HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 WiFi och flerkanalsHiFi
 DTS
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:32:02  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Hejsan nu skriver jag här igen =) fråga man inte så får man ju inget veta !
alltså min förstärkare är ju DTS kompatibel men satt o leta effter lite nya filmer och fans ju en massa fler olika DTS format kan jag spela dom oxå då eller får jag köra vanligt tråkigt dolby 5.1 ?

Kero
Member

431 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:50:16  Show Profile Send Kero a Private Message
Vanligt DTS 5.1 är grymt bra !

Kollade "Pirates Of the Carribean" för några dagar sen och körde dens DTS spår, det var kanske det bästa 5.1 spår jag hört !
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:50:23  Show Profile Send f95toli a Private Message
Flera olika?
Visserligen finns det DTS ES som är ett 6.1 format, men de filmer som har det (vilket inte är så många ännu) har alla också vanliga 5.1 DTS spår inlagda.
Vilka fler DTS-format har du sett?

edit:stavning,,,

Edited by - f95toli on 2004/02/18 23:58:19
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/19 :  02:24:58  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
ja det kanske bara va DTS och DTS ES ja va bra att det är båda då för DTS måste man ju ha i villket fall =) redig stor skillnad på vanlig 5.1 och DTS.

okej har inte haft råd att köpa pirates of the carabean änu men annars är den grymmt bra ! finns det mer för filmer med grymt ljud i ?
Go to Top of Page

weezer
Member

568 Posts

Posted - 2004/02/19 :  08:16:43  Show Profile Send weezer a Private Message
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=23087&SearchTerms=filmer

Kolla i den...
Go to Top of Page

Frasseman
Member

279 Posts

Posted - 2004/02/19 :  10:30:20  Show Profile Send Frasseman a Private Message
Richard Hughes: Det finns ett flertal varianter av DTS.

Du kanske tänker på DTS 96/24, enligt DTS "near lossless" compression = nästan DVD-Audio fast med möjligheten att visa film samtidigt. Exempel på DTS 96/24 skivor: Queen Greatest Video Hits Vol. 1 & 2, Queen A Night At The Opera.

Sedan finns ju DTS 6.1 i både äkta 6.1 (DTS-ES 6.1 Discrete) och fejkad 6.1 (DTS-ES 6.1 Matrix)

http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/DTS-ES%20Overview.pdf

På de flesta nyare förstärkare finns det ett DTS surroundläge för film eller musik. DTS NEO heter det och motsvarar ungefär Dolby Prologic II (ix?), fast på DTS eget sätt.

DTS 96/24 är fortfarande mycket ovanligt på både förstärkare och mjukvara.

DTS-ES är däremot mycket vanligt på förstärkare eller försteg för 6-7.1 setup, däremot finns det inte någon extrem mängd av mjukvara ännu (iallafall inte i Europa )

Min anläggning
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/19 :  14:05:29  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Okej !

ja min är bara kompatibel med vanliga DTS och den är ju bara 6 veckor gammal ! jaja bara vanliga DTS inte försvinner iomed DTS 6.1 och ES finns även Descret och DTS matrix !
Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:15:44  Show Profile Send huzze a Private Message
quote:
jaja bara vanliga DTS inte försvinner iomed DTS 6.1


När en 6.1 (dts ES) spelas i en vanlig förstärkare så kodas den av som vanlig 5.1 (den 6:e kanalen spelas upp av bakkanalerna)
Det är först när en 6.1 förstärkare kopplas in som den kan hitta den 6:e kanalen och koda av den till bakre center.
dts är kompatibelt både framåt och bakåt, så det finns ingen anledning till oro


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/19 :  15:36:56  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
ahh ! det var ju gott ! =)
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/02/20 :  15:36:31  Show Profile Send Andreas A a Private Message
nu när ni ändå pratar om DTS så undrar ja om det är stor skillnad mellan DTS och Dolby Digital formatet? mitt ljud blir väldigt konstigt när ja spelar upp Dolby Digital mot DTS, ngn aning om varför?
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2004/02/20 :  16:19:39  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message
Ja det är stoor skillnad i ljudet tycker DTS ger mer exakt ljud hittade lite info om det här
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/history,whitepapers,downloads.pdf
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/whitepaper.pdf
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/dtsposition.pdf
http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/dolbyrvu.pdf

MvH Richard Hughes

Edited by - Richard Hughes on 2004/02/20 16:21:25
Go to Top of Page

mikaels
Member

160 Posts

Posted - 2004/02/21 :  11:35:35  Show Profile Send mikaels a Private Message
Kanske inte så förvånande att dts själva tycker att deras system är överlägset konkurrenternas, eller ;)?

