HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Konstiga ljud från anläggningen
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/13 :  17:23:46  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Min anläggning lider av två sorters konstiga ljud.

1. När man slår på förstärkaren kommer det ett ganska skarpt "knäppljud" ifrån högtalarna.

2. När jag spelar musik kan det ibland bli ett mer utdraget ljud som inte heller det känns speciellt kul.

Har tänkt lite på vad det kan komma sej av:
Jag kör med vinyl kopplad till biampad cyruselektronik. Jag har jordat vinylspelaren mot förstärkaren (där även riaa-steget sitter)
Kan det vara värt att testa utan jord?

Jag har en strömreningsdosa så problemet borde väl inte ligga här?

Kan det röra sig om störningar mellan kablar, strömkablarna går paralellt till dosan och högtalarkablarna befinner sig cirka 10 cm ifrån dessa.

Tacksam för lite hjälp/ Micke

EAR
Rörfreak, QUADfan, ESL-fantast

3863 Posts

Posted - 2004/02/13 :  22:43:38  Show Profile Send EAR a Private Message
Har du volymkontrollen nerskruvad när du slår till förstärkaren

Nostalgi är kul och rören glöder
Och en vevis är aldrig fel
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/14 :  09:34:10  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jodå volymen är nere i 0.

Testade nu med att koppla in en bärbar cd till stärkaren för att se om felet låg i vinylens koppling men ljuden fanns där även vid cd-källa...

Börjar tvivla på högtalarkablarna till diskanten vilka jag donat ihop själv.

Mvh Micke
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/14 :  11:52:16  Show Profile Send Aton a Private Message
Ljud 1 är helt normalt och beror på slutstegets konstruktion. Inget farligt och inget konstigt. Det finns olika varianter på hur det kan låta, med min förstärkare smäller det till rejält . Högtalarens känslighet spelar också roll för hur högt ljud det blir. Vad gäller ljud 2 förstår jag inte din beskrivning.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/15 :  00:00:44  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tackar för hjälpen. Ljud 2 är mer som ett relativit högt utdraget sorts tjut vilket inte känns speciellt kul när man finlyssnar...
Go to Top of Page

Bravo
Member

5320 Posts

Posted - 2004/02/15 :  02:14:07  Show Profile Send Bravo a Private Message
På- och avknåppnigsljud är som sagt normalt, men att det skall börja föra oljud under spelning är det inte.
Uppkommer oljudet oavsett signalkälla?

Bravo
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/15 :  09:10:47  Show Profile Send Aton a Private Message
Ljud två låter som ett problem. Skall du inte be någon titta på förstärkaren?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/15 :  11:32:55  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Jepp, ljud2 uppkommer oavsett vinyl eller cd...
Go to Top of Page

lasselite
Semesterfirare

138 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:09:19  Show Profile Send lasselite a Private Message
Prova att koppla förstärkarna direkt till väggen så stegen inte får för lite jos. "lågeffektsapparaterna" kan du låta få renad ström.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:13:19  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Knäppljudet är helt normalt på en Cyrus, i varje fall kommer jag ihåg det från min gamla CyrusII + PSX. Jag fick en förklaring att det beror på att Cyrus anser att reläer som bryter spänningen till högtalaren låter illa. En liten annan kul grej är att förstärkaren spelar en stund även efter man stängt av förstärkaren. En mindre kul grej är att om man kortsluter högtalarutgången så brinner oftast transistorerna upp innan säkringarna går i strömförsörjningen...
Go to Top of Page

MatsT
100.000-klubben

2457 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:23:05  Show Profile Send MatsT a Private Message
Ljud 2 orsakas nog av att förstärkaren självsvänger, det är allvarligt och kan göra att sluttransistorena ryker. Prova med andra kablar till diskanterna, kanske har du åstadkoomit kablar med dålig isolering. Om inte detta hjälper bör du låta någon titta på förstärkaren.
Go to Top of Page

konraqu
Member

211 Posts

Posted - 2004/02/15 :  12:29:00  Show Profile  Visit konraqu's Homepage Send konraqu a Private Message
Cyrus har vad jag vet alltid rekommenderat "solid core"-kablar till sina förstärkare, de har tom egna sådana.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/15 :  13:15:13  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Tack för hjälpen. skall gå ner till ljudcenter å inhandla en bättre diskantkabel. min clasohlsonvariant är inget vidare gissar jag.
Go to Top of Page

Aton
Member

2048 Posts

Posted - 2004/02/15 :  17:44:59  Show Profile Send Aton a Private Message
Uppträder tvåan endast vid vissa ljudvolymer?
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/15 :  18:30:36  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Har inte fått tag i nån ny kabel, det blir imorn men jag har gjort en observation angående volymen. Ljud 2 uppträder strax efter man har höjt volymen, och speciellt om man höjer upp fort.. märkligt.
Go to Top of Page

M.Thorsén
Member

273 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:12:39  Show Profile Send M.Thorsén a Private Message
Hej!

Tänkte bara meddela att problem 2 löste sig genom en ny högtalarkabel. Neotech KS1125 heter den, inga oljud förekommer längre och diskanten fick sig en finputsning. 65kr/meter kostade denna kabel- prisvärt!

Mvh Micke
Go to Top of Page

Matrixen
Member

807 Posts

Posted - 2004/02/18 :  23:44:44  Show Profile Send Matrixen a Private Message
Stor lättnad kan man tro. Aldrig fel med en uppgradering av ljudet när man ändå är igång.
Go to Top of Page

brumel
Member

2568 Posts

Posted - 2004/02/19 :  03:34:14  Show Profile Send brumel a Private Message
Märkligt bygge den där Cyrus. Inte klara av en vanlig kabel??? Har hört att hög kapacitans kan vara en orsak till självsvängning men bara när det gäller Naim.

Hifiarkeologen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.62 sekunder. Snitz Forums 2000