HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Min riaa sänder radio
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Nyberg
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:04:13  Show Profile Send Nyberg a Private Message
Den inbyggda riaa'n i min Rotel-förstärkare tar upp radiosignaler.
När man mellan låtarna förväntar sig tystnad får man istället radioljud.
Finns det något man kan göra eller är detta något man måste leva med?

Edited by - Nyberg on 2004/02/18 22:08:14

Patrik B
Member

440 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:21:43  Show Profile Send Patrik B a Private Message
Det är inte överhörning mellan ingångarna då?

På min gamla NAD var det så att om radion var påslagen så hördes det då man lyssnade via Cd-inången.

Mvh
Patrik B
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:23:16  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om din RIAA sänder radio kan du ju alltid börja plocka hem lite reklamintäkter

Skämt å sido, för det första: Hur högt låter det?
Och för det andra, var finns närmaste radiomottagare (det finns väl ingen tuner inbyggd i förstärkaren?)
Go to Top of Page

Nyberg
Starting Member

7 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:35:46  Show Profile Send Nyberg a Private Message
Jag har tidigare läst i nån hifi-artikel att detta inte är ett ovanligt problem eftersom signalen från pickuppen som riaa'n omvandlar är mycket låg.
Visserligen är radiosignalen som den skickar ut ganska låg, men spelar jag vinyl på hög volym hörs radioljudet ganska klart mellan spåren.

Kan tilläga att jag saknar radio i min lägenhet.
Go to Top of Page

Larsho
Member

5340 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:36:49  Show Profile Send Larsho a Private Message
Det är väl inte så illa, det är inte alla som
både har ett RIIA o tuner i samma enhet

Livet är alldeles för kort, jämfört med hur länge man ska vara död
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6794 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:48:40  Show Profile Send Bubbel a Private Message
VA!!! detta fenomen har jag aldrig varit med om trots att jag alltid har haft skivspelare, men det kommer säkert. Trodde faktiskt att du skämtade men tror dig då det finns mycket konstigt i vår värld.
/Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

f95toli
Member

4209 Posts

Posted - 2004/02/18 :  22:50:20  Show Profile Send f95toli a Private Message
Om det är ett vanligt problem kan jag inte svara på. Dock är det helt omöjligt (tack och lov) att ta in FM-radio enbart via en känslig förstärkare, FM står ju för frekvensmodulerad vilket betyder att man måste ha en lokal oscillator för att mixa ned signan från 100 MHz till hörbar frekvens. Så om du hör något och det INTE finns någon radio (eller annan oscillator som råkar ligga på de frekvenserna, det låter dock otroligt) i närheten så måste det vara AM.

Det kan inte vara så att du har en granne som har en radio i närheten? Kan du höra vilken kanal det är (svensk?)?
Go to Top of Page

JohanH
Member

74 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:02:15  Show Profile Send JohanH a Private Message
Det har jag varit med om ibland, jag tror att det är AM för det låter väldigt skumt. Vet inte vad som kan göras dock...

/JohanH

"Life is to short for bad Hifi"
Go to Top of Page

eliot
Member

1398 Posts

Posted - 2004/02/19 :  00:34:14  Show Profile Send eliot a Private Message
Det har jag varit med om! Jag hade ett FM Acoustics Phonosteg som hade rak frekvensgång upp i MHz området. Det var på 80-talet då man ville ha så bra mätdata som möjligt att stoltsera med - jag tog en liten kondensator som jag lödde över ingångarna. Ju större kondensator du väljer ju lägre blir den frekvens du börjar filtrera bort. Eftersom Du bara vill filtrera bort det nödvändigaste så bör Du välja en liten kondensator. Jag tog några pico Farad (pF) som jag hade liggande....

'A man will occasionally stumble over the truth, but most of the time he will pick himself up and continue on.'
Winston Churchill

Min anläggning: Simon Yorke, CAT, Jadis, Acapella
Go to Top of Page

SW
Member

542 Posts

Posted - 2004/02/19 :  03:00:05  Show Profile Send SW a Private Message
Det där fenomenet var inte alls ovanligt på äldre skivspelare/förstärkare från 60-70-talet. Ofta var det ryska man hörde.
När mörkret utbreder sig så ökar styrkorna på på både kortvåg och mellanvågsstationer och det är väl på kvällstid du har problemet skulle jag tro.
Orsaken att AM-stationer kommer in på detta vis beror på dålig skärmning och,eller, dålig avkoppling av höga frekvenser i förstärkaren. PU och kablarna fungerar som radioantenn.
En liten konding på några 100-tal pf på rätt ställe kan kanske rätta till problemet. Kanske också om du lindar signalkabeln från skivspelaren till förstärkaren några varv runt en ferritkärna.

S
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.56 sekunder. Snitz Forums 2000