- "Do you indulge in any form of worship?"
- "Life. I love life, very much indeed.
David Bowie interviewed by Russell Harty, 1973

Go to Top of Page

huzze
RödaTråden-vinnare, 200.000 klubben

10180 Posts

Posted - 2004/02/21 :  16:44:06  Show Profile Send huzze a Private Message
dts är ju mindre komprimerat - och det hörs framförallt i DYNAMIKEN och smådetaljerna


Huzzes musikanläggningar

Bildreportage: Surround från 90-talet AÖ hos Intelligent Sound Sheraton 2010 AÖ hos huzze Rum hos Audio Concept

Edited by - huzze on 2004/02/21 16:44:37
Go to Top of Page

whiskyman
Member

3896 Posts

Posted - 2004/02/22 :  12:04:48  Show Profile Send whiskyman a Private Message
Som sagt båda formaten är komprimerade, men DTS är om jag inte tar fel, är inte helt säker på siffrorna,komprimerat till en tredje del medans Dolby Digital är komprimerat till en sjunde del.Där av den märkbarar skillnaden mellan formaten.

Det här kräver dock att båda är lika bra mixade för att skillnaden skall bli riktigt tydlig. T.ex på Gladiator som redan från början har ett mycket bra Dolby Digital-spår så är skillnaden väldigt stor. Det här är även fallet med Sagan om Ringen Extended Version.

För trots att Dolby Digital-spåren på dessa filmer är bra så kan de inte nå upp till den dynamik som DTS-spåren har. MvhKristofer
Go to Top of Page

qsecofr
Member

615 Posts

Posted - 2004/02/22 :  17:47:56  Show Profile Send qsecofr a Private Message
Alla DTS format är kompatibla med orginal dts 48/24.

DTS 96/24 är enligt mig den kommande vinnaren i Multiformatskriget inklusive SACD och DVD-A.
Go to Top of Page

Andreas A
Member

407 Posts

Posted - 2004/02/26 :  10:21:21  Show Profile Send Andreas A a Private Message
Aha då var det inte bara jag som hörde som en kratta
Go to Top of Page

crion
Member

503 Posts

Posted - 2004/02/26 :  11:11:09  Show Profile Send crion a Private Message
På THX DVD demo skivan och jungle demot är det välidigt uppenbart att DD låter mer skrikigt i diskanten och DTS har bättre fidelity helt enkelt.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2004/03/05 :  22:21:30  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message
En fråga bara (inget påhopp), men förekommer dessa sidospår av DTS som 6.1 etc... och DD EX med upp till 8 kanaler eller vad som nu gäller enligt senaste trend på biografer och är de godkända av dolby respektive DTS eller är de framtagna av hem-audio tillverkare ?

som sagt en fråga, inget påhopp eller kritik

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/03/05 :  23:00:27  Show Profile Send f95toli a Private Message
Alla format som har DTS/DD loggan är "riktiga" format som utvecklats av respektive företag, alla som vill använda något av formaten måste betala licenspengar till dem (vilket är en anledning till varför det inte finns några fria programvaror för att mixa ex DTS).

Jag tror inte biografter använder något av formaten utan använder andra format (som väl i vissa fall kan ha mer än 7 kanaler?), dock tror jag ex. Dolby har en division som sysslar med biografljud så deras logga kan väl dyka upp där också.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/06 :  00:53:13  Show Profile
Får tipsa om några intressanta trådar
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=48329
http://www.prisjakt.nu/forum/index.php?showtopic=55964

Läs inläggen av Perra1, ville inte kopiera hans inlägg så jag länkar till hela diskussionen istället.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/06 :  19:17:48  Show Profile Send gcs a Private Message
Jag har varit på ett 5.1 seminarium i veckan som Genelec och DK Audio hade. Där sa killen från Genelec att den 6:e kanalen i 6.1 är en sammanslagning av de två surroundkanalerna i 5.1...det betyder i praktiken att DTS 6.1 egentligen är lite fusk med eftersom man skulle kunna ordna en mono kanal själv om man vill. I 7.1 så fasvrider man surraoundkanalerna och skickar dom genom en matrix. Det här skulle man nog aldrig göra om det handlade om ren musik och inte filmljud. DK Audio som också var där visade sitt instrument för loudness kontroll som arbetar inom spannet 72-92dBA. Man räknar med att det är den ljudnivån som gäller för de flesta när man tittar på film. Killen från DK berättar en annan intressant sak och det gällde mastring av skivor. I USA till skillnad mot europa är det tydligen vanligt att mastrings-teknikern får göra om jobbet om kunden inte anser att ljudnivån är tillräckligt hög. Det är alltså inte teknikern det är fel på utan det är kunden som alltid har rätt. Kolla exv. Santana´s Shaman den är totalt sönderkörd och det kan man se på en Goniometer. Ljudet ska se ut som en rundboll men den ser ut som en romb. En goniometer är ganska så avslöjande eftersom man där kan se om t.ex en kompressor har jobbar lite för hårt.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/06 :  20:40:15  Show Profile
Lite funderingar gcs
det 6.1 formatet du pratar om nu är ju dts-es matrix, finns ju också dts-es discrete spår.
7.1 är ju 6.1 men med samma signal i de två bakre högtalarna.
När man spelar 6.1 spår på en 5.1 anläggning så läggs den sista kanalen som en matrix fördelad över de två surroundhögtalarna
Här står det lite mer om dts och hur det fungerar http://www.dtsonline.com/media/uploads/pdfs/DTS-ES%20Overview.pdf

