att jag har HFLS-1 stående hemma, blev nog lite biten av detta med högtalarbyggande).
Är det någon som har exakta mått på Cremona Auditor, kanske till och med har en stående hemma som Ni kan mäta på?
Sa2k är inte en klon av Auditor, den har fel diskant (ska vara vifa xt25 tror jag, eller någon variant av scans peaks ringradiator) och möjligen även fel bas (jag har för mig att jag har läst att det är 15w8530 i auditor). Krell Lat-2 klonen på samma sida (http://audioclone.free.fr/clone%20KRELL.gif) torde vara mer lik auditor!?

Edited by - Lasse Å on 2004/02/25 18:24:22
Go to Top of Page

IOS
Starting Member

24 Posts

Posted - 2004/02/25 :  19:53:01  Show Profile Send IOS a Private Message
Jag hittade följande mått på Cremona Auditor i en amerikansk HiFi-tidning (HxBxD) 13.75"x7.625"x17.875" vilket skulle betyda 454mm X 194mm X 349.25mm. 194mm är då på bredaste stället. Skulle dock vara intressant med flera mått tex. front baffeln och radier mm.

Någon som har spec på element och delningsfilter?

"Jag har en bild när de tillverkar Cremonan som jag kan lägga ut om ni vill, så kan ni kolla stag och propotioner..."

Skulle vara intressant att titta på, lägg UPP

Edited by - IOS on 2004/02/25 19:57:14
Go to Top of Page

Lasse Å
Member

118 Posts

Posted - 2004/02/25 :  20:11:34  Show Profile Send Lasse Å a Private Message
Måtten är 35x19x32 (HBD), jag skulle dock vilja ha lite mer exakta mått, t.ex. hur mycket baffeln "sticker ut", gärna en bild tagen rakt uppifrån för att få korrekt "lutform", samt en bild rakt från sidan för att se hur den svarta delen är formad (jag har hittat en hel del andra bilder, men ingen rakt uppifrån tyvärr).

"Någon som har spec på element och delningsfilter?"
SF använder modifierade versioner av elementen från vifa och SS, plus att de gjuter in delningsfiltren i någon form av plast (i alla fall i amatin http://www.hifi-notes.com/sonusfaberamatifabrikage-nl.htm), så en exakt klon är nog inte möjlig!

Edited by - Lasse Å on 2004/02/25 20:20:14
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:08:17  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
Angående formen så måste det går att få fram proportionerna alla fall, eller är "lutformen" helt assymterisk i den böjda delen?

Hittade denna länk i en gammal tråd

http://www.soton.ac.uk/~apm3/diyaudio/Amaticlones.html

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225

Edited by - Magils on 2004/02/25 22:19:36
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:30:48  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Zalve:
Lät INTE behövas i denna konstruktion! Vi vet ju inte riktigt var Italienarna har, men har dom dubbla sånna element som AN har, ja då blir det banne i mig en hel del bas (om man inte ger mellanregistret anabola).

Scan Speak har ju ett mellanregister som verkar ha tagit liiiiite preparat. Ett mellanregister med bra känslighet (fast som inte når ner djupt i bas).


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:34:33  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Lasse Å; Du har helt rätt, men exakt bestyckning kan man inte få tag på då Scanspeak modifierar alla SFs ellement med en extra magnet.
Man kan ju därimot försöka få dem så lika som det bara går och de stämmer att det nog sitter ett modifierat Xt element i orginalet. Dock är nog 9700elementet överlägset detta och för att underlätta lite så kan man ju gå på nåt som nån annan har gjort.
Du har helt rätt i att klon krell verkar närmare i bestyckningen.

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/25 :  22:40:53  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Om ni är intresserade så kan jag dela med mig av den form som jag kommer att använda... Den är framtagen genom mäta och aproximera så den bör vara relativt rätt

/N

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page

Magils
Member

7061 Posts

Posted - 2004/02/25 :  23:47:38  Show Profile  Visit Magils's Homepage Send Magils a Private Message
A-N: Alltid intressant med förslag.

Har själv funderat på en form där den välvda ytan är en cirkelsektor. Avstånd mellan baffel och bakstycke är X, baffelbredd är 0,75X och bakstycke är 0,5X. Dessutom är radien på cirkelsektorn som sammanbinder baffel och bakstycke också X. Jag tror dock att SF's "luta" är mer spetsig.

/MI

- Det finns inget problem som är större än lösningen..

- Hemma hos...http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=54225
Go to Top of Page

christopher
Member

561 Posts

Posted - 2004/02/26 :  08:49:26  Show Profile Send christopher a Private Message
Hej,
AudioNick det skulle vara kull att se dom måtten du har. Jag har uttgått från bilder och Cremona brochur och CAD i ProE. Lägger utt bilder senare idag om ni vill. Måtten jag har för nuvarande är på Cremona samt Cremona Auditor.
Det skulle vara kull att se bilden på när dom bygger Cremona.
Tack
Christopher

An idea which isn't considered to be dangerous is not worst being call an idea
Go to Top of Page

Audio Nicke
Member

306 Posts

Posted - 2004/02/26 :  17:48:59  Show Profile Send Audio Nicke a Private Message
Ok en snabb bild innan jag åker för att spela innebandy


/Niclas

Stavar som en kratta bara så ni vet;-))
/Nicke
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.67 sekunder. Snitz Forums 2000