HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Teknik och DIY
 lödtenn?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:23:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Var i sverige köper man silverlod, lödtenn med så hög silverhalt som möjligt?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Babar
Member

177 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:47:17  Show Profile Send Babar a Private Message
Jag vill också ha svar på detta...hittade en variant i Clas Ohlsson-katalogen som har 97%tenn & 3% silver. Är den sammansättningen bra för lödning av signalkablar/högtalarkablar? Ska det vara högre silverhalt?
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/01 :  23:51:25  Show Profile Send f95toli a Private Message
Vad ska du löda? Och hur?
"Så hög som möjligt" torde innebära någonsånär rent silver vilket du borde kunna köpa hos en guldsmed (jag har för mig att de har tråd för lödning), naturligtvis behöver du rätt verktyg.

Tänk på att kvalitén på en lödning i förta hand inte avgöra av vilket lod man använder utan hur bra kontakt man får med ytorna, att använda hög silverhalt när det inte behövs gör resultatet sämre än om man använt vanligt lödtenn.

Den enda gång jag använder lod med hög silverhalt (tror det är köpt från Elfa) är när jag löder mikrovågskontakter som ska klara över 24 GHz, då är det motiverat men det är extremt svårt att få till lödningarna och de blir lätt mekaniskt sköra, det är inte alls ovanligt att man får löda om dem ibland.

Jag är rätt säker på att frågan kommit upp tidigare, prova att söka.
Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:19:32  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
Så du menar att vanligt lödtenn går lika bra/bättre, har jag förstått dig rätt då?

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/

Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:34:00  Show Profile Send f95toli a Private Message
I 99% av fallen ja.
Om man inte har rätt utrustning (=riktig lödstation), är skicklig på att löda och löder "rätt" material så ger vanligt lödtenn bättre resultat.
Kvalitén på flussmedlet du använder kommar antagligen spela större roll för resultatet för en vanlig kontakt.


Go to Top of Page

mayday
350.000-klubben

8338 Posts

Posted - 2004/03/02 :  00:39:47  Show Profile  Visit mayday's Homepage Send mayday a Private Message
ok, tack för tipset!
Jag är nämligen knappast någon expert på lödning.
Är det inte flussmedel i lödtennet nuförtiden???

DIY:are som håller på att dras ned i rör-träsket
Mayday DIY Blogg
http://maydaydiy.wordpress.com/


Edited by - mayday on 2004/03/02 00:40:49
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:16:35  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
Det brukar vaar flussmedle i lödtennet, men
extra flussmedel är ett STORT plus när man löder. Det flyter ut mycket mättre och ger inte så många lödkulor heller.

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:19:01  Show Profile  Visit peranders's Homepage
Extra fluss, nej knappast på elektronik. Det som finns i lodet är fullt tillräckligt. Jag får aldrig några lödklulor med vanligt 60/40 tenn.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page

Zalve
Nerikes Audiofiler

18938 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:25:34  Show Profile  Visit Zalve's Homepage Send Zalve a Private Message
P-A: Använder du microskåp ?

"Vänner är de där ovanliga människorna som frågar dig hur det är och sen väntar på svaret. / Okänd"
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:41:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om man löder kretskort så behövs oftast inte extra fluss (om man inte löder små detaljer och inte kan komma åt med extra lod utan använder det tenn som finns på spetsen), men när man löder stora ytor och kablar (ex. RCA-kontakter) och liknande så tycker jag att fluss gör livet betydligt lättare.

Man ska dock se till att tvätta rent efteråt med ex. isopropanol.
Go to Top of Page

Guru
Member

2775 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:47:18  Show Profile Send Guru a Private Message
Svalander har väl också med silver, tror det är WBT.
Go to Top of Page

epkpeng
400.000-klubben

4228 Posts

Posted - 2004/03/02 :  10:55:41  Show Profile  Visit epkpeng's Homepage Send epkpeng a Private Message
Som så ofta är det viktigast att man har rätt förutsättningar för det man skall göra. Det lötten man nu avser använda - se till att ha rätt temperatur på lödkolven, se till att den är ren (fuktig "svamp") och testlöd lite om du inte äv van.

Själv har jag numera dessutom skyddsglasögon när jag löder. Det kan ända såväl den sämsta som den bästa att två kablar sitter i spänn och när man löder loss dessa kan det skvätta flytande lödtenn. Ajjaajjjajajjj....


Vänligen
// Pär Engelholm
// Driver och äger Engelholm Audio
Go to Top of Page

UrSv
Member

2786 Posts

Posted - 2004/03/02 :  11:21:00  Show Profile Send UrSv a Private Message
Om man bara vill ha silverlod och inte betala för audiofiltillägget så duger Elfa. Jag använder:

http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2019050.htm
http://www.elfa.se/elfa/produkter/se/2016190.htm


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000