Blade II, Fellowship of the ring, The two towers är några filmer som använder 6.1 discrete
Cast away, AI, Minority report kör med 6.1 matrix

Här kan man kolla lite titlar också om man vill
http://www.dtsonline.com/home&car/hometheatre/dvd-titles.php

edit: Om jag förstått det rätt så kör dolby enbart med matrixkodning, men det spelar ingen roll egentligen eftersom dom använder sig av ett variabelt system och använder inte som dts fasta kanaler.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/03/06 20:54:02
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/06 :  21:43:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Ben Dover om man tittar på skissen så kan man se att det fortfarande är 5.1 med den skillnaden att man plockar ut en Cs signal med hjälp av en usersbit från Ls+Rs. Du kanske kan tala om för mig om man kan ha tre helt olika ljud i bak på samma vis som man kan ha i fronthögtalarna. Jag skulle tro att killen från Genelec visste vad han talade om eftersom det satt minst ett trettital filmmixare och lyssnade. Varför finns det inga DTS musik skivor i 6.1 eller 7.1?

Edited by - gcs on 2004/03/06 21:46:48
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:00:21  Show Profile
Jo visst kan man ha tre olika/unika signaler i bakkanalen. Det är ju det som är skillnaden på matrix och discrete.

Matrix


Discrete


dts kan stödja upp till 10.2 står det i pdf:en säkert ännu mer, hur detta fungerar tekniskt vet jag dock inte.
Dolby digital kan hantera upp till 255 kanaler.

Självklart så visste nog den där killen vad han pratade om, men han kanske inte förklarade så bra?
Aja.. men om allt togs fram ur en 5.1 signal så skulle det ju bara finnas matrix, och inget discrete mode.
Varför det inte finns musikskivor med 6.1 vet jag inte, kanske för att dvd-audio och sacd är 5.1?
Såg att det fanns nån jazzskiva med 6.1.. men det var även dukumentär, inte någon ren musikskiva.
Ang musik i 7.1, finns inte mer än 6.1 i dagsläget (om man inte räknar sonys SDDS system då, men det finns ju inte i hemmaskiner ännu)
Har hört rykten om 9.2 system att det ska vara på gång, men det kommer fortfarande att vara bakåtkompatibelt med 5.1

edit: Som jag fattar det så kan man lasta på hur många kanaler som man har lust med i extended delen av signalen.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/03/06 22:04:47
Go to Top of Page

gcs
Member

5273 Posts

Posted - 2004/03/06 :  22:33:44  Show Profile Send gcs a Private Message
SDDS tror jag knappast kommer till konsument. Hur ska man hantera femhögtalare bakom duken (TV:n). Jag tycker att det är illa redan som det är eftersom det är svårt att få tre högtalare där alla elementen jobbar on axis med varandra vilket de egentligan ska enligt AES standarden. Nu är det så att jag för min egen del inte har 6.1 eller 7.1 och jag har nog lite svårt att förstå vitsen med en Cs högtalare. Jag skulle hellre vilja lösa problemet med att ha fullstora högtalare bak för att kunna balansera frontarna. Det låter ju väldigt konstigt när man lyssnar på musik som flödar ut ur bakhögtalarna och inte har samma pondus som ljudet från frontarna och dessutom högtalare som sitter på väggen ovanför huvudet. Usch!
Kan du nämna någon film eller musik som har tre helt separerade ljud från bakhögtalarna.
Go to Top of Page

Martin.M
Semesterfirare

3556 Posts

Posted - 2004/03/06 :  23:55:04  Show Profile
Kan bli svårt att nämna någon sådan film eftersom du inte tycker att 6.1 discrete är separata kanaler
Men kollar man på dtsonline så finns det 112 titlar att välja på med 6.1 discrete, finns också 23 med matrixkodningen.
Själv äger jag båda LOTR båda filmerna, Final destination 2, Blade 2 och Gladiator med 6.1 discrete, möjligtvis nån mer.

Ang nya format så verkar ju 9.2 vara väldigt intressant, en högtalare på varje sida av rummet, en i varje hörn, en i taket!! samt två subbar, en fram och en bak. Dock känns detta lite halvsvårt att möblera om man inte har ett dedikerat rum

edit: Prologic IIx är en höjdare också för att kunna utnyttja sin 7.1 anläggning maximalt. Fungerar även på dts om processorkraften finnes och tillverkaren valt att inkludera denna funktionen.
Har inte testat detta hemma än, men nästa prylar jag köper kommer garanterat att ha IIx.

edit igen: Ang att spela musik i multikanal så används bakhögtalarena oftast för lite atmosfärljud och kanske någon enstaka effekt så det finns ju inte någon direkt anledning till stora högtalarare där bak?!
Men självklart är ju det ultimata att ha exakt samma högtalare runt om, det skulle jag också ha om jag hade plats och pengar.

admin @ Minhembio.com & självutnämnd Squeezbox-expert

Edited by - Martin.M on 2004/03/07 00:00:15
